اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

عدم توجه جدی به تحقیقات و طراحی ، صنعت خودرو را ناگزیر به همکاری با چینی ها کرد

کارشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به قدمت صنعت خودرو ایران در مقایسه با صنعت خودروسازی چین گفت : باید مشخص شود که در مدت زمان فعالیت صنعت خودرو چین، چه اتفاقی افتاده است که پس از گذشت یک دهه و یا کمی بیشترو یا کمتر، چینی ها به جایی می رسند که خودروسازان داخلی خواستار همکاری با آنها می شوند.

روح الله طالبی در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، افزود : مسلما توجه به تحقیقات ،اتفاقی است که در صنعت خودرو چین رخ داده در حالی که در بلند مدت این موضوع مورد توجه در صنعت خودرو ایران قرار نگرفته است .

وی تصریح کرد : متاسفانه با وجود سابقه فعالیت صنعت خودرو ایران ، توجه به طراحی خودرو و بومی سازی در صنعت خودرو کشورمان در این سالها به طور جدی پی گیری نشده است به طوری که امروز شرایط صنعت خودرو ایران در وضعیتی قرار داده است که باید به ناچار به سمت همکاری با کشوری برود که صنعت خودروسازی نوپایی دارد و ضمن کپی کاری ، طراحی موفقی نیز در صنعت خودرو برخوردار نیست.

وی گفت : به هر جهت همکاری با چینی ها راهکار موقتی است که خودروسازان انتخاب کردند البته متاسفانه در این مدت برخی از خودروسازان به دلیل قیمت کمتر خودروهای چینی با مشابه خارجی انها اقدام به واردات خودروهای چینی کردند در حالی که این خودروها از کیفیت بسیار پایینی برخوردارند.

وی افزود : مشکل اصلی صنعت خودرو در این سالها عدم توجه به تحقیقات و طراحی است به طوری که امروز این مساله موانع جدی برای خودروسازان داخلی ایجاد کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو کشور تصریح کرد : قطعا همکاری با چینی ها راهکار کوتاه مدت خودروسازان است و باید برای بلند مدت راهکار بهتری برای صنعت خودرو تبیین شود.

طالبی در ادامه وجود هر گونه برنامه و استراتژی بلند مدت در صنعت خودرو را مانع از آسیب به این صنعت دانست و گفت : در صورتی که استراتژی بلند مدتی در صنعت خودروسازی کشورمان وجود داشته باشد قطعا در بحران ها و شرایط مختلف صنعت خودرو کمتر آسیب خواهد دید در حالی که امروز نه تنها این برنامه و طرح بلند مدت وجود دارد بلکه صنعت خودرو ایران دچار روزمرگی و اجرای پروژه های کوتاه مدت و زود بازده شده است.


آلفا رومئو جولیتا مدل 2014 در فرانکفورت رونمایی می شود

آلفا رومئو جولیتا به نیمه دوره تولید خود رسیده و این برند که فیات مالک آن است تصمیم دارد این هاچ بک شیک را به روز کند.

فیس لیفت این هاچ بک پنج در، در حال آزمون دیده شده بود و تصاویر منتشر شده از آن، تغییرات اصلی را نشان می دادند. طراحی مجدد این خودرو محدود به محافظ رادیاتور جلو و چراغ های مه شکن است و باقی بدنه آن بی تغییر باقی می ماند. 

 

جولیتا مدل 2014 تجهیرات کاملا جدید، رنگ و پارچه های متفاوت برای لوازم داخلی دارد. هم چنین یک سیستم سرگرمی با صفحه لمسی جدید نیز روی داشبورد این خودرو قرار دارد.

استفاده از سیستم انتقال قدرت مدل کنونی با کمی پیشرفت، در این خودرو نیز ادامه خواهد داشت. خط تولید بنزینی شامل موتورهای 1.4 لیتری t-jet، 1.4 لیتری مولتی ایر و 1.75 لیتری توربوشارژ tbi است. موتورهای دیزلی مولتی جت این خودرو، 1.6 لیتری و 2.0 لیتری هستند.

جولیتا موفقیت نسبتا خوبی داشته و در سال 2012، فروش آن 70 هزار دستگاه بوده است.

احتمالا آلفا رومئو جولیتا باز طراحی شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت که در 10 سپتامبر افتتاح می شود، رونمایی خواهد شد.

تولید تویوتا هایلندر افزایش می یابد

 

تویوتا با سرمایه گذاری در کارخانه تولیدی ایندیانای خود، 200 شغل جدید ایجاد کرده و تولید مدل هایلندر محبوب خود را نیز افزایش می دهد.

به گزارش خبرخودرو، این خودروساز اعلام کرده است که 30 میلیون دلار در کارخانه پرینستون ایندیانای خود سرمایه گذاری کرده و تولید خود را به 15 هزار دستگاه افزایش خواهد داد. این افزایش، تعداد کلی کارکنان این کارخانه را به 4700 نفر می رساند و تمام مبلغ سرمایه گذاری شده در این کارخانه به 4.2 بیلیون دلار خواهد رسید.

در 20 ماه گذشته، این دهمین اطلاعیه افزایش تولید این خودروساز ژاپنی بوده است. این خودروساز تا کنون جمعا حدود 2 بیلیون دلار سرمایه گذاری کرده و بیش از 4 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است. در حال حاضر، کارخانه ایندیانا، مدل محبوب هایلندر بنزینی را تولید می کند و تا قبل از پایان امسال، تولید نسخه هیبریدی آن را نیز آغاز خواهد کرد. تولید مدل بنزینی استاندارد این خودرو افزایش خواهد یافت.

مدیر تولید تویوتا موتور در ایندیانا، نورم بافونو، اظهار داشت: "این افزایش تولید، پاسخ گوی تقاضای رو به رشد برای هایلندر خواهد بود و این کار جزئی از برنامه ما برای ساخت خودروها در جایی است که آن ها را می فروشیم. ما به مشتریان وفادار خود که ارزش کیفیت محصولات ساخته شده توسط اعضای تیم اختصاصی ما را می دانند، احترام می گذاریم و مشتاقیم که هایلندرهای بیش تری تولید کنیم."

«سمند» و «رانا»، شاسی بلند می شوند!!

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو چندی پیش در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های این گروه صنعتی داخلی گفت: گروه صنعتی ایران خودرو برای حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخ گویی به نیاز مشتریان تولید و معرفی تندر 90 اتوماتیک، رانای لوکس، دنا، یک خودروی شاسی بلند،‌ وانت تندر 90، وانت نیمه سنگین و خودروی سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال 92 دارد.

نجم الدین همچنین مهم‌ترین برنامه ها و اهداف استراتژی‌های کلان شرکت را بعد از سال 1392 تولید و معرفی محصولات جدید از جمله خودروی سدان خانوادگی جدید، مدل سال سمند LX،‌ ارایه و تولید وانت های سمند و PU1‌ در سال 1393، ارایه رانا با موتور دیزل در سال 1393، ‌ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های خانوادگی ایران خودرو در سال 1394 و ارایه و تولید اولین محصول از پلاتفرم های کوچک ایران خودرو در سال 1395عنوان کرد.

طراحی یک مدل شاسی بلند

بنابه اطلاعات بدست آمده هم اکنون طراحی ماشین مدل SUV (شاسی بلندی) در ایران خودرو در دست اقدام است که مشخصات فنی آن برگرفته از موتور و سیستم انتقال قدرت سمند خواهد بود.


به نظر می رسد رویه شرکت خودروسازی چری چین در تولید خودرو شاسی بلند ام وی ام x55 برپایه موتور خودرو ام وی ام 530 تکرار شود تا موتور سمند که متخصصان داخلی توانایی ساخت و تهیه قطعات آن را پیدا کرده اند، با نصب بر روی یک پلتفرم SUV ، نخستین خودرو شاسی بلند با استفاده از تخصص و توان داخلی تولید می شود.


نیاز داخل به خودروهای شاسی بلند

ازآنجا که بازار داخلی نشان از افزایش شیب درخواست مردم نسبت به خرید خودروهای SUV (شاسی بلند) هر روز بیشتر از گذشته است و از آنجا که تاکنون هیچ خودروساز داخلی موفق به تولید اینگونه خودرو نشده تا نیاز داخلی از طریق واردات خارجی رفع شود، بنابراین تدبیر در طراحی و تولید یک خودرو شاسی بلند داخلی، منطقی به نظر می رسد.


حال برای تحقق این امر از آنجاییکه شرکت های مشارکت کننده خارجی از جمله پژو و رنو به دلیل تحریم های کشورهای غربی، بازار ایران را ترک گفته اند، سریع ترین و منطقی ترین اقدام از سوی شرکت خودروساز داخلی حرکت براساس یک پلتفرم داخلی است که در این میان به نظر می رسد موتور سمند و طراحی یک بدنه و شاسی SUV گزینه مناسبی باشد.
هرچند که چندی است که در شبکه های اجتماعی تولید یک مدل شاسی بلند براساس اتاق خودروی تولیدی رانا گوش به گوش می پیچید و حتی عکسهایی از آن نیز به صورت غیررسمی منتشر شده است.

اما اینکه آیا مشخصات این خودروها طوری باشد که بتواند در قالب یک خودروی شاسی بلند اقبال مشتریان را جذب کند، موضوعی است قابل بحث که قطعا در صورت انتشار اطلاعات بیشتر امکان پیگیری خواهد داشت.

عکاسان تصاویر مک لارن P13 مدل 2015 منتشر کردند

 

12C مک لارن انگلیسی که در گروه خود متوسط است بسیار محبوب شده و ابرخودروی P1 جدید نیز طرفداران را به خود جلب کرده و اکنون نوبت یک خودروی جدید است که این خودروساز آن را تایید کرده و اخیرا تصاویر جدیدی از این مدل که به زودی عرضه می شود، فاش شده است.

به گزارش خبرخودرو، مک لارن انگلیسی به جلو زدن از تمام مدل های پایه در بازار ابرخودروها نزدیک می شود.

البته هیچ جزئیاتی از این خودرو منتشر نشده است. آنچه در این تصاویر دیده می شود نمونه اولیه ای بر اساس 12C کنونی است.

احتمالا هدف از تولید این مدل جدید که اکنون P13 نامیده می شود، پیشی گرفتن از بهترین و ارزان ترین خودروهای بازار ابراسپرت ها مانند 911 توربوی قهرمان پورشه است.

جزئیات در مورد این مدل جدید کم است اما گفته می شود که موتور 3.8 لیتری V8 دوگانه توربوی 12C در این خودرو نیز به کار خواهد رفت.

برای این که قدرت این خودرو مانند 616 اسب بخار 12C نباشد، موتور آن طوری مهندسی شده است که قدرت 496 اسب بخار تولید کند.

ظاهر این مدل جدید، مانند P1 خواهد بود، البته مک لارن متوجه است که تقاضا برای 12C عجیب را کاهش ندهد.

گفته می شود مک لارن امیدوار است هر سال حدود 2500 دستگاه P13 بفروشد، و قیمت این خودرو در اروپا 24589 دلار خواهد بود.

مرسدس CLS مدل 2015، اولین خودروی بنز با گیربکس 9 سرعته خواهد بود

شایعه شده است که مرسدس بنز CLS مدل 2015، اولین مدل مرسدس در ایالات متحده خواهد بود که گیربکس اتوماتیک 9 سرعته جدید این خودروساز آلمانی را دارد.  

به گزارش خبرخودرو، اخیرا مرسدس گیربکس 9G ترونیک خود را معرفی کرده است که در اروپا روی E-350 بلوتِک به کار خواهد رفت و وارد بازار ایالات متحده نخواهد شد. آغاز حضور گیربکس 9G ترونیک در آمریکا با کلاس CLS مدل 2015 خواهد بود که انتظار می رود پاییز بعدی در ایالات متحده به فروش برسد.

به نقل از یک منبع داخلی، گیربکس 9 سرعته حداقل در یکی از مدل های CLS که عرضه می شود به کار خواهد رفت و به تدریج در دیگر مدل های این خط تولید نیز استفاده می شود. کلاس CLS مدل 2015 طراحی مجدد نیز خواهد داشت و اکنون با گیربکس اتوماتیک هفت سرعته موجود است.

البته از آنجایی که قرار است جیپ چروکی جدید اواخر تابستان امسال با گیربکس 9 سرعته عرضه شود، CLS اولین خودرو در ایالات متحده نخواهد بود که گیربکس 9 سرعته دارد.

پرتیراژترین خودروهای تاریخ ایران

طبق آمار اعلامی از سوی وزارت «صنعت، معدن و تجارت»، از سال ۱۳۴۶ (سال تولید پیکان در ایران به عنوان قدیمی‌ترین خودرو داخلی) در مجموع ۱۱ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۲۲۶ دستگاه پراید و پژو و پیکان و سمند در کشور به تولید رسیده که در این بین، پراید رکورددار به حساب می‌آید.

پراید که تولید آن از سال ۱۳۷۲ در سایپا آغاز شد، طی این ۲۰ سال چهار میلیون و ۶۷۰ هزار و ۷۰۶ دستگاه تیراژ داشته است و چیزی نمانده تا به رکورد پنج میلیون برسد.

همچنین خانواده پژو نیز که خودروهایی مانند ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس را شامل می‌شود، طی ۲۲ سال میهمانی در جاده مخصوص، سه میلیون و ۸۲۴ هزار و ۱۳۱ دستگاه تولید داشته‌اند، هر چند مشخص نیست تیراژ هر یک از مدل‌های تولیدی پژو در این سال‌ها چقدر بوده است.

خانواده پژو پس از پراید بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور داشته‌اند و این در حالی است که از اوایل سال گذشته و با رفتن پژو از ایران، تولید محصولات این شرکت با افت شدیدی روبه‌رو شده است.

اما به سراغ سومین خودرو پرتیراژ کشور طی ۴۵ سال گذشته برویم، خودرویی به نام پیکان. این محصول خاطره انگیز جاده مخصوص که قدیمی‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود طی این ۴۵ سال، دو میلیون و ۶۲ هزار و ۶۱۱ دستگاه تیراژ را به نام خود ثبت کرده است. پیکان البته اردیبهشت ماه ۸۴ برای همیشه با جاده مخصوص وداع کرد و راهی موزه شد.

پس از پیکان اما سمند بیشترین تیراژ را در صنعت خودرو کشور به خود می‌بیند. از سمند با نام خودرو ملی یاد می‌شود، حال آنکه تا پایان سال ۹۱ (۱۱ سال پس از آغاز تولید) تیراژ آن حتی به یک میلیون دستگاه نرسیده است. طبق آمار اعلامی، ایران خودرویی‌ها طی این ۱۱ سال ۹۵۸ هزار و ۷۸۸ دستگاه سمند به تولید رسانده‌اند.