اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

عوامل تهدید کننده رنگ خودرو


در مورد روشهای نگهداری از رنگ خودرو، این ماه به عوامل تهدید کننده رنگ خودرو و روش​هایی برای محافظت بهتر می​پردازیم. به شما هم توصیه می​کنیم گه گاهی به بدنه خودرویتان برسید، رنگ بدنه مانند پوست بدن انسان حساس است،اگر مدتی به آن بی توجهی شود،آسیب​های غیر قابل جبرانی می​بیند. 


عوامل تهدید کننده لایه شفاف
عوامل تهدید کننده رنگ خودرو را می توان به دو دسته شیمیایی و فیزیکی تقسیم کرد:
عوامل شیمیایی
باران اسیدی
قطراتی که معمولا روی خودرو می نشیند و بعد از مدتی خشک می شود و ما نیز به آن توجه نمی کنیم، باقیمانده باران اسیدی است. وقتی باران یا برف می بارد، آلودگی های محیطی نظیر اسید سولفوریک و اسید نیتریک که توسط کارخانه ها، اگزوز کامیون ها و خودروهای سواری ایجاد می شود را به دام می اندازد و روی خودرو می نشاند که البته این پدیده موقع نشستن قطرات شبنم هنگام صبح نیز صادق است. آلاینده ها به دلیل سنگینی در انتهای قطره قرار می گیرند و به طور مستقیم با سطح رنگ در تماس هستند. بر اثر تابش نور خورشید، آب تبخیر و اسید غلیظ می شود و باعث رد و اثر (Etching) روی لایه شفاف می گردد که اثر آن روی سطح رنگ باقی می ماند. از این رو توصیه می شود بعد از بارش باران یا برف خودرو را در اولین فرصت بشویید.
اکسید شدن
این پدیده در خودروهایی که فاقد لایه شفاف هستند، اهمیت دارد و می تواند سطح رنگ دارای پیگمنت را به مرور زمان اکسید و مات کند؛ به گونه ای که فرد متوجه نشود. با استفاده از پولیش می توان این لایه اکسید را از بین برد و سطح رنگ را دوباره براق کرد.
اشعه ماورای بنفش
در نسل جدید رنگ که دارای لایه شفاف است، اکسید شدن اهمیت کمتری دارد اما در عوض اشعه ماورای بنفش به عنوان خطرناک ترین عامل از بین برنده لایه شفاف مطرح است که باعث تخریب رزین و زرد شدن لایه شفاف می شود. توصیه می شود برای رفع این مشکل خودرو در طول روز در سایه قرار داشته باشد و یا از پوشش استفاده شود.
واکس و پولیش نامناسب
از آنجا که بعضی از واکس ها و پولیش ها دارای مواد نفتی اند که می توانند به سطح رنگ آسیب برسانند، توصیه می شود در انتخاب مواد مذکور دقت لازم به عمل آید.
مایع شستو شوی نامناسب
بسیاری از مردم خودرویشان را با مایع ظرفشویی می شویند که باعث تخریب قطعات لاستیکی، پلاستیکی و رنگ می شود. دانستن این نکته ضروری است که مایع ظرفشویی برای پاک کردن چربی و روغن ساخته شده است و این مواد به راحتی واکس محافظ رنگ را لخته می کنند و رطوبت موجود در قطعات لاستیکی و پلاستیکی را از بین می برند. در کارواش های سکه ای چون به جای برس از شوینده های قوی استفاده می شود، رنگ خودرو آسیب می بیند.
شوینده خودرو باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
1-قدری قلیایی باشد تا مواد اسیدی سطح جاده را که روی خودرو نشسته اند، خنثی کند.
2-از روان کنندگی خوب برای حفاظت لایه شفاف از خط و خش و اثرات مارپیچی برخوردار باشد.
3-عاری از موادی باشد که پس از خشک شدن روی خودرو اثر می گذارند.
4- حاوی عوامل براق کننده برای حفظ براقیت و خشک شدن سریع باشد.
عوامل فیزیکی
در کارواش هایی که از برس های دوار استفاده می کنند، اثر مارپیچی روی سطح لایه شفاف ایجاد می شود. بهتر است به کارواش هایی که از آب با فشار بالا استفاده می کنند، مراجعه شود. از دستمال هایی که تار و پود متراکم ندارند استفاده نشود زیرا باعث به تله افتادن سنگریزه ها و ایجاد خط و خش روی لایه شفاف می شود. توصیه می شود از دستمال هایی نظیر میکروفایبرها استفاده شود. امروزه با وارد شدن تکنولوژی نانو به صنعت خودرو، کالاها و خدمات نوینی برای نگهداری از رنگ خودرو ارائه میشوند که در کشور خودمان تحت عنوان نانو شویندهها شناخته شده اند.
روش های مراقبت
پیشرفت های حاصل در تکنولوژی لایه شفاف، به تبلیغات اغراق آمیزی در میان فروشندگان خودروهای دست اول منجر شد؛ به طوری که بسیاری از آنها به مشتریان خود می گفتند رنگ خودرو به نگهداری و مراقبت نیاز ندارد. اگرچه از زمانی که تکنولوژی رنگ روکش نهایی با طول عمر بالا را عرضه کرده، این حرف چندان دور از واقعیت نیست اما این روکش نهایی نیز اکسید می شود و در برابر عوامل محیطی رسوخ پذیر است بنابراین به مراقبت نیاز دارد. تبلیغات فروشندگانی که لایه شفاف را لایه ای رسوخ ناپذیر معرفی می کنند نسبت به گروهی که می گویند لایه شفاف به نگهداری نیاز ندارد، ضرر کمتری دارد اما به واقع لایه شفافی که رسوخ ناپذیر باشد، وجود ندارد. چطور ممکن است یک لایه با ضخامت یک میلیونیم اینچ، خودروی شما را برای مدت طولانی حفاظت کند؟ به این دلیل شستو شوی منظم و هفتگی برای خودروهای درون شهری توصیه می شود.
نکاتی در مورد شستن خودرو
تجربه نشان داده است، نکاتی که در ذیل مطرح می شود، هنگام شستو شوی خودرو کمترین آسیب را به لایه شفاف می رساند:
1- برای شستو شوی خودرو ابتدا چرخ ها را بشویید و بقیه قسمت ها را در مرحله بعد و با تعویض دستمال و ظرف آب شست و شو دهید چون غبارهای ترمز بسیار خورنده اند.
2- مطمئن شوید خودرو خنک است. شست و شو را حتی المقدور در سایه انجام دهید. سطح گرم خودرو باعث تبخیر سریع آب و باقی ماندن املاح موجود در آن روی رنگ می شود.
3- پس از شستن چرخ ‏ها، دستمال و آب را تعویض و شستن را از بالا به پایین آغاز کنید.
4- در پایان، کل سطح خودرو را با آب بشویید و سپس آن را خشک کنید.
5- برای خشک کردن از حوله ای با الیاف ریز و متراکم استفاده کنید. آن را روی سطح پهن کنید و به سمت خود بکشید و پس از جمع کردن، آبگیری کنید. این روش، اثر مارپیچی را در سطح لایه شفاف کاهش می دهد.
6- علاوه بر شستو شوی خودرو، توصیه می شود برای زدودن اکسید و حفظ براقیت، سالی یک یا دو مرتبه سطح لایه شفاف پولیش بخورد و به منظور حفاظت آن واکس زده شود.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد