اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

مبتکر آبادانی از مازوت ، بنزین تولید کرد

مبتکر آبادانی پس از سال ها تلاش موفق به ابداع روش نوینی برای تولید بنزین و گازوئیل از مازوت شد. 

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، این طرح درمقیاس آزمایشگاهی ازسال1380 و درمرحله نیمه صنعتی ازسال 1384 با همکاری دانشکده نفت و پالایشگاه آبادان آغاز شد و در اواخر آبـان امسال همـه تحقیقات با موفقیت به اثبات رسید و از امروز به اجرا درآمد. 

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آبادان این طرح را شامل شکست هـای مولکولی کاتالیستی وافزایش دما در400 درجه سانتیگراد بیان کرد وگفت: دراین طرح مولکول های تشکیل دهنده مازوت با افزوده شدن مواد کاتالیستی و افـزایش دمـا به ذرات بسیار ریزی تقسیم می شوند و این فرآیند ادامه دارد تا ماده اولیه بنزین و گازوئیل تولید شود. 

علیرضا ابهجی افزود : مشابه خارجی این طرح در کشورهـای غربی بـا فشار بالا و دمای بیش از 600 درجه سانتیگراد تنها 63 الی 72 درصد نفت کوره را به مواد سبک مانند بنزین و گازوئیل تبدیل می کند. 

وی هزینه اجرای نمونه خارجی این طرح را بیش از20 میلیون دلار بیان کرد وگفت:درحالیکه این طرح ابتکاری تنها یک میلیون دلار هزینه در بر دارد . 

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آبادان با اشاره به تولیدات پالایشگاههای کشور گفت: 25 درصد تولید پالایشگاه های کشور را مازوت تشکیل می دهد اما با اجرای این فرآیند 90 درصد مازوت به محصولات بـا ارزشی مانند بنزین و گازوئیل تبدیل خواهد شد. 

ابهجی ظرفیت اولیه این طرح را یک میلیون بشکه در روز معادل 160 میلیون لیتر دانست و گفت: در صورت اجرای این طرح در پالایشگاه نه تنها از واردات بنزین بی نیـاز خـواهیم شد بلکه به مرحله صادرات هم دست خواهیم یافت. 

این اختراع در مـرحله آزمایشگـاهی در دفتر ثبت اختـراعات و مالکیتهای صنعتی بـه شماره 40827 و در دفتر ثبت اظهـار نامه به شماره 38005085 در تاریخ سیزدهم شهریور 80 بـا عنوان تبدیل پسمان برج خلاء پالایشگاه به ثبت رسیده است. 

پالایشگاه آبادان در مـرحله ابتدایی این طـرح را بـا ظـرفیت سه هزار بشکه در روز اجرا و راه اندازی خواهد کرد. 

مازوت یا نفت کوره یکی ازهیدروکربورهای نفتی است که در تصفیه خام پس از اتر ، بنزین و نفت چراغ به دست می آید و ارزانترین ماده سوختی است که در کوره حمام ، تنور نانوایی و موتورهای دیزلی کاربرد دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد