اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

نمایش اولین موتور خورشیدی استرلینگ ایران

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» در مراسم اختتامیه همایش موتورهای درون سوز از میان مقالات و پایان نامه های ارائه شده تا مقطع دکتری درباره موتور، برترین پایان نامه های و مقالات انتخاب شد و از پژوهشگران برتر تجلیل شد.

در نمایشگاه موتور که در حاشیه هفتمین همایش موتورهای درونسوز برگزار می شد آخرین دست آوردهای موتوری در سطح دانشگاهی و صنعتی معرفی شد که از میان مهمترین دست آوردها، معرفی موتور جدید دیزلی سمند و همچنین موتور استرلینگ خورشیدی بود .

مهندس میرسلیم رئیس هیات مدیره  مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با بیان اینکه در زمینه موتور دیزل با دستیابی به دانش طراحی موتور دیزل در میانه راه هستیم گفت البته درباره طراحی موتورهای هیبریدی هنوز در حد مقدمات هستیم.

محمد زالی مدیر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو هم طراحی موتور استرلینگ خورشیدی را گامی در جهت استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک  دانست .

موتور استرلینگ خورشیدی به وسیله یک بشقاب بزرگ  آینه ای ، نور خورشید را تبدیل به حرارت لازم برای به حرکت در آوردن موتور استرلینگ می کند. این موتوربه این وسیله می تواند برق لازم برای یک واحد مسکونی را تامین کند . این موتور استرلینگ را می توان به وسیله هر منبع گرمایی دیگری هم به حرکت درآورد .

طراحی موتور استرلینگ در جهت قدردانی از زحمات دکتر زرین چنگ از اساتید برجسته موتور کشور طراحی شده بود .

از نظر کارشناسان استفاده از این موتور می تواند منبع خوبی برای تولید برق از منابع پاک و تجدید پذیر باشد . بهترین کابرد این موتور برای مناقط روستایی در ایران است .

در کنار این موتور همچنین یک موتور هیبریدی که توسط گروهی از دانشجویان ساخته شده بود در نمایشگاه موتور   عرضه شد . از دیگر دست آوردهای معرفی شده در نمایشگاه رونمایی از دستگاه های جدید سنجش آلودگی هوا تهران بود .

مهدی غضنفری وزیر صنعت و معدن و تجارت در روز پایانی این همایش گفت ایران به دانش طراحی موتور دست یافته است حال باید به گونه ای حرکت شود تا بتوانیم موتورها طراحی و ساخته شده در ایران  را صادر کنیم

وی تاکید کرد این تکنولوژی وقتی ارزش بیشتری پیدا می کند که قابلیت صادرات داشته باشد .

گفتنی است هفتمین همایش بین المللی موتورهای درونسوز و نمایشگاه و کارگاههای آموزشی آن غروب روز پنجشنبه 19 آبان ماه به کار خود پایان داد. این همایش دو سالانه با حضور شرکتهای خودروساز ایرانی در کنار شرکت های معتبر اروپایی و آسیایی برگزار  و در طی آن بیش از 100 مقاله پژوهشی ارائه شد. همچنین کارگاههای آموزشی یک روزه در زمینه دانش طراحی قطعات و مجموعه های موتور با همکاری مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، پژوهشگاه نفت و نیز شرکتهای آلمانی ، فرانسوی، کره ای و تایوانی برگزار شد و طی آن بعضی شرکتهای رقیب در کنار یکدیگر به ارائه آخرین دستاوردهای فناوری پرداختند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد