اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

جنرال موتور جایگزین جیلی می شود

دعوت از خودروسازان بزرگ دنیا، حالا دیگر جدی شده و اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، نهم آذر ماه امسال، بزرگان صنعت خودرو میهمان ایران خواهند شد، تا مقدمات آشتی آنها فراهم شود و در عوض بعضی‌ها روانه کشورشان شوند.
دو سه هفته پیش بود که وزیر «صنعت، معدن و تجارت» خواستار حضور و بازگشت دوباره خودروسازان بزرگ دنیا به ایران شد و اوایل هفته نیز خبر رسید که قرار است از آنها به صورت رسمی دعوت به عمل بیاید. 

حالا نیز به گفته منابع آگاه، کارهای مربوط به دعوت از خودروسازان خارجی نهایی شده و فعالان صنعت خودرو امیدوارند مذاکرات عنقریب ایران و غرب بر سر مسائل هسته‌ای، نتایج مثبتی در پی داشته باشد و حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران را محتمل تر کند. 

فردا و پس فردا شهر ژنو در حالی میزبان نمایندگان ایران و گروه 1+5 خواهد بود که قرار است طی مذاکراتی فشرده و متفاوت از قبل، پرونده هسته‌ای کشور مورد بررسی قرار بگیرد؛ پرونده‌ای که اگر بسته شود، به لغو تدریجی تحریم‌ها علیه ایران می‌انجامد و بخش‌های اقتصادی کشور از جمله «خودروسازی» متاثر از اثرات مثبت آن خواهند شد. 

فضای سیاسی مثبتی که طی به خصوص یک ماه اخیر بین ایران و غرب به وجود آمده، همه را امیدوار کرده که با تعیین تکلیف نهایی پرونده هسته‌ای، تحریم‌ها یکی یکی حذف و اقتصاد ایران نفسی تازه کند. در این بین اما خودروسازان ایرانی یک گام جلوتر رفته و به اصطلاح می‌خواهند تا تنور داغ است، نان را بچسبانند و با استفاده از بهبود روابط سیاسی ایران و غرب به خصوص آمریکا، خودروسازان بزرگ دنیا را به جاده مخصوص بکشانند. آن طور که منابع آگاه در گفت‌و‌گو با  دنیای اقتصاد عنوان کردند، قرار است طی همایشی که نهم آذر ماه امسال در تهران برگزار می‌شود، از بزرگان صنعت خودرو دنیا دعوت به عمل بیاید و دعوت نامه‌های موردنظر نیز به زودی به دست مدعوین خواهد رسید. ظاهرا خودروسازانی که قرار است به ایران دعوت شوند نیز مشخص شده‌اند و در میان آنها نام غول‌هایی چون جنرال موتورز و فورد از آمریکا، فولکس واگن و بنز از آلمان، فیات از ایتالیا و دو قلوهای فرانسوی (رنو و پژوسیتروئن) به چشم می‌آید. هرچند از قدیم گفته‌اند «سنگ بزرگ علامت نزدن است» و بعید به نظر می‌رسد تمامی این بزرگان نهم آذر ماه در ایران جمع شوند، اما با توجه به فضای سیاسی مثبت فعلی، کارشناسان امیدوارند راه برای ورود خودروسازان بزرگ دنیا به جاده مخصوص هموار شود. به گفته آنها، حتی اگر مذاکرات ژنو طی فردا و پس فردا به نتیجه دلخواه طرفین نرسد، باز هم همایش آذر ماه را خطر خاصی تهدید نخواهد کرد، زیرا ایران و 1+5 قطعا تاریخی جدید را برای مذاکرات تعیین می‌کنند و این گونه نیست که طرفین رفتار گذشته خود را تکرار کنند. البته فقط خودروسازان معتبر دنیا نیستند که به همایش نهم آذر دعوت خواهند شد، بلکه قطعه‌سازان مشهور جهان نیز در لیست مدعوین قرار دارند و در این بین می‌توان به شرکت‌هایی چون ولئو فرانسه و بوش آلمان اشاره کرد. گویا قطعه‌سازان نیز تمایل زیادی برای حضور دوباره در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه دارند، اما آنچه مانع این کار شده، تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه خودروسازی ایران است. این تحریم که اوایل تابستان سال جاری به اجرا درآمد، هرگونه تجارت خارجی بین قطعه‌سازان و خودروسازان خارجی با صنعت خودرو ایران را ممنوع کرده است. بر این اساس، هر شرکتی که تحریم موردنظر را نادیده بگیرد، با مجازات شدید دولت ایالات‌متحده روبه‌رو خواهد شد. 

حالا ایرانی‌ها انتظار دارند مقامات آمریکایی حسن نیت خود را برای حل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران نشان داده و با برداشتن تحریم‌ها علیه صنعت خودرو، به نوعی اعتمادسازی لازم را انجام دهند. 

به گفته کارشناسان، لغو تحریم صنعت خودروی ایران از سوی آمریکا، سبب می‌شود خودروسازان بزرگ دنیا انگیزه زیادی برای حضور در بازار ایران پیدا کرده و بدون ترس از مجازات توسط ایالات‌متحده، وارد یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه شوند. 
طی دو سال گذشته تقریبا تمام خودروسازان بزرگی که در ایران فعالیت داشتند، راهی کشورشان شدند و بعدها مشخص شد رفتن‌شان از ته دل نبوده و به اجبار تحریم‌ها دل از جاده مخصوص کنده‌اند. در واقع آنها نیز حالا امیدوارند راهی برای بازگشت به ایران پیدا شود و این راه خوشبختانه یا بدبختانه از آمریکا می‌گذرد. 

با این حال، فعالان صنعت خودروی ایران گام اول را برای آشتی با بزرگان صنعت خودروی دنیا برداشته‌اند و می‌خواهند با دعوت از آنها، راه را برای حضورشان در جاده مخصوص هموار کنند. اگرچه مشخص نیست متن دعوت نامه‌های ارسالی چیست، اما گفته می‌شود در آنها به ظرفیت تولید بیش از دو میلیون دستگاهی صنعت خودروی ایران اشاره و تاکید شده که هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت بسیار سودمند خواهد بود. 

در این دعو‌تنامه‌ها همچنین پیش‌بینی شده که تحریم صنعت خودروی ایران در ماه‌های آینده برداشته می‌شود و در این صورت، این صنعت به محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر خارجی با سودآوری بالا تبدیل خواهد شد. 

چینی‌ها می‌روند؟ 

کارشناسان اما بر این باورند که حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران، از جنبه بازار، به نفع طرفین است. در حال حاضر چینی‌ها بخش قابل‌توجهی از بازار خودروی ایران به خصوص بازار قطعات و لوازم یدکی را در اختیار گرفته‌اند و ظاهرا نه مردم و نه فعالان صنعت خودرو و نه بسیاری از مسوولان، از این هجوم چینی رضایت ندارند. البته با توجه به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران به خصوص ضد صنعت خودرو، چاره‌ای جز روی آوردن ایرانی‌ها به چینی‌ها نبود و چشم‌بادامی‌ها نیز تا جایی که شد، از این فرصت استفاده کردند. حالا اما صدای پای جنرال موتورز و فولکس واگن و فیات می‌آید و با وجود آنها (البته اگر میهمانی ایران را بپذیرند) به نوعی چینی‌ها دیگر جایی در خودروسازی ایران نخواهند داشت و باید راهی کشورشان شوند. صنعت و بازار خودروی ایران آنقدر ظرفیت‌های بزرگی دارد که خودروسازان بزرگ دنیا را جذب خود کند، چه آنکه شرکتی مثل رنو با درک این موضوع، اقدام به سرمایه‌گذاری در آن کرد و حتی تبدیل ایران به پایگاه صادراتی خود در خاورمیانه را نیز در برنامه‌هایش قرار داد. با این شرایط، قطعا حضور امثال جنرال موتورز و فیات و فولکس واگن، هم به نفع ایرانی‌ها تمام می‌شود و هم نفع خود این شرکت‌ها را در پی خواهد داشت. به عبارت بهتر، خودروسازان خارجی می‌توانند با حضور خود در ایران از ظرفیت‌های صنعت و بازار کشور سود ببرند و خودروسازی ایران نیز در کنار بزرگان، رشد کند و جهانی شود.
 
در حال حاضر «چین» بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا به شمار می‌رود؛ اما تقریبا اشباع شده و حالا «ایران» می‌تواند در اشلی کوچکتر جای چین را بگیرد و میزبان بزرگان صنعت خودروی دنیا شود. با توجه به بازار بکر خودرو و ظرفیت تولید بالای خودروسازی ایران، شرکت‌های خارجی می‌توانند مسیر سرمایه‌گذاری‌های خود را از چین به ایران تغییر دهند و تجارتی پرسود را تجربه کنند. قطعا از این ماجرا، خودروسازی ایران و ایرانی‌ها نیز سود خواهند برد، چه آنکه آمدن امثال جنرال موتورز و فولکس به جاده مخصوص، به معنای ارتقای فناوری و رشد تکنولوژیکی صنعت خودروی ایران خواهد شد. با این شرایط قطعا ایرانی‌ها خاطرشان جمع می‌شود که صنعت و بازار خودروی خود را به دست بزرگانی مطمئن سپرده‌اند. 

تحریم؛ مانع بزرگ 

اما با فرض اینکه خودروسازان بزرگ دنیا دعوت ایران را بپذیرند و میهمان همایش نهم آذر ماه شوند، پرسش اینجا است که روند مذاکرات طرفین به چه شکل خواهد بود و تا رسیدن به نتایج مطلوب، چقدر طول می‌کشد؟ 

آنچه را که کارشناسان پاشنه آشیل مذاکرات احتمالی می‌دانند، تحریم‌های بین‌المللی علیه خودروسازی ایران است، چه آنکه تا این تحریم‌ها لغو نشوند، نمی‌توان به آشتی خودروسازی ایران و دنیا امیدوار بود. به اعتقاد کارشناسان، کلید قفل تحریم‌ها علیه صنعت خودرو ایران، در دست آمریکایی‌ها است و اگر آنها قدم پیش بگذارند و بابت لغو تحریم، به اصطلاح چراغ سبز نشان دهند، اروپایی‌ها و آسیایی‌ها نیز پشت سر رییس شان، آماده حضور در خودروسازی ایران خواهند شد. 

آن طور که یکی از کارشناسان اقتصادی عنوان می‌کند، تا تحریم‌ها لغو نشوند، خودروسازان بزرگ دنیا اعم از آمریکایی‌ها و آسیایی‌ها و اروپایی‌ها، حق مذاکره با خودروسازان ایرانی را نخواهند داشت. 

به گفته وی، وزارت «صنعت، معدن و تجارت» با توجه به شرایط فعلی صنعت خودروی کشور تصمیم گرفته رویکردی جدید را در پیش بگیرد و با دعوت خودروسازان بزرگ دنیا، مسیری متفاوت از قبل را در این صنعت طی کند. این کارشناس اقتصادی تاکید می‌کند که هدف از برگزاری همایش نهم آذر و دعوت از خودروسازان بزرگ دنیا، شناساندن ظرفیت‌های صنعت و بازار خودروی ایران به خارجی‌ها است و فعلا تا تحریم‌ها برقرارند، امکان مذاکرات جدی بین طرفین وجود ندارد. به گفته وی، قرار است در همایش آذر ماه، مشوق‌ها و همچنین معافیت‌های مالیاتی و تعرفه‌ای به مدعوین خارجی عرضه شود تا در کنار ظرفیت‌های صنعت و بازار خودروی کشور، انگیزه‌های بیشتری برای خودروسازان خارجی بابت حضور در ایران به وجود بیاید. این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه دادن معافیت‌های مالیاتی و تعرفه‌ای به خودروسازان بزرگ دنیا، به نفع کشور است، می‌گوید: این کار سبب می‌شود خارجی‌ها برای حضور در صنعت و بازار ایران ترغیب شوند و همچنین در ازای این معافیت‌ها، آنها نیز بابت حفظ تراز ارزی و کمک به رشد و توسعه قطعه‌سازی کشور، تضمین خواهند داد. 

اما ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به اینکه حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران سبب ارتقای صنعت خودروی کشور خواهد شد، تاکید می‌کند که روند مذاکرات قطعا طولانی خواهد بود. به گفته وی، این آمریکایی‌ها هستند که باید حسن نیت نشان داده و تحریم‌ها علیه خودروسازی را لغو کنند تا به این واسطه، مقدمات حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران فراهم شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان؛ اما در ادامه تاکید می‌کند که آمدن خودروسازان بزرگ دنیا به ایران مساوی رفتن یا محدود شدن چینی‌ها است. به گفته قربانی، در حال حاضر اگر آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و آسیایی‌ها بیایند، فضا برای چینی‌ها محدود و صنعت خودرو طعم زندگی با بزرگان را خواهد چشید. او تاکید می‌کند که آمدن خودروسازان بزرگ به ایران، ارتقای صنایع قطعه و خودروی کشور را در پی خواهد داشت، کاری که چینی‌ها نتوانستند انجام دهند.

واردات خودروهای بالای 2500 سی سی آزاد شد


وزیر صنعت، معدن، تجارت از آزاد شدن واردات خودروهای بالای 2500 سی سی خبر داد و گفت: به دلیل اینکه این خودروها جزء گروه 10 قرار گرفته اند واردات آنها با پرداخت 2 برابر تعرفه آزاد شده است.

وزیر صنعت، معدن، تجارت از آزاد شدن واردات خودروهای بالای 2500 سی سی خبر داد و گفت: به دلیل اینکه این خودروها جزء گروه 10 قرار گرفته اند واردات آنها با پرداخت 2 برابر تعرفه آزاد شده است.


محمدرضا نعمت زاده در حاشیه جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سی سی به دلیل قرار گرفتن در اولویت 9 کالایی وارد کشور می شدند که بر اساس آمارها در 5 ماهه ابتدای امسال 17 هزار دستگاه خودرو با این حجم موتور وارد کشور شده است.


نعمت زاده افزود: بر اساس تصمیم دولت واردات کالاهای اولویت 10 با شروطی آزاد شده است که بر این اساس واردات خودروهای بالای 2500 سی سی نیز که در این گروه قرار می گرفتند آزاد است که البته شروطی دارد. وی تصریح کرد: تعرفه واردات این خودروها دو برابر شده است.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری در این‌باره که آیا تعرفه واردات خودرو 90 درصد محاسبه می شود؟ خاطرنشان کرد: تعرفه واردات خودرو با حجم موتور حدود 3 هزار سی سی 70 درصد است که بر این اساس واردات خودروهای بالای 2500 سی سی با تعرفه 140 درصد امکانپذیر است.

کاهش قیمت پریوس الکتریکی به امید جذب مشتریان بیشتر


شرکت تویوتا موتور ایالات متحده به تازگی قیمت پریوس الکتریکی را از بین 2010 تا 4690 دلار کاهش داده و آن را به 29990 تا 34905 دلار رسانده است.

به گزارش خبرخودرو، در مقام مقایسه می توان گفت بعد از اجرای مصوبه کاهش قیمت خودروهای الکتریکی در بریتانیا هم اکنون این خودرو قیمتی حداقل 28245 پوند یا به عبارتی 45046 دلار دارد که در مقایسه با نمونه امریکایی اش بسیار است .

در ایالات متحده مبلغ 2500 دلار معافیت مالیاتی برای خودروهای الکتریکی در نظر گرفته شده و از سویی دولت نیز تحت برنامه خودروهای پاک تا سقف 1500 دلار از بهای خودرو را تقبل می کند.

در حال حاضر تویوتا موتور امریکا پریوس الکتریکی را در پانزده ایالت امریکا من جمله کالیفرنیا ، اورگان ، واشنگتن ، آیزونا ، مین ، ماساچوست و نیویورک به فروش می رساند .

الک گوتیز – تحلیلگر مسائل خودرو - در این باره می گوید : تویوتا آخرین خودروسازی بود که اقدام به کاهش قیمت خودروهای هیبریدی الکتریکی و یا الکتریکی اش کرد. این اقدام نشان می دهد که هنوز قیمت ها در این بخش دور از دسترس بسیاری از مشتریان است .حتی به قیمت های 30 هزار دلار کمتر هم خودروسازان نتوانسته اند مشتریان زیادی را جذب کنند و به دلیل مصرف مناسب وسایل نقلیه گاز سوز بازار را به آن ها باخته اند .

وی افزود : شاید بعد از این کاهش قیمت فروش پریوس الکتریکی کمی رشد پیدا کند اما آن نمی تواند در مقابل کرولای ساخت همین شرکت که مصرفی 5.88 لیتری در هر صدکیلومتر دارد و قیمت آن زیر 20 هزار دلار است رقابت نماید .

به گفته کارشناسان بعد از گذشت دو سال از عرضه خودروهای الکتریکی هیبریدی  و الکتریکی ، نتیجه حتی در بهترین حالت هم نا امید کننده بوده است و این امر نشان دهنده عدم اقبال مشتریان به این دست خودروها است .

احتمال عرضه شورلت تاهو مدل 2015 با موتور V6


زمانی که جنرال موتورز خط تولید جدید شاسی بلندهای خود را ماه گذشته در نیویورک رونمایی کرد، کمبود دو چیز حس می شد.

به گزارش خبرخودرو، اولین موردی که کم بود یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته است که می تواند میزان مصرف سوخت خودروهای جنرال موتورز را برای رقابت بهتر با محصولات توربوشارژ فورد ارتقا دهد. گیربکس هیدرا متیک شش سرعته که در جدیدترین وانت ها و شاسی بلندهای این خودروساز به کار می رود در مقایسه با مدل های هشت و 9 سرعته ای که اکنون خودروسازان دیگر از آن ها استفاده می کنند به نظر قدیمی می آید.

این تنها راه جنرال موتورز برای ارائه گزینه کاهش مصرف به مشتریان بدون هدر دادن توانایی های خودرو نیست. شورلت سیلورادو مدل 2014 دارای موتور V6 با قدرت 285 اسب بخار، گشتاور 413 نیوتون متر و میزان مصرف سوخت 1 لیتر در هر 10.2 کیلومتر بزرگراه به همراه مدل های دیفرانسیل عقب است.

جف لوک، مهندس ارشد اجرایی وانت های متوسط و جهانی جنرال موتورز می گوید اکنون مشتریان جنرال موتورز خواهان شاسی بلندی واقعی با موتور V6 نیستند. در صورت افزایش تقاضا برای مصرف سوخت کم تر، این اولویت نیز تغییر خواهد کرد. خودروهای سواری خیلی کمی هستند که کم تر از هشت سیلندر دارند و هیچ کدام مستقیما با تاهو و یوکون رقابت نمی کنند. این خودروها جیپ رنگلر، نیسان اکسترا، تویوتا 4 رانر و FJ کروزر هستند البته گفته می شود که تولید کروزر در سال 2014 متوقف خواهد شد.

لوک تایید کرده که جنرال موتورز احتمال استفاده از گزینه V6 را قبول دارد اما تاریخ مشخصی برای به کار بردن آن اعلام نکرده است.

موتور 4.3 لیتری V6 جنرال موتورز اختصاصا برای باربری ساخته شده است. هم چنین این موتور پیچیده دارای تزریق مستقیم، زمان بندی متغیر سوپاپ و غیرفعال کننده سیلندر است. گشتاور این موتور 413 نیوتون متر و قدرت آن 285 اسب بخار است. قدرت این موتور 10 اسب بخار کم تر از موتور V8 قبلی تاهو است. این حقیقت که جنرال موتورز از مواد سبک مانند کاپوت آلومینیومی استفاده می کند احتمال استفاده از موتور V6 را بیش تر می کند.

جزئیات موتور توربوی جدید جنرال موتورز

جنرال موتورز رسما موتور 1.0 لیتری توربوشارژ سه سیلندر جدید خود با قدرت 114 اسب بخار و گشتاور 165 نیوتون متر را معرفی کرده است.

به گزارش خبرخودرو، جنرال موتورز اعلام کرده این موتور کوچک که مختص اوپل آدام است قدرتمندتر از مدل 1.6 لیتری چهارسیلندر کنونی این خودرو است. این موتورها در کارخانه موتورسازی فلینت این غول دیترویت در میشیگان ساخته می شوند. فورد فیستا مدل 2014 موتور 1.0 لیتری توربوشارژ سه سیلندر خط تولید اکوبوست این خودروساز را خواهد داشت که باعث به وجود آمدن سوال در مورد برنامه های جنرال موتورز برای موتور ساب کامپکت های خود در ایالات متحده می شود.

یکی از سخن گویان جنرال موتورز، آنالیسا اسپوسیتو گفته است که هنوز برنامه ای برای به کار بردن موتور 1.0 لیتری توربو در اسپارک یا سونیک وجود ندارد.

شورلت اسپارک اکنون دارای موتور 1.2 لیتری خطی چهار سیلندر است که تنها قدرت 84 اسب بخار و گشتاور 112 نیوتون متر تولید می کند. اسپارک برای مدل 2014 به جای گیربکس اتوماتیک مبدل گشتاور قبلی خود نسخه متغیر پیوسته خواهد داشت.

زمانی که از اسپوسیتو در مورد توانایی جنرال موتورز برای پاسخ گویی سریع به فیستای اکوبوست سوال شد وی گفت این موتور کوچک نیازمند آزمون و ارزیابی است اما بر تحول سریع مالیبوی 2014 برای اصلاح سریع محصولات در زمان لزوم تایید کرد. مالیبو برای این موتور بازطراحی شده است.

تاتا ویستا مدل 2014 شکار عکسان شد

تاتا موتورز در حال آزمودن تاتا ویستا مدل 2014 بوده و اخیرا تصاویر جدیدی از این خودرو فاش شده است.

به گزارش خبرخودرو، تصاویر این نمونه آزمون اولیه در نزدیکی پونا گرفته شده است. چراغ های عقب این خودرو کمی عجیب به نظر می رسند چرا که شکل همیشگی را ندارند.

قبلا در مورد ویستا مدل 2014 گفته شده بود که ممکن است ساختار درخت کریسمسی رایج چراغ های عقب این خودرو به طراحی جدیدتری تغییر کند. تاتا می تواند برای این طراحی جدید، چراغ های ترکیبی را در بخش پایینی درِ صندوق عقب نصب کند تا به این خودرو ظاهری کاملا متفاوت بدهد.

در این تصاویر فاش شده کاملا مشخص است که چراغ های ترمز این خودرو در بخش پایینی درِ صندوق عقب نصب شده اند. چراغهای ترمز ویستای کنونی مانند ایندیکای قدیمی هستند.

به علاوه می توان از این تصاویر دریافت که محل نصب پلاک به جای سپر روی درِ صندوق عقب تعبیه شده است. قسمت جلوی ویستا چراغ های بازطراحی شده، سپری تهاجمی تر و جلو پنجره ای جدید دارد که به نظر می رسد الهام گرفته از مانزا هیبرید کانسپت باشد.

فیس لیفت تاتا ویستا موتورهای مدل کنونی خود یعنی 1.3 لیتریMultiJet  ساخت فیات با قدرت 75 یا 90 اسب بخار و 1.2 لیتری بنزینی با قدرت 65 اسب بخار را خواهد داشت. ویستا با موتور 1.4 لیتری TDI با قدرت 71 اسب بخار نیز موجود است.

ویستای جدید ماه فوریه سال 2014در نمایشگاه خودروی هند به نمایش در می آید.

مپانی تیونینگ «نووتیک روسو» جدیدترین برنامه خود برای ارتقاء فراری f12 را تحت عنوان مجموعه n-largo معرفی کرد.

کیت بدنه کامل (از سپرها گرفته تا رکاب های جانبی، دیفیوزر و . . .) که البته با کاربرد گسترده فیبرکربن ساخته شده، تایرهای حرفه ای «پیرلی p-zero» با رینگ های 21 اینچی در جلو و 22 اینچی در عقب، تزیین رینگ ها با رنگ خاکستری تیره، کاهش ارتفاع سیستم تعلیق به میزان 40 میلی متر، سامانه افزایش ارتفاع قسمت جلوی اتومبیل، ترمزهای سرامیک کربنی و تزیین فضای داخلی با استفاده از آلکانتارا و فیبر کربن، بخشی از شاخصه های این سوپر ماشین به شمار می رود.



مهندسین «نووتیک روسو»، موفق شده اند با تغییر در نقشه واحد کنترل الکترونیکی و همچنین در نظر گرفتن سیستم اگزوز پیشرفته، قدرت پیشرانه 6.3 لیتری 12 سیلندر خورجینی f12 را از 730 به 770 اسب بخار و گشتاور آن را از 690 به رقم قابل توجه 722 نیوتن متر افزایش دهند که نتیجه این تغییرات، امکان ثبت شتاب اولیه در حدود 3 ثانیه و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 350 کیلومتر در ساعت را برای f12 n-lagro به دنبال داشته است!

اعلام تعجب برانگیز تولید خودروی سه چرخ i-Road


تویوتا برنامه تولید انبوه نسخه مفهومیi-Road  که یک خودروی سه چرخ و دو سرنشین الکتریکی است را اعلام کرد و از ورود آن به بازار سال آینده خبر داد .

به گزارش خبرخودرو ، وقتی که برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل ماه مارس ژنو سال جاری چشممان به تویوتا i-Road مفهومی افتاد ، هیچگاه فکر نمی کردیم که شرکت ژاپنی سازنده اش به فکر تولید انبوه آن باشد . اما هم اکنون به نظر می رسد که تویوتا برنامه های گسترده ای برای مونتاژ و عرضه این خودروی الکتریکی کاملا متفاوت دارد .

نسخه مفهومی تویوتا i-Road تاحدود 2350 میلی متر طول ، 850 میلی متر عرض و 1445 میلی متر ارتفاع دارد و رقیب رنو توییزی محسوب می شود .

تویوتا i-Road مفهومی نیروی مورد نیازش را از طریق دو موتور الکتریکی – که هردو چرخ جلویی متصل هستند و توسط یک بسته باتری یون لیتیومی تغزیه می شوند ، تامین می کند .

تویوتا بیشینه سرعت i-Road را 45 کیلومتر  بر ساعت و برد حرکتی اش با هربار شارژ (48 کیلومتر عنوان کرده) همچنین وزن این خودروی سه چرخ تنها 300 کیلوگرم می باشد .

در حال حاضر جزئیات مربوط به نسخه نهایی قابل تولید و فهرست قیمت گذاری آن هنوز نامعلوم می باشد. اما گمان می رود که تویوتا اطلاعات مورد نیاز فوق را در سال 2014 اعلام نماید.