اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

ورنا و آوانته

بگوییم ورنا ، بخوانیم اکسنت !؟

بگوییم آوانته ،‌ بخوانیم الانترا !؟

هیوندای پس از ۹ سال غیبت ، مجددا به ایران بازگشت ،‌ اما این بار بوسیله کرمان خودرو و با نامهایی متفاوت و جدید .

Verna و Avante نام محصولاتی است که توسط کرمان خودرو برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته شده ،‌ اما در اصل این دو خودرو همان Accent و Elantra می باشند که برای همه ما ، نامهایی شناخته شده اند. 

                                 

                          

واقعیت این است که اکثر محصولات هیوندای ، در خود کره جنوبی ، نامهایی متفاوت با دیگر نقاط جهان دارند ، از اینرو خودرویی که در کره جنوبی Verna نام دارد ، در دیگر نقاط جهان با نام Accent شناخته می شود ( تنها تفاوت این دو خودرو در سری جدید آنها ، جلو پنجره آنهاست و جالب اینجاست که جلو پنجره ای که برای این محصول ، در کشورمان در نظر گرفته شده مربوط به Accent می باشد ) ، همچنین Avante XD کره نیز در دیگر نقاط جهان Elantra و در برخی کشورها Lantra نامیده می شود ( در این مورد نیز تفاوتهای مختصری در قسمت جلو پنجره و سپرها وجود دارد که مدل موجود در ایران ، از این بابت  کاملا مشابه مدل Elantra است ).

                           

با وجود اینکه نامهای Accent و خصوصا Elantra در ایران کاملا شناخته شده و مورد اعتماد عامه هستند ،‌ چرا کرمان خودرو نامهای کره ای این خودروها را برای محصولاتش در نظر گرفته ؟!‌.

                          

تعلق داشتن امتیاز فروش Accent و Elantra در ایران به شرکت آسان موتور ( وارد کننده اولیه محصولات هیوندای به ایران ) می تواند ، دلیلی برای این امر باشد ، که در این صورت استفاده از این نامها ترفندی زیرکانه ، برای دور زدن این شرکت ، بوده است ! شاید هم دلایل دیگری در میان بوده که ما از آنها بی اطلاع هستیم .

منبع

فولکس گُل

فولکس گُل از کجا آمده و به کجا می رود : 

برای گشودن مبحث فولکس واگن نوع گل ، ابتدا باید گذری داشته باشیم به کارخانه سازنده آن در برزیل .

فولکس واگن برزیل :

کارخانه فولکس واگن واقع در کشور برزیل مهمترین و معظم ترین کارخانه طراحی ، تولید و مونتاژ  این شرکت بعد از کارخانه Wolfsburg آلمان محسوب می شود . ورود خودروهای ساخت کارخانه برزیل فولکس واگن ( VW do Brazil ) به ایران ، به اوایل دهه ۹۰ باز می گردد ، که تمامی خودروهای Golf نسل ۲ وارداتی ، تولید این کشور بودند . و اینک بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا خودرویی از کارخانه برزیل VW وارد ایران گردیده ، اما اینبار ، این خودروی جدید ادعای دارا بودن طراحی برزیلی را نیز یدک می کشد .

گل ( Gol ) که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به معنای گل در بازی فوتبال می باشد را به هیچ عنوان نباید با دیگر محصول معروف فولکس ، یعنی Golf اشتباه نمود ؛ چرا که این دو خودرو ، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و Gol حتی در اروپای غربی و آمریکای شمالی که بزرگترین بازارهای VW محسوب می شوند دیده نمی شود . در ساخت این خودرو همانند آنچه در کشورمان در رابطه با سمند انجام  گرفت ( استفاده از قطعات ۴۰۵  ) ، از بسیاری از قطعات دیگر محصولات VW که ساخت آلمان بوده و در برزیل مونتاژ می گردند و حتی در برخی موارد از خودروهای دیگر شرکتها نظیر GM که آنها هم در برزیل مونتاژ می شوند ، استفاده گردیده .

خودرویی که همینک توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ می گردد نسل ۳ از این خودرو است که البته چند ماهی است ، نسل ۴ آن نیز روانه بازار گردیده ، در زیر سعی خواهد شد مختصری درباره هر ۴ نسل این خودرو ارائه گردد .

نسل ۱ :

طرح پروژه گل اولین بار در ماه می سال ۱۹۷۶ شکل گرفت  ، طرح اولیه در دسامبر همان سال آماده گردید و در سال ۱۹۸۰ بعنوان جایگزینی برای حذف خودروی Beetle ( فولکس قورباغه ای خودمان ) ، تولید رسمی این خودرو در کارخانه VW برزیل آغاز گردید .

پلات فورم این خودرو که توسط مهنسین آلمانی با مشارکت ناچیز برزیلیها منحصرا برای این خودرو طراحی شده بود ، BX نام گرفت . این خودرو در قسمت بدنه شباهتهای زیادی به خودروی پاسات تولیدی اواخر دهه ۷۰ آلمان داشت ، موتور این خودرو نیز همان موتور فولکسهای Beetle بود که در ۲ نوع ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی و به صورت خنک شونده با هوا بودند  ، البته نکته جالب در آن قرارگیری این موتورها در قسمت جلوی گل بود  ، این نوع از خودروی گل که نسل اول آن محسوب می شود تا اواخر سال ۸۵ میلادی با همان موتورهای خنک شونده با هوا در انواع سدان ، هاچ بک ، استیشن و وانت تولید می گردید که البته تنها نوع هاچ بک آن با نام Gol شناخته می شد ، و دیگر انواع آن نامهایی چون Voyage ، Parati و Saveiro را دارا بودند . در برخی دیگر کشورها نیز مدل هاچ بک ( گل ) ، با نامهای دیگری شناخته می شد ؛ از جمله در شیلی و پرو که این خودرو را Amazon  مینامیدند و یا در آرژانتین که آنرا Gacel ، می نامیدند .

                                 

در سال ۱۹۸۷ نسل اول دچار تغییراتی در همه انواع مدلها گردید . Facelift ، پلاستیکی شدن سپرها ، تغییر کنسول جلو و تغییر موتور پاره ای از این تغییرات بود ، در این خودرو از گیربکسی استفاده گردید که خودروهای Audi 4000 ، VW Dasher و VW Quantom نیز مشترکا از آن استفاده می نمودند . همچنین موتور ۱۶۰۰ سی سی خنک شونده با آب که در خودروهای Golf و Jetta استفاده می شد نیز بر روی این خودرو نصب گردید .

                                      

این خودرو همچنین توانست در سالهای ۸۷ تا ۹۳ میلادی به بازارهای کانادا و آمریکا نیز راه یابد ، البته تنها در انواع سدان و استیشن و البته با نام متفاوت Fox . این خودرو در سال ۸۷ بعنوان پرفروش ترین خودروی برزیل شناخته شد  و این امر همینک ۲۵ سال است که به طور متوالی تکرار می شود . این خودرو تحت عنوان همان نسل ۱ مجددا در سال ۹۱ دچار تغییرات متعددی از جمله Facelift مجدد گردید . در این سال VW برزیل بدلیل تخفیفاتی که دولت این کشور  در مالیات خودروهای با حجم پایین ارائه می نمود  ، Gol 1000 را با موتور ۱۰۰۰ سی سی اما با قدرت بالای ؛ ۵۰ اسب بخار به بازار عرضه نمود ، موتور این خودرو تغییر یافته موتور ۱۶۰۰ سی سی فورد اسکورت بود که مشترکا توسط فولکس واگن برزیل و فورد آمریکا به موتور ۱۰۰۰ سی سی تغییر کاربری یافت و به این ترتیب با توجه به کاهش هزینه مالیات ، این خودرو مبدل به به خودرویی بسیار ارزان قیمت و همچنین کم مصرف برای قشر متوسط گردید .

 

نسل ۲ :

به هر روی پلات فورم BX ( نسل ۱ ) در سال ۹۴ و پس از ۱۴ سال تولید ، متوقف گشت و نسل دوم با نام پلات فورم AB9 آغاز بکار نمود ؛ البته این پلات فورم هم برگرفته از همان نوع BX بود که تنها فاصله چرخهای آن ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته و اتاق جدیدی بر روی آن نصب گردیده بود ، اتاقی با طراحی تقریبا تمام برزیلی . این خودرو با موتورهای ۱.۰ ، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتر دیزلی و تنها در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، استیشن و وانت بار تولید می شد و انواع سدان در این نسل از گل حذف گردید .

   

نسل ۳ :

این خودرو در سال ۹۹ دچار Facelift و ایجاد تغییراتی در درب صندوق عقب ، چراغها و سپرها گردید و همچنین یک موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی توربوی ۱۶ سوپاپ نیز به مجموع موتورهای قابل نصب بر روی آن اضافه گردید و آنجه بدست آمد همان نسل سوم گل بود که در اکثر کشورها در ۳ مدل Bacic ، Comfortable و Tornado عرضه گردید که در حال حاضر نوع ۱.۸ با ۹۹ اسب بخار قدرت و سیستم خنک کننده بهبود یافته ، که از نظر تجهیزات تقریبا همان مدل موسوم به  Comfortable است را در خیابانها و جاده های کشورمان Iran شاهد هستیم . خودرویی که به عبارتی ۲۵  و به عبارتی دیگر ۱۱ سال از شروع ساخت آن روی این پلات فورم می گذرد ،‌گل نسل ۳ در قسمت عقب شباهتهای زیادی به ولکس واگنهای نوع Lupo ، Fox و Polo دارد و در قسمت جلو نیز بی شباهت به ورژن قبلی Passat نیست  .

این خودرو نیز در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، وانت بار و همچنین استیشن با پنج موتور بنزینی مختلف عرضه می شود ، موتورهایی با حجمهایی از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی و با قدرتهایی از ۵۰ تا ۱۴۱ اسب بخار ، که یک موتور دیزلی ۱۹۰۰ سی سی نیز آنها را همراهی می نماید .

از سال ۲۰۰۲ موتور ۱.۶ این خودرو به صورت دوگانه سوز ( الکل - بنزین ) و با نام Totalflex به بازار عزضه گردید . نسل ۳ گل علاوه بر کشورهای آمریکای جنوبی بالاخص برزیل و آرژانتین تنها در چند کشور آفریقایی ، مکزیک ، روسیه ، چین ، ایران و چند کشور اروپای شرقی به فروش می رسد که البته نام این خودرو در کشورهای چین ، روسیه و مکزیک ؛ Pointer می باشد .

لازم بذکر است از سال ۱۹۸۰ تا کنون که ۲۵ سال از تولید گل گذشته بیش از ۴.۵ میلیون از این خودرو تولید گردیده است .

     

از جمله معایبی که بسیاری از مصرف کنندگان برزیلی ، مکزیکی و آرژانتینی این خودرو در بسیاری از سایتها از آن شکایت دارند می توان ؛ کیفیت قسمتهای پلاستیکی بکار رفته در قسمتهای داخل اتاق ، شکست و یا تغییر شکل دستگیره دربها ، خراب شدن زود هنگام شیشه بالابرهای برقی ، وجود سر و صدای زیاد حاصل از قطعات پلاستیکی داخل کابین ، وجود صدا در سیستم تعلیق ، نشت آب به داخل کابین هنگام بارندگی و یا شستشو ، ضعف در سیستم کلاچ و چراغهای دنده عقب ، همچنین نشتی روغن از موتور ، را ذکر نمود .

نسل ۴ :

اما در حالیکه تولید نسل ۳ گل در ایران همچنان ادامه دارد ، در اواخر سال ۲۰۰۵ گل نسل ۳ ، مجددا دچار تغییراتی گردید و با وجود اینکه این بار هم پلات فورم و طرح اصلی خودرو تغییری نکرد اما باز هم مانند بار قبل نام نسل آن تغییر یافت و نسل ۴ نام گرفت . بر اساس اعلام سایت Autoindex این خودرو دچار ۱۰۸۸ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به نسل قبلی گردیده است ، عمده ترین این تغییرات Facelift کامل ، ایجاد شکل V در گریل جلو ، تغییر درب صندوق ، چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخلی ؛ شامل داشبورد ، نمایشگرها و تودریها می باشد . همچنین تمامی موتورهای بنزینی قبلی ، در این خودرو به نوع دوگانه سوز Totalflex تبدیل گردیده و کمکاکان موتور ۱.۹ دیزلی نیز قابل انتخاب می باشد .

    

در قسمت داشبورد طرح بکار رفته در این خودرو ترکیبی است از داشبورد VW Fox جدید ، Ford Fiesta و GM Celta ، از نظر نمایشگر جلوی راننده نیز دقیقا پانل مربوط به مدل Fox استفاده شده و البته در قسمت جلو نیز این خودرو بی شباهت به Fox نیست .

     

این خودرو در ۳ مدل City ، Plus و Power تولید می گردد که تمامی آنها نیز همانگونه که ذکر شد قابلیت کارکرد با الکل ( اتانول ) را نیز دارا هستند . این خودرو در برزیل دارای رنج قیمتی از ۹.۵ تا ۱۳ میلیون تومان را داراست که البته نوع ۱۳ میلیونی آن ، از موتور دوگانه سوز ۲۰۰۰ سی سی بهره مند بوده و دارای تجهیزاتی چون کیسه هوا و ترمز ABS نیز می باشد . این نوع از گل ( نسل ۴ ) تا سال ۲۰۰۷ تولید خواهد شد و پس از آن پلات فورم AB9 نیز پس از ۱۳ سال و یا به عبارتی ۲۷ سال بطور کامل کنار گذاشته خواهد شد و نسل ۵ جایگزین آن خواهد شد . 

منبع

۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :

۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :

خودروهایی چون هیوندای ورنا ، فولکس گل ، مزدا ۳۲۳ ، نیسان ماکسیما ، دوو ماتیز ، دوو سییلو و حتی پژو ۴۰۵ برای مدتی هر چند کوتاه در حالی در ایران مونتاژ می شدند که در کشور مبدا نیز در حال تولید بودند و ما به نوعی خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا در اختیار داشتیم ، هرچند زمان به روز بودن برخی از آنها به چند ماه نیز نکشید و در کل دنیا بجز ایران تولیدشان متوقف شد ( از جمله ورنا و گل که طی چند ماه اخیر در کشور مبدا تغییر شکل یافته اند ) ، خودروهایی نیز گاها تا ۱۱ سال از خارج شدنشان از تولید می گذرد ( پژو ۴۰۵ و پراید ) و کماکان در کشورمان تولید می شوند . اما در این میان پژو ۲۰۶ یکی از معدود خودروهای مونتاژ داخل ( خودروهای با تولید زیر ۵۰۰ دستگاه در سال در این بررسی گنجانده نشده است ) محسوب می شود که کماکان در کشور مبدا و چند کشور دیگر در حال تولید است ، آن هم بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از تولید آن در ایران ( لازم بذکر است ؛ هیوندای آوانته مونتاژ ایران نیز همانند ۲۰۶ خودرویی به روز محسوب می گردد ).

۲۰۶ در حالی کماکان خودرویی به روز به نظر میرسد که بیش از ۸ سال ( ۱۹۹۸ ) از آغاز تولید آن می گذرد . خودرویی که نسل دوم سری .۲۰ پژو بعد از ۲۰۵ محسوب می شود و اینک پس از گذشت ۸ سال و فروش بیش از ۵/۵ میلیون از آن ( پرفروشترین خودروی پژو تاکنون ) و در حالیکه هنوز خودرویی است جذاب ، امروزی ، با تکنولوژی بالا و قیمتی مناسب ، می رود تا نه به یکباره بلکه به آرامی و طی مدتی نسبتا طولانی جای خود را به نسل بعدی خود یعنی ۲۰۷ دهد.

تنوع مدلها و زمان آغاز تولید :

۲۰۷ در ابتدا در دو نوع ۳ و ۵ درب هاچ بک و در ۴ مدل Urban ، Trendy ، Classic و Sport  به بازار عرضه خواهد شد که انواع Classic و Sport خود شامل چند زیر مجموعه با نامهای Premium و Premium Pack برای نوع Classic و انواع Sport ، Sport Pack و GT برای مدل Sport می باشند . همچنین ، تا زمانی که انواع استیشن ( SW ) ، کروکی ( CC ) و سدان  این خودرو وارد صحنه نگردند ؛ این مدلهای ۲۰۶ کماکان تولید خواهند شد ، اما انواع ۳ و ۵ درب هاچ بک ۲۰۶ پس از مدتی تولید همزمان با ۲۰۷ به تدریج حذف خواهند شد . البته مطمئنا این قاعده شامل کشور ما نخواهد شد . تولید ۲۰۷ از اواسط سال ۲۰۰۶ یعنی تا ۳ ماه دیگر در انگلستان آغاز خواهد شد و کارخانه استرالیا و دیگر کارخانجات پژو نیز تولید آنرا از ابتدای سال ۲۰۰۷ آغاز خواهند نمود .

ابعاد و شکل ظاهری :

پژو ۲۰۷ از همه جهات کامل شده و بهبود یافته ۲۰۶ محسوب می گردد . از نظر ابعاد ۲۰۷ در طول ، ۲۰ سانتیمتر ، در عرض ، ۷ سانتیمتر و در ارتفاع ۴ سانتی متر افزایش یافته است . همچنین فاصله محورها نیز به میزان ۸ سانتیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته که همه این موارد باعث افزایش فضای سرنشینان و قسمت بار ( افزایش ۲۵ دسیمتر مکعبی صندوق بار ) و راحتی بیشتر در این خودرو می گردد ، حتی قسمت داشبورد این خودرو نیز دچار افزایش حجم گردیده ؛ به شکلی که یک نوشابه ۱.۵ لیتری به راحتی درون آن جا گرفته و با سیستم ایرکاندیشن و پوسته عایق داشبورد قابلیت خنک نمودن آن نیز ، ایجاد می گردد .

از نظر شکل ظاهری این خودرو در قسمت جلو شباهت بسیاری به نوع ۳۰۷ دارد که البته خود ۳۰۷ هم بسیار شبیه به ۴۰۷ می باشد . در قسمت جلو چراغهای بزرگ ۳ گوش ، قسمت U شکل وسط جلو پنجره با آرم پژو وسط آن ، قسمت ورودی هوای یک تکه زیر سپر و در قسمت عقب نیز اشکال ۳ وجهی موجود  همه و همه حکایت از وجود DNA و ژن پژو در این خودرو دارند . از نظر شکل داخلی نیز این خودرو نسبت به ۲۰۶ کاملا متحول گردیده و هیچ شباهتی به داخل ۲۰۶ ندارد ،البته در برخی قسمتها ردپایی از الگوبرداری از ۳۰۷ در آن دیده می شود .

موتورها :

موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو در ابتدا ۶ موتور شامل ۳ موتور بنزینی و ۳ موتور دیزلی خواهد بود که در آینده نزدیک ۲ موتور جدید ۱۶۰۰ سی سی که حاصل همکاری PSA با BMW می باشد و قرار است بجز ۲۰۷ بر روی مینی کوپر جدید نیز نصب گردند به این موتورها اضافه یا جایگزین برخی از آنها میگردند . موتورهای دیزلی HDI این خودرو شامل موتورهای ۱.۴ لیتر با ۷۰ اسب قدرت ، ۱.۶ لیتر با ۹۰ اسب و ۱.۶ لیتر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت می باشند و موتورهای بنزینی ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار ( مشابه همان موتور ۲۰۶ تیپهای ۲و ۳ موجود در کشورمان می باشد که با تغییر سیستم ترموستات و استفاده از یک متناوب ساز کنترل شده توانسته استاندارد یورو ۴ را پاس نماید ) ، موتور ۱.۴ لیتر ، ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۰ اسب و موتور ۱.۶ لیتر ۱۱۰ اسبی مشابه آنچه بر روی تیپهای ۵ و۶ ، ۲۰۶ در ایران موجود است ، که البته همانگونه که ذکر شد ۲ موتور با طراحی مشترک پژو - سیتروئن و BMW نیز در آینده نزدیک به این موتورها اضافه خواهند شد .

       

   

تجهیزات : 

از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ خودروی کاملی به نظر می رسد ، تجهیزاتی چون سیستم تهویه ۲ قسمتی اتوماتیک ( هر سرنشین جلو قابلیت تنظیم جداگانه سیستم را برای خود داراست ) ، آینه وسط با قابلیت تنظیم اتوماتیک برای روز و شب ،‌ چراغهای با قابلیت چرخش برای روشن کردن پیچ در هنگام چرخش خودرو ، سنسور دنده عقب ،‌ سنسور باد لاستیک ، فرمان هیدرولیک با کنترل الکترونیکی ، سیستم صوتی JBL به همراه کنترل کنار فرمان و سیستم Bluetooth برای موبایل ، ترمز ABS مجهز به EBA و EBFD  ( همچنین سیستمهای تعادل ESP ، CDS و ASR نیز به صورت Option قابل انتخاب می باشند ) ، ۶ عدد ایربگ ، سیستم هشدار دهنده سرعت قابل تنظیم و کروز کنترل ؛ از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو محسوب می شوند که البته برخی از آنها در همه انواع آن موجود نیست و فقط مختص برخی مدلهاست .

از نظر تست های ایمنی در برخوردها نیز این خودرو توانسته به اعداد و ارقامی بهتر از ۲۰۶ دست یابد .

   

مدل RCup : 

همچنین متخصصین پژو در ادامه راه 205 مدل Turbo16 و 206 WRC ( خودروهای سری .۲۰ پژو در مسابقات رالی ) خودروی Concept 207 با کد RCup را نیز در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاردند که آن خودرو نیز با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۲۸۰ اسبی توانایی هایی باورنکردنی و چهره ای کاملا اسپرت و متفاوت را به علاقمندان به مسابقات رالی عرضه خواهد نمود ، در زیر عکسهایی از این مدل را می بینید .

    

درسهایی برای ما :

اما آنچه از جانشین شدن ۲۰۷ بجای ۲۰۶ می توان آموخت همانا کنار رفتن در اوج است ، که در کشورمان بدلیل مسائل مالی ، امکان ضرر خوردن قطعه ساز و .... که همگی ناشی از اقتصاد و صنعت بیمار کشور است ، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد و احتمالا ما تا رسیدن تولید داخل ۲۰۶ به ۹۵ یا ۱۰۰ درصد که احتمالا تا ۵ سال آینده محقق خواهد شد ، باید این خودرو را تحمل نماییم  ( تنها مورد تغییر یکباره خط تولید ، مربوط به تغییر مزدا ۳۲۳ از نوع F به GLX  بود ، که آن هم بدلیل آنکه تولید داخل این خودرو تقریبا در حد صفر بود ، ضرری را متوجه سازنده ننمود ) ؛ اما در مواردی که مشکلات و مسائل این چنینی هم در میان نباشد باز هم چنین کاری در ایران خودرو انجام نمیشود ، نمونه آن هم ۴۰۵ و پارس است ؛ چرا پس از تولید پارس ، تولید ۴۰۵ متوقف نشد ؛ مگر نه اینکه این دو خودرو از هر نظر یکسانند و تنها در قسمتهای عقب و جلو ، پارس به نوعی Facelift شده . اگر در همان زمان ۴۰۵ پس از یکسال از دور خارج می شد و قیمت پارس تا حد ۴۰۵ پایین کشیده می شد ، حال ۴۰۵ با چنین خفتی دچار بی توجهی مشتری نمی شد ، این در حالیست که در آن سوی میدان خریداران پارس نیز با توجه به قیمت بالای آن نسبت به رقبایش ، بسیار کاهش یافته است ( اختلاف قیمت ۴۰۵ و پارس که در بیش از ۸۰٪ قطعات یکسانند ، بسیار بی منطق به نظر می رسد ) .

این داستان در مورد سمند نیز در حال تکرار است و باید هر سال با ورود سمند سال ، تولید انواع قبلی آن متوقف گردد ، که تا کنون در این مورد نیز چنین اتفاقی رخ نداده است . در سمند LX اگر رینگهای بسیار زیبای این خودرو  را حذف نمایند و از همان رینگ معمولی و قالپاق استفاده نمایند ، بجز هزینه ترمز ABS که زیر چهارصد هزار تومان برای تولید کننده مخارج دارد ، موارد تغییر یافته و یا اضافه شده دیگر رقمی بیش از صد هزار تومان را شامل نمی شود ؛ پس چرا نباید LX با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی جانشین سمند عادی شده و تولید سمند عادی متوقف گردد !

به نقل از

ساپکو در آستانه ورشکستگی!

خبرخودرو:بدهی 700 میلیارد تومانی (( ساپکو))، گروه صنعتی ایران خودرو را به مرز بحران رسانده است.یک منبع آگاه با اعلام این خبر گفت: بر اساس برنامه ریزی های ساپکو ، بنا بود تا پایان سال 84 ، این شرکت 330میلیارد تومان ازاین بدهی نجومی را به قطعه سازان پرداخت نماید ولی گزارش های مالی پایان سال ، نشان می داد که ساپکو توانسته است فقط 23 میلیارد تومان بپردازد.
 

   
 

 

 

 
Hard Top <<
Soft Top <<

 

 
 
   
 
موتور
IL 6 DOHC
   
تعداد سیلندر 6 سیلندر  
 
نوع سوخت
بنزین بدون سرب
 
 
حجم موتور
3199 CC
   
 
نسبت تراکم
10:1
   
 
حداکثر قدرت (اسب بخار)
6500/220
   
 
حداکثر گشتاور
4700/31.3
   
 
گیربکس
5 دنده اتوماتیک
 
 
سیستم فرمان
شانه ای
 
 
ترمز جلو
دیسکی خنک شونده
 
 
ترمز عقب
دیسکی
 
 
لاستیک
e255 / 70R15 وe 255 / 65R16 برای رینگ 16  
 
رینگ
آلومینیوم 15"
 
 
ظرفیت مخزن سوخت
70 لیتر
 
 
مصرف سوخت : در 100 کیلومتر
13.6 لیتر
   
 

 

 
     
   
 
   
 
 
موتور
IL 4 DOHC  
تعداد سیلندر 4 سیلندر
 
نوع سوخت
بنزین بدون سرب
 
 
حجم موتور
2295 CC
 
 
نسبت تراکم
10.4:1
 
 
حداکثر قدرت (اسب بخار)
6200/150
 
 
حداکثر گشتاور
2800/21.4
 
 
گیربکس
5 دنده اتوماتیک
 
 
سیستم فرمان
شانه ای
 
 
ترمز جلو
دیسکی خنک شونده
 
 
ترمز عقب
دیسکی
 
 
لاستیک
e255 / 70R15 وe 255 / 65R16 برای رینگ 16  
 
رینگ
آلومینیوم 15"
 
 
ظرفیت مخزن سوخت
70 لیتر
 
 
مصرف سوخت : در 100 کیلومتر
10.4 لیتر
 
 

 

 
 
 
ابعاد و وزن
 
 
طول
4330 mm
 
 
عرض
1841 mm
 
 
ارتفاع
1840 mm
 
 
وزن
2925 - 1790 kg
 
 
حداکثر وزن
2515 kg
 

 

 
 
 

امکانات و تجهیزات

 

 
  • قفل مرکزی
  • آینه های برقی
  • ترمر ASB به انضمام TCS
  • چراغ مه شکن جلو و عقب
  • سیستم ایمنَی ضد سرقت
  • چراغ سوم ترمز
  • فرمان هیدرولیک

  • سیستم تهویه مطبوع
  • گیربکس اتوماتیک

  • گارد سپر جلو
  • فرمان و دسته دنده چرمی
  • چراغ احتیاط درها
  • زیر آرنجی راننده و سرنشین
  • جک گازی دری موتور
  • بلندگو با قابلیت پخش سه بعدی
  • سان روف

 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 


رئیس جمهور خواستار تولید انبوه موتور ملی توسط ایران خودرو شد

رئیس جمهوری روز شنبه در بازدید از غرفه ایران خودرو در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز و پتروشیمی گفت: طراحی و فراهم کردن زمینه های تولید موتور ملی توسط ایران خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است و باید هر چه زودتر برای استفاده در خودرو به تولید انبوه برسد. محمود احمدی نژاد با ابراز خرسندی از تلاش ایران خودرو برای طراحی و تولید موتور ملی در مورد ماهیت فنی این موتور و آثار مثبت آن در راستای خودکفایی در صنعت خودروسازی سئوالاتی را مطرح کرد که مهندس محمد زالی مدیر عامل شرکت طراحی، تحقیق و تولید موتور ایران خودرو به آنها پاسخ داد. رئیس جمهور ضمن آرزوی موفقیت برای دست اندرکاران این طرح ملی ابراز امیدواری کرد که طرح مذکور هرچه زودتر به نتیجه برسد. وی همچنین از تلاش ایران خودرو برای دوگانه سوز کردن انواع خودرو حمایت کرد و گفت: شرکت‌های خودروسازی و به خصوص ایران خودرو باید به این سمت حرکت کرده و زمینه‌هایی را ایجاد کنند تا مردم راغب شوند از این نوع خودروها بیشتر استفاده کنند. احمدی نژاد در مورد عرضه خودرو سمند گازسوز توسط ایران خودرو گفت: این برنامه خوبی است که ایران خودرو به دنبال آن است. وی همچنین اعلام تخفیف 350هزار تومانی برای فروش ویژه سمند گازسوز در جریان برگزاری این نمایشگاه را اقدامی خوب توصیف کرد. رئیس جمهور همچنین خواستار استفاده از نام‌های ایرانی بر روی برخی از محصولات ایران خودرو شد و گفت: بهتر است خودروهای داخلی نام‌هایی همانند سمند داشته باشند. رئیس جمهور اضافه کرد: شرکت‌های خودروسازی با استفاده از افکار عمومی باید به این سمت بروند که به جای محصولاتی مانند "پژو آر دی" یا "ال ایکس" از نام‌های مناسبی که ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارند بهره‌گیری کنند.