بگوییم ورنا ، بخوانیم اکسنت !؟
بگوییم آوانته ، بخوانیم الانترا !؟
هیوندای پس از ۹ سال غیبت ، مجددا به ایران بازگشت ، اما این بار بوسیله کرمان خودرو و با نامهایی متفاوت و جدید .
Verna و Avante نام محصولاتی است که توسط کرمان خودرو برای عرضه به بازار ایران در نظر گرفته شده ، اما در اصل این دو خودرو همان Accent و Elantra می باشند که برای همه ما ، نامهایی شناخته شده اند.
واقعیت این است که اکثر محصولات هیوندای ، در خود کره جنوبی ، نامهایی متفاوت با دیگر نقاط جهان دارند ، از اینرو خودرویی که در کره جنوبی Verna نام دارد ، در دیگر نقاط جهان با نام Accent شناخته می شود ( تنها تفاوت این دو خودرو در سری جدید آنها ، جلو پنجره آنهاست و جالب اینجاست که جلو پنجره ای که برای این محصول ، در کشورمان در نظر گرفته شده مربوط به Accent می باشد ) ، همچنین Avante XD کره نیز در دیگر نقاط جهان Elantra و در برخی کشورها Lantra نامیده می شود ( در این مورد نیز تفاوتهای مختصری در قسمت جلو پنجره و سپرها وجود دارد که مدل موجود در ایران ، از این بابت کاملا مشابه مدل Elantra است ).
با وجود اینکه نامهای Accent و خصوصا Elantra در ایران کاملا شناخته شده و مورد اعتماد عامه هستند ، چرا کرمان خودرو نامهای کره ای این خودروها را برای محصولاتش در نظر گرفته ؟!.
تعلق داشتن امتیاز فروش Accent و Elantra در ایران به شرکت آسان موتور ( وارد کننده اولیه محصولات هیوندای به ایران ) می تواند ، دلیلی برای این امر باشد ، که در این صورت استفاده از این نامها ترفندی زیرکانه ، برای دور زدن این شرکت ، بوده است ! شاید هم دلایل دیگری در میان بوده که ما از آنها بی اطلاع هستیم .
فولکس گُل از کجا آمده و به کجا می رود :
برای گشودن مبحث فولکس واگن نوع گل ، ابتدا باید گذری داشته باشیم به کارخانه سازنده آن در برزیل .
فولکس واگن برزیل :
کارخانه فولکس واگن واقع در کشور برزیل مهمترین و معظم ترین کارخانه طراحی ، تولید و مونتاژ این شرکت بعد از کارخانه Wolfsburg آلمان محسوب می شود . ورود خودروهای ساخت کارخانه برزیل فولکس واگن ( VW do Brazil ) به ایران ، به اوایل دهه ۹۰ باز می گردد ، که تمامی خودروهای Golf نسل ۲ وارداتی ، تولید این کشور بودند . و اینک بعد از گذشت بیش از ۱۰ سال مجددا خودرویی از کارخانه برزیل VW وارد ایران گردیده ، اما اینبار ، این خودروی جدید ادعای دارا بودن طراحی برزیلی را نیز یدک می کشد .
گل ( Gol ) که به زبان پرتغالی و اسپانیایی به معنای گل در بازی فوتبال می باشد را به هیچ عنوان نباید با دیگر محصول معروف فولکس ، یعنی Golf اشتباه نمود ؛ چرا که این دو خودرو ، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و Gol حتی در اروپای غربی و آمریکای شمالی که بزرگترین بازارهای VW محسوب می شوند دیده نمی شود . در ساخت این خودرو همانند آنچه در کشورمان در رابطه با سمند انجام گرفت ( استفاده از قطعات ۴۰۵ ) ، از بسیاری از قطعات دیگر محصولات VW که ساخت آلمان بوده و در برزیل مونتاژ می گردند و حتی در برخی موارد از خودروهای دیگر شرکتها نظیر GM که آنها هم در برزیل مونتاژ می شوند ، استفاده گردیده .
خودرویی که همینک توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ می گردد نسل ۳ از این خودرو است که البته چند ماهی است ، نسل ۴ آن نیز روانه بازار گردیده ، در زیر سعی خواهد شد مختصری درباره هر ۴ نسل این خودرو ارائه گردد .
نسل ۱ :
طرح پروژه گل اولین بار در ماه می سال ۱۹۷۶ شکل گرفت ، طرح اولیه در دسامبر همان سال آماده گردید و در سال ۱۹۸۰ بعنوان جایگزینی برای حذف خودروی Beetle ( فولکس قورباغه ای خودمان ) ، تولید رسمی این خودرو در کارخانه VW برزیل آغاز گردید .
پلات فورم این خودرو که توسط مهنسین آلمانی با مشارکت ناچیز برزیلیها منحصرا برای این خودرو طراحی شده بود ، BX نام گرفت . این خودرو در قسمت بدنه شباهتهای زیادی به خودروی پاسات تولیدی اواخر دهه ۷۰ آلمان داشت ، موتور این خودرو نیز همان موتور فولکسهای Beetle بود که در ۲ نوع ۱۳۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی و به صورت خنک شونده با هوا بودند ، البته نکته جالب در آن قرارگیری این موتورها در قسمت جلوی گل بود ، این نوع از خودروی گل که نسل اول آن محسوب می شود تا اواخر سال ۸۵ میلادی با همان موتورهای خنک شونده با هوا در انواع سدان ، هاچ بک ، استیشن و وانت تولید می گردید که البته تنها نوع هاچ بک آن با نام Gol شناخته می شد ، و دیگر انواع آن نامهایی چون Voyage ، Parati و Saveiro را دارا بودند . در برخی دیگر کشورها نیز مدل هاچ بک ( گل ) ، با نامهای دیگری شناخته می شد ؛ از جمله در شیلی و پرو که این خودرو را Amazon مینامیدند و یا در آرژانتین که آنرا Gacel ، می نامیدند .
در سال ۱۹۸۷ نسل اول دچار تغییراتی در همه انواع مدلها گردید . Facelift ، پلاستیکی شدن سپرها ، تغییر کنسول جلو و تغییر موتور پاره ای از این تغییرات بود ، در این خودرو از گیربکسی استفاده گردید که خودروهای Audi 4000 ، VW Dasher و VW Quantom نیز مشترکا از آن استفاده می نمودند . همچنین موتور ۱۶۰۰ سی سی خنک شونده با آب که در خودروهای Golf و Jetta استفاده می شد نیز بر روی این خودرو نصب گردید .
این خودرو همچنین توانست در سالهای ۸۷ تا ۹۳ میلادی به بازارهای کانادا و آمریکا نیز راه یابد ، البته تنها در انواع سدان و استیشن و البته با نام متفاوت Fox . این خودرو در سال ۸۷ بعنوان پرفروش ترین خودروی برزیل شناخته شد و این امر همینک ۲۵ سال است که به طور متوالی تکرار می شود . این خودرو تحت عنوان همان نسل ۱ مجددا در سال ۹۱ دچار تغییرات متعددی از جمله Facelift مجدد گردید . در این سال VW برزیل بدلیل تخفیفاتی که دولت این کشور در مالیات خودروهای با حجم پایین ارائه می نمود ، Gol 1000 را با موتور ۱۰۰۰ سی سی اما با قدرت بالای ؛ ۵۰ اسب بخار به بازار عرضه نمود ، موتور این خودرو تغییر یافته موتور ۱۶۰۰ سی سی فورد اسکورت بود که مشترکا توسط فولکس واگن برزیل و فورد آمریکا به موتور ۱۰۰۰ سی سی تغییر کاربری یافت و به این ترتیب با توجه به کاهش هزینه مالیات ، این خودرو مبدل به به خودرویی بسیار ارزان قیمت و همچنین کم مصرف برای قشر متوسط گردید .
نسل ۲ :
به هر روی پلات فورم BX ( نسل ۱ ) در سال ۹۴ و پس از ۱۴ سال تولید ، متوقف گشت و نسل دوم با نام پلات فورم AB9 آغاز بکار نمود ؛ البته این پلات فورم هم برگرفته از همان نوع BX بود که تنها فاصله چرخهای آن ۱۱ سانتیمتر افزایش یافته و اتاق جدیدی بر روی آن نصب گردیده بود ، اتاقی با طراحی تقریبا تمام برزیلی . این خودرو با موتورهای ۱.۰ ، ۱.۶ و ۱.۸ لیتری بنزینی و ۱.۹ لیتر دیزلی و تنها در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، استیشن و وانت بار تولید می شد و انواع سدان در این نسل از گل حذف گردید .
نسل ۳ :
این خودرو در سال ۹۹ دچار Facelift و ایجاد تغییراتی در درب صندوق عقب ، چراغها و سپرها گردید و همچنین یک موتور ۲۰۰۰ سی سی و ۱۰۰۰ سی سی توربوی ۱۶ سوپاپ نیز به مجموع موتورهای قابل نصب بر روی آن اضافه گردید و آنجه بدست آمد همان نسل سوم گل بود که در اکثر کشورها در ۳ مدل Bacic ، Comfortable و Tornado عرضه گردید که در حال حاضر نوع ۱.۸ با ۹۹ اسب بخار قدرت و سیستم خنک کننده بهبود یافته ، که از نظر تجهیزات تقریبا همان مدل موسوم به Comfortable است را در خیابانها و جاده های کشورمان Iran شاهد هستیم . خودرویی که به عبارتی ۲۵ و به عبارتی دیگر ۱۱ سال از شروع ساخت آن روی این پلات فورم می گذرد ،گل نسل ۳ در قسمت عقب شباهتهای زیادی به ولکس واگنهای نوع Lupo ، Fox و Polo دارد و در قسمت جلو نیز بی شباهت به ورژن قبلی Passat نیست .
این خودرو نیز در انواع ۲ و ۴ درب هاچ بک ، وانت بار و همچنین استیشن با پنج موتور بنزینی مختلف عرضه می شود ، موتورهایی با حجمهایی از ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی و با قدرتهایی از ۵۰ تا ۱۴۱ اسب بخار ، که یک موتور دیزلی ۱۹۰۰ سی سی نیز آنها را همراهی می نماید .
از سال ۲۰۰۲ موتور ۱.۶ این خودرو به صورت دوگانه سوز ( الکل - بنزین ) و با نام Totalflex به بازار عزضه گردید . نسل ۳ گل علاوه بر کشورهای آمریکای جنوبی بالاخص برزیل و آرژانتین تنها در چند کشور آفریقایی ، مکزیک ، روسیه ، چین ، ایران و چند کشور اروپای شرقی به فروش می رسد که البته نام این خودرو در کشورهای چین ، روسیه و مکزیک ؛ Pointer می باشد .
لازم بذکر است از سال ۱۹۸۰ تا کنون که ۲۵ سال از تولید گل گذشته بیش از ۴.۵ میلیون از این خودرو تولید گردیده است .
از جمله معایبی که بسیاری از مصرف کنندگان برزیلی ، مکزیکی و آرژانتینی این خودرو در بسیاری از سایتها از آن شکایت دارند می توان ؛ کیفیت قسمتهای پلاستیکی بکار رفته در قسمتهای داخل اتاق ، شکست و یا تغییر شکل دستگیره دربها ، خراب شدن زود هنگام شیشه بالابرهای برقی ، وجود سر و صدای زیاد حاصل از قطعات پلاستیکی داخل کابین ، وجود صدا در سیستم تعلیق ، نشت آب به داخل کابین هنگام بارندگی و یا شستشو ، ضعف در سیستم کلاچ و چراغهای دنده عقب ، همچنین نشتی روغن از موتور ، را ذکر نمود .
نسل ۴ :
اما در حالیکه تولید نسل ۳ گل در ایران همچنان ادامه دارد ، در اواخر سال ۲۰۰۵ گل نسل ۳ ، مجددا دچار تغییراتی گردید و با وجود اینکه این بار هم پلات فورم و طرح اصلی خودرو تغییری نکرد اما باز هم مانند بار قبل نام نسل آن تغییر یافت و نسل ۴ نام گرفت . بر اساس اعلام سایت Autoindex این خودرو دچار ۱۰۸۸ تغییر کوچک و بزرگ نسبت به نسل قبلی گردیده است ، عمده ترین این تغییرات Facelift کامل ، ایجاد شکل V در گریل جلو ، تغییر درب صندوق ، چراغهای جلو و عقب و تزئینات داخلی ؛ شامل داشبورد ، نمایشگرها و تودریها می باشد . همچنین تمامی موتورهای بنزینی قبلی ، در این خودرو به نوع دوگانه سوز Totalflex تبدیل گردیده و کمکاکان موتور ۱.۹ دیزلی نیز قابل انتخاب می باشد .
در قسمت داشبورد طرح بکار رفته در این خودرو ترکیبی است از داشبورد VW Fox جدید ، Ford Fiesta و GM Celta ، از نظر نمایشگر جلوی راننده نیز دقیقا پانل مربوط به مدل Fox استفاده شده و البته در قسمت جلو نیز این خودرو بی شباهت به Fox نیست .
این خودرو در ۳ مدل City ، Plus و Power تولید می گردد که تمامی آنها نیز همانگونه که ذکر شد قابلیت کارکرد با الکل ( اتانول ) را نیز دارا هستند . این خودرو در برزیل دارای رنج قیمتی از ۹.۵ تا ۱۳ میلیون تومان را داراست که البته نوع ۱۳ میلیونی آن ، از موتور دوگانه سوز ۲۰۰۰ سی سی بهره مند بوده و دارای تجهیزاتی چون کیسه هوا و ترمز ABS نیز می باشد . این نوع از گل ( نسل ۴ ) تا سال ۲۰۰۷ تولید خواهد شد و پس از آن پلات فورم AB9 نیز پس از ۱۳ سال و یا به عبارتی ۲۷ سال بطور کامل کنار گذاشته خواهد شد و نسل ۵ جایگزین آن خواهد شد .
۲۰۶، در حال پیوستن به تاریخ :
خودروهایی چون هیوندای ورنا ، فولکس گل ، مزدا ۳۲۳ ، نیسان ماکسیما ، دوو ماتیز ، دوو سییلو و حتی پژو ۴۰۵ برای مدتی هر چند کوتاه در حالی در ایران مونتاژ می شدند که در کشور مبدا نیز در حال تولید بودند و ما به نوعی خودروهایی با تکنولوژی روز دنیا در اختیار داشتیم ، هرچند زمان به روز بودن برخی از آنها به چند ماه نیز نکشید و در کل دنیا بجز ایران تولیدشان متوقف شد ( از جمله ورنا و گل که طی چند ماه اخیر در کشور مبدا تغییر شکل یافته اند ) ، خودروهایی نیز گاها تا ۱۱ سال از خارج شدنشان از تولید می گذرد ( پژو ۴۰۵ و پراید ) و کماکان در کشورمان تولید می شوند . اما در این میان پژو ۲۰۶ یکی از معدود خودروهای مونتاژ داخل ( خودروهای با تولید زیر ۵۰۰ دستگاه در سال در این بررسی گنجانده نشده است ) محسوب می شود که کماکان در کشور مبدا و چند کشور دیگر در حال تولید است ، آن هم بعد از گذشت نزدیک به ۵ سال از تولید آن در ایران ( لازم بذکر است ؛ هیوندای آوانته مونتاژ ایران نیز همانند ۲۰۶ خودرویی به روز محسوب می گردد ).
۲۰۶ در حالی کماکان خودرویی به روز به نظر میرسد که بیش از ۸ سال ( ۱۹۹۸ ) از آغاز تولید آن می گذرد . خودرویی که نسل دوم سری .۲۰ پژو بعد از ۲۰۵ محسوب می شود و اینک پس از گذشت ۸ سال و فروش بیش از ۵/۵ میلیون از آن ( پرفروشترین خودروی پژو تاکنون ) و در حالیکه هنوز خودرویی است جذاب ، امروزی ، با تکنولوژی بالا و قیمتی مناسب ، می رود تا نه به یکباره بلکه به آرامی و طی مدتی نسبتا طولانی جای خود را به نسل بعدی خود یعنی ۲۰۷ دهد.
تنوع مدلها و زمان آغاز تولید :
۲۰۷ در ابتدا در دو نوع ۳ و ۵ درب هاچ بک و در ۴ مدل Urban ، Trendy ، Classic و Sport به بازار عرضه خواهد شد که انواع Classic و Sport خود شامل چند زیر مجموعه با نامهای Premium و Premium Pack برای نوع Classic و انواع Sport ، Sport Pack و GT برای مدل Sport می باشند . همچنین ، تا زمانی که انواع استیشن ( SW ) ، کروکی ( CC ) و سدان این خودرو وارد صحنه نگردند ؛ این مدلهای ۲۰۶ کماکان تولید خواهند شد ، اما انواع ۳ و ۵ درب هاچ بک ۲۰۶ پس از مدتی تولید همزمان با ۲۰۷ به تدریج حذف خواهند شد . البته مطمئنا این قاعده شامل کشور ما نخواهد شد . تولید ۲۰۷ از اواسط سال ۲۰۰۶ یعنی تا ۳ ماه دیگر در انگلستان آغاز خواهد شد و کارخانه استرالیا و دیگر کارخانجات پژو نیز تولید آنرا از ابتدای سال ۲۰۰۷ آغاز خواهند نمود .
ابعاد و شکل ظاهری :
پژو ۲۰۷ از همه جهات کامل شده و بهبود یافته ۲۰۶ محسوب می گردد . از نظر ابعاد ۲۰۷ در طول ، ۲۰ سانتیمتر ، در عرض ، ۷ سانتیمتر و در ارتفاع ۴ سانتی متر افزایش یافته است . همچنین فاصله محورها نیز به میزان ۸ سانتیمتر نسبت به نسل قبلی افزایش یافته که همه این موارد باعث افزایش فضای سرنشینان و قسمت بار ( افزایش ۲۵ دسیمتر مکعبی صندوق بار ) و راحتی بیشتر در این خودرو می گردد ، حتی قسمت داشبورد این خودرو نیز دچار افزایش حجم گردیده ؛ به شکلی که یک نوشابه ۱.۵ لیتری به راحتی درون آن جا گرفته و با سیستم ایرکاندیشن و پوسته عایق داشبورد قابلیت خنک نمودن آن نیز ، ایجاد می گردد .
از نظر شکل ظاهری این خودرو در قسمت جلو شباهت بسیاری به نوع ۳۰۷ دارد که البته خود ۳۰۷ هم بسیار شبیه به ۴۰۷ می باشد . در قسمت جلو چراغهای بزرگ ۳ گوش ، قسمت U شکل وسط جلو پنجره با آرم پژو وسط آن ، قسمت ورودی هوای یک تکه زیر سپر و در قسمت عقب نیز اشکال ۳ وجهی موجود همه و همه حکایت از وجود DNA و ژن پژو در این خودرو دارند . از نظر شکل داخلی نیز این خودرو نسبت به ۲۰۶ کاملا متحول گردیده و هیچ شباهتی به داخل ۲۰۶ ندارد ،البته در برخی قسمتها ردپایی از الگوبرداری از ۳۰۷ در آن دیده می شود .
موتورها :
موتورهای در نظر گرفته شده برای این خودرو در ابتدا ۶ موتور شامل ۳ موتور بنزینی و ۳ موتور دیزلی خواهد بود که در آینده نزدیک ۲ موتور جدید ۱۶۰۰ سی سی که حاصل همکاری PSA با BMW می باشد و قرار است بجز ۲۰۷ بر روی مینی کوپر جدید نیز نصب گردند به این موتورها اضافه یا جایگزین برخی از آنها میگردند . موتورهای دیزلی HDI این خودرو شامل موتورهای ۱.۴ لیتر با ۷۰ اسب قدرت ، ۱.۶ لیتر با ۹۰ اسب و ۱.۶ لیتر با ۱۱۰ اسب بخار قدرت می باشند و موتورهای بنزینی ۱.۴ لیتر با ۷۵ اسب بخار ( مشابه همان موتور ۲۰۶ تیپهای ۲و ۳ موجود در کشورمان می باشد که با تغییر سیستم ترموستات و استفاده از یک متناوب ساز کنترل شده توانسته استاندارد یورو ۴ را پاس نماید ) ، موتور ۱.۴ لیتر ، ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۰ اسب و موتور ۱.۶ لیتر ۱۱۰ اسبی مشابه آنچه بر روی تیپهای ۵ و۶ ، ۲۰۶ در ایران موجود است ، که البته همانگونه که ذکر شد ۲ موتور با طراحی مشترک پژو - سیتروئن و BMW نیز در آینده نزدیک به این موتورها اضافه خواهند شد .
تجهیزات :
از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی ۲۰۷ خودروی کاملی به نظر می رسد ، تجهیزاتی چون سیستم تهویه ۲ قسمتی اتوماتیک ( هر سرنشین جلو قابلیت تنظیم جداگانه سیستم را برای خود داراست ) ، آینه وسط با قابلیت تنظیم اتوماتیک برای روز و شب ، چراغهای با قابلیت چرخش برای روشن کردن پیچ در هنگام چرخش خودرو ، سنسور دنده عقب ، سنسور باد لاستیک ، فرمان هیدرولیک با کنترل الکترونیکی ، سیستم صوتی JBL به همراه کنترل کنار فرمان و سیستم Bluetooth برای موبایل ، ترمز ABS مجهز به EBA و EBFD ( همچنین سیستمهای تعادل ESP ، CDS و ASR نیز به صورت Option قابل انتخاب می باشند ) ، ۶ عدد ایربگ ، سیستم هشدار دهنده سرعت قابل تنظیم و کروز کنترل ؛ از جمله تجهیزات رفاهی و ایمنی این خودرو محسوب می شوند که البته برخی از آنها در همه انواع آن موجود نیست و فقط مختص برخی مدلهاست .
از نظر تست های ایمنی در برخوردها نیز این خودرو توانسته به اعداد و ارقامی بهتر از ۲۰۶ دست یابد .
مدل RCup :
همچنین متخصصین پژو در ادامه راه 205 مدل Turbo16 و 206 WRC ( خودروهای سری .۲۰ پژو در مسابقات رالی ) خودروی Concept 207 با کد RCup را نیز در نمایشگاه ژنو به نمایش گذاردند که آن خودرو نیز با موتور ۲۰۰۰ سی سی ۲۸۰ اسبی توانایی هایی باورنکردنی و چهره ای کاملا اسپرت و متفاوت را به علاقمندان به مسابقات رالی عرضه خواهد نمود ، در زیر عکسهایی از این مدل را می بینید .
درسهایی برای ما :
اما آنچه از جانشین شدن ۲۰۷ بجای ۲۰۶ می توان آموخت همانا کنار رفتن در اوج است ، که در کشورمان بدلیل مسائل مالی ، امکان ضرر خوردن قطعه ساز و .... که همگی ناشی از اقتصاد و صنعت بیمار کشور است ، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسد و احتمالا ما تا رسیدن تولید داخل ۲۰۶ به ۹۵ یا ۱۰۰ درصد که احتمالا تا ۵ سال آینده محقق خواهد شد ، باید این خودرو را تحمل نماییم ( تنها مورد تغییر یکباره خط تولید ، مربوط به تغییر مزدا ۳۲۳ از نوع F به GLX بود ، که آن هم بدلیل آنکه تولید داخل این خودرو تقریبا در حد صفر بود ، ضرری را متوجه سازنده ننمود ) ؛ اما در مواردی که مشکلات و مسائل این چنینی هم در میان نباشد باز هم چنین کاری در ایران خودرو انجام نمیشود ، نمونه آن هم ۴۰۵ و پارس است ؛ چرا پس از تولید پارس ، تولید ۴۰۵ متوقف نشد ؛ مگر نه اینکه این دو خودرو از هر نظر یکسانند و تنها در قسمتهای عقب و جلو ، پارس به نوعی Facelift شده . اگر در همان زمان ۴۰۵ پس از یکسال از دور خارج می شد و قیمت پارس تا حد ۴۰۵ پایین کشیده می شد ، حال ۴۰۵ با چنین خفتی دچار بی توجهی مشتری نمی شد ، این در حالیست که در آن سوی میدان خریداران پارس نیز با توجه به قیمت بالای آن نسبت به رقبایش ، بسیار کاهش یافته است ( اختلاف قیمت ۴۰۵ و پارس که در بیش از ۸۰٪ قطعات یکسانند ، بسیار بی منطق به نظر می رسد ) .
این داستان در مورد سمند نیز در حال تکرار است و باید هر سال با ورود سمند سال ، تولید انواع قبلی آن متوقف گردد ، که تا کنون در این مورد نیز چنین اتفاقی رخ نداده است . در سمند LX اگر رینگهای بسیار زیبای این خودرو را حذف نمایند و از همان رینگ معمولی و قالپاق استفاده نمایند ، بجز هزینه ترمز ABS که زیر چهارصد هزار تومان برای تولید کننده مخارج دارد ، موارد تغییر یافته و یا اضافه شده دیگر رقمی بیش از صد هزار تومان را شامل نمی شود ؛ پس چرا نباید LX با افزایش قیمت ۵۰۰ هزار تومانی جانشین سمند عادی شده و تولید سمند عادی متوقف گردد !
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
موتور |
IL 6 DOHC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
تعداد سیلندر | 6 سیلندر | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع سوخت |
بنزین بدون سرب |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حجم موتور |
3199 CC |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نسبت تراکم |
10:1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر قدرت (اسب بخار) |
6500/220 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حداکثر گشتاور |
4700/31.3 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گیربکس |
5 دنده اتوماتیک |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
سیستم فرمان |
شانه ای |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ترمز جلو |
دیسکی خنک شونده |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ترمز عقب |
دیسکی |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
لاستیک |
e255 / 70R15 وe 255 / 65R16 برای رینگ 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
رینگ |
آلومینیوم 15" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ظرفیت مخزن سوخت |
70 لیتر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مصرف سوخت : در 100 کیلومتر |
13.6 لیتر |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|