گفتنی است، هیدروژن دومین عنصر فراوان طبیعت است اما به صورت عنصری تنها یافت نمی شود و تهیه و ذخیره آن گران قیمت است. از طرفی طراحی این گونه موتورها نیز بسیار پیچیده است، اما در صورت حل مشکلات این سوخت، بسیاری از مشکلات انرژی جهان حل می شود. از طرفی دیگر این گونه موتورها چون خروجیشان فقط آب است، مشکلی نیز برای طبیعت ایجاد نمی کنند.
مهم ترین تفاوت بین موتور احتراق داخلی بنزین سوز و هیدروژنی در ذات این دو سوخت است. هیدروژن تحت فشار هوای طبیعی سریع تر از سوخت معمولی مشتعل می شود، اما دمای احتراق آن اندکی کمتر از بنزین است. در داخل موتور سرعت احتراق بالای مخلوط هیدروژن و هوا دمای بیشتری در مقایسه با یک موتور بنزینی تولید می کند. بنابراین باید زمانبندی سوخت بنزین تغییر کند و جرقه باید زمانی زده شود که بهترین فشار در نقطه مرگ بالای پیستون شکل گیرد. یکی از مزایای قابل توجه فشار احتراق بالاتر از مخلوط هیدروژن و هوا، تولید قدرت بیشتر از مقدار انرژی است که در یک موتور بنزینی مصرف می شود و این یعنی موتور هیدروژنی بازده و کارایی بیشتری دارد.