اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

بومی سازی فناوری توربوشارژ در ایران

فناوری توربوشارژ، صنعت خودروی ایران را یک گام بلند به خودروسازی جهانی نزدیک تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، فناوری توربوشاژ که برای اولین بار در ایران در موتور پایه گازسوز 1700 سی سی EF7به عنوان دومین موتور از خانواده موتور ملی به کار رفته، ارتقای توان خودروهای سواری کلاس سی و دی و اس یو وی ها را با هزینه کمتر ممکن می کند.

در طراحی موتور برای کوچک سازی موتورها (Down sizing) از فناوری توربوشارژ و سایر موارد استفاده می کنند تا به موتور ارزان تر نسبت به حجم بالا و علاوه بر آن به خانواده موتور دسترسی پیدا کنند. در حالی که در سال های قبل این فناوری در خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شد.

میرجواد سلیمانی قائم مقام گروه صنعتی ایران خودرو در این زمینه اظهار داشت: توربوشارژ تا چند سال اخیر، منحصر به خودروهای سنگین و خودروهای سرعتی و مسابقه ای بود، اما اخیرا به منظور کاهش مصرف سوخت و ارتقای توان محصول، در بخش خودروهای سواری نیز توسط شرکت های بزرگ رایج شده است.

وی افزود: عرضه موتور ای اف 7 مجهز به توربوشارژ نشان دهنده حرکت ایران خودرو به موازات صنایع پیشرو جهانی در این زمینه است.

سلیمانی اظهار داشت: توربوشارژ این امکان را می دهد تا از خودرویی با موتور 1700 سی سی توانی برابر 2200 سی سی به دست بیاورید، در حالی که هزینه مورد نیاز برای آن در مقایسه با موتور 2200 سی سی به مراتب کمتر است و علاوه بر آن تعداد زیادی قطعه مشترک با موتور معمولی 1700 سی سی دارد.

محمد زالی مدیر عامل شرکت تحقیقات موتور ایران خودرو نیز با بیان این که بسیاری از شرکت های بزرگ جهانی در این بخش سرمایه گذاری کرده اند، اظهار داشت: بر اساس پیش بینی ها، تا سال 2013 اکثر خودروهای سواری مجهز به توربوشارژ خواهد بود.

زالی افزود: با توجه به موجود بودن برخی بسترهای لازم در صنایع نیروگاهی و موتورهای دیزلی از جمله موتور ملی دی 87 و براساس یک برنامه سه ساله ، بومی سازی فناوری توربوشارژ به پیشنهاد دولت با همکاری سازمان گسترش آغاز شده است.

شایان ذکر است، موتور پایه گاز سوز ای اف 7 با مالکیت معنوی ایرانی، دارای 155 اسب بخار توان خروجی و 213 نیوتن متر گشتاور است و در حالت گاز و بنزین و تا ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا، افت توان و گشتاور ندارد و یکسان عمل می کند. این موتور ضمن برخورداری از مصرف سوخت پایین، استاندارد آلایندگی یورو 4 را تامین می کند و قابل نصب بر روی تمامی خودروهای کلاس دی و ای و بالاتر است.

زالی با اشاره به این که موتور ای اف 7 توربوشارژ دومین موتور از خانواده ملی است که ابتدا بر روی سورن ELX نصب می شود، از روشن شدن نمونه های سومین موتور از این خانواده یعنی موتور 1400 سی سی در آینده نزدیک خبر داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد