X
تبلیغات
نماشا
رایتل

اخبار خودرو

اولین همایش تخصصی فناوری های نوین سیستم ترمز ABS برگزار شد

اولین همایش تخصصی فناوری های نوین سیستم ترمز ضد قفل ABS در جهان و چالش های پیش رو در ایران توسط پژوهشگاه استاندارد و شرکت توسعه خودرو کار در محل سالن شهید صفاریان کرج برگزار شد .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، در این همایش که با هدف تبادل اطلاعات و تجربیات بین واحدهای تولید کننده خودرو و سازمان های مرتبط با تولید خودرو بر پا شد ، دکتر علیرضا خاکی فیروز سرپرست پزوهشگاه استاندارد ، تبادل افکار بین متخصصان که از محورهای اصلی این همایش بود را عاملی جهت افزایش ایمنی دانست .

خاکی فیروز با اشاره به تاریخچه نصب ترمز ABS بر روی وسایط نقلیه در جهان گفت : در سال 1930 میلادی سیستم ترمز ABS بر روی هواپیما به صورت مکانیکی نصب شد و پس از آن در سال 1975 این سیستم برروی خودروهای سنگین به دلیل آنکه در تصادفات جاده ای که بر اثر لغزش بر سطوح لغزنده ایجاد می شود و منجر به خسارات جبران ناپذیری می گشت نصب شد .

رئیس پژوهشگاه استاندارد با بیان این که در سال 1980 سیستم ترمز ضد قفل ABS به شکل امروزی برای اولین بار بر روی خودروهای سواری نصب شد افزود : سیستم ضد قفل ABS بر اساس قوانین فیزیک، ضریب اصطکاک بین لاستیک خودرو و سطح جاده در مواقع لغزندگی جاده را افزایش می دهد .

وی با اشاره به واکنش راننده خودرو هنگام مواجه شدن با یک سانحه و یا یک مانع توضیح داد : در این حالت راننده به سرعت پای خود را بر روی پدال ترمز فشار می دهد و اگر ترمز معمولی باشد لاستیک خودرو قفل می شود ، ضریب اصطکاک بین لاستیک و جاده کاهش پیدا می کند و باعث عدم تعادل خودرو ، راننده و در نهایت بروز حادثه می شود .

خاکی فیروز با اشاره به اهمیت نصب ترمز ABS و افزایش سطح ایمنی افزود : در صورت تجهیز خودرو به سیستم ترمز ضد قفل ABS ، در هنگام بروز حادثه زمان توقف به علت افزایش ضریب اصطکاک بین لاستیک و جاده کاهش می یابد ، راننده کاملاً فرمان پذیری خود را در اختیار دارد و تعادل خودرو بر روی سطوح لغزنده کاملاً حفظ می شود .

خاکی فیروز تأکید کرد : با نصب ترمز ABS حجم عمده ای از تصادفات جاده ای کاهش پیدا می کند .

در ادامه همایش مهندس مهری رییس واحد تست و تأیید شرکت توسعه خودرو کار در خصوص الزامات و مقررات مربوط به سیستم ترمز بر اساس استانداردهای تأیید نوع خودرو در ایران و احسان بزاز در رابطه با معرفی سیستم ترمز ضد قفل و نصب این سیستم در محصولات تولید داخل مطالبی را ارایه کردند .

همچنین مقالات جداگانه ای توسط " گزا دوسی " مدیرفنی شرکت knorr-bremse با عنوان کیفیت در ایمنی رانندگی ، حمل و نقل ، قوانین و ایمنی ، فناوریهای موجود در ایمنی فعال و" لوبومیر اسپالک " با عنوان سیستم های ترمز ضد قفل در کامیون و اتوبوس و عملکرد ، ویژگی ها و روشهای آزمون ، تحت تاثیرات اقتصادی صنعت خودرو در تولید انبوه ارائه شد.

گفتنی است : این همایش دوروزه عصر روز چهار شنبه 18 آذر به کار خود پایان داد.