در پی رقابت شدید واحد مرسدس بنز کره جنوبی با تولید کنندگان خودروهای لوکس این کشور ، مرسدس قیمت خودروی کلاس E خود را 8.6 میلیون ون کاهش داد و آن را به 1/69 میلیون ون ( واحد پول کره ) رساند.
به گزارش خبرخودرو، یکی از خودروهای لوکس هیوندای با نام جنسیس (Genesis) که رقیب و همتای اصلی مرسدس کلاس E محسوب می شود دارای قیمت 23/69 میلیون ون در بازار کره می باشد . این در حالی است که الکانس E300 دارای قیمتی در حدود 10/69 میلیون ون است.
در واقع هم اکنون تفاوت چندانی میان قیمت خودروهای سدان کره ایی و آلمانی وجود ندارد .
در واقع در ماههای اخیر به دلیل رقابت شدید خودروسازان خارجی در بازارهای کره جنوبی، قیمت خودروهای خارجی کاهش و قیمت خودروهای ساخت داخل افزایش یافته است.
البته می توان به موارد دیگری مثل دستمزد کارگران نیز اشاره کرد. برای مثال سدان های مرسدس بنز در کشور آلمان با سطح دستمزد بالا تولید می شوند و از سویی به دلیل مسافت زیاد دو کشور شامل هزینه های زیاد حمل و نقل و همین طور انواع عوارض می گردند . با این حال به دلیل ارزش بیشتر یورو در مقابل ون کره خودروسازان المانی و به طور کلی خارجی توانسته اند قیمت های خود را به قیمت های تولید کنندگان داخلی کره نزدیک تر کنند.
مدیر فروش سناباد خودرو در خصوص کاهش5/16 درصدی تولید انواع خودروهای دوگانه سوز درکشور اظهار داشت: بازار فروش خودرو گرایش به سوی خودروهای دوگانه سوز نشان داده و ممکن است این روند کاهش علیرغم انتظار بازار خودرو صورت گرفته باشد. محمد قاسمی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، گفت : اما اینکه چرا تولید خودروهای دوگانه سوز نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می دهد می تواندعدم دسترسی کافی به جایگاه سوختگیری CNG در کلانشهرها باشد بخصوص در کلانشهری چون تهران دانست که رانندگان خودروهای بنزین سوز را به خودروهای دوگانه سوز ترجیح می دهند. وی عمده دلیل کاهش تولید در شرکت خودروسازی سناباد را تعرفه واردات و اجزاء CKD کیت CNG دانسته و گفت : دلیل دیگری در این میزان کاهش دخالت نداشته است. مدیر گروه اقتصاد صدا و سیمای مرکز مشهد در پاسخ به ادامه روند کاهش تولید انواع خودرو دوگانه سوز عنوان داشت: خوشبختانه روند نزولی جای خود را به روند صعودی در تولید بخشیده زیرا با هدفمند شدن یارانه هاو اجرای مراحل آن طبیعتاً گرایش به خرید خودرو دوگانه سوز در بازار افزون خواهد شد. قاسمی در ادامه افزود : اکثر مناطقی که خودرو دوگانه سوز در آنجا مورد استقبال قرار گرفته شهرهایی هستند که از جمعیت کمتری برخوردارند اما در شهرهایی چون مشهد ، تهران و اصفهان کمتر تمایلی به خرید خودرو دوگانه سوز دیده می شود. وی در ادامه سخنان خود گفت : کاهش تولید خودرو دوگانه سوز در شرکت سناباد خوردو 10 تا 12 درصد بوده اما ، با تغییرات استراتژیکی مناسب در نوع خودرو تولیدی این شرکت به خوبی از کاهش تولید جلوگیری بعمل آمد سابق بر این تولید خودروهای دوگانه سوز و تک سوز به صورت متفاوت انجام می شد که با رفع این نقیصه خریدار به سهولت می تواند خودرو خود را به سوخت دیگری مجهز نماید. مدیر فروش سناباد خودرو در پایان از تولید خودرو ویانا در شرکت سناباد خودرو خبرداد و گفت : امید می رود درفروردین ماه سال 89 این خودرو باقیمت 15 میلیون به بازار عرضه شود. |
زمانی که علیرضا طهماسبی، نخستین وزیر صنایع دولت نهم برای پردهبرداری از پژو 206 صندوقدار بهعنوان محصول مشترک طراحی شده ایران خودرو و پژو برای سخنرانی رفته بود، با گله از ایران خودرو اعلام کرد که حرکت ایران خودرو در همکاری مشترک با پژو اشتباه بوده و به همین دلیل وی در آن زمان احیای دوباره طرح نیوپیکان را مطرح کرد.
در آن هنگام پژو به خاطر رقابت با پروژه تندر 90 (خودروی روز آن سالها) که ابتدا قرار بود در ایران با 50درصد ساخت داخل تولید و با سرمایهگذاری طرف خارجی جایگزین پیکان شود، حاضر بود طرح پژو 206 صندوقدار را به ایران پیشنهاد کند اکنون خودروسازان ایرانی به جای همکاری مشترک با شرکتهای خارجی به تولیدکننده محصولات تاریخگذشته این شرکتها تبدیل شدهاند. عرضه خودروی 206 پلاس به جای 207آی نمونهای از این رویکرد است.
تداوم سیاستگذاریهای غلط در صنایع خودروسازی کشور موجب شده است تا چندی پیش شرکت پژوی فرانسه محصول تاریخ گذشته خود یعنی پژو 206 پلاس را با نام پژو 207 تحویل مردم ایران دهد و جالبتر اینکه وزیر صنایع ایران با افتخار در مراسم رونمایی این خودرو شرکت کرده و تولید آن را در راستای کاهش مصرف سوخت قلمداد میکند. این در حالی است که موتور پژو 207 همان موتور پژو 206 است؛ البته نهتنها موتور بلکه پلت فرم (قوای محرکه- شاسی- تعلیق- ترمز) این خودرو نیز همان پلتفرم پژو 206 است.
مدیرعامل ایران خودرو نیز گفته است پژو 206 و پژو 207 به میزان 60درصد مشابه بوده و از آنجا که پژو 206 داخلی شده، پژو 207 را هم میتوان بهراحتی داخلی کرد. اما آیا واقعا پژو 206 با پژو 207، 40 درصد تفاوت دارد؟ با دقیق شدن در تشابه ظاهری پژو 206 و پژو 207 ایران خودرو، متوجه میشویم که به غیر از جلو پنجره، تغییر چراغهای جلو و کمی تغییر تزئینات داخلی، بقیه اجزای بدنه این خودرو همان پژو 206 بوده و حتی طرح چراغهای عقب هم تغییر نکرده است.
تفاوتهای غیرقابل انکار
معمولا خودروسازان جهان، محصولات خود را 2 سال پس از تولید با کمی تغییرات جزئی در طراحی بدنه و تزئینات داخلی با نام فیس لیفت عرضه میکنند و چند سال پس از ارائه فیس لیفت، خودروی کاملا جدید را در همان کلاس عرضه میکنند. طبق نامگذاری محصولات پژو، شماره اول نشاندهنده سایز بدنه، صفر به معنی پژو و شماره آخر نسل خودرو را مشخص میکند؛ حال خودرو 207 واقعی در این بین همان خودرو کاملا جدید در کلاس پژو 206 (اتاق سایز دو) و خودرو پژو 207 ایران همان فیس لیفت پژو 206 است.
عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این زمینه میگوید: خودرو پژو 207آی تولیدی در ایران با پژو 207عرضه شده در بازارهای اروپایی متفاوت بوده در واقع همان206 پلاس است.
اوستا گودرزی میافزاید: سطح فناوری پژو 207آی پایینتر از پژو 207 بوده و این خودرو همان 206 پلاس است. پلتفرم پژو 207آی همان پلت فرم 206 بوده و تنها بخشی از بدنه را تغییر داده و آن را شبیه 207 کردهاند. وی با بیان اینکه ابعاد و اندازه فاصله محورهای پژو 207آی با پژو206 و نه پژو207 واقعی انطباق دارد، میافزاید: بهعنوان مثال فاصله دو محور در خودرو پژو 207 واقعی 2590 میلیمتر اما در پژو 206 برابر با 2443 میلیمتر بوده که فاصله دو محور اعلام شده برای پژو 207آی نیز 2443 میلیمتر و منطبق با پلتفرم پژو206 است.
این مدرس دانشگاه درباره تاریخچه تولید پژو206 پلاس تصریح میکند: شرکت پژوی فرانسه در سال 2008 در سایت برزیل 206 فیس لیفت را با تغییراتی در بدنه بهعنوان پژو 207 برزیل تولید و در بازارهای آمریکای جنوبی، مکزیک، اروگوئه و آرژانتین تحت عنوان 207 کامپکت عرضه کرد که در آن زمان این کار با اعتراضهایی روبهرو شد، چرا که این خودرو اصالت و تغییرات لازم برای تغییر نام تجاری از 206 به 207 را نداشت و بهدنبال آن پژو با عقبنشینی، همان خودرو را تحت عنوان 206 پلاس در فرانسه تولید کرد.
گودرزی میافزاید: پس از آن پژو در سال 2009 پژو207 برزیل را در فرانسه تحت عنوان 206 پلاس برای بازارهای اروپای شرقی بهعنوان رقیب خودروهایی همچون رنو لوگان عرضه کرد. در واقع پژو 207آی تولیدی در ایران نیز همان پژو206 پلاس است که تنها بخشی از بدنه آن تغییر کرده و سطح فناوری و مکانیک آن بسیار پایینتر از پژو 207 واقعی است. وی درباره تفاوت پژو207 عرضه شده در بازارهای اروپا با پژو206 نیز میگوید: پلت فرم متفاوت، تفاوت در فناوری موتور، بهکارگیری فرمان الکتریکی، بهبود سیستم تعلیق و ارتقای سطح ایمنی خودرو از جمله تفاوتهای این دو مدل خودرو است.
پژو و توسعه حضور در ایران
با وجود این تفاوتها نماینده پژو در ایران رونمایی از خودرو 207آی را به منزله تلاش این شرکت خودروساز فرانسوی برای توسعه حضور خود در بازار ایران قلمداد کرده است. پییر فارس اعلام کرده است: شرکت خودروسازی پژو فرانسه چندین سال است که با ایران خودرو همکاری داشته و این همکاری با وجود همه مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت. این دیدگاه نشان میدهد که پژو خود در تولید پژو 206 پلاس با نام پژو 207 در ایران همکاری داشته و از سوی دیگر وزیر صنایع و معادن نیز به تولید این خودرو رویخوش نشان داده است، چرا که علیاکبر محرابیان در مراسم رونمایی از این خودرو گفته است: قصد داریم خودرو 207آی را بهدلیل مصرف سوخت پایینی که دارد، در ایران تولید کنیم.
عقبگردی دوباره
بین سالهای 76 تا 84 صنعت خودرو ایران علاوه بر افزایش تولید با راهبردی جدید روبهرو شده بود. تولید خودروهای بهروز دنیا مانند پژو 206 که در آن سالها خودرو روز اروپا بود، طراحی خودروهایی با برند داخلی که امکان رقابت در بازار را داشته باشد (مانند سمند)، همکاری مشترک برای تولید خودروهای روز دنیا با ساخت داخل بالا مانند تندر 90، طراحی مشترک یک محصول با شرکتهای بزرگ جهان مانند پژو 206 صندوقدار و انتقال دانش فنی با طراحی موتور ملی با دانشگاه آخن آلمان از جمله این رویکردهای مثبت بوده است.
گرچه در آن زمان هم نبود راهبردی متمرکز ایراد اصلی انجام این کارها بود اما در چند سال اخیر که طراحی و تولید برخی خودروهای ظاهرا ملی مانند مینیاتور و رانا با شکست مواجه و همکاری مشترکی انجام نشده است، به جای ورود یک محصول جدید خارجی، محصول قدیمی را با نام یک محصول جدید به مشتریانی عرضه کردهاند که در جستوجوی داشتن خودرویی با مشخصات خودروهای روز دنیا سر از پا نشناخته و ظرف مدت چند ساعت نسبت به پیشخرید آن اقدام کردهاند؛ از سوی دیگر خودروسازان این اقبال را نشانگر کیفیت و قیمت مناسب خودروی مذکور قلمداد کرده و برای پاسخگویی به این اقبال از افزایش تعداد پیشفروش این خودرو با دوره زمانی طولانیتر خبر دادهاند.
پژو207آی از نگاه تولیدکننده
با وجود این دیدگاهها، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و محصول، به مقایسه برتریها و تفاوتهای پژو207آی با پژو206 پرداخته و اعلام کرده است، پژو206پلاس نسبت به 207آی از سطح تجهیزات، امکانات و موتور کمقدرتتری برخوردار است.
میرجواد سلیمانی با بیان اینکه موتور پژو 207آی، 1600سیسی است، درصورتی که موتور 206پلاس، 1100 و 1400سیسی است میافزاید: 206 پلاس بهعنوان خودروی پایه شرکت پژو و با قیمت ارزان به بازار عرضه میشود، در حالی که 207آی نسبت به تجهیزات و امکانات ویژه آن، قیمت مناسبی دارد.
وی با اشاره به راهبرد ایران خودرو مبنی بر تولید و عرضه خودرویی با قیمت مناسب به جای واردات و فروش خودروی 207 با قیمت بالا میافزاید: استفاده حداکثر از امکانات و توانمندیهای موجود برای تولید خودرویی لوکس با امکانات فنی و رفاهی بالا و با قیمت مناسب برای مشتریان باعث شده خودروی 207آی خودرویی ایدهآل در مقایسه با نمونههای هم قیمت خویش تبدیل شود. ایران خودرو با مهندسی ارزش و استفاده از سرمایهگذاریهای صورت گرفته در دیگر خطوط توانسته است میزان هزینههای تولید 207آی را کاهش دهد تا این خودرو با قیمت مناسب به دست مصرفکننده برسد.
تب ساخت خودروهای سوپر اسپرت به شکل هیبریدی همچنان رو به افزایش است.
به گزارش خبرخودرو، کمپانی فراری به زودی نخستین محصول هیبریدی خود را که یک مدل 599 ارتقاء باخته است معرفی خواهد کرد اما این تنها محصول از زیر مجموعه های فیات نخواهد بود.
مازراتی خودرو خوانده فراری نیز قصد دارد زیر چتر مهندس کمپانی فیات ، نخستین مدل هیبریدی خود را بسازد.
مدیران مازراتی معتقدند که شرایط ساخت یک اسپرت هیبرید برای آنها آسان تر است زیرا آنها محدودیت های فراری را کمتر احساس می کنند. طبق اخبار منتشره قرار است مازراتی روی توسعه یک مدل هیبریدی از کواتر و پورته کار کند و آن را در سال 2011 به بازار معرفی نماید.
این خودروی ویژه قرار است مثل فراری 599 هیبرید به طور همزمان از سیستم Kers نیز استفاده کند . این سیستم که نیروهای گریزنده مثل نیروی ترمز را جمع آوری می کند سال گذشته بر روی بعضی از خودروهای فرمول یک نصب شده بود.
بعد از ماجراهای پر دامنه و دردسرسازی که برای تویوتا پیش آمد و به اعتبار بزرگترین خودروساز دنیا خدشه وارد کرد، کمپانی مزدا نیز به فکر افتاده تا از بروز اتفاق مشابه جلوگیری کند. به گزارش خبرخودرو، تویوتا به دلیل استفاده از قطعات نامناسب و گاز خوردن و شتاب گرفتن ناگهانی حدود 8 میلیون خودرو، مجبور به فراخوان خودروها و نصب سیستم ترمز اوور راید (Override) شد و حالا مزدا از احتمال نصب این سیستم بر روی محصولات آینده اش خبر می دهد. از آنجا که ماجرای پیش آمده برای تویوتا منجر به کشته و زخمی شدن حدود 50 نفر در دنیا شد ، مهندسان مزدا قصد دارند به این ماجرا به عنوان اقدامی پیش گیرانه نقد کنند. سیستم ترمز جدید به صورتی هوشمند در صورت تغییر ناگهانی شتاب خودرو وارد عمل شده و اتومبیل را تحت کنترل راننده نگه می دارد. |
با سلام
از طرف همکاران و خوانندگان به شما خوش آمد می گم
-بفرمایین خودتون و شرکت جهانرو معرفی کنید:
بنده هم سلام عرض میکنم خدمت شما و خوانندگان محترم این سایت.
علیرضا بیگ پور هستم .مدیر کنترل کیفی شرکت جهان رو.
شرکت جهانرو در سال ۱۳۴۲ تحتعنوان شرکت دو موتور تاسیس گردیده است.سال ۱۳۵۲ به جهانرو تغییر نام داده است.و تا کنون ۲بار آقای حسن رجبعلی بنا به عنوان صنعت گر نمونه کشور انتخاب شده است.
-حوزه فعالیت شرکت جهانرو و محصولات آنرا توضیح دهید:
این شرکت در زمینه تولید و مونتاژ انواع موتور سیکلت با برند های کاوازاکی ژاپن -هیوسانگ کره جنوبی -تی وی اس هند-مودناس مالزی-سی پی ای تایوان که از تولیدکنندگان بنام خودرو در دنیا می باشاند فعالیت می کند.
-در خصوص محصولات آینده شرکت هم توضیح بفرمایید:
محصولات آینده این شرکت در ضمینه موتورسیکلت های با پایه سوخت CNG و برقی و انزکتوری با حجم سیلندر 250 سی سی می باشد که می توان بعنوان اولین تولید کننده موتورسیکلت انزکتوری دو سیلندر با حجم سیلندر 250 سی سی بعد از مدتها اشاره کرد .
-آقای مهندس بیک پور خبرهای خوشحال کننده ای دادین.حرف آخری هم اگردارین بفرمایین:
بنده هم خیلی خوشحال شدم که از این طریق با خوانندگان شما ارتباط برقرار کردم.امیدوارم در سال جدید محدودیت های حجم سیلندر در موتور سیکلت برداشته شده تا تکنولوژی این حوزه که در حال حاضر متعلق به دهه 1950 میباشد به تکنولوژی روز ارتقا پیدا کند.
برای خوانندگان محترم هم و البته شما و همکاران محترم شما سال خوبی را آرزو میکنم.
متشکرم و آرزوسالخوبی را برای شما دارم
پیشنهادهای خو را در خصوص هفت سین خودروی ارائه نمایید
مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت ایران خودرو با حضور بیش از 78درصد سهام داران حقیقی و حقوقی در 16 اسفند ماه در سالن همایش های شرکت ساپکو برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرخودرو، این مجمع به ریاست معبودی نماینده سازمان گسترش، امینیان و خالق به عنوان ناظران اول و دوم ، ایمانی قائم مقام مالی و اقتصادی ایران خودرو، غلامعلی پور نماینده سازمان بورس، گل محمدی بازرس قانونی شرکت و مهری ،دبیر مجمع، برگزار شد.
در این مجمع بر اساس رای گیری صورت گرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت تعاونی کارکنان سازمان گسترش، شرکت خدمات ساختمانی نوساز، شرکت سرمایه گذاری رنا و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان اعضای هیات مدیره ایران خودرو به مدت دو سال انتخاب شدند.
همچنین بر اساس ماده 44 اساس نامه شرکت ایران خودرو اعضا هیات مدیره در مدت 72 ساعت نمایندگان خود را برای عضویت در هیات مدیره معرفی کنند.
در این مجمع، ایمانی قائم مقام مالی و اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو، ضمن ارائه گزارش عمکرد ایران خودرو در سال 88 و تحقق صددرصدی تولید و فروش این شرکت به سوالات سهامداران پاسخ داد.