اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

آئین نامه واردات خودرو باید اصلاح شود!!

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ، باید تعرفه واردات خودرو ثابت بماند ، اظهار داشت : در بحران کنونی ، دولت به منظور حمایت از صنایع داخلی ، باید آئین نامه واردات خودرو را اصلاح نموده و از ورود خودروهای 2008 جلوگیری نماید.

نعمت بخش در ادامه افزود : در حال حاضر حدود 5/3 میلیون خودروی تولیدی 2008 در کمپانی های بزرگ خودروسازی است که به فروش نرسیده و احتمال اینکه این شرکتها دمپینگ کرده و خودروها را با 30 تا 40 درصد زیر قیمت بفروش برسانند زیاد است ، بنابراین در این شرایط ، دولت باید با اصلاح آئین نامه واردات ، تنها اجازه ورود خودروهای 2009 را صادر نماید.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد اصلاح آئین نامه واردات خودرو را به وزارت صنایع نیز اعلام نمودیم ، تصریح کرد : می توان در یک برنامه 5 ساله ، تعرفه واردات خودرو را تا 50درصد کاهش داد ، اما به شرط آنکه ، همزمان تعرفه فول CKD نیز کاهش یافته ، تا نسبت معقول بین آنها حفظ گردد.

وی با تأکید بر اینکه به منظور ورود به سازمان تجارت جهانی (WTO) ، نباید تعرفه ها افزایش یابد ، خاطر نشان کرد : از سال 82 تا 87 ، نرخ حقوق ورودی CBU از 168 درصد به 90 درصد و نرخ حقوق ورودی قطعات منفصله فول CKD از 68 به 64 درصد کاهش یافته که مقایسه این ارقام ، نشان می دهد که در سال 82 حمایت از تولید خوردوها صد در صد بوده در حالی که در سال جاری به 26 درصد کاهش پیدا کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ، در ادامه با ذکر این نکته که بر اساس تبصره 2 ، ماده 72 قانون بخشی از مقررات مالی دولت ، مجلس دولت را مکلف نموده که سود بازرگانی قطعات فول CKD باید 60 درصد باشد ، افزود: مجلس در قانون مذکور ، که در 27 بهمن سال 80 به تصویب رسید ، دولت را مکلف کرد تا سود بازرگانی را به گونه ای تنظیم نماید که موجب تشویق و افزایش ساخت داخل قطعات سواری در کشور فراهم شود.

نعمت بخش تصریح کرد : هم اکنون این قانون ، دست خود قانون گذار را نیز بسته است چرا که قانون مذکور در قانون برنامه چهارم توسعه تنفیذ شده است و بر طبق آن ، تا پایان سال آینده ، نمی توان 64 درصد حقوق فول CKD را کاهش داد که شامل 60 درصد سود بازرگانی و 4 درصد حقوق پایه است، مگر اینکه تبصره 2 ماده 72 قانون بخشی از مقررات مالی دولت در مجلس لغو گردد .

وی در پایان اظهار داشت: در صورت لغو این قانون ، تعرفه 90درصدی واردات می تواند کاهش یابد به شرط آنکه تعرفه 64 در صدی فول CKD نیز کاهش یابد مضافاً اینکه در سال آینده با همین تعرفه 90 درصد دولت قادر به کسب در آمد هزار میلیارد تومان حاصل از واردات خودرو خواهد گردید.

نظرات 1 + ارسال نظر
فرنام شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:02 ق.ظ

ببخشیدسه سال آخر دوره آقای خاتمی ایران مشروط به سازمان تجارت جهانی راه یافت به شرط رعایت قوانین بین اللمللی برداشتن یارانه ها و مالیات ها که ما امدیم و اصل ۴۴ قانون اساسی را که با خصوصی سازی مخالف بود را اصلاح کردیم و طبق برنامه در صنعت خودرو سازی با مالیات ۱۱۰ درصد برای سال اول واردات آزاد شد سال دوم ۱۰۰ و سال سوم ۹۰ درصد و از زمانی که احمدی نژاد آمد ۴ سال یعنی ۴۰ درصد از مالیات بر واردات کم نشد و بیشترین ضربه را به بدنه این صنعت زدند و دیگر نمی تواند سر پابایستد چون هر فرستی در زمان خودش ارزش من است از زمان آقای خاتمی تا کنون هیچ خودرویی در این ۴ سال به تولیدات داخلی افزوده نشده تنها شاهد تغییر رنگ سمند و پراید و نصب سیستم هایی و چراغ و س

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد