فیلترهای هوا
اولین وسریعترین راه برای گرفتن قدرت بیشتری ازهرموتوراین است که هوای بیشتری به موتور بدهیم وبه
همان نسبت هم گازهای خروجی بیشتر باشند. نصب فیلتری که محدودیّت کمی برای خروج هوا داشته باشد
(یعنی هوا را به خوبی عبور دهد)،مناسب است. برای هرخودرویی فیلترهوایی با عملکرد مناسب وجود دارد. توان کسب شده از فیلترهای هوا متنوّع هستند،امّا شما میتوانید تغییر5 الی 10 توان را در اکثرموارد داشته باشید.
سیستم اگزوز
سیستم اگزوزمعمولی که دراکثرکامیون ها وجود دارد،باعث کاهش جریان عبوری ازاگزوزمیشود که متعاقباً باعث کاهش توان میشود.بوسیلۀجایگزینی سیستم اگزوزشما میتوانید یک افزایش باورنکردنی رادرقدرت موتورشاهد باشید.روش ساده و پرطرفداری که به وسیله آن میشود قدرت بیشتری بدست آورد،نصب سیستم اگزوزcat backاست.این سیستم این گونه است که بین سیستم اگزوزاصلی ولولۀ خروجی یک مبدّل کاتالیزوری نصب میکند.این سیستم شامل لولۀ صدا خفه کن گشادی است که جریان را راحتترمنتقل می کند وچون به صورت محوری بسته شده است چروک هایی را که موقع بستن لوله ایجاد میشوداز بین می برد. تولید کننده های زیادی هستند که برای هرمدل کامیون سیستم اگزوزcat backمخصوصی می سازند.
وقتی شما می خواهید یک سیستم اگزوزبرای کامیونتان انتخاب کنید تعدادی موارد مهم وجود دارند.ماده ای که سیستم اگزوز cat back ازآن ساخته میشود معمولاً فولاد آلومینیومی است.ساخت سیستم اگزوزازاین جنس ارزانتراست،اما به اندازه سیستمی که از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده است دوام ندارد.برای حداکثرمدت زمان استفاده،درصورتی که توان خریدآن راداشته باشیم،سیستم اگزوزازجنس فولاد ضدزنگ را انتخاب می کنیم. وقتیکه میخواهید سیستم اگزوز را انتخاب کنید،باید مسالۀ فوق رادرنظرداشته باشید.نکتۀ قابل توجه دیگرمحل خروجی سیستم اگزوزاست.
عده ای از تولید کنندگان سیستم خروجی جلو یا بغل را پیشنهاد میکنند.همچنیین شما میتوانید لولۀخروجی رابه صورت تکی یا دوبل بکار ببرید.اگر تصمیم دارید خودتان سیستم cat back را نصب کنید باید به خاطرداشته باشید که اگرچه اگزوزجدید ممکن است نصب ساده ای داشته باشد،برداشتن سیستم قدیمی ممکن است نیاز به بریدن آن داشته باشد.
اگر سیستم اگزوز cat backمورد نظر برای کامیون شما موجود نیست،میتوانید یک صدا خفه کن با خروجی بالابخرید و سیستم اگزوزخودتان رابا استفاده از لوله ای بزرگترازلولۀ موجود در سیستم معمولی نصب کنید. یک سیستم cat back با کیفیّت یا یک صدا خفه کن با خروجی زیاد میتواند قدرت موتور شما را15 الی20 اسب بخار افزایش دهد و همچنین میتواند در صرفه جویی مصرف سوخت موثرباشد.برای یک افزایش نسبتاً کم یا معمولی در قدرت موتورازیک فیلتر با خروجی هوای زیاد(high flow)ویک سیستم اگزوزcat backاستفاده کنید. برای اینکه دمای موتورتان خنک تر شود وهمچنین کارآیی بهتری داشته باشد،میتوانید یک ترموستات با دمای پایین اضافه کنید مانند یک ترموستات با دمای 160وآنرا با نمونۀ 180 درجه ای اولیۀ موجود درکامیونهایی مثل کامیون های Chevyجایگزین کنید.
سرسیلندرها ومیل بادامک ها
سرسیلندرهایی با تنفس آزاد،منبع خوبی برای قدرت هستند.یک راه برای اینکه سرسیلندراصلی خود را با یک سرسیلندرباعملکرد خوب که البتّه گران است،جایگزین کنید این است که سرسیلندراصلی خود را بتراشید.این عمل،مکش وهمچنین خروجی هوا راخیلی راحتتر وروانترخواهد کردوبه مقدارخیلی زیادی روند جریان عبوری ازلوله های ورودی وخروجی راافزایش می دهد.این کارتنها یک مقدارکمی نسبت به اینکه بخواهید یک سرسیلندرجدید بکاربرید،هزینه خواهدکرد.
همچنین میل بادامکها میتوانند به مقدار قابل توجّهی عملکرد موتورشما را بهبود بخشند.مواردخیلی زیادی به هنگام نصب یک میل لنگ جدید باید درنظرگرفته شوند.میل بادامک های دورانی (یاغلتشی)باعث می شوند موتورنرم تر درجا بزند.اما این میل بادامکهاخیلی گرانترازنوع استانداردی که به صورت تخت می باشندهستند.یک میل بادامک هیدرولیکی استاندارد نیز می تواند یک انتخاب خوب باشد وطراحی درست آن میتواند به شما توان قابل اطمینانی ارائه دهد.
سیستمهای احتراق
سیستمهای احتراق منبع دیگری برای دستیابی به قدرت اضافی هستند.یک سیستم کنترل احتراق با بهبود عمل جرقه زنی باعث افزایش توان میشود.برای افزایش عملکرد سیستم جرقه زنی،این سیستم باید شامل سیمهای نو باشد و همچنین فاصلۀبین دو تیغۀ شمعک باید افزایش پیدا کند.کامیون های قدیمی معمولاًبا صرفه تر از کامیون های جدید هستند اگرچه بعضی از صاحب های این کامیون ها تفاوت خاصی بین سیستمهای جرقه زنی قدیمی و جدید احساس نمی کنند،دیگران تفاوت خوبی در صرفه جویی سوخت و قدرت موتوراحساس می کنند.
ارتقاء سیستم مکش
بسیاری از کامیون های قدیمی با سیستم تزریق سوخت الکترونیکی،از سیستمTBI(throttle body fuel injection)استفاده می کنند .موتور های TBIبه وسیلۀاضافه کردن یک مدخل manifoldبا توان مکش هوای بالا میتوانند برای ما سودمند باشند.مانند:manifoldهای شرکتEdelbrock ,blue-printed throttle bodies. شرکت هایی مانند turbo city,Arizona speed and marine.ودیگران چندین سیستم جدید بلوک های Vشکل و بلوک های TBIبزرگ را برای برنامۀ ارتقاءدهی پیشنهاد میکنند برای اینکه از این هم بیشترافزایش قدرت داشته باشیم می توانیم از یک سیستم با دریچه های تقویت شده ی تزریق سوخت به همراه سیستمTBIاستفاده کنیم. متخصصینTPI,Arizona speed and marina and ACCEL سیستمهایTBIرا برای تجهیزات TPIتولید می کنند.
سراگزوز
هدرهای After market میتوانند درجای همان هدرهای آهنی اصلی بسته شوند.درهدرهای کوچک معمولاً ازلوله های8/5 الی1 اینچی ودرهدرهای بزرگ ازلوله های4/3 الی1 اینچی استفاده میشود.یک نکتۀ قابل توجه ومهم درموقع انتخاب هدرها،کیفیّت موادی است که هدرازآن ساخته شده است.ضخامت لوله های هدرها باهم فرق میکنند،اما یک هدرباکیفیّت بایدازلوله های بین14تا18گیج(gauge)استفاده کند.نوع فلزی که درهدراستفاده می شود نیز مهم است.بعضی از هدرهاازجنس فولاد ملایم هستندکه درطی زمان زنگ می زنند وخراب می شوند.
هدرهامیتوانند بایک لایه ازسرامیک یا رنگ های باقابلیّت تحمل دمای بالا،پوشانده شوند.
استفاده ی کامل از فولاد ضدزنگ درساخت هدرها،نیازبه پوشش دهی راحذف میکند.امااین کارازتوان اقتصادی اکثر خریداران خارج است.وقتی هدرها به بازار عرضه می شوند،گاهی اوقات به آنهارنگ می زنند.به خاطر داشته باشیدکه این پوشش دهی فقط برای اجتناب از زنگ زدگی در طی حمل و نقل است و این رنگ توانایی تحمل گرما را موقعی که از هدر استفاده می شود ندارد .
وقتی هدر ها به همراه یک سیستم اگزوز cat back و یک مبدل کاتالیزوری پر فشار ( یا پر جریان ) استفاده شود می توانید 20 الی 30 اسب بخار نسبت به مدل استاندارد افزایش قدرت داشته باشید.
صنایع و معادن در خصوص سخنان اخیر وزیر صنایع و معادن در مورد ادامه روند کاهش قیمت خودروها در روزهای آینده گفت: خودروسازان ما باید به سمت و سویی حرکت کنند که بتوانند با بازارهای دنیا رقابت کنند. همان طور که می دانید، قیمت تمام شده خودروها در ایران حداقل، 5/1 برابر قیمت خودوهای جهان می باشد که این نشان گر قیمت بالایی است.
بهرام حبیبی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: کاهش قیمت خودروها کار خوبی است. به نظر من اقدام درستی است که خودوسازان با کاهش هزینه های غیر ضروری خود و همچنین بهینه کردن خط تولیدشان، بتوانند قیمت فروش محصولاتشان را پایین بیاورند. این مساله مطمئناً موجب رضایت مشتریان خودرو نیز می شود.
به گزارش خبرخودرو ، در مورد این خودرو ها هنوز اطلاعات چندانی در اختیار نیست، تنها در مورد ظاهر آنها می توان گفت که نوع چراغ های جلوی آن و تیزی های کنار خودرو یاد آورمدل خودرو های کلاس C-
در مورد موتور آنها باید گفت که موتور این مدل ها تا حدودی مانند مدل های دیگر مرسدس می باشد، بعضی از آنها دارای موتور 4 سیلندر بنزینی است که با یک سوپر شارژر دارای 184 اسب بخار می باشد، در حالی که جالب است که بدانید، از همین کلاس مدل AMG با موتور دیزلی 7 سیلندر و ظرفیت موتور3 /6 دارای قدرتی معادل
مهندس بهمن آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در توضیح کاربرد این برچسب اظهار داشت: این برچسب وسیله ای است که به مردم اطلاع می دهد خودرویی که قصد خرید آن را دارند در چه رده ای از مصرف سوخت قرار گرفته
وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو در خصوص مزایای دیگر این طرح گفت: اجرای این طرح، در وهله اول جنبه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارد و باعث می شود بین خودروسازان، رقابتی ایجاد شود تا بتوانند خودروهای کم مصرف تر تولید کنند و مطابق این برچسب، رده های بهتری را برای خودرو های خودشان به دست بیاورند و مردم هم تمایل بیشتری برای خرید خودروی آنها پیدا کنند.
دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره
جهت رفع ابهامات مطرح شده و با قبول اینکه جاده های ما کیفیت جاده های کشورهای پیشرفته را ندارند، ما با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تماس برقرار کردیم و آنها مراحل تست خودروها جهت نصب برچسب
برای تست خودرو در جاده، آن
بر روی این تسمه نقاله، سرعت خودرو را چند مرتبه به سرعت 50 کیلومتر در ساعت می رسانند و مدتی در این سرعت نگه می دارند و بعد سرعت را به صفر می رسانند. چند بار هم خودرو را به 120 کیلومتر در ساعت می رسانند و باز هم مدتی در این سرعت نگه می دارند و بعد سرعت را به صفر می رسانند که در نتیجه به میانگینی دست پیدا می کنند به نام "متوسط مصرف سوخت خودرو در 100 کیلومتربرای چرخه سیکل ترکیبی درون شهری و برون شهری".
دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13 در خصوص رفع ابهامات مطرح شده از سوی انجمن خودروسازان و سایر افراد در مورد برچسب سوخت، اظهار داشت: اشکالات مطرح شده، هیچ یک پایه و اساس نداشت. این مساله به اطلاع وزیر صنایع و معادن رسید که بنا به دستور ایشان، با حضور مسوولین مهم شرکتهای
بنابراین هر سوالی که توسط انجمن خودروسازان مطرح شده،