X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

اخبار خودرو

ماچان، پنجمین مدل پورشه، سال آینده به بازار می‌آید

پورشه قصد دارد تا اکتبر سال آینده مدل جدید شاسی بلند خود به نام ماچان را به بازار عرضه کند. این کارخانه امیدوار است در غیاب نمونه‌های تقویت شده ب‌ ام‌ و X3 و رنج‌روور ایووک، ماچان بتواند با موتور توربو و قابلیت‌های فنی خود خریداران زیادی را به سوی خود جلب کند. 

ظاهر ماچان تا حدی کمی به پورشه کاین شبیه است، اما با ۴.۶ متر طول، ۱.۸۹ متر عرض و ۱.۶۵ متر ارتفاع از کاین کوچکتر است و ابعادش بیشتر به آئودی Q5 ، که به نوعی خواهرخوانده این ماشین است، نزدیک است. 

قوی‌ترین مدل ماچان از موتور جدید شش سیلندری با دو توربو نیرو می‌گیرد. پورشه جزییات این موتور را تاکنون مخفی نگه داشته است، اما مجله اتوکار می‌گوید حجم این موتور سه لیتر است و پورشه آن را براساس موتور ۳.۶ لیتری کاین و پانامرا ساخته است. حداکثر قدرت این موتور حدود ۳۷۰ اسب بخار و گشتاور آن ۴۰۰ پوند- فوت تخمین زده می‌شود.


ماچان، پنجمین مدل پورشه، سال آینده به بازار می‌آید

طرح مجله اتوکار از پورشه ماچان

ماچان علاوه بر این موتور تازه، به احتمال زیاد اولین مدل پورشه از سال ۱۹۹۵ خواهد بود که با موتور چهار سیلندر هم به بازار عرضه می‌شود. با اینکه هنوز قطعی نیست اما احتمالا پورشه با الهام از آئودی Q5، مدل پایه ماچان را با موتور بنزینی چهار سیلندر دو لیتری توربو  عرضه می‌کند. قدرت این موتور ۲۲۰ اسب بخار است و شتاب صفر تا صد آن هم ۷.۵ ثانیه خواهد بود. حداکثر سرعت این مدل ۲۳۰ کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود. 

قرار است مدل چهار سیلندر دو لیتری دیگری هم برای ماچان ساخته شود که دیزل است و ۱۹۰ اسب بخار قدرت دارد. مصرف سوخت این موتور تنها ۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود که می‌تواند کم‌مصرف‌ترین مدل پورشه باشد.

مدل دیگر  ماچان، مدل اس خواهد بود که نسخه بنزینی آن‌ همان موتور ۳.۶ لیتری خورجینی ۶ سیلندر است که در کاین استفاده می‌شود و قدرتش ۲۹۵ اسب بخار است. نسخه دیزل اس هم ۲۵۰ اسب بخار قدرت دارد و موتور سه لیتری شش سیلندر خورجینی مدل پانامرا روی آن سوار می‌شود.

پورشه برای آمریکای شمالی یک مدل هیبرید هم خواهد ساخت. قوای محرکه این ماشین با آئودی Q5 یکی است و ترکیبی از یک موتور دو لیتری چهار سیلندر توربو با قدرت ۲۰۸ اسب بخار و یک موتور الکتریکی ۵۴ اسب بخار خواهد بود.


ماچان، پنجمین مدل پورشه، سال آینده به بازار می‌آید

پورشه ماچان قرار است روی نسل جدید پلتفرم MLB فولکس‌واگن ساخته شود. موتور ماشین به صورت طولی قرار داده می‌شود. موتور از طریق سیستم تعلیق دو دیفرانسل ساخت آئودی که پورشه آنرا کمی تغییر داده هر چهار چرخ را حرکت می‌دهد. اکسل عقب انتقال گشتاور را به طور الکترونیکی به چرخ‌ها کنترل می‌کند تا کیفیت حرکت ماشین در پیچ‌ بهتر شود. سیستم دنده مدل استاندارد ماچان هفت سرعته دستی خواهد بود اما مدل هفت سرعته اتوماتیک با دو کلاچ  PDK را هم می‌توان برای ماشین سفارش داد.

پورشه در حال حاضر این سیستم انتقال نیرو را روی یک آئودی Q5 نصب کرده و مشغول آزمایش آن است. مهندسان پورشه سخت تلاش می‌کنند تا حد امکان ماشین را از آئودی Q5 اسپرت‌تر بسازند و این دو مدل را از هم متمایز کنند. منابعی از داخل پورشه به مجله اتوکار گفته‌اند که این ماشین برای داشتن آنچه «قابلیت‌های بیابانی» خوانده شده، ارتفاع بیشتری از زمین خواهد داشت. اگر چه این خودرو دنده‌ سنگین و قفل دیفرانسیل نخواهد داشت و مشخص نیست بدون این امکانات سواری ماشین در جاده‌های ناهموار چطور خواهد بود. 


ماچان، پنجمین مدل پورشه، سال آینده به بازار می‌آید

با این حال ولفگانگ هاتز، مدیر بخش توسعه پورشه از پیشرفت این پروژه بسیار راضی است و می‌گوید «قابلیت‌های حرکتی ماشین بسیار خوب است و اینطور که به‌نظر می‌رسد ماچان در رقابت با خودروهای موجود، اسپرت‌ترین خودرو در کلاس خود باشد».

ماچان در زبان اندونزیایی به معنی پلنگ است، اما اگر آن را به اشتباه ماکان تلفظ کنید به معنی دهان خواهد بود.
این خودرو بعد از مدل‌های باکستر/کیمن،۹۱۱، کاین، و پانامرا، پنجمین مدل پورشه است و قرار است در کارخانه‌ای در لایپزیک ساخته شود. 

پورشه می‌خواهد فروش سالانه خود را به بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه برساند و موفقیت مدل ماچان برای رسیدن به این هدف حیاتی است.