اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اختراع خودرویی که ذهن راننده را میخواند

محققان ژاپنی موفق به طراحی سیستمی شده اند که نوار مغزی افرادی را که شغل آنها رانندگی است به طور لحظه ای کنترل می کند و درصورت مواجه شدن با فعالیت های غیر طبیعی مغز، اتومبیل را به طور خودکار متوقف می کند. به گزارش ایرنا، زمانیکه خودرو در حال حمل تعداد زیادی مسافر در یک اتوبوس ، یک سیاستمدار یا فرد مهم، پول، اشیای قیمتی یا مهمات امنیتی مانند اسلحه وتجهیزات نظامی است، این احتمال وجود دارد که راننده اقدام به سرقت ماشین و محتویات آن کند و این اتفاق بارها در سراسر جهان روی داده است.
محققان دانشگاهاه توتوری ژاپن برای حل این مشکل و رعایت کامل مسایل امنیتی، محافظی طراحی کرده اند که روی سر راننده قرار می گیرد و امواج مغزی او را به صورت لحظه ای کنترل می کند؛ چنانچه افکار راننده و فعالیت های عادی مغزی او به هر دلیلی تغییر کند و احتمال سرقت اتومبیل وجود داشته باشد، وسیله نقلیه در کمال آرامش متوقف می شود و به هیچ عنوان حرکت نمی کند.
براساس این گزارش، چنانچه راننده خواب آلوده باشد، تمرکز نداشته باشد یا از الکل و مواد مخدر استفاده کرده باشد نیز ماشین برای حفظ راننده و سرنشینان متوقف می شود و تا هوشیاری کامل راننده حرکت نمی کند.
خواب آلودگی و بی توجهی رانندگان تاکنون سبب وقوع حوادث مرگبار زیادی در سراسر دنیا شده است.
مراکز تحقیقاتی پیشتر گزارش دادند، کشور های آسیایی و حوزه دریای مدیترانه با دارا بودن ۱۶ درصد از کل وسایل نقلیه در جهان، بیش از ۴۴ درصد از تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص می دهند. بررسی کل تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جهان نشان می دهد، آسیا، آفریقا و آمریکا لاتین ۸۰ درصد از سهم تلفات ناشی از حوادث رانندگی را در اختیار دارند، در صورتی که سهم کشور های اروپایی تنها ۱۲ درصد وبقیه سهم سایر کشور ها است.
درایران نیز حوادث رانندگی یکی از عوامل مرگبار است. براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی در سال ۹۰ تعداد ۲۰ هزار و ۶۸ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را ازدست دادند.
باوجودیکه سیستم امنیتی اختراع شده توسط محققان ژاپنی هنوز وارد بازار نشده، اما توجه بسیاری از افراد و دولت ها را از سراسر جهان به خود جلب کرده است.
گزارش کامل این دستاورد در شماره اخیر نشریه International Journal of Biometrics به چاپ رسیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد