اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

امکان تولید موتور دیزل سواری از ابتدای سال 92

مدیر پروژه موتور دیزل در شرکت تحقیق،طراحی و تولید موتور ایران خودرو گفت: تولید موتور دیزلی سواری EFD از ابتدای سال 92 امکان پذیر است.  

علیرضا اصلانی افزود: اگر فعالیت­ها طبق زمان بندی پیش برود و همانند مرحله قبلی توسعه از حمایت­های مالی وزارت نفت برخوردار شویم، می­توانیم از ابتدای سال 92 محصول را به تولید انبوه برسانیم.
وی با بیان اینکه حدود 1500 ساعت آزمون دوام بر این موتور­ها انجام شده است، ادامه داد: در مرحله اول توسعه، 22 موتور و 5 دستگاه خودرو به عنوان نمونه ساختیم و آزمون­های توسعه و دوام بر روی آنها انجام شد.
وی توضیح داد: خودرویی که محصول را با آن معرفی خواهیم کرد سمند سورن است ولی قابلیت نصب بر روی پلت‌فرم­های دیگر ایران خودرو و حتی پلت‌فرم­های سایر خودروسازان را نیز دارد.
وی درباره مشخصات این موتور گفت: موتور EFD موتوری 1.5 لیتری با گشتاور 256 نیوتون متر و قدرت 90 کیلووات (120 اسب بخار) است. به گفته اصلانی، مصرف سوخت این موتور بر روی خودروی سمند سورن بین 5.2 تا 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر پیش­بینی شده و بر روی این موتور توربوشارژ هندسه متغیر با خنک کن میانی نیز نصب شده که سمند با این موتور می­تواند تا 205 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. 
وی تصریح کرد: موتور EFD می تواند سطح استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کند اما با توجه به نیاز بازار در زمانی که این موتور عرضه می‌شود، استانداردش یورو 4 خواهد بود که با ارتقا استاندارد ملی، استاندارد این موتور هم ارتقا خواهد یافت.
وی درباره آینده این پروژه نیز گفت: می­توانیم دو نسخه دیگر از این موتور ارائه دهیم، یک نسخه با همین حجم و توان بالاتر که می­تواند بر روی خودرو های باری سبک استفاده شود و نسخه دیگر با حجم 1.3 لیتر برای خودروهای با کلاس ابعادی کوچکتر.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موتور دیزل ایران خودرو با سوخت عرضه شده در ایران مشکلی خواهد داشت یا خیر ؟ گفت: آزمون­های دوامی که بر روی موتورهای مرحله اول انجام دادیم با سوخت تولیدی با استاندارد یورو 4 پالایشگاه تهران بوده و هدف ما برای این موتور بازارهای داخلی و صادراتی است و به همین دلیل باید بتواند با سوخت داخلی همخوانی داشته باشد.
مدیر پروژه موتور دیزل با بیان اینکه طبق سبد سوختی مصوب شده، باید حدود 23درصد تولیدات داخل طی یک دوره مشخص گازوییل­سوز شوند، ادامه داد: اولویت اول با بنزین است و اولویت دوم با گازوییل و در رتبه سوم سوخت گاز قرار خواهد داشت. 
وی درباره تولید قطعات این موتور در داخل کشور نیز گفت: یک سری از قطعات موتور دانش و فناوری پیچیده­ای دارد که به صورت انحصاری توسط شرکت­های خاصی در دنیا تولید می­شوند و به تمام خودروسازان دنیا می­فروشند و هیچ شرکت خودروسازی خودش به سراغ ساخت چنین قطعاتی نمی‌رود مانند سیستم سوخت رسانی شامل انژکتور، پمپ فشار قوی و توربوشارژر ولی برای سایر قطعات موتور برنامه تولید داخل در این پروژه دیده شده است.
موتور دیزل در نمایشگاه موتور تهران همزمان با برپایی هفتمین همایش موتورهای درونسوز در 17 تا 19 آبان ماه به نمایش گذاشته می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد