از آنجایکه در کشور ما تنها خودرویی که از سیستم کنترل چرخش فعال استفاده می کند خودروی زانتیا است من هم خودرو زانتیا را مثال اصلی بحث قرار میدهم.
حتما تا به حال یکی از موارد زیر را دیده اید؛
خوب شاید فکر کنید که این خودرو فقط قابلیت بالا و پایین رفتن به صورت دستی و بوسیله دکمه مربوطه را دارد، اما چنین نیست ، این خودرو برای حفظ تعادل، قابلیت بالا و پایین بردن اتاق خودرو بر روی هر یک از چرخها به وسیله کمک فنرهای هیدرولیکی را در مواجه با موارد زیر، داراست.
۱-در سر پیچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پیچ و سر خوردن چرخها جلوگیری می کند.
۲- جلوگیری از تکانهای شدید در دست اندازها.
۳-جلوگیری از پایین رفتن سطح خودرو در هنگام افزایش وزن (بار-مسافر).
۴-جلوگیری از پایین رفتن بیش از حد جلوی خودرو در هنگام ترمزهای شدید.
۵-جلوگیری از بر هم خوردن تعادل در هنگام ترکیدن لاستیک.
همچنین به وسیله دستی و با دکمه کنار ترمز دستی نیز قابلیت پایین و بالا بردن خودرو برای قراردادن آن در ۴ حالت مختلف، میسر است، که از این حالتها برای مقاصد مختلفی استفاده می شود که ۲ حالت آن برای انجام سرویسهای خودرو، یکی برای رانندگی عادی و دیگری برای رانندگی در جاده های نامناسب و پردست انداز با سرعت پایین در نظر گرفته شده.
این سیستم شامل چندین سنسور برای تشخیص وضعیت خودرو می باشد که دائما در حال ارسال اطلاعات وضعیت تعادلی خودرو به ECU (واحد کنترل مرکزی )می باشند، همچنین یک پمپ و یک مخزن و لوله های اتصال که حاوی روغن هیدرولیک می باشند را شامل می شود و کمکها نیز با هیدرولیک کار می کنند.سنسورها وضعیت را به ECU ارسال کرده ،ECU برای تنظیم تعادل، بسته به قرار گرفتن در پیچ یا مواجهه با دست انداز یا موارد دیگر برای متعادل کردن خودرو، بوسیله پمپ، فشار هیدرولیک را در سمتهایی که لازم است بالا می برد و اگر لازم باشد در سمتهای دیگر پایین می آورد و بدین ترتیب سمتی که فشار هیدرولیک بیشتری بر آن وارد شده،بالا میرود و سمتی که فشارهیدرولیک آن کم شود پایین می آید و میله تعادل (Anti Roll Bar) در حالت تعادل قرار می گیرد،تمامی این مراحل در ۱۰ میلی ثانیه انجام می شود. در زیر شکلی را مشاهده می کنید که یک خودروی زانتیا با رنگ قرمز در مقایسه با یک خودروی معمولی با رنگ آبی در سر پیچ نشان داده شده.
این سیستم پیشرفته فقط توسط چند خودروساز بزرگ استفاده می شود،از آن جمله می توان به کمپانی های بنز، BMW، جاگوار، کادیلاک، لندروور، پژو و سیتروئن اشاره کرد، و هر یک نیز نام خاص خود را بر این سیستم نهاده اند، مثلا بنز آنرا ABC یا Active Body Control می نامد ،BMW آنرا Dynamic Drive و سیتروئن Hydractive می نامند، اما در کل این سیستم را Active Suspension (تعلیق فعال) یا Active Roll Control System (سیستم کنترل چرخش فعال)می نامند.
لازم به ذکر است که مثلا در خودروهای BMW این سیستم فقط در سری های8،7 وZ8 استفاده شده و هر ۳ آنها خودروهای لوکس و گرانقیمتی هستند که این امر نشاندهنده تکنولوژی بالای خودروی زانتیا است که با وجود اینکه تولید سال ۹۸ فرانسه است با این حال، بدلیل داشتن سیستم ذکرشده، همچنین ترمز ABS و کیسه هوا ، ایمن ترین خودروی موجود در کشور است ،و از لحاظ قیمت نیز در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در ایران کاملا با صرفه است.
به منظور بررسی راههای استقرار کارخانه تولید پژو 206 در گیلان، جلسهای به ریاست مهندس عبدالهی - استاندار گیلان - در استانداری تشکیل شد.
در این نشست که گلبرگ (مشاور مدیر عامل ایران خودرو)، نصرتی راد (معاون برنامه ریزی استانداری) و دو تن از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، استاندار گیلان به جلسات و پیگیرهای انجام شده قبلی خود با مدیر عامل ایران خودرو در سه بخش جمع آوری و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ایجاد کارخانههای تامین قطعات خودرو و تولید خودرو پژو 206 که مقرر شد تیمی متشکل از مدیران ایران خودرو راههای تحقق و زمینه اجرایی آنرا فراهم آورند اشاره کرد و راهاندازی مرکز جمع آوری خودروهای فرسوده در استان را یکی از توافقات انجام شده قبلی دانست.
وی در رابطه با احداث کارخانه تولید پژو 206 نیز به پیگیریهای صورت گرفته و تهیه زمین مناسب با توجه به شرایط کلی ایران خودرو و اقلیم استان اشاره کرد و اظهار داشت: گیلان آمادگی کامل برای راه اندازی خط تولید خودرو در استان را داشته و انتظار می رود ایران خودرو تحقق این مهم را عینیت بخشد.
در این نشست همچنین گلبرگ ضمن ارائه چند پیشنهاد سرمایه گذاری برای انتقال صنعت درجه یک و اشتغال زایی در استان، خاطرنشان کرد: استان گیلان انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را دارد از این رو می توان در هر یک از بخش های تولید خودرو لوگان، واگن سازی و مجموعه سازی خودرو نیز در استان سرمایه گذاری کرد.
شرکت رنو تنها از طریق صادرات خودرو الـ90 قادر به کسب سود خواهد بود.
محسن شاطرزاده ـ معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن ـ افزود: براساس قرارداد الحاقیه الـ90 شرکت رنو به جز از محل صادرات نمیتواند سودی را کسب کند و این شرکت هر چقدر هم که تولید داشته باشد، محال است بتواند از محل تولید آنها سودآوری داشته باشد؛ مگر این که این محصولات را صادر کند و به همین دلیل صادرات جزو شروط الزامی قرارداد است.
وی ادامه داد: به این ترتیب صادرات الـ90 کاملا محقق خواهد شد و علاوه بر این رنو موظف شده 60 درصد تولیدات ال-90 در ایران داخلیسازی شود که ایدهآل است.
وی در ادامه در خصوص بحثهای مطرح شده مبنی بر این که کاهش تولید الـ90 رانتی را در اختیار شرکت فیات قرار میدهد، اظهار کرد: این طور نیست و سندی نیز در این خصوص امضا نشده، بلکه بازار این موضوع را تعیین خواهد کرد.
وی با بیان این که خودرو فیات هیچ ربطی به وزارت صنایع ندارد، وجود هرگونه ارتباط بین این شرکت و وزارت صنایع را شدیدا تکذیب کرد و گفت: فیات به هیچ وجه در رقابت با الـ90 نیست و امکانات تولید این دو خودرو نیز در یک سطح قرار ندارد.
معاون وزیر صنایع افزود: اگر قرارداد الـ90 به شکل اولیه خود باقی میماند، حکم قرارداد ترکمنچای را داشت و این قرارداد به هیچ وجه با شرایط اولیهاش قابل دفاع نیست. حال اگر افراد حامی شکل اولیه قرارداد پافشاری بیشتری بر گفته خود داشته باشند، ما اسناد قرارداد را ارائه خواهیم کرد. در واقع اگر قرارداد اصلاح نمیشد، هم اکنون قابل دفاع نیز نبود.
شاطرزاده در خصوص قیمت الـ90 نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بحثهایی مبنی بر افزایش قیمت این خودرو در قرارداد الحاقیه مطرح شده که این مساله درست نیست و قیمت ذکر شده در قرارداد الحاقیه همان قیمت قرارداد اولیه است که به یورو بیان شده نه تومان.
وی ادامه داد: قیمت ذکر شده در قراردادهای اولیه و الحاقیه بابت هر دستگاه خودرو الـ90 شش هزار و 750 یورو ذکر شده که این رقم دو سال پیش یعنی زمان امضای قرارداد اولیه معادل هفت میلیون تومان بود و هم اکنون نیز با توجه به افزایش قیمت یورو، این رقم در تبدیل به تومان تغییر میکند، ولی در واقع در قیمت یورویی قرارداد هیچ تغییری ایجاد نشده و قیمت الـ90 در قرارداد به هیچ وجه افزایش نیافته است.
وی ادامه داد: هدف از امضای قرارداد الحاقیه این بود که اشکالاتی را که به اصل قرارداد الـ90 وارد بود تا اندازهای اصلاح شود و این اشکالات به سختی برطرف شد البته دولت پیشین قصد اصلاح آن را نداشت و متاسفانه هم اکنون نیز همان افراد سعی در شانتاژ کردن موضوع دارند.
بزرگترین همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی چهارم تیرماه امسال در تهران برگزار می شود.
به گزارش روز پنجشنبه واحد اطلاع رسانی همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی، دکتر سید"اصفهانی" دبیراین همایش حضور اکثر جامعه قطعه- سازان و متولیان صنعت خودرو در این همایش را بیانگر اشتیاق این جامعه برای به روزرسانی دانش فنی و علمی روز جهان دانست.
وی تصریح کرد، هم اکنون قطعه سازان ایران در حال حرکت به سمت پیشرفت و توسعه یافتگی هستند و در این مقطع استفاده از تجربه جوامع صنعتی توسعه یافته امری بدیهی به شمار می آید که امید است با برگزاری این همایش گامی بلند در این راستا برداشته شود.
اصفهانی با اشاره به اینکه در این همایش موانع و مشکلات موجود برسر راه تولید و توسعه با دست اندرکاران دولتی این بخش از اقتصاد در میان گذاشته خواهد شد و رویکردهای نوین حمایتی دولت نقد و بررسی خواهد شد، گفت: در این گردهمایی مسایل تخصصی صنعت قطعه سازی از جمله انتقال فناوری، ارزیابی مدلهای تعامل قطعه سازان و خودروسازان، راهبردهای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و نیز راهکارهای توان صادراتی مورد بحث قرار می گیرد.
همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی چهارم تیرماه امسال در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.
از 48 ساعت پیش ریاحی به
درست 5 سال پیش بود که قلعه بانی به جای ابراهیمی
ابراهیمی از ماشین سازی اراک آمده بود و سابقه سیاسی او بیش از سابقه اجرایی اش بود .
او به عنوان نماینده بهزاد نبوی به سایپا آمده و
در واقع تنها مدیر موفق مجموعه خودرو سازی در زمان ویسه نیز همین مدیر غیر سیاسی بود .
در زمان
نکته
هم اکنون قرار است
لذا می توان امثال آقای نبوی را یکی از بزرگترین مشکلات نه تنها در صنعت خودرو بلکه در نفت و پتروشیمی و سیاست و...... دانست