اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

قیمت خودروهای داخلی به ناچار بالا خواهد رفت؟

یکی از مزیت های افزایش قیمت ارز در ماه های گذشته بالا رفتن مزیت های تولید در داخل کشور در همه صنایع است. یعنی به زبان ساده واردات گران شده و تولید مزیت پیدا کرده اما این تنها پیامد بالا رفتن قیمت ارز نیست بلکه بسیاری از هزینه های تولید در داخل با بالا رفتن قیمت ارز افزایش پیدا کرده است. در نظر گرفتن اقلام عمده تولید در صنعت خودرو همچون ورق بدنه، مواد اولیه پتروشیمی که در قطعات حجیم خودرو مصرف عمده دارد، مواد اولیه مصرفی فولادی که در عمده قطعات خودرویی مصرف می شود و بسیاری زیادی از مواداولیه هر کدام جداگانه افزایش قیمت های بالایی را در 8 ماه اخیر دست کم پشت سر گذاشته اند. همه اینها با  

 در هفته ای که گذشت تمامی رسانه ها خبر از کاهش قیمت خودرو دادند در حالیکه در پشت صحنه خودروسازی خبرها حکایت از مذاکره سخت و سنگین خودروسازان با دولت برای افزایش قیمت خودرو دارد .درخواست خودروسازان افزایش 30 درصدی برای میانگین قیمت خودروهای مختلف تولیدی در داخل کشور است.                                   

افزایش  هزینه های جانبی صنعت خودرو مانند هزینه های حمل ونقل، نقل و انتقال ارز و ... که جمع کنیم می بینیم خودروسازان چاره ای جز ارایه درخواست افزایش قیمت پیش روی دولت ندارند.
خودروسازان به عنوان ارائه کننده محصول نهایی همواره در طی یک دهه گذشته مجبور بوده اند تا همه فشارهای اجتماعی حفظ اشتغال رو به دوش کشیده و پاسخگوی حفظ این سطح بالای اشتغال به ارکان متفاوت دولت و حاکمیت باشند و تا به امروز تمام تلاش خود را به کار برده اند تا از همه راه ها به جز کاهش اشتغال استفاده کنند تا سطوح اجتماعی جامعه دچار آسیب های مترتب از تورم و کاهش تولید نشود. همه جامعه شاهد بوده که تا به امروز به جز قطعه سازان تاکنون در بدنه خودرو سازی شاهد کاهش اشتغال نبوده ایم و در صورتیکه ارکان تصمیم گیری در سطوح مختلف کمک کنند اشتغال از دست رفته معدود در بخش قطعه سازی صنعت خودرو با بالا رفتن تیراژ تولید جبران خواهد شد.
صنعت خودرو در مقایسه با سایر صنایع در تیررس کامل افکار عمومی است و هر گونه تصمیمی برای کوچکترین افزایش قیمت در این حوزه برای بخش های تصمیم گیر دولتی بسیار نگران کننده به نظر می رسد ولی فراموش نکنیم اگر امروز جسارت تصمیم برای افزایش قیمت خودرو گرفته نشود فردا باید پاسخگوی ریزش اشتغال در بدنه اصلی خودروسازان باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد