اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

"تیبا" بخشی از بازار پراید را تصاحب خواهد کرد

معاون مهندسی شرکت سایپا در نشستی با خبرنگاران به تشریح پروژه X100 پرداخت و گفت : از اواخر امسال کلیه محصولات پراید با پلت فرم X100 ارائه می شوند.

مهندس شفیعی افزود : پروژه X100 به منظور ارتقاء استاندارد پراید تعریف و در چهار مدل پراید صبا، 132 ، 141 و نسیم (111) اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه X100 از 3 سال گذشته آغاز گردیده است ، خاطر نشان کرد : تا کنون 30 میلیارد تومان بودجه در پروژه X100 هزینه گردیده است و تا پایان سال جاری صد در صد اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر 3 ثانیه 1 دستگاه پراید از خط تولید خارج می شود تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 2500 و سالیانه 650 هزار دستگاه انواع پراید در 5 خط در شرکت سایپا تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه از 54 استاندارد اجباری 41 استاندارد مربوط به خودروهای سواری است ، افزود: از 41 استاندارد ملی خودروهای سواری که از ابتدای سال 89 اجباری شده اند ، 10 مورد در خودروی پراید نیازمند ارتقاء است که شامل ارتقاء استاندارد تصادف و چراغ های آن مثل چراغ مه شکن ، چراغ های راهنما، نشانگر و اجباری شدن چراغ عقب بود.

شفیعی در ادامه در خصوص تغییرات مهندسی خودرو پراید در پروژه X100 اظهار داشت : تقویت بدنه خودرو ، تغییر در طراحی و تریم داخلی این خودرو و تغییر در چراغ های جلو و عقب از تغییرات انجام شده در پروژه100Xاست.

وی گفت : در بخش تریم داخلی ، داشبورت و فرم صندلی ها تغییر می یابد همچنین سطح چراغ جلو باید با خودرو تنظیم شود.

وی در خصوص اجرای پروژه X100 بر روی 5 تیپ پراید گفت : پروژه X111 از ابتدای امسال 350 دستگاه تولید گردیده است که این خودرو پس از توقف تولید نسیم و به جای آن تولید گردید. همچنین پراید 132 با پلت فرم X100 از ابتدای مرداد ماه به جای 132 وارد بازار می شود. .

وی با این اینکه X141 از دی ماه وارد بازار خواهد شد افزود : پراید131 که جایگزین مدل صبا می شود،از دی ماه امسال و با ظرفیت سازی 1200 دستگاه تولید می شود.

معادن مهندسی سایپا در پایتخت به اینکه آیا اجرای پروژه X100 موجب افزایش قیمت پراید خواهد شد یا خیر گفت : با اجرای پروژه X100 بدون در نظر گرفتن ایربک و ABS ، حدود 550 تا 650 هزار تومان قیمت خودروها گران تر می شود، اما این افزایش قیمت از مشتریان مطالبه نخواهیم کرد، اما با ارتقاء آپشن ها ،حتماً قیمت ها متفاوت می شود بنابراین اگر افزایشی هم باشد ، هزینه نصب آپشن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با ارائه پراید با پلت فرم X100 ، مدلهای قبلی این خودرو جمع آوری نخواهد شد، گفت : معمولاً برای جمع آوری محصولی زمانی اقدام می شود که اشکال فنی وجود داشته باشد که معمولا این امر نیز طی فراخوانی انجام می شود.

وی در ادامه در خصوص تقویت بدنه پراید در پروژه X100 و تطبیق آن با موتور فعلی گفت : در این پروژه حدود 50 تا 60 کیلو وزن پراید افزایش می یابد که موتور فعلی نیز قدرت حمل آن را دارد اما همزمان با رشد 5 درصدی وزن این خودرو، قدرت موتور پراید نیز حدود 5 درصد ارتقاء یافته است و تا چند ماه آینده بر روی خودروها نصب می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش وزن این خودرو بر روی مصرف و سوخت آن نیز مؤثر است گفت : موتور پراید از جمله موتوهای کم مصرف است و با نصب موتور جدید علاوه بر افزایش قدرت موتور مصرف سوخت آن نیز کمتر می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه X100 در ابتدا با سوخت یورو 3 تعریف شده افزود: با توجه به اینکه از سال آینده باید سوخت داخل با یورو 4 ارائه شود اما باز هم مشخص نیست در زمان ارائه پلت فرم جدید X100 کیفیت سوخت خودروها در داخل چگونه باشد چرا که موتور خودروها در صورت عدم مصرف سوخت مناسب آسیب می بیند.

شفیعی در پاسخ خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا سایپا بر روی محصولی که 20 سال از تولید گذشت باز هم سرمایه گذاری کرده و در حالی که می توان بر روی خودروی جدید و ارزان دیگری سرمایه گذاری شود ، گفت معتقدم در هر بازی باید شرایط زمین و قواعد بازی را در نظر گرفت و سپس در مورد آن نظر داد در حال حاضر شرایط تولید در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است و به طور کلی قواعد بازی در ایران با توجه به بحث تحریم ها و ثابت بودن نرخ ارز متفاوت است..

وی گفت : خودروساز زمانی قادر است یک برند جدید را تولید کند به اسکیل اقتصادی 1 میلیون دستگاه در سال دست یابد ،در حالی که تاکنون ما به این رقم نرسیده ایم ، از سویی طراحی پلت فرم جدید نیازمند سرمایه گذاری بسیار بالایی است به طوری که در دنیا به دلیل سرمایه گذاری زیاد در این بخش اقدام به طراحی پلت فرم مشترک می نمایند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد سرمایه گذاری شرکتهای خودروساز در دنیا از سوی بانکها تأمین می شود افزود : در حالی که در ایران این حمایت ها دولتی و بانکی از صنعت خودروسازان و سرمایه گذاری در این بخش بسیار ضعیف است.

وی در ادامه در خصوص زمان عرضه تیبا گفت : خودروی تبیا آبان ماه به بازار عرضه خواهد شد و قطعاً بخشی از بازار پراید را خواهد گرفت.

وی با ابراز نارضایتی از رونمایی زود هنگام این خودرو بیش از آماده سازی خطوط تولید گفت : در صورتی که زمان رونمایی این خودرو ، خطوط تولید نیز آماده بود قطعاً در حال حاضر باید 300 هزار دستگاه از آن در سال تولید می گردید درحالی که تا کنون بیش از 70 تا 80 هزار دستگاه تولید نمی شود.

وی همچنین در خصوص خودروی جایگزین زانتیا گفت : دو محصول برای جایگزینی زانیتا در نظر گرفته شده که تا سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

وی گفت : علاوه بر دو محصولی که جایگزینی زانتیا می شوند دو محصول تحت لیسانس نیز در حدود قیمت 30 تا 40 میلیون نیز در سال آینده وارد بازار می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد