X
تبلیغات
مای اسپید

اخبار خودرو

خودروی چیلی ماه آینده در آمریکا

شرکت خودروسازی "چری" از آغاز صادرات محصولات تولیدی خود به آمریکا در ماه آینده میلادی خبر داد.

به نقل از فوربس، "لی ونزونگ" نائب رئیس شرکت چینی اظهار داشت: قصد داریم از ماه آینده خودروهای خود را به آمریکا صادر کنیم.

وی افزود: امسال هدف شرکت "چیلی " فروش 30 تا 50 هزار دستگاه خودرو در بازارهای خارجی است.

نائب رئیس "چیلی " خاطرنشان کرد: سال گذشته 18 هزار دستگاه خودرو در خارج از کشور چین به فروش رسید که حجم عمده این خودروها به دو کشور ایران و مالزی صادر شد.

وی توضیحات بیشتری را در خصوص صادرات محصولات شرکت به بازارهای خارجی به خصوص آمریکا ارائه نکرد.

طراحی موتور درون سوز هیدروژنی جدید

شرکت فورد در حال تکمیل طراحی مدل جدید موتور درون سوز هیدروژنی خود است.
به گزارش ایسنا، موتور جدید با مخزن ذخیره هیدروژن 100 لیتری می تواند حدود 200 کیلومتر مسیر را طی کند. این موتور جدید درون سوز که با هیدروژن کار می کند، هیدروژن را در درون محفظه احتراق می سوزاند و بخار آب از اگزوز آن خارج می شود. این موتور V شکل 10 سیلندر دارد و حجم آن در حدود هفت لیتر است. گفته می شود فورد در حال فعالیت بر روی موتورهای جدید دیگری از این نوع است.

گفتنی است، هیدروژن دومین عنصر فراوان طبیعت است اما به صورت عنصری تنها یافت نمی شود و تهیه و ذخیره آن گران قیمت است. از طرفی طراحی این گونه موتورها نیز بسیار پیچیده است، اما در صورت حل مشکلات این سوخت، بسیاری از مشکلات انرژی جهان حل می شود. از طرفی دیگر این گونه موتورها چون خروجیشان فقط آب است، مشکلی نیز برای طبیعت ایجاد نمی کنند.

مهم ترین تفاوت بین موتور احتراق داخلی بنزین سوز و هیدروژنی در ذات این دو سوخت است. هیدروژن تحت فشار هوای طبیعی سریع تر از سوخت معمولی مشتعل می شود، اما دمای احتراق آن اندکی کمتر از بنزین است. در داخل موتور سرعت احتراق بالای مخلوط هیدروژن و هوا دمای بیشتری در مقایسه با یک موتور بنزینی تولید می کند. بنابراین باید زمانبندی سوخت بنزین تغییر کند و جرقه باید زمانی زده شود که بهترین فشار در نقطه مرگ بالای پیستون شکل گیرد. یکی از مزایای قابل توجه فشار احتراق بالاتر از مخلوط هیدروژن و هوا، تولید قدرت بیشتر از مقدار انرژی است که در یک موتور بنزینی مصرف می شود و این یعنی موتور هیدروژنی بازده و کارایی بیشتری دارد.

واحد تولیدی نمونه سال 84 انتخاب شد

وزیر کار وامور اجتماعی اعلام کرد: پارس خودرو واحد تولیدی نمونه سال 84 شناخته شد.به گزارش فارس در مراسم بزرگداشت روز کارگر که بعد از ظهر امروز در واحد تولیدی پارس خودرو برگزار شد ، سیدمحمد جهرمی اظهار داشت: امسال همزمان با معرفی کارگران نمونه وکارگروه نمونه، واحد تولیدی نمونه را نیز معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: خوشبختانه بامعیارها و بررسی های کارشناسی ، پارس خودرو و واحد نمونه اعلام شده است.

جهرمی افزود: مجموعه گروه پارس خودرو اعم از سرپرستان و مدیران و کارگران واحد نمونه سال 84 است که به کشور معرفی خواهد شد.

همچنین در جشن روز کارگر امروز اعلام شد مسیر حسین امیری رئیس واحد تولیدی پارس خودرو فردا لوح تقدیر این واحد خودروسازی را از دست رئیس جمهوری دریافت خواهند کرد.

شرکت مرتب خودرو ۱

شرکت صنعتی تولیدی مرتب اولین سازنده خودروهای 2 دیفرانسیل در ایران می باشد که در سال 1336 تأسیس گردید و از سال 1340 با همکاری ( ROVER ) انگلستان فعالیت خود را آغاز نمود . در سال 1341 سه نوع محصول شرکت مرتب به شرح زیر به بازار  عرضه گردید : 1- لندرور سواری 7 نفره  2- لندرور وانت نیم تن   3- لندرور وانت یک تن  همکاری شرکت مرتب با کمپانی ( ROVER) انگلیسی تا سال 1360 بصورت انحصاری ادامه داشت و از پس به مدت 6 سال علاوه بر کمپانی مذکور ؛ شرکت (SANTANA) از کشور اسپانیا نیز همکاری خود را با شرکت مرتب آغاز نمود و از سال 1366 به بعد  همکاری دو شرکت گسترش یافت و CKD مورد نیاز شرکت مرتب منحصرا" توسط کمپانی اسپانیایی تأمین گردید. از سال 1378 نیروی محرکه Z24 مگاموتور با گیربکس و کمک آن جایگزین موتور و گیربکس اسپانیایی شد و با تغییراتی در دیفرانسیل خودروهای تولیدی ، شتاب و سرعت آنها افزایش یافت .از سال 1380 تحقیقات و بررسی های واحد مهندسی تولید به نتیجه رسید و تولید پاژن GS_GD آغاز گردید . پروژه طراحی و تولید پاژن V6 با هدف حفظ و بهبود قابلیتهای خودروی پاژن نیز در سال 1382 به بار نشست.

شرکت صنعتی تولیدی مرتب از بهمن ماه سال 1381 تولید محصول جدید به نام MUSSO را که خودرویی مدرن و مجهز به سیستمهای پیشرفته و دارای استانداردهای جهانی است در دو تیپ E32 با موتور شش سیلندر بنز و گیربکس اتوماتیک و  و دیگر E23 با موتور چهار سیلندر بنز و گیربکس و کمک غیر اتوماتیک شروع نموده و به بازار عرضه نموده است .

کلیه فعالیتهای شرکت مرتب خودرو به دو بخش تقسیم می شود که عبارتند از :

1- خدمات پس از فروش خودروهای تولیدی شرکت مرتب ( بخش امور نمایندگیها )

2- تأمین قطعات یدکی خودروهای تولیدی شرکت مرتب ( بخش بازرگانی )

بخش خدمات پس از فروش به دو قسمت تقسیم می شود :

الف ) - گارانتی خودروها        ب ) - تعمیرات آزاد و نقدی خودروها

فعالیت واحد بازرگانی شرکت هم به دو بخش تقسیم می شود :

الف ) - تأمین قطعات یدکی جهت خودروهای تعمیری در شرکت ( بخش تعمیرگاه ) چه خودروهای گارانتی و چه خودروهای نقدی و آزاد

ب ) - تأمین قطعات یدکی جهت رفع نیاز نمایندگیهای مجاز شرکت در سراسر کشور و سایر افراد حقیقی و حقوقی

شرکتهای خارجی که عمدتا" شرکت مرتب خودرو از آنها خرید می کند عبارتند از :

- شرکت SsongYong کره         - شرکت برمک انگلیس       - شرکت استنفی اسپانیا و بسیاری شرکتهای دیگر که قالبا" تولیدی هستند

مشخصات فنی MVM110

MVM110  کم‌مصرف‌ترین خودروی تولیدی کشور با مصرف ۶.۵لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر می باشد.همچنین از معدود خودرو هایی است که ۵۱ استاندارد ملی ایران را پاس کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تجهیزات
کولر

ایربگ جلو (انتخابی)

ترمز ABS (انتخابی)

رادیو پخش استریو
قفل مرکزی
سیستم ضد سرقت
آینه‌های بغل برقی
شیشه بالابر برقی (جلو و عقب)
چراغ سوم ترمز
چراغ مه‌شکن جلو و عقب
صندلی تاشو عقب
برف‌ پاک‌کن شیشه عقب
کلید تنظیم نور پشت آمپر
بدنه و دربهای تقویت شده
بالابر خودکار شیشه‌ها در صورت فراموشی
تایمر برف پاک‌کن
ریموت کنترل
گرم‌کن شیشه عقب
چراغ سوم ترمز
رینگ آلومینیوم، پخش صوت mp3 (انتخابی)
تنظیم‌کننده چراغهای جلو از داخل (انتخابی)
سان روف، سنسور دید عقب (انتخابی)
 
مشخصات فنی

3 سیلندر 812 سی‌سی

موتور

معمولی 5 دنده جلو

اتوماتیک (انتخابی)

گیربکس

(AMT) قابل استفاده به صورت اتوماتیک و معمولی (انتخابی)

گیربکس

52 قوه اسب

قدرت موتور

هیدرولیک

فرمان

محور جلو

نیروی محرکه

دیسکی

ترمز جلو

35 لیتر

ظرفیت باک

155/60R13x77H

تایرها

 3550mm  

طول خودرو

 1495mm

عرض خودرو

 1485mm

ارتفاع

 2340mm

فاصله محور چرخ‌ها

ورنا و آوانته

بگوییم ورنا ، بخوانیم اکسنت !؟

بگوییم آوانته ،‌ بخوانیم الانترا !؟

هیوندای پس از ۹ سال غیبت ، مجددا به ایران بازگشت ،‌ اما این بار بوسیله کرمان خودرو و با نامهایی متفاوت و جدید .

Verna و Avante نام محصولاتی است که توسط کرمان خودرو برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته شده ،‌ اما در اصل این دو خودرو همان Accent و Elantra می باشند که برای همه ما ، نامهایی شناخته شده اند. 

                                 

                          

واقعیت این است که اکثر محصولات هیوندای ، در خود کره جنوبی ، نامهایی متفاوت با دیگر نقاط جهان دارند ، از اینرو خودرویی که در کره جنوبی Verna نام دارد ، در دیگر نقاط جهان با نام Accent شناخته می شود ( تنها تفاوت این دو خودرو در سری جدید آنها ، جلو پنجره آنهاست و جالب اینجاست که جلو پنجره ای که برای این محصول ، در کشورمان در نظر گرفته شده مربوط به Accent می باشد ) ، همچنین Avante XD کره نیز در دیگر نقاط جهان Elantra و در برخی کشورها Lantra نامیده می شود ( در این مورد نیز تفاوتهای مختصری در قسمت جلو پنجره و سپرها وجود دارد که مدل موجود در ایران ، از این بابت  کاملا مشابه مدل Elantra است ).

                           

با وجود اینکه نامهای Accent و خصوصا Elantra در ایران کاملا شناخته شده و مورد اعتماد عامه هستند ،‌ چرا کرمان خودرو نامهای کره ای این خودروها را برای محصولاتش در نظر گرفته ؟!‌.

                          

تعلق داشتن امتیاز فروش Accent و Elantra در ایران به شرکت آسان موتور ( وارد کننده اولیه محصولات هیوندای به ایران ) می تواند ، دلیلی برای این امر باشد ، که در این صورت استفاده از این نامها ترفندی زیرکانه ، برای دور زدن این شرکت ، بوده است ! شاید هم دلایل دیگری در میان بوده که ما از آنها بی اطلاع هستیم .

منبع

فولکس گُل

فولکس گُل از کجا آمده و به کجا می رود : 

برای گشودن مبحث فولکس واگن نوع گل ، ابتدا باید گذری داشته باشیم به کارخانه سازنده آن در برزیل .

فولکس واگن برزیل :

کارخانه فولکس واگن واقع در کشور برزیل مهمترین و معظم ترین کارخانه طراحی ، تولید و مونتاژ  این شرکت بعد از کارخانه Wolfsburg آلمان محسوب می شود . ورود خودروهای ساخت کارخانه برزیل فولکس واگن ( VW do Brazil ) به ایران ، به اوایل دهه ۹۰ باز می گردد ، که تمامی خودروهای Golf نسل ۲ وارداتی ، تولید این کشور بودند . و اینک بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا خودرویی از کارخانه برزیل VW وارد ایران گردیده ، اما اینبار ، این خودروی جدید ادعای دارا بودن طراحی برزیلی را نیز یدک می کشد .

گل ( Gol ) که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به معنای گل در بازی فوتبال می باشد را به هیچ عنوان نباید با دیگر محصول معروف فولکس ، یعنی Golf اشتباه نمود ؛ چرا که این دو خودرو ، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و Gol حتی در اروپای غربی و آمریکای شمالی که بزرگترین بازارهای VW محسوب می شوند دیده نمی شود . در ساخت این خودرو همانند آنچه در کشورمان در رابطه با سمند انجام  گرفت ( استفاده از قطعات ۴۰۵  ) ، از بسیاری از قطعات دیگر محصولات VW که ساخت آلمان بوده و در برزیل مونتاژ می گردند و حتی در برخی موارد از خودروهای دیگر شرکتها نظیر GM که آنها هم در برزیل مونتاژ می شوند ، استفاده گردیده .

خودرویی که همینک توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ می گردد نسل ۳ از این خودرو است که البته چند ماهی است ، نسل ۴ آن نیز روانه بازار گردیده ، در زیر سعی خواهد شد مختصری درباره هر ۴ نسل این خودرو ارائه گردد .

نسل ۱ :

طرح پروژه گل اولین بار در ماه می سال ۱۹۷۶ شکل گرفت  ، طرح اولیه در دسامبر همان سال آماده گردید و در سال ۱۹۸۰ بعنوان جایگزینی برای حذف خودروی Beetle ( فولکس قورباغه ای خودمان ) ، تولید رسمی این خودرو در کارخانه VW برزیل آغاز گردید .

پلات فورم این خودرو که توسط مهنسین آلمانی با مشارکت ناچیز برزیلیها منحصرا برای این خودرو طراحی شده بود ، BX نام گرفت . این خودرو در قسمت بدنه شباهتهای زیادی به خودروی پاسات تولیدی اواخر دهه ۷۰ آلمان داشت ، موتور این خودرو نیز همان موتور فولکسهای Beetle بود که در ۲ نوع ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی و به صورت خنک شونده با هوا بودند  ، البته نکته جالب در آن قرارگیری این موتورها در قسمت جلوی گل بود  ، این نوع از خودروی گل که نسل اول آن محسوب می شود تا اواخر سال ۸۵ میلادی با همان موتورهای خنک شونده با هوا در انواع سدان ، هاچ بک ، استیشن و وانت تولید می گردید که البته تنها نوع هاچ بک آن با نام Gol شناخته می شد ، و دیگر انواع آن نامهایی چون Voyage ، Parati و Saveiro را دارا بودند . در برخی دیگر کشورها نیز مدل هاچ بک ( گل ) ، با نامهای دیگری شناخته می شد ؛ از جمله در شیلی و پرو که این خودرو را Amazon  مینامیدند و یا در آرژانتین که آنرا Gacel ، می نامیدند .

                                 

در سال ۱۹۸۷ نسل اول دچار تغییراتی در همه انواع مدلها گردید . Facelift ، پلاستیکی شدن سپرها ، تغییر کنسول جلو و تغییر موتور پاره ای از این تغییرات بود ، در این خودرو از گیربکسی استفاده گردید که خودروهای Audi 4000 ، VW Dasher و VW Quantom نیز مشترکا از آن استفاده می نمودند . همچنین موتور ۱۶۰۰ سی سی خنک شونده با آب که در خودروهای Golf و Jetta استفاده می شد نیز بر روی این خودرو نصب گردید .

                                      

این خودرو همچنین توانست در سالهای ۸۷ تا ۹۳ میلادی به بازارهای کانادا و آمریکا نیز راه یابد ، البته تنها در انواع سدان و استیشن و البته با نام متفاوت Fox . این خودرو در سال ۸۷ بعنوان پرفروش ترین خودروی برزیل شناخته شد  و این امر همینک ۲۵ سال است که به طور متوالی تکرار می شود . این خودرو تحت عنوان همان نسل ۱ مجددا در سال ۹۱ دچار تغییرات متعددی از جمله Facelift مجدد گردید . در این سال VW برزیل بدلیل تخفیفاتی که دولت این کشور  در مالیات خودروهای با حجم پایین ارائه می نمود  ، Gol 1000 را با موتور ۱۰۰۰ سی سی اما با قدرت بالای ؛ ۵۰ اسب بخار به بازار عرضه نمود ، موتور این خودرو تغییر یافته موتور ۱۶۰۰ سی سی فورد اسکورت بود که مشترکا توسط فولکس واگن برزیل و فورد آمریکا به موتور ۱۰۰۰ سی سی تغییر کاربری یافت و به این ترتیب با توجه به کاهش هزینه مالیات ، این خودرو مبدل به به خودرویی بسیار ارزان قیمت و همچنین کم مصرف برای قشر متوسط گردید .

 

نسل ۲ :

به هر روی پلات فورم BX ( نسل ۱ ) در سال ۹۴ و پس از ۱۴ سال تولید ، متوقف گشت و نسل دوم با نام پلات فورم AB9 آغاز بکار نمود ؛ البته این پلات فورم هم برگرفته از همان نوع BX بود که تنها فاصله چرخهای آن ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته و اتاق جدیدی بر روی آن نصب گردیده بود ، اتاقی با طراحی تقریبا تمام برزیلی . این خودرو با موتورهای ۱.۰ ، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتر دیزلی و تنها در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، استیشن و وانت بار تولید می شد و انواع سدان در این نسل از گل حذف گردید .

   

نسل ۳ :

این خودرو در سال ۹۹ دچار Facelift و ایجاد تغییراتی در درب صندوق عقب ، چراغها و سپرها گردید و همچنین یک موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی توربوی ۱۶ سوپاپ نیز به مجموع موتورهای قابل نصب بر روی آن اضافه گردید و آنجه بدست آمد همان نسل سوم گل بود که در اکثر کشورها در ۳ مدل Bacic ، Comfortable و Tornado عرضه گردید که در حال حاضر نوع ۱.۸ با ۹۹ اسب بخار قدرت و سیستم خنک کننده بهبود یافته ، که از نظر تجهیزات تقریبا همان مدل موسوم به  Comfortable است را در خیابانها و جاده های کشورمان Iran شاهد هستیم . خودرویی که به عبارتی ۲۵  و به عبارتی دیگر ۱۱ سال از شروع ساخت آن روی این پلات فورم می گذرد ،‌گل نسل ۳ در قسمت عقب شباهتهای زیادی به ولکس واگنهای نوع Lupo ، Fox و Polo دارد و در قسمت جلو نیز بی شباهت به ورژن قبلی Passat نیست  .

این خودرو نیز در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، وانت بار و همچنین استیشن با پنج موتور بنزینی مختلف عرضه می شود ، موتورهایی با حجمهایی از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی و با قدرتهایی از ۵۰ تا ۱۴۱ اسب بخار ، که یک موتور دیزلی ۱۹۰۰ سی سی نیز آنها را همراهی می نماید .

از سال ۲۰۰۲ موتور ۱.۶ این خودرو به صورت دوگانه سوز ( الکل - بنزین ) و با نام Totalflex به بازار عزضه گردید . نسل ۳ گل علاوه بر کشورهای آمریکای جنوبی بالاخص برزیل و آرژانتین تنها در چند کشور آفریقایی ، مکزیک ، روسیه ، چین ، ایران و چند کشور اروپای شرقی به فروش می رسد که البته نام این خودرو در کشورهای چین ، روسیه و مکزیک ؛ Pointer می باشد .

لازم بذکر است از سال ۱۹۸۰ تا کنون که ۲۵ سال از تولید گل گذشته بیش از ۴.۵ میلیون از این خودرو تولید گردیده است .

     

از جمله معایبی که بسیاری از مصرف کنندگان برزیلی ، مکزیکی و آرژانتینی این خودرو در بسیاری از سایتها از آن شکایت دارند می توان ؛ کیفیت قسمتهای پلاستیکی بکار رفته در قسمتهای داخل اتاق ، شکست و یا تغییر شکل دستگیره دربها ، خراب شدن زود هنگام شیشه بالابرهای برقی ، وجود سر و صدای زیاد حاصل از قطعات پلاستیکی داخل کابین ، وجود صدا در سیستم تعلیق ، نشت آب به داخل کابین هنگام بارندگی و یا شستشو ، ضعف در سیستم کلاچ و چراغهای دنده عقب ، همچنین نشتی روغن از موتور ، را ذکر نمود .

نسل ۴ :

اما در حالیکه تولید نسل ۳ گل در ایران همچنان ادامه دارد ، در اواخر سال ۲۰۰۵ گل نسل ۳ ، مجددا دچار تغییراتی گردید و با وجود اینکه این بار هم پلات فورم و طرح اصلی خودرو تغییری نکرد اما باز هم مانند بار قبل نام نسل آن تغییر یافت و نسل ۴ نام گرفت . بر اساس اعلام سایت Autoindex این خودرو دچار ۱۰۸۸ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به نسل قبلی گردیده است ، عمده ترین این تغییرات Facelift کامل ، ایجاد شکل V در گریل جلو ، تغییر درب صندوق ، چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخلی ؛ شامل داشبورد ، نمایشگرها و تودریها می باشد . همچنین تمامی موتورهای بنزینی قبلی ، در این خودرو به نوع دوگانه سوز Totalflex تبدیل گردیده و کمکاکان موتور ۱.۹ دیزلی نیز قابل انتخاب می باشد .

    

در قسمت داشبورد طرح بکار رفته در این خودرو ترکیبی است از داشبورد VW Fox جدید ، Ford Fiesta و GM Celta ، از نظر نمایشگر جلوی راننده نیز دقیقا پانل مربوط به مدل Fox استفاده شده و البته در قسمت جلو نیز این خودرو بی شباهت به Fox نیست .

     

این خودرو در ۳ مدل City ، Plus و Power تولید می گردد که تمامی آنها نیز همانگونه که ذکر شد قابلیت کارکرد با الکل ( اتانول ) را نیز دارا هستند . این خودرو در برزیل دارای رنج قیمتی از ۹.۵ تا ۱۳ میلیون تومان را داراست که البته نوع ۱۳ میلیونی آن ، از موتور دوگانه سوز ۲۰۰۰ سی سی بهره مند بوده و دارای تجهیزاتی چون کیسه هوا و ترمز ABS نیز می باشد . این نوع از گل ( نسل ۴ ) تا سال ۲۰۰۷ تولید خواهد شد و پس از آن پلات فورم AB9 نیز پس از ۱۳ سال و یا به عبارتی ۲۷ سال بطور کامل کنار گذاشته خواهد شد و نسل ۵ جایگزین آن خواهد شد . 

منبع

۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :

۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :

خودروهایی چون هیوندای ورنا ، فولکس گل ، مزدا ۳۲۳ ، نیسان ماکسیما ، دوو ماتیز ، دوو سییلو و حتی پژو ۴۰۵ برای مدتی هر چند کوتاه در حالی در ایران مونتاژ می شدند که در کشور مبدا نیز در حال تولید بودند و ما به نوعی خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا در اختیار داشتیم ، هرچند زمان به روز بودن برخی از آنها به چند ماه نیز نکشید و در کل دنیا بجز ایران تولیدشان متوقف شد ( از جمله ورنا و گل که طی چند ماه اخیر در کشور مبدا تغییر شکل یافته اند ) ، خودروهایی نیز گاها تا ۱۱ سال از خارج شدنشان از تولید می گذرد ( پژو ۴۰۵ و پراید ) و کماکان در کشورمان تولید می شوند . اما در این میان پژو ۲۰۶ یکی از معدود خودروهای مونتاژ داخل ( خودروهای با تولید زیر ۵۰۰ دستگاه در سال در این بررسی گنجانده نشده است ) محسوب می شود که کماکان در کشور مبدا و چند کشور دیگر در حال تولید است ، آن هم بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از تولید آن در ایران ( لازم بذکر است ؛ هیوندای آوانته مونتاژ ایران نیز همانند ۲۰۶ خودرویی به روز محسوب می گردد ).

۲۰۶ در حالی کماکان خودرویی به روز به نظر میرسد که بیش از ۸ سال ( ۱۹۹۸ ) از آغاز تولید آن می گذرد . خودرویی که نسل دوم سری .۲۰ پژو بعد از ۲۰۵ محسوب می شود و اینک پس از گذشت ۸ سال و فروش بیش از ۵/۵ میلیون از آن ( پرفروشترین خودروی پژو تاکنون ) و در حالیکه هنوز خودرویی است جذاب ، امروزی ، با تکنولوژی بالا و قیمتی مناسب ، می رود تا نه به یکباره بلکه به آرامی و طی مدتی نسبتا طولانی جای خود را به نسل بعدی خود یعنی ۲۰۷ دهد.

تنوع مدلها و زمان آغاز تولید :

۲۰۷ در ابتدا در دو نوع ۳ و ۵ درب هاچ بک و در ۴ مدل Urban ، Trendy ، Classic و Sport  به بازار عرضه خواهد شد که انواع Classic و Sport خود شامل چند زیر مجموعه با نامهای Premium و Premium Pack برای نوع Classic و انواع Sport ، Sport Pack و GT برای مدل Sport می باشند . همچنین ، تا زمانی که انواع استیشن ( SW ) ، کروکی ( CC ) و سدان  این خودرو وارد صحنه نگردند ؛ این مدلهای ۲۰۶ کماکان تولید خواهند شد ، اما انواع ۳ و ۵ درب هاچ بک ۲۰۶ پس از مدتی تولید همزمان با ۲۰۷ به تدریج حذف خواهند شد . البته مطمئنا این قاعده شامل کشور ما نخواهد شد . تولید ۲۰۷ از اواسط سال ۲۰۰۶ یعنی تا ۳ ماه دیگر در انگلستان آغاز خواهد شد و کارخانه استرالیا و دیگر کارخانجات پژو نیز تولید آنرا از ابتدای سال ۲۰۰۷ آغاز خواهند نمود .

ابعاد و شکل ظاهری :

پژو ۲۰۷ از همه جهات کامل شده و بهبود یافته ۲۰۶ محسوب می گردد . از نظر ابعاد ۲۰۷ در طول ، ۲۰ سانتیمتر ، در عرض ، ۷ سانتیمتر و در ارتفاع ۴ سانتی متر افزایش یافته است . همچنین فاصله محورها نیز به میزان ۸ سانتیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته که همه این موارد باعث افزایش فضای سرنشینان و قسمت بار ( افزایش ۲۵ دسیمتر مکعبی صندوق بار ) و راحتی بیشتر در این خودرو می گردد ، حتی قسمت داشبورد این خودرو نیز دچار افزایش حجم گردیده ؛ به شکلی که یک نوشابه ۱.۵ لیتری به راحتی درون آن جا گرفته و با سیستم ایرکاندیشن و پوسته عایق داشبورد قابلیت خنک نمودن آن نیز ، ایجاد می گردد .

از نظر شکل ظاهری این خودرو در قسمت جلو شباهت بسیاری به نوع ۳۰۷ دارد که البته خود ۳۰۷ هم بسیار شبیه به ۴۰۷ می باشد . در قسمت جلو چراغهای بزرگ ۳ گوش ، قسمت U شکل وسط جلو پنجره با آرم پژو وسط آن ، قسمت ورودی هوای یک تکه زیر سپر و در قسمت عقب نیز اشکال ۳ وجهی موجود  همه و همه حکایت از وجود DNA و ژن پژو در این خودرو دارند . از نظر شکل داخلی نیز این خودرو نسبت به ۲۰۶ کاملا متحول گردیده و هیچ شباهتی به داخل ۲۰۶ ندارد ،البته در برخی قسمتها ردپایی از الگوبرداری از ۳۰۷ در آن دیده می شود .

موتورها :

موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو در ابتدا ۶ موتور شامل ۳ موتور بنزینی و ۳ موتور دیزلی خواهد بود که در آینده نزدیک ۲ موتور جدید ۱۶۰۰ سی سی که حاصل همکاری PSA با BMW می باشد و قرار است بجز ۲۰۷ بر روی مینی کوپر جدید نیز نصب گردند به این موتورها اضافه یا جایگزین برخی از آنها میگردند . موتورهای دیزلی HDI این خودرو شامل موتورهای ۱.۴ لیتر با ۷۰ اسب قدرت ، ۱.۶ لیتر با ۹۰ اسب و ۱.۶ لیتر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت می باشند و موتورهای بنزینی ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار ( مشابه همان موتور ۲۰۶ تیپهای ۲و ۳ موجود در کشورمان می باشد که با تغییر سیستم ترموستات و استفاده از یک متناوب ساز کنترل شده توانسته استاندارد یورو ۴ را پاس نماید ) ، موتور ۱.۴ لیتر ، ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۰ اسب و موتور ۱.۶ لیتر ۱۱۰ اسبی مشابه آنچه بر روی تیپهای ۵ و۶ ، ۲۰۶ در ایران موجود است ، که البته همانگونه که ذکر شد ۲ موتور با طراحی مشترک پژو - سیتروئن و BMW نیز در آینده نزدیک به این موتورها اضافه خواهند شد .

       

   

تجهیزات : 

از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ خودروی کاملی به نظر می رسد ، تجهیزاتی چون سیستم تهویه ۲ قسمتی اتوماتیک ( هر سرنشین جلو قابلیت تنظیم جداگانه سیستم را برای خود داراست ) ، آینه وسط با قابلیت تنظیم اتوماتیک برای روز و شب ،‌ چراغهای با قابلیت چرخش برای روشن کردن پیچ در هنگام چرخش خودرو ، سنسور دنده عقب ،‌ سنسور باد لاستیک ، فرمان هیدرولیک با کنترل الکترونیکی ، سیستم صوتی JBL به همراه کنترل کنار فرمان و سیستم Bluetooth برای موبایل ، ترمز ABS مجهز به EBA و EBFD  ( همچنین سیستمهای تعادل ESP ، CDS و ASR نیز به صورت Option قابل انتخاب می باشند ) ، ۶ عدد ایربگ ، سیستم هشدار دهنده سرعت قابل تنظیم و کروز کنترل ؛ از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو محسوب می شوند که البته برخی از آنها در همه انواع آن موجود نیست و فقط مختص برخی مدلهاست .

از نظر تست های ایمنی در برخوردها نیز این خودرو توانسته به اعداد و ارقامی بهتر از ۲۰۶ دست یابد .

   

مدل RCup : 

همچنین متخصصین پژو در ادامه راه 205 مدل Turbo16 و 206 WRC ( خودروهای سری .۲۰ پژو در مسابقات رالی ) خودروی Concept 207 با کد RCup را نیز در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاردند که آن خودرو نیز با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۲۸۰ اسبی توانایی هایی باورنکردنی و چهره ای کاملا اسپرت و متفاوت را به علاقمندان به مسابقات رالی عرضه خواهد نمود ، در زیر عکسهایی از این مدل را می بینید .

    

درسهایی برای ما :

اما آنچه از جانشین شدن ۲۰۷ بجای ۲۰۶ می توان آموخت همانا کنار رفتن در اوج است ، که در کشورمان بدلیل مسائل مالی ، امکان ضرر خوردن قطعه ساز و .... که همگی ناشی از اقتصاد و صنعت بیمار کشور است ، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد و احتمالا ما تا رسیدن تولید داخل ۲۰۶ به ۹۵ یا ۱۰۰ درصد که احتمالا تا ۵ سال آینده محقق خواهد شد ، باید این خودرو را تحمل نماییم  ( تنها مورد تغییر یکباره خط تولید ، مربوط به تغییر مزدا ۳۲۳ از نوع F به GLX  بود ، که آن هم بدلیل آنکه تولید داخل این خودرو تقریبا در حد صفر بود ، ضرری را متوجه سازنده ننمود ) ؛ اما در مواردی که مشکلات و مسائل این چنینی هم در میان نباشد باز هم چنین کاری در ایران خودرو انجام نمیشود ، نمونه آن هم ۴۰۵ و پارس است ؛ چرا پس از تولید پارس ، تولید ۴۰۵ متوقف نشد ؛ مگر نه اینکه این دو خودرو از هر نظر یکسانند و تنها در قسمتهای عقب و جلو ، پارس به نوعی Facelift شده . اگر در همان زمان ۴۰۵ پس از یکسال از دور خارج می شد و قیمت پارس تا حد ۴۰۵ پایین کشیده می شد ، حال ۴۰۵ با چنین خفتی دچار بی توجهی مشتری نمی شد ، این در حالیست که در آن سوی میدان خریداران پارس نیز با توجه به قیمت بالای آن نسبت به رقبایش ، بسیار کاهش یافته است ( اختلاف قیمت ۴۰۵ و پارس که در بیش از ۸۰٪ قطعات یکسانند ، بسیار بی منطق به نظر می رسد ) .

این داستان در مورد سمند نیز در حال تکرار است و باید هر سال با ورود سمند سال ، تولید انواع قبلی آن متوقف گردد ، که تا کنون در این مورد نیز چنین اتفاقی رخ نداده است . در سمند LX اگر رینگهای بسیار زیبای این خودرو  را حذف نمایند و از همان رینگ معمولی و قالپاق استفاده نمایند ، بجز هزینه ترمز ABS که زیر چهارصد هزار تومان برای تولید کننده مخارج دارد ، موارد تغییر یافته و یا اضافه شده دیگر رقمی بیش از صد هزار تومان را شامل نمی شود ؛ پس چرا نباید LX با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی جانشین سمند عادی شده و تولید سمند عادی متوقف گردد !

به نقل از

<< 1 ... 3 4 5 6 7 >>