اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :

۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :

خودروهایی چون هیوندای ورنا ، فولکس گل ، مزدا ۳۲۳ ، نیسان ماکسیما ، دوو ماتیز ، دوو سییلو و حتی پژو ۴۰۵ برای مدتی هر چند کوتاه در حالی در ایران مونتاژ می شدند که در کشور مبدا نیز در حال تولید بودند و ما به نوعی خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا در اختیار داشتیم ، هرچند زمان به روز بودن برخی از آنها به چند ماه نیز نکشید و در کل دنیا بجز ایران تولیدشان متوقف شد ( از جمله ورنا و گل که طی چند ماه اخیر در کشور مبدا تغییر شکل یافته اند ) ، خودروهایی نیز گاها تا ۱۱ سال از خارج شدنشان از تولید می گذرد ( پژو ۴۰۵ و پراید ) و کماکان در کشورمان تولید می شوند . اما در این میان پژو ۲۰۶ یکی از معدود خودروهای مونتاژ داخل ( خودروهای با تولید زیر ۵۰۰ دستگاه در سال در این بررسی گنجانده نشده است ) محسوب می شود که کماکان در کشور مبدا و چند کشور دیگر در حال تولید است ، آن هم بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از تولید آن در ایران ( لازم بذکر است ؛ هیوندای آوانته مونتاژ ایران نیز همانند ۲۰۶ خودرویی به روز محسوب می گردد ).

۲۰۶ در حالی کماکان خودرویی به روز به نظر میرسد که بیش از ۸ سال ( ۱۹۹۸ ) از آغاز تولید آن می گذرد . خودرویی که نسل دوم سری .۲۰ پژو بعد از ۲۰۵ محسوب می شود و اینک پس از گذشت ۸ سال و فروش بیش از ۵/۵ میلیون از آن ( پرفروشترین خودروی پژو تاکنون ) و در حالیکه هنوز خودرویی است جذاب ، امروزی ، با تکنولوژی بالا و قیمتی مناسب ، می رود تا نه به یکباره بلکه به آرامی و طی مدتی نسبتا طولانی جای خود را به نسل بعدی خود یعنی ۲۰۷ دهد.

تنوع مدلها و زمان آغاز تولید :

۲۰۷ در ابتدا در دو نوع ۳ و ۵ درب هاچ بک و در ۴ مدل Urban ، Trendy ، Classic و Sport  به بازار عرضه خواهد شد که انواع Classic و Sport خود شامل چند زیر مجموعه با نامهای Premium و Premium Pack برای نوع Classic و انواع Sport ، Sport Pack و GT برای مدل Sport می باشند . همچنین ، تا زمانی که انواع استیشن ( SW ) ، کروکی ( CC ) و سدان  این خودرو وارد صحنه نگردند ؛ این مدلهای ۲۰۶ کماکان تولید خواهند شد ، اما انواع ۳ و ۵ درب هاچ بک ۲۰۶ پس از مدتی تولید همزمان با ۲۰۷ به تدریج حذف خواهند شد . البته مطمئنا این قاعده شامل کشور ما نخواهد شد . تولید ۲۰۷ از اواسط سال ۲۰۰۶ یعنی تا ۳ ماه دیگر در انگلستان آغاز خواهد شد و کارخانه استرالیا و دیگر کارخانجات پژو نیز تولید آنرا از ابتدای سال ۲۰۰۷ آغاز خواهند نمود .

ابعاد و شکل ظاهری :

پژو ۲۰۷ از همه جهات کامل شده و بهبود یافته ۲۰۶ محسوب می گردد . از نظر ابعاد ۲۰۷ در طول ، ۲۰ سانتیمتر ، در عرض ، ۷ سانتیمتر و در ارتفاع ۴ سانتی متر افزایش یافته است . همچنین فاصله محورها نیز به میزان ۸ سانتیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته که همه این موارد باعث افزایش فضای سرنشینان و قسمت بار ( افزایش ۲۵ دسیمتر مکعبی صندوق بار ) و راحتی بیشتر در این خودرو می گردد ، حتی قسمت داشبورد این خودرو نیز دچار افزایش حجم گردیده ؛ به شکلی که یک نوشابه ۱.۵ لیتری به راحتی درون آن جا گرفته و با سیستم ایرکاندیشن و پوسته عایق داشبورد قابلیت خنک نمودن آن نیز ، ایجاد می گردد .

از نظر شکل ظاهری این خودرو در قسمت جلو شباهت بسیاری به نوع ۳۰۷ دارد که البته خود ۳۰۷ هم بسیار شبیه به ۴۰۷ می باشد . در قسمت جلو چراغهای بزرگ ۳ گوش ، قسمت U شکل وسط جلو پنجره با آرم پژو وسط آن ، قسمت ورودی هوای یک تکه زیر سپر و در قسمت عقب نیز اشکال ۳ وجهی موجود  همه و همه حکایت از وجود DNA و ژن پژو در این خودرو دارند . از نظر شکل داخلی نیز این خودرو نسبت به ۲۰۶ کاملا متحول گردیده و هیچ شباهتی به داخل ۲۰۶ ندارد ،البته در برخی قسمتها ردپایی از الگوبرداری از ۳۰۷ در آن دیده می شود .

موتورها :

موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو در ابتدا ۶ موتور شامل ۳ موتور بنزینی و ۳ موتور دیزلی خواهد بود که در آینده نزدیک ۲ موتور جدید ۱۶۰۰ سی سی که حاصل همکاری PSA با BMW می باشد و قرار است بجز ۲۰۷ بر روی مینی کوپر جدید نیز نصب گردند به این موتورها اضافه یا جایگزین برخی از آنها میگردند . موتورهای دیزلی HDI این خودرو شامل موتورهای ۱.۴ لیتر با ۷۰ اسب قدرت ، ۱.۶ لیتر با ۹۰ اسب و ۱.۶ لیتر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت می باشند و موتورهای بنزینی ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار ( مشابه همان موتور ۲۰۶ تیپهای ۲و ۳ موجود در کشورمان می باشد که با تغییر سیستم ترموستات و استفاده از یک متناوب ساز کنترل شده توانسته استاندارد یورو ۴ را پاس نماید ) ، موتور ۱.۴ لیتر ، ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۰ اسب و موتور ۱.۶ لیتر ۱۱۰ اسبی مشابه آنچه بر روی تیپهای ۵ و۶ ، ۲۰۶ در ایران موجود است ، که البته همانگونه که ذکر شد ۲ موتور با طراحی مشترک پژو - سیتروئن و BMW نیز در آینده نزدیک به این موتورها اضافه خواهند شد .

       

   

تجهیزات : 

از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ خودروی کاملی به نظر می رسد ، تجهیزاتی چون سیستم تهویه ۲ قسمتی اتوماتیک ( هر سرنشین جلو قابلیت تنظیم جداگانه سیستم را برای خود داراست ) ، آینه وسط با قابلیت تنظیم اتوماتیک برای روز و شب ،‌ چراغهای با قابلیت چرخش برای روشن کردن پیچ در هنگام چرخش خودرو ، سنسور دنده عقب ،‌ سنسور باد لاستیک ، فرمان هیدرولیک با کنترل الکترونیکی ، سیستم صوتی JBL به همراه کنترل کنار فرمان و سیستم Bluetooth برای موبایل ، ترمز ABS مجهز به EBA و EBFD  ( همچنین سیستمهای تعادل ESP ، CDS و ASR نیز به صورت Option قابل انتخاب می باشند ) ، ۶ عدد ایربگ ، سیستم هشدار دهنده سرعت قابل تنظیم و کروز کنترل ؛ از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو محسوب می شوند که البته برخی از آنها در همه انواع آن موجود نیست و فقط مختص برخی مدلهاست .

از نظر تست های ایمنی در برخوردها نیز این خودرو توانسته به اعداد و ارقامی بهتر از ۲۰۶ دست یابد .

   

مدل RCup : 

همچنین متخصصین پژو در ادامه راه 205 مدل Turbo16 و 206 WRC ( خودروهای سری .۲۰ پژو در مسابقات رالی ) خودروی Concept 207 با کد RCup را نیز در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاردند که آن خودرو نیز با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۲۸۰ اسبی توانایی هایی باورنکردنی و چهره ای کاملا اسپرت و متفاوت را به علاقمندان به مسابقات رالی عرضه خواهد نمود ، در زیر عکسهایی از این مدل را می بینید .

    

درسهایی برای ما :

اما آنچه از جانشین شدن ۲۰۷ بجای ۲۰۶ می توان آموخت همانا کنار رفتن در اوج است ، که در کشورمان بدلیل مسائل مالی ، امکان ضرر خوردن قطعه ساز و .... که همگی ناشی از اقتصاد و صنعت بیمار کشور است ، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد و احتمالا ما تا رسیدن تولید داخل ۲۰۶ به ۹۵ یا ۱۰۰ درصد که احتمالا تا ۵ سال آینده محقق خواهد شد ، باید این خودرو را تحمل نماییم  ( تنها مورد تغییر یکباره خط تولید ، مربوط به تغییر مزدا ۳۲۳ از نوع F به GLX  بود ، که آن هم بدلیل آنکه تولید داخل این خودرو تقریبا در حد صفر بود ، ضرری را متوجه سازنده ننمود ) ؛ اما در مواردی که مشکلات و مسائل این چنینی هم در میان نباشد باز هم چنین کاری در ایران خودرو انجام نمیشود ، نمونه آن هم ۴۰۵ و پارس است ؛ چرا پس از تولید پارس ، تولید ۴۰۵ متوقف نشد ؛ مگر نه اینکه این دو خودرو از هر نظر یکسانند و تنها در قسمتهای عقب و جلو ، پارس به نوعی Facelift شده . اگر در همان زمان ۴۰۵ پس از یکسال از دور خارج می شد و قیمت پارس تا حد ۴۰۵ پایین کشیده می شد ، حال ۴۰۵ با چنین خفتی دچار بی توجهی مشتری نمی شد ، این در حالیست که در آن سوی میدان خریداران پارس نیز با توجه به قیمت بالای آن نسبت به رقبایش ، بسیار کاهش یافته است ( اختلاف قیمت ۴۰۵ و پارس که در بیش از ۸۰٪ قطعات یکسانند ، بسیار بی منطق به نظر می رسد ) .

این داستان در مورد سمند نیز در حال تکرار است و باید هر سال با ورود سمند سال ، تولید انواع قبلی آن متوقف گردد ، که تا کنون در این مورد نیز چنین اتفاقی رخ نداده است . در سمند LX اگر رینگهای بسیار زیبای این خودرو  را حذف نمایند و از همان رینگ معمولی و قالپاق استفاده نمایند ، بجز هزینه ترمز ABS که زیر چهارصد هزار تومان برای تولید کننده مخارج دارد ، موارد تغییر یافته و یا اضافه شده دیگر رقمی بیش از صد هزار تومان را شامل نمی شود ؛ پس چرا نباید LX با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی جانشین سمند عادی شده و تولید سمند عادی متوقف گردد !

به نقل از

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد