اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

عرضه موتور دیزل ایران خودرو

نخستین نمونه موتور دیزل سواری ایران خودرو، تا شهریور ماه تولید می شود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، محمد زالی مدیرعامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو با اعلام این خبر گفت: این موتور بر اساس قراردادی میان ایران خودرو و وزارت نفت تولید می شود و نخستین موتور دیزل سواری در ایران خواهد بود.

وی مصرف سوخت کمتر و پیمایش بیشتر را از جمله ویژگی های موتور دیزل ایران خودرو عنوان کرد و گفت: مصرف سوخت این موتور کمتر از پنج لیتر در هر صد کیلومتر است و ضمن تامین الزامات استاندارد آلایندگی یورو 4 قابلیت ارتقا به یورو 5 را نیز دارد.

زالی با اشاره به رویکرد بسیاری از کشورها در بهره گیری از موتورهای دیزل در خودروهای سواری، اظهارداشت: در برخی کشورهای اروپایی سهم دیزل در خودروهای سواری به 50 و در مواردی به 60 درصد هم رسیده، اما در امریکا به دلیل استراتژی سوخت، این سهم کمتر است.

مدیر پروژه موتور ملی یادآور شد: موتور دیزل ایران خودرو در پروژه ای به نام ای اف دی و بر پایه موتور ملی پایه گاز سوز ای اف 7 طراحی و تولید می شود و بیش از نیمی از قطعات موتور جدید است.

زالی با اشاره به لزوم دخالت سازندگان قطعات و مجموعه ها، آماده سازی خطوط تولیدی، حمایت وزارت های نفت و صنایع و ایجاد پایگاه های سوخت، اظهار داشت: در حال حاضر در مرحله دوم نقدگاه پروژه هستیم.

وی با اشاره به اشتراک برخی قطعات موتور دیزل نیز با موتور پایه گاز سوز ای اف 7 ، اظهار داشت: موتورهای بنزینی و دیزلی هر یک مزایای خاص خود را دارد و در صورت دسترسی به سوخت مناسب، موتورهای دیزلی از نظر عملکردی تفاوت چندانی با موتورهای بنزینی ندارند.

شایان ذکر است، بررسی های جامع در مورد طراحی و تولید موتور دیزل، از اواسط سال 86 در شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو آغاز شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد