اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

نصب کنیستر روی خودروهای درحال تردد، از نظر ایمنی مورد تایید نیست

نصب کنیستر بر روی خودروهای در حال تردد، از نظر کارشناسی غیر عملی است و انجام چنین کاری، تبعات بسیار جدی و خطرناک در پی دارد.

در پاسخ به درخواست مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کمیته کاهش آلودگی هوای تهران در خصوص نصب کنیستر و کاتالیست بر روی خودروهای در حال تردد، کیوان وزیری نماینده مدیر عامل در اخذ استانداردها با بیان مطلب فوق، گفت: اجرای این درخواست، مستلزم نصب قطعات کامل کربن کنیستر، شیر برقی و لوله های انتقال سوخت بر روی خودرو است و برای این کار تغییرات اساسی از جمله در باک سوخت، سیستم سوخت رسانی ، EMS ، کالیبراسیون و منیفولد سوخت باید صورت گیرد.

وی تمامی این تغییرات را از فرایندهای ایمنی مونتاژ ذکر کرد که در حال حاضر در خط تولید شرکت تحت کنترل است، لذا اعمال این تغییرات به صورت خدمات پس از فروش، مشکلات فراوانی را در بر خواهد داشت.

وزیری، عدم امکان تست های اجباری کنترل نشتی و بروز آتش سوزی را از جمله خطرات ناشی از نصب کنیستر بر روی خودروهای در حال تردد دانست و اظهار داشت: با توجه به سطح گسترده تغییرات در قطعات ایمنی خودرو نظیر باک بنزین، منیفولد و سیستم سوخت رسانی و عدم امکان انجام فرایندهای کنترل کیفیت که در حال حاضر بر روی تک تک محصولات در سالن های تولید انجام می شود ، بروز نشتی بنزین و آتش سوزی امکان پذیر می شود.

وی افزود: نصب کنیستر نیاز به کالیبراسیون مجدد مرکز کنترل الکترونیکی خودرو ( ECU ) دارد که با توجه به تنوع خودروهای در حال تردد، این کالیبراسیون از نوع نرم افزاری، سخت افزاری و یا هر دو خواهد بود؛ درحالی که تغییر ECU و EMS و تغییرات احتمالی دسته سیم های موتور ، از نظر اجرایی کاملا غیر عملی است.

نماینده مدیر عامل دراخذ استانداردها، کاهش عمر مفید کاتالیست در اثر ورود بیش از حد هیدروکربون ها به دلیل نصب کنیستر را از دیگر معایب چنین اقدامی برشمرد و اظهار داشت: نتیجه این کار خروج از استانداردهای تعریف شده در طراحی اولیه محصول می شود که تغییر معیارهای مهندسی و تشدید کاهش توان خروجی موتور را به دنبال دارد.

وزیری با اشاره به توقف تولید خودروهایی که امکان نصب کنیستر و کاتالیست نداشته اند، از جانب ایران خودرو، گفت: جایگزینی خودروی جدید، امکان لجستیک تامین بسیاری از قطعات خودروهای قدیمی در تیراژ مورد نظر را نیز غیر ممکن می سازد.

وی نصب کاتالیست بر روی خودروهای کاربوراتوری را به جهت نوع ماهیت موتور و نداشتن کنترل هوشمند الکترونیکی و سنسورهای مرتبط برای تصحیح مقدار تلفیق بنزین و هوا، ناموجه دانست و گفت: با توجه به به تغییرات گسترده در سیستم سوخت رسانی، از نظر کارشناسی بروز مشکلات بسیار خطرناک تری مانند انتشار هیدروکربن های بخار شده بنزین در جایگاه های سوخت رسانی نیز ممکن است.

شایان ذکر است، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در پی نشست تخصصی کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در چهارم آبان ماه، از ایران خودرو خواست در مدت یک هفته گزارش مکتوبی از روند نصب کاتالیست و کنیستر در خودروهای تولیدی و امکان نصب و تعویض این دو وسیله در خودروهای در حال تردد را به دبیر خانه کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران ارایه کند.

در پاسخ وی، ایران خودرو در گزارش مبسوطی اعلام کرد که در تمامی محصولات تولیدی این شرکت تحت نظارت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران کنیستر و کاتالیست نصب می شود، اما، امکان نصب این موارد بر روی خودروهای در حال تردد به دلای فوق وجود ندارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد