فروش جهانی فورد فوکوس در سه ماهه نخست امسال، به خاطر تقاضای بالای بازار چین و برزیل همچنان زیاد بوده است.
به گزارش خبرخودرو، این خودروساز اعلام کرده تقاضا برای این خودرو به اندازه ای بوده که در سه ماهه نخست سال 2013، فوکوس پرفروش ترین خودرو در جهان باقی مانده است. در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، فروش جهانی فوکوس 18 درصد افزایش داشته است. این خودروساز اعلام کرده است که در سراسر دنیا 288724 دستگاه فوکوس به فروش رسیده است.
تقاضای رو به رشد برای فوکوس باعث خواهد شد تا فورد ظرفیت تولید خود را بالا برده و کارخانه پاچکو در آرژانتین را نهمین مرکز تولید این خودرو در دنیا کند.
در ایالات متحده نیز تقاضا برای فوکوس رو به رشد است. در ماه جولای، فروش فوکوس در این منطقه 151549 دستگاه بود که نسبت به همین دوره در سال گذشته 2.4 درصد افزایش داشته است.
فورد، سال گذشته نیز چنین ادعایی برای فوکوس داشت اما تویوتا آن را قبول نمی کرد. این خودروساز ژاپنی ادعا می کرد که کرولای کامپکت خود پر فروش ترین خودروی دنیا است. فورد یک مطلب مطبوعاتی در مورد فوکوس منتشر کرد و تنها چند روز پس از آن تویوتا اعلام کرد که فروش کرولا 100 هزار دستگاه بیشتر از فوکوس بوده است.
رقابت بین این دو خودروساز همچنان ادامه خواهد داشت چرا که تویوتا قصد دارد نسل بعدی کرولا را با طراحی کاملا جدید عرضه کند.
جای تعجب نیست اگر به زودی تویوتا نیز چنین ادعایی را برای کرولا داشته باشد.
اخیرا سانگ یانگ اکتیون مدل 2014 که هنوز معرفی نشده، در حال آزمون در کره جنوبی فاش شده است.
به گزارش خبرخودرو، اکتیون که سال 2005 معرفی شد تغییراتی جامع خواهد داشت.
قسمت جلوی این خودرو که جذاب نیست، از بین خواهد رفت و همین یک تغییر عالی به شمار می رود. در تصاویر فاش شده از این خودرو، قسمت جلوی این اکتیون جدید تقریبا شبیه به کوراندو به نظر می رسد.
سانگ یانگ اوایل ماه می امسال، اکتیون اسپرتز را به روز کرد که نسخه پیکاپ این شاسی بلند است. به نظر می رسد قسمت جلوی این اکتیون جدید، الهام گرفته از نسخه پیکاپ آن است.
در پشت این خودرو، چراغ های عقب و سپر طوری تغییر کرده اند که با باقی قسمت های این خودرو هماهنگ باشند.
فیس لیفت اکتیون، موتور دیزلی 2.0 لیتری با قدرت 155 اسب بخار نیز خواهد داشت. موتور دیزلی 2.0 لیتری با قدرت 138 اسب بخار قبلی، دیگر در این خودرو به کار نخواهد رفت.
اکتیون، موتور بنزینی 3.2 لیتری با قدرت 150 اسب بخار نیز خواهد داشت. در حالی که موتور بنزینی این خودرو تنها با گیربکس اتوماتیک شش سرعته موجود است، موتور دیزلی آن گیربکس دستی شش سرعته نیز خواهد داشت.
خودروهای خارجی موجود در ایران در حالی بسیار لوکس به نظر میرسند که بیشتر آنها از نظر استانداردهای جهانی در رده خودروهای کاملا معمولی مورد استفاده طبقه حقوق بگیر و قشر متوسط شهری، قرار میگیرند.
رشد شدید نرخ ارز در کنار تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی وارداتی به کشور را به شدت افزایش داده است.
به اعتقاد کارشناسان این موضوع موجب شده خودروهایی که در سطح جهان و بهویژه در کشور سازنده، کاملا معمولی و مورد استفاده اقشار متوسط شهری و طبقه حقوق بگیر هستند، در ایران تبدیل به خودروهای لوکسی شوند که تنها اقشار مرفه جامعه توانایی خرید آنرا دارند.
در واقع لوکس قلمداد شدن این خودروها در ایران نه به دلیل ارزش ذاتی و آپشنهای کیفی و رفاهی این خودروها بلکه به دلیل قیمت بسیار بالای آنها در مقایسه با حقوق و درآمد طبقه متوسط شهری است.
از نظر استانداردهای جهانی، هیچ یک از خودروهای هیوندایی و کیا موجود در ایران لوکس محسوب نمیشوند. طبق این استانداردها، خودروهایی با قیمت بالاتر از 60 هزار دلار بهالنسبه لوکس تلقی میشوند و خودروهایی با قیمت کمتر از 60 هزار دلار، خودروهایی با کلاس پایین و متوسط محسوب میشوند.
با این حال خودروی اسپورتیج که قیمت خرده فروشی آن از سوی شرکت تولیدکننده در جهان حدود 19 هزار دلار تعیین شده، در ایران به قیمت حدود 150 میلیون تومان به فروش میرسد. هیوندایی سوناتای 21 هزار دلاری نیز در ایران به قیمت حدود 155 میلیون تومان عرضه میشود.
قیمت سورنتو نیز در حالی در ایران به 210 میلیون تومان رسیده که قیمت جهانی آن حدود 24 هزار دلار است. قیمت جنیسیس 34 هزار دلاری نیز در ایران به حدود 250 میلیون تومان افزایش یافته است.
بنابراین براساس استانداردهای جهانی بیشتر خودروهای خارجی عرضه شده در ایران خودروهایی با کلاس پایین و متوسط هستند. با این حال با فرض دلار 3000 تومانی و حذف تعرفه واردات خودرو، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار ایران حداقل به نصف کاهش خواهد یافت در آن صورت دیگر نمیتوان اسپورتیج 70 میلیونی و سوناتای 75 میلیونی را خودروهای لوکسی دانست زیرا از نظر قدرت خرید اقشار متوسط شهری، دیگر برای این قشر پرجمعیت دست نیافتنی نخواهند بود.
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که دولت باید با حذف تعرفه واردات خودرو، شرایط را برای دسترسی عموم مردم به خودروهای خارجی با قیمت مناسب فراهم کند.
علی خاکساری میگوید: تنها راه حل مشکلات عدیده صنعت خودروی ایران، آزادسازی واردات است تا از یک سو کیفیت خودروهای تولید داخل افزایش یافته و از سوی دیگر مردم به خودروهای خارجی به قیمت واقعی و نه قیمتهای چند برابری دسترسی داشته باشند.
مطمئنا در آن صورت دیگر کسی در ایران خودروهایی چون هیوندایی و کیا را "لوکس" نخواهد دانست.
محمدعلی شبیری
خودروهای روسی "لادا" در حالی بعد از گذشت حدود نیم قرن به ایران بازگشتهاند که کارشناسان نظر مثبتی نسبت به کیفیت خودروهای روسی ندارند.
شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه در دهه 1960 میلادی تولید خودروهای لادا را آغاز کرد. این خودروسازی با سرمایهگذاری مشترک ایتالیا و شوروی در دوران اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد.
در همان زمان بعضی از خودروهای تولیدی این شرکت در کنار خودروهای آمریکایی چون بیوک وارد ایران شد با این حال پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 روند ورود خودروهای روسی و آمریکایی به ایران را متوقف کرد.
حال پس از گذشت حدود نیم قرن از اولین حضور خودروهای روسی لادا در ایران، در حالی واردات این خودروها به کشور
مجددا آغاز شده که قرار است ظرف دو سال آینده این خودروها در ایران تولید شوند.
شرکت روسی لادا هماکنون خودروهایی چون نیوا، ریوا، سامارا، ترینیدا و کالینا را تولید میکند. لادا کالینا از جمله خودروهای روسی است که وارد ایران خواهد شد.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت پروژه خودروی ملی را عوام فریبی دانسته و
گفت: تولید ملی را بعد از جنگ جهانی دوم آلمانها مد کردند، ما اصرار داشتیم تا
جایی که ممکن است تولیدات بر اساس طراحی متخصصان داخلی و ساخت داخل باشد. اما به
این که بیاییم صد در صد کالایی را در داخل کشور به تولید برسانیم اعتقادی
ندارم.
محمدرضا نعمت زاده وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت به بیان
سابقه کاری خود پرداخت و با بیان این که بعد از خروج از وزارت نفت با تجربهای که
داشتم و پیشنهاد برخی افراد، وارد صنعت پتروشیمی شدم، گفت: ورود به صنعت پتروشیمی
با این هدف بود که بخش خصوصی در این بخش حضور فعالی داشته باشد و من هم مسئولیت و
مدیریت پروژههایی را که بخش خصوصی می پذیرد را بر عهده بگیرم.
وی ادامه
داد: هم اکنون مسئولیت اجرای چند طرح را به شرکتی که تاسیس کردهایم دادهاند،
منابع مالی این طرح ها هم در دست تامین است و عملیات اجرایی برخی از آنها آغاز شده
است. نعمت زاده درباره این طرحها خاطرنشان کرد: طرحها عمدتا در عسلویه اجرا
میشود چون در این منطقه، یک منطقه ویژه صنعت پتروشیمی داریم.
وزیر پیشنهادی
صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر افت سرمایهگذاری طی سالهای اخیر، خاطرنشان کرد:
این موضوع باعث شده است که پیمانکارها، مشاوران و سازندهها کم کار شوند. قصد
داریم با توجه به این شرایط با دو سه طرحی که در دست اجرا داریم بتوانیم الگو سازی
کرده تا دیگران که معتقدند در این فضا نمیشود کار کرد جرات کار کردن پیدا
کنند.
نعمت زاده با اشاره به رکود تولید پس از انقلاب اسلامی اظهار
کرد:انقلاب که شد کارخانه ها کم کم رو به تعطیلی رفت و ما در این وضعیت سعی کردیم
واحدهای تولیدی تعطیل نشوند چون اگر تعطیل می شد زندگی شخصی پرسنل، مختل و برای
آنها مشکل اشتغال به وجود می آمد. بعد از انقلاب نیز به عضو هیات مدیره شرکت ایران
خودرو درآمدم.
وی درباره ورود خود به وزارت صنعت بیان کرد:اواخر دولت شورای
انقلاب بود که وزیر کار شدم و حدود 10 ماه بعد قانون اساسی تصویب شد. رجایی نخست
وزیر شده و از من خواست وزیر صنایع شوم.
وزیر پشنهادی صنعت، معدن و تجارت در
پاسخ به این سوال که شما در دوره دوم وزارتتان در فضایی بودید که دولت به نوعی
موافق آزادسازی اقتصاد بود گفت: فضای دولت طوری بود که می توانستیم به بخش خصوصی
بهای بیشتری بدهیم و واحدهایی که دولت در اختیار دارد واگذار کنیم تا بخش خصوصی آن
را مدیریت کند.لذا شورایی تشکیل دادیم برای واگذاری ها.
400 واحد در دولت هاشمی به بخش خصوصی واگذار
شد
وی ادامه داد:به عنوان وزارت صنایع هیچ مقاومتی در واگذاریها
نداشتیم چون مدیرانمان آموزش دیده و درگیر کار شده بودند. سرانجام 400 واحد را در
این هشت سالی که در دولت آقای هاشمی وزیر بودم واگذار کردم.
نعمت زاده
درباره ادغام وزارت خانههای صنایع و صنایع سنگین، بیان کرد: دولت باید کوچک می شد.
کشورهای مختلف را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هر چه کشورها به جهان اول
نزدیک تر می شوند تعداد وزارتخانههایشان کمتر میشود، مثلا آلمان ابتدا برای همه
بخش ها وزارتخانه جداگانه داشتند اما الآن که وزارت اقتصاد دارند تمام بخش های
صنعتی و بازرگانی را تحت پوشش این وزارتخانه آوردهاند.
تصاویر خودروی اینفینیتی Q30 کانسپت که قرار بود ماه آینده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شود، زودتر از موعد منتشر شد.
به گزارش خبرخودرو، Q30 اولین هاچ بک کامپکت عالی اینفینیتی است و رقیب خودروهایی مانند بی ام و سری 1 و آئودی A3 خواهد بود.
ینفینیتی قبل از رونمایی رسمی این خودرو در ماه سپتامبر، تصاویری از طرح تیزری این خودرو را منتشر کرده که مدل کلی Q30 را نشان می دهد. این تصاویر، به صورت اجمالی آینده طراحی این خودروساز را نیز نشان می دهند.
یوهان دی نسن، رئیس اینفینیتی موتور کمپانی گفت: "این اینفینیتی Q30 کانسپت مقدمه ای برای گسترش تولید محصولاتی است که با استراتژی رشد جهانی ما حمایت می شوند. از آنجا که ما تلاش می کنیم پاسخ گوی مشتریان مدرن، روشن فکر و عالی باشیم، اینفینیتی Q30 کانسپت طراحی مشخص و کیفیت بهتری دارد."
مانند اینفینیتی Q50 که اوایل امسال در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد، Q30 نیز شباهت های طراحی به اینفینیتی اتریا کانسپت و ابر خودروی الکتریکی ایمرج e دارد.
انتظار می رود تولید Q30 در سال 2015 آغاز شود و اینفینیتی قصد دارد این خودرو را در کارخانه مونتاژ نیسان در ساندرلند تولید کند.