از همان ساعات ابتدایی معرفی این خودرو، نامش با فوتون Tu
and L گره خورد. فوتون نام یک خودروساز چینی است که محصولاتی مانند اتوبوس، کامیون، ون و پیکاپ تولید میکند و زیاد با خودروهای سواری کاری ندارد. در حقیقت پیکاپ جدید ایرانخودرو همان فوتون Tu
and L است که نشان ایرانخودرو را روی آن قرار دادهاند. اما باید اعتراف کرد که خودروی زشتی نیست! در نمای جلو بعضی رقیبان خود یعنی نیسان پیکاپ و کاپرا را محو میکند اما همانند آنها در نمای عقب بسیار ساده است اما ناهماهنگی به چشم نمیخورد.
در نمای داخل نیز داشبورد و غربالک فرمان بسیار خوب طراحی شده و میتوان گفت یک سر و گردن از رقیبان بهتر است. پیشرانه نصب شده روی این خودرو 4 سیلندر خطی دیزلی به حجم 2.7 لیتر است که میتواند 160 اسببخار را تولید کند. این پیکاپ 5310 میلیمتری میتواند در کمتر از 13.5 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برسد و به حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت دست یابد. همچنین به کمک گیربکس کادیلاک نصب شده روی آن مصرفی برابر 8 لیتر در هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی خواهد داشت.
از دیگر امکانات آن میتوان به استاندارد آلایندگی یورو4، انتقال نیرو به 4 چرخ در مدل Off-Road، توانایی بکسل کردن تا حداکثر 2.5 تن و ظرفیت بار حداکثر 1 تن، ترمزهای ABS و EBD و دو کیسه هوا اشاره کرد.
تا به اینجای کار، پیکاپ ایرانخودرو دیزل میتواند در صورت عرضه با کیفیت خوب، رقیبی سرسخت برای کاپرا و نیسان پیکاپ باشد اما قیمت آن که کمتر از 40 میلیون تومان است، شاید کار را کمی دشوار کند و باید منتظر ماند و دید که وانت جدید گروه بهمن (ایسوزو) با چه قیمتی به بازار عرضه خواهد شد. در صورتیکه گروه بهمن بتواند از نظر قیمتی با پیکاپ ایرانخودرو رقابت کند، شاید بتوان گفت بهترین گزینه بی چون و چرا خواهد بود.
نیسان قصد دارد تغییرات اساسی در طراحی خودرو کوچک و شهری میکرا ایجاد کند . چابکی و پویایی از جمله ویژگی هایی است که نیسان برای طراحی نسل بعدی میکرا در نظر گرفته است.
نیسان در این ویژگی ها را در کنار مدرن سازی مدل تازه در نظر گرفته است تا یک خودرو با کیفیت و کارامد را ارایه کند.
جزییات بیشتری درباره مشخصات فنی این خودرو در صورت ایجاد تغییرات جدید ارایه نشده است.
نیسان پیش از این هم اعلام کرده بود که قصد دارد کیفیت محصولاتش را در کنار ارایه مدل های تازه و برنامه های افزایش فروش ارتقاء دهد.
مینی قصد دارد یک نسخه 3 سیلندر از این خودرو با طراحی جدید را در سال 2013 رونمایی کند .
این خودرو بر پلتفرم جدید دیفرانیسل جلو خودروهای کوچک بی.ام.دبلیو خواهد بود .
این خودرو 3 سیلندر 130 سب بخار قدرت خواهد داشت .
هنوز میزان مصرف سوخت این خودرو اعلام نشده است .
به گزارش دنیای اقتصاد سادهانگاری در این زمینه تا حدی پیش رفته که حتی به جای واژه «بحران» از کلمه «ورشکستگی» استفاده کرده و میگویند تحریم خودروسازی ایران سبب شده تا پژو به عنوان یکی از خودروسازان معتبر اروپایی ورشکست شود.
این در شرایطی است که هم اکنون علاوه بر پژو، بسیاری دیگر از خودروسازان اروپایی حاضر در بازار اروپا با مشکلات مالی و افت فروش روبهرو شدهاند و این مشکلات همزمان با بحرانی شدن منطقه یورو رخ دادهاند.
طبق اخبار رسیده، فوردموتورز به عنوان یکی از سه غول خودروسازی آمریکا قصد دارد بخشی از نیروهای خود را اخراج کند، زیرا با کاهش تقاضا در بازار روبهرو شده و به همین دلیل میخواهد از حجم تولید خود بکاهد.
همچنین فیات نیز که یکی از خودروسازان معروف ایتالیا و حتی اروپا به شمار میرود، تصمیم به تعطیلی یکی از کارخانههای خود در شهر ناپل گرفته است تا به این وسیله در هزینههای مالی خود صرفهجویی کند. آن طور که فیات خبر داده، فروش خودرو در ایتالیا 20 درصد افت کرده و از همینرو این شرکت قصد تعطیلی کارخانه ناپل خود را دارد.
از سوی دیگر، مقامات اسکانیا به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ و معتبر خودروهای تجاری نیز خبر از افت سوددهی این شرکت به دلیل کاهش حجم فروش در بازار اروپا دادهاند.
علاوه بر اینها، کارشناسان خبر از افت شش درصدی فروش خودرو در بازار اروپا میدهند و عنوان میکنند که خودروسازان اروپایی و آنها که در این بازار حضور دارند، برای بقای خود مجبور به کاهش قیمت و ارائه تخفیف و مشوق به مشتریان شدهاند و اگر این روش را در پیش نگیرند، خودروهایشان فروش نخواهد رفت.حال با توجه به شرایط پیش آمده، این پرسش پیش میآید که آیا فیات و فورد و اسکانیا و... را هم ما بحرانی (ورشکست) کردهایم؟ واقعیت آن است که مشکلات اقتصادی اروپا علت اصلی بحران در صنایع خودرو این قاره است که البته در برخی موارد بهخاطر محروم شدن آنها از بازار ایران تشدید هم شدهاست.