اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

آمار تولید خودرو در 7 ماهه سال جاری


تولید خودروی سواری کشور در هفت ماهه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش یافت و این در حالی است که تقاضای خودرو نیز در سال جاری افزایش یافته است.
 در هفت ماهه سال‌جاری 459هزار و385 دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است.
بنابر آمار طبقه‌بندی شده وزارت صنایع، در شش ماهه سال‌جاری تولید پراید 179 هزار و 514 دستگاه بود. تیراژ این خودرو با گرفتن بازار پیکان افزایش یافته و قرار است 332 هزار پراید تا پایان سال در ایران تولید شود و این در حالی است که سواری پیکان24 هزار و952 دستگاه تولید شده است.
همچنین در هفت ماهه اول سال‌جاری36 هزار و852 دستگاه و در مهرماه نیز پنج هزار و 87 دستگاه سمند تولید شده است. در سال 80 برنامه ایران خودرو رسیدن به سقف تولید 200هزار دستگاه سمند در سال بود که هنوز آمار تولیدی فاصله زیادی با سیاست‌گذاری‌های اولیه تولید این خودرو دارد.
خودرو پژو 405 و 206 ،، پرشیا و آردی نیز 75 هزار و 140دستگاه، 49 هزار و 157 دستگاه، 1446 دستگاه، 25 هزار و 61 و 41 هزار و956 دستگاه بود.
ایران خودرو با خروج پیکان از چرخه تولید دچار کمبود نقدینگی شد، اما این شرکت سعی کرد تیراژ خودروهای خود را افزایش دهد که هنوز نتوانسته است جای خالی پیکان را پر کند.
برهمین اساس تولید پژو اردی نسبت به دوره مشابه تقریبا چهار برابر شده است. تولید پژو 405 نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است؛ البته مشکل اتش سوزی این خودرها سبب شده تقریبا میزان افزایش تولید برنامه ریزی شده تحقق نیابد. در شرکت ایران خودرو تولید پژو پرشیا نیز نسبت به سال قبل کاهش یافته است.
گروه کرمان‌خودرو نیز در 7 ماه اول سال جاری 1456 هیوندایی ورنای،760 ماتیز چینی و 2492 فولکس گل را تولید کرده است.
در هفت ماهه ابتدای سال در گروه سایپا تولید زانتیا برای اولین بار به هفت هزار و 639دستگاه رسید این شرکت در این مدت همچنین 1306 دستگاه ریو تولید کرده است. تولید خودروی ماکسیما و پی‌کی در گروه پارس‌ خودرو از گروه سایپا نیز 1242 و 5063 دستگاه بود.
تیراژ هردو خودرو نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد در گذشته به علت ارزان بودن پی کی حتی با توجه به کیفیت بد این خودرو متقاضیان زیادی داشت، اما چند دوره انتخاب این خودرو به عنوان خودرویی بی کیفیت، سبب شده است تا تقاضای این خودرو کاهش یابد. از طرفی واردات خودرو و رقابت شدید خودروهای وارداتی با ماکسیما سبب شده تا در مهرماه تنها 103 دستگاه از این خودرو در ایران تولید شود.
 تولید خودروی پروتن سدان و هاچ‌بک نیز268 و778 دستگاه در مدت هفت ماهه سال جاری بود و این موضوع نشان دهنده عدم موفقیت شرکت پروتن پس از سه سال برای ورود به بازار خودروی ایران است.
گروه بهمن هم در شش ماهه اول سال هزار و 957 دستگاه مزدا 323تولید کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با توجه به واردات خودرو کاهش چشمگیری را نشان می دهد
تولید خودروهای دو دیفرانسیل نیز در همین مدت 2174 دستگاه بود که بیشترین تیراژ متعلق به نیسان رونیز با تیراژ 1251دستگاه و کمترین تیراژ متعلق به پاژن و پاجرو با تیراژ یک دستگاه و 236 دستگاه بود این در حالی است که با افزایش واردات، تیراژ خودروهای دو دیفرانسل به ایران نسبت مدت مشابه در سال گذشته نصف شده است.


رسانه‌ها درباره‌ی ایران‌خودرو منصفانه قضاوت کنند


رسانه‌ها باید با دید منصفانه نقاط ضعف و قوت ایران‌خودرو را منعکس کنند.
 دکتر منطقی - مدیرعامل ایران‌خودرو - در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: ایران‌خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی کشور تاثیر عمیقی در رشد ایران در چشم‌انداز 20 ساله خواهد داشت و می تواند مانند شرکت هیوندایی با صادرات محصولات سبب اوج‌گیری کشور شود.
وی با بیان این که رسانه‌ها باید هم نقاط ضعف ایران‌خودرو را نشان‌ دهند و هم سعی کنند نقاط قوت را به جامعه منعکس کنند، افزود: رسانه‌ها با نشان دادن ضعف و انتقاد کردن منصفانه کمک خواهند کرد که وضعیت بهتر شود و با نشان دادن نقاط قوت می‌توانند در جامعه امیدواری ملی ایجاد کنند.
وی با اشاره به مطرح شدن بحث جهانی‌سازی در ایران‌خودرو از ابتدای سال 83 افزود: در سال‌های آتی مردم نشانه‌های جهانی‌سازی را در ایران خودرو احساس خواهند کرد. البته ما در کیفیت و خدمات پس از فروش ضعف‌هایی داریم و باید در یک کار تیمی توسط رسانه ها و ایران‌خودرو به همراه بخش خصوصی که در این دو بخش فعال است، نارضایتی‌ها را کاهش دهیم.
منطقی ادامه داد: البته در بخش کیفیت و خدمات پس از فروش تمام کاستی‌ها متوجه ایران‌خودرو نیست، بلکه بخش‌های خصوصی قطعه‌ساز و تعمیرگاه‌هایی که تعداد زیادی از آنها خصوصی هستند تاثیر قابل توجهی در این نقیصه دارند؛ البته ما امیدواریم با فرهنگ‌سازی و کمک رسانه‌ها و همچنین فعال کردن مرکز اطلاع‌رسانی تعامل مثبتی با جامعه داشته باشیم.


موسسه استاندارد کنترل فرایند تولید خودرو را به دست می‌گیرد

 


 مدیرکل خودرو و نیرو محرکه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: این موسسه هم‌اکنون در حال بررسی و تصمیم‌گیری نهایی در مورد نحوه کنترل فرایند تولید خودرو در کشور است.
پورحبیبی در ارتباط با «کیفیت نامناسب خودروهای تولیدی در کشور و بروز اشتباهاتی فاحش در تولید و مونتاژ خودرو که با جان سرنشینان آن ارتباط دارد، نظیر آنچه که در مورد خودروهای پژو 405 رخ داد»، اظهارداشت: هم اکنون از هزاران قطعه‌ای که در تولید یک خودرو به کار می‌رود، موسسه استاندارد تنها در تولید 25 قطعه که مشمول استاندارد اجباری هستند، نظارت دارد.
وی با بیان این که موسسه‌ استاندارد هم اکنون امکانات و تجهیزات لازم برای انجام انواع تستهای لازم بر روی تمام قطعات یک خودرو را ندارد، تصریح کرد: به همین دلیل این موسسه درصدد است تا با مستقر کردن شرکتهای بازرسی یا آموزش مسئولان کنترل کیفیت در واحدهای خودروسازی، فرایند تولید یک خودرو را کنترل کند تا محصول‌ نهایی که از کارخانه خارج می‌شود دارای کمترین عیب و نقص باشد.
پورحبیبی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح در تمام شرکتهای خودروسازی دولتی یا خصوصی مسوول کنترل کیفیت باید حتما مورد تایید موسسه‌ استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران باشد تا بتواند در خط تولید مستقر شود و تولید را کنترل کند.
وی هزینه‌ سالانه تصادفات در کشور را حدود 4 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: ما به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست داده‌ایم تا 3 میلیارد تومان به این موسسه برای ایجاد آزمایشگاه تست خودرو اختصاص دهد.
مدیرکل خودرو و نیرو محرکه موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران یادآور شد: چنانچه این آزمایشگاه ایجاد شود، این موسسه می‌تواند تمام خودروهای داخلی و وارداتی را تست کند.
به گفته پورحبیبی، این موسسه مدلهای اروپایی کنترل فرایند تولید خودرو را بررسی کرده و برای این کار بحث استقرار شرکتهای بازرسی و نظارت پیش‌بینی شده است.
وی در ارتباط با وضعیت نامناسب تعمیرگاههای مجاز خودرو‌سازیهای دولتی از نظر ارایه قطعات غیراستاندارد، یادآور شد: موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران 15 شهریور ماه امسال در 90 تعمیرگاه مجاز خودرو در 30 استان کشور به طور همزمان یک طرح نظارتی را به مورد اجرا گذاشت که بر اساس آن نمونه‌برداری قطعات در این تعمیرگاهها صورت گرفت و نتیجه این بررسی نشان داد وضعیت ارایه قطعات در تعمیرگاهها مناسب نیست، به طوری که قطعاتی که مشمول استاندارد اجباری هستند بدون استاندارد توزیع می‌شوند.
وی با بیان این که هم اکنون رعایت 50 استاندارد اجباری خودروهای خارجی در مورد خودروهای داخلی نیز اعمال می‌شود، تصریح کرد: با استقرار سیستم کنترل فرایند تولید خودرو، دیگر نیازی به این نخواهد بود که موسسه استاندارد در تست قطعات متمرکز شود.



برفرق تمام شیعیان تیغ زدند               بر مردترین مرد زمان تیغ زدند


شهادت مولی الموحدین امیرالمومنین علی(ع) تسلیت باد

 
 دیده بگشا ای به شهدِ مرگِ نوشینت رضا
دیده بگشا بر عدم ای مستیِ هستی فزا
دیده بگشا ای پس ازسوء القضا حسن القضا
دیده بگشا ازکرم ، رنجورِ دردستان ، علی
بحر ِمرواریدِ غم ، گنجورِ مردستان ، علی
دیده بگشا رنجِ انسان بین و سیلِ اشک وآه
کبرِ پُستان بین و جامِ جهل و فرجامِ گناه
تیر و ترکش ، خون وآتش ، خشمِ سرکش ، بیمِ چاه
دیده بگشا بر سِتم ، دراین فریبستان ، علی
شمعِ شبهای دژم ، ماهِ غریبستان ، علی
دیده بگشا نقشِ انسان ماند باجامی تهی
سوخت لاله ، مرد لِِِِِِیلی ، خشک شد سروِ سهی
زآگهی مان جهل ماند و جهل ماند از آگهی
دیده بگشا ای صنم ای ساقیِ مستان ، علی
تیره شد از بیش و کم ، آیینة هستان ، علی