با توجه به سیاست های اتخاذ شده وآزاد سازی واردات خودرو،ایران به بهشت واردات خودروهای خارجی تبدیل شده است. دکتر محمد قلی یوسفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرخودرو با بیان این مطلب گفت:سابقه واردات خودرو در کشور مربوط به سال های گذشته است که متاسفانه عدم حسابرسی و پاسخگویی مسئولین باعث شده است که همچنان این مفصل ادامه داشته باشد. وی افزود:با توجه به بحرانی اقتصادی جهانی انتظار می رفت دولت و مجلس شورای اسلامی جهت حمایت از تولید داخل در نظام تعرفه ای واردات خودرو تجدید نظر کند. وی تاکید کرد:واردات خودرو به هیچ وجه نمی تواند رقابت را در داخل کشور افزایش دهد زیرا خودروهای وارداتی کاملاً لوکس هستند و تفاوت قیمت زیادی با گرانترین خودروهای ساخت داخل دارند بنابراین نمی توان انتظار رقابت بین خودروهای ساخت داخل با آن داشت. این استاد دانشگاه خاطر نشان ساخت:به جای اینکه از تولید کننده داخلی حمایت کنیم تا آنها به زنجیره امروز تولید جهانی وارد شوند،رانت جویانه برورود خودرو به داخل اصرار می کنیم. دکتر یوسفی یاد آور شد:اگر ما بطور متوسط 30 هزار دستگاه خودرو وارد کنیم و خیلی خیلی ارزان بخریم باید 200 میلیون دلار از نتایج ارزی جامعه را مصرف کنیم ما می توانیم به جای واردات با 200 میلیون دلار یک کارخانه خودروسازی مدرن با ظرفیت 100 هزار دستگاه بسازیم که این امر باعث افتخار ایران اسلامی است. وی خاطر نشان ساخت:اگر می خواهیم خودروهای به روز تولید کنیم باید از شرکت های خارجی دعوت کنیم در ایران،خودرو تولید کنند تا با مشکلات تولید در ایران مثل بروکراسی اداری،فرهنگ وتوان صنعتی در ایران مواجه شوند،در این صورت رقابت برابر در صنعت خودرو ایجاد می شود. این استاد دانشگاه تاکید کرد:کشورها در تمام دنیا با استراتژِی بازار در برابر بازار و یا بازار در برابر تکنولوژِی،اجازه واردات کالا به کشورهای خود را می دهند و ما نیز موظفیم برای حفظ منافع ملی،با اتخاذ چنین استراتژِی هایی بازار خود را در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم. |