جدیدترین هیولای غولساز ایتالیا به مرحله فروش رسید. لامبورگینی Veneno با چهره، مشخصات و قیمتی باورنکردنی آماده عرضه شده است. از این خودرو فقط 3 دستگاه تولید خواهد شد. ولی بیشتر شبیه به یک سفینه است تا یک خودرو. اعجوبه لامبورگینی با آن طراحی فوقالعاده فضاییاش Veneno نام دارد. اسمی اسپانیایی به معنی زهر.
این خودرو به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس برند Lamborghini معرفی شده بود. اما در این چند ماهی که از رونمایی آن میگذشت خبری از قیمتگذاری و نحوه فروش منتشر نشده بود.
تا اینکه سرانجام از چند و چون بهای کهکشانی این خودرو با خبر شدیم.
به گزارش بازار خبر ، داستان از این قرار است که ونینو به تیراژ تنها سه دستگاه تولید میشود که قیمت هر کدام 3 میلیون یورو، معادل 2.5 میلیون پوند برابر 4 میلیون دلار خواهد بود.
لامبورگینی فوق دارای یک موتور 6.5 لیتری 12 سیلندر Vشکل به قدرت 750 اسببخار است.
شتاب صفر تا 100 آن 2.8 ثانیه و سرعت نهاییاش 355 کیلومتر در ساعت است.
تویوتا امروز فروش نسخه هیبریدی سدان کامپکت کرولای خود را در ژاپن آغاز کرد.
به گزارش خبرخودرو، خریداران می توانند سیستم هیبریدی را در هر دو نسخه سدان آکسیو و واگن استیشن فیلدر این خودرو انتخاب کنند. تویوتا اعلام کرده است که این خودروها با هر لیتر سوخت، 33 کیلومتر مسیر را طی می کنند.
البته این میزان دقیقا با اندازه گیری های سازمان محیط زیست مطابقت ندارد، این سازمان می گوید این خودرو با هر لیتر سوخت به سختی قادر به طی مسافت 32 کیلومتر است. دولت آمریکا میزان مصرف سوخت پریوس را به طور میانگین در شهر و بزرگراه، یک لیتر در هر 21 کیلومتر اعلام کرده است.
معرفی این خودرو جزئی از برنامه تویوتا برای عرضه 17 مدل هیبریدی تا آخر سال 2015 است. در حال حاضر تویوتا در ایالات متحده، هفت مدل هیبریدی شامل نسخه های مختلف پریوس را می فروشد. این خودروساز نسخه الکتریکی کراس اوور RAV4 خود را نیز در این منطقه می فروشد.
تویوتا امیدوار است حدود 2500 دستگاه کرولای هیبریدی خود را در دو نسخه بفروشد.
این شرکت فرانسوی تمایل دارد تا به محض برطرف شدن مسائل سیاسی به بازار ایران بازگردد.
شرکت خودروسازی رنو مجبور شد تا محمولههای خود به ایران را از ابتدای جولای با تحریمهای آمریکا علیه این کشور متوقف کند.
رنو یکی از آخرین شرکتهای بزرگ خودروساز اروپا بود که هنوز به فعالیت خود در ایران ادامه میداد و خروج از بازار این کشور به این خودروساز خسارت وارد کرد.
این شرکت در 26 جولای مجبور شد تا به علت تحریمها به طور کامل فعالیتهای خود در ایران را متوقف کند و این امر 512 میلیون یورو برای این شرکت در دومین سهماه کارکردهای سالانه آن هزینه دربر داشت.
رنو در سال گذشته 100 هزار و 783 دستگاه خودرو در ایران فروخته است و ایران هشتمین بازار جهانی این شرکت از نظر فروش محسوب میشود. ایتالیا پس از ایران در رتبه نهم و اسپانیا در رتبه دهم فروش خودرو این شرکت قرار دارند. رنو سال گذشته 96.144 دستگاه خودرو در ایتالیا و 83.366 دستگاه خودرو در اسپانیا فروخته است.
خودروسازی رنو 10 درصد از سهم باز خودروی ایران را به خود اختصاص داده است.
ایران خودروهای لوگان و مگان را با همکاری خودروسازهای ایرانی ایرانخودرو و پارسخودرو در ایران تولید کرده است.
سخنگوی رنو در اینباره گفت: این خودروساز اروپایی منتظر است تا پیش از ارسال مجدد محمولههای اسکیدی به ایران تحریمها لغو شود یا شرایط سیاسی تغییر کند اما این شرکت اطلاع دقیقی از زمان وقوع آن ندارد.
وی افزود: تولید خودروهای رنو در ایران هنگامیکه ارسال محمولههای قطعات این شرکت به ایران در هفتههای آینده متوقف شود، کاهش خواهد یافت. زیرساختهای تولیدی این شرکت در ایران برای مدت نامعلومی باقی خواهند ماند.
محمولههای قطعات رنو به ایران در نیمه نخست امسال 48 درصد کاهش یافته و به 28.082 قطعه رسیده است.
رنو دومین شرکت بزرگ خودروسازی فرانسوی پس از شرکت پژو سیتروئن است که فعالیتهایش در ایران را متوقف کرده است. پژو سیتروئن اوایل سال گذشته میلادی فعالیت های خود در ایران را متوقف کرد.
شایعه شده که قرار است مدل جدیدی که لامبورگینی کابررا نامیده خواهد شد، جایگزین لامبورگینی گالاردو شود. به گزارش خبرخودرو، قبلا تصاویری از مدل احتمالی کابررا منتشر شده بود. اکنون تصاویر این خودرو منتشر شده اند و می توان قسمت پشت این خودرو را نیز به خوبی دید. انتظار می رود کابررا نکات کلیدی طراحی سستو المنتو را داشته باشد. نحوه عقب رفتن سقف این خودرو، بسیار شبیه به سستو المنتو است. انتظار می رود موتور 5.2 لیتری V10 کنونی در این خودرو نیز به کار رود اما لامبورگینی قدرت آن را تا 600 اسب بخار افزایش خواهد داد. هم چنین انتظار می رود در شاسی های کابررا از آلومینیوم و فیبر کربنی زیادی به منظور کاهش وزن استفاده شود. کابررا نیز مانند گالاردو در دو مدل کوپه و روداستر و با دو سیستم انتقال قدرت به چرخ های عقب و چهار چرخ فعال موجود خواهد بود. از زمان عرضه گالاردو در سال 2003 تا کنون، این خودرو 13 هزار دستگاه فروش داشته است و در حال حاضر پر فروش ترین لامبورگینی محسوب می شود. انتظار می رود لامبورگینی، نسخه کانسپت کابررا را ماه سپتامبر در نمایشگاه خودروی فرانکفورت نمایش دهد. مدل آماده تولید این خودرو نیز سال آینده در نمایشگاه خودروی ژنو سال 2014 رونمایی خواهد شد. |
پیوند خودروسازی ایران با رنوی فرانسه در حال گسسته شدن است؛ پیوندی که با قطع شدنش، قطعا هر دو طرف ضرر خواهند کرد و از همین رو هیچکدام راضی به این جدایی نیستند.
به گزارش دنیای اقتصاد، با این حال، هر روز که میگذرد، امیدها برای ماندن رنو در جاده مخصوص کمرنگتر میشود و حتی آنها نیز که نمیخواستند خبر رفتن این خودروساز فرانسوی را باور کنند، حالا دیگر ناامیدانه چشم به آینده دوختهاند. این بار پای تحریم آمریکا در میان است و کارشناسان معتقدند رنو تنها در صورت رفع این تحریم، در ایران خواهد ماند.
اما چرا رنو قصد متارکه با خودروسازی ایران را دارد؟ درد این خودروساز فرانسوی چیست که با وجود تحمل تمام دشواریهای کار در ایران، همواره بر «ماندن» تاکید داشت و حالا بر «نماندن»؟
اصلا آیا راهی برای تداوم تولید مشترک رنو و جاده مخصوص هست؟
برای پاسخ به این پرسشها باید مروری کنیم بر آنچه که طی 10 سال اخیر در ایران بر رنو گذشته است. خودروساز فرانسوی اگرچه سالها قبل با محصولی به نام «رنو5» قصد حضور در خودروسازی ایران را داشت، اما آن زمان با هموطن اش پژو توافق کرد که راهی ایران نشود و در عوض به ترکیه برود. به عبارت بهتر، دو خودروساز بزرگ فرانسه، بازار ایران و ترکیه را بین خود تقسیم کردند و ایران به پژو رسید و ترکیه به رنو.
این اما پایان کار نبود و بعدها با وجود آنکه پژو در ایران بود و ترکیه هم مکان امنی برای رنو به حساب میآمد، آنها (رنوییها) تصمیم گرفتند یک بار دیگر شانس خود را برای حضور در یکی از بزرگترین بازارهای خاورمیانه امتحان کنند. این شانس دوباره در سال 1382 به رنوییها رو کرد و آنها طی قراردادی تحت عنوان پلت فرم مشترک X90، رسما میهمان جاده مخصوص شدند. قرار بود در پی این قرارداد، ابتدا خودرویی ارزان (با قیمتی کمتر از هفت هزار یورو، آن هم یوروی 700 تومانی آن زمان) در ایران ساخته شود و به تدریج خودروهایی دیگر نیز روی پلت فرم در نظر گرفته شده (X90)، طراحی و به تولید برسند.
رنو برای این پروژه بزرگ حاضر شد بر خلاف هموطنش در ایران سرمایهگذاری انجام دهد و حتی شرکتی مشترک میان این خودروساز و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با نام رنوپارس تاسیس شد تا تامین قطعات خودروهای موردنظر را بر عهده بگیرد. اقدامات رنو نشان میداد این شرکت فرانسوی انگیزه زیادی برای حضور در صنعت و بازار خودرو ایران دارد و البته خودروسازان ایرانی نیز بابت همکاری با یکی از معتبرترین شرکتهای اروپایی راضی و خشنود بودند. این وسط اما حضور رنو در ایران به مذاق برخی خوش نیامد و اگرچه این «برخی» در اقلیت بودند اما به دلیل نفوذ زیادشان تا توانستند چوب لای چرخ رنوییها گذاشتند تا شاید این خودروساز را از تصمیم خود منصرف کرده و یا به نحوی قرارداد را لغو کنند.
اتفاقات زیادی در همین حین رخ داد و کار حتی به مجلس شورای اسلامی هم کشید، اما نه طرف ایرانی کوتاه آمد و نه رنوییها پایشان لرزید و این نشان میداد هر دو طرف به شدت خواهان اجرای «قرارداد پلت فرم مشترک» هستند. البته «مخالفان» هر کاری که از دستشان بر میآمد برای راندن رنو انجام دادند و حتی در مقطعی مانع ترخیص قطعاتی که برای آغاز تولید به گمرک رسیده بود، شدند؛ اما در نهایت نتوانستند جلوی اجرای قرارداد را بگیرند. برخورد مخالفان با قرارداد پلت فرم مشترک از همان ابتدا به رنو فهماند که چه کار سختی برای ماندن در ایران دارد و باید خود را برای موانعی بزرگتر و مشکلاتی اساسیتر آماده کند.
در واقع مخالفت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با قرارداد X90، اولین مشکلی بود که رنو در ایران با آن مواجه شد، اما کم نیاورد و صبر کرد و در نهایت آغاز پروژه را به چشم دید، هرچند با حدود چهار سال تاخیر. قرارداد X90 در سال 82 امضا شد اما پروژه تولید، سر وقت به انجام نرسید و حدود چهار سال طول کشید تا تولید تندر-90 به عنوان اولین محصول حاصل از پلت فرم مشترک X90، در جاده مخصوص آغاز شود. اینجا بود که دومین دردسر بزرگ رنو نیز شروع شد؛ زمانی که قرارداد میان خودروسازی ایران و رنو به امضا رسید، یورو فقط 700 تومان بود، اما در آغاز تولید، نرخ آن دو برابر شد و این موضوع رشد شدید هزینه تولید تندر-90 را در پی داشت. با این حساب دیگر نمیشد تندر-90 را با قیمتی پایین تولید کرد و حالا رنو متهم بود که نتوانسته به وعده اش مبنی بر تولید خودرویی زیر 10 میلیون تومان عمل کند. اتفاقا هرچه پیش رفت، هزینه تولید تندر-90 نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر و بیشتر هم شد، تا جایی که در حال حاضر از آن با نام خودرویی 35 میلیونی یاد میشود.
این اما پایان دردسرهای رنو نبود و خودروساز فرانسوی در ادامه با مشکل بزرگ دیگری روبهرو شد و آن چیزی نبود جز مشکلات مربوط به دریافت طلب از خودروسازان ایرانی.
رنو برای تامین قطعات موردنیاز تندر-90 و البته مگان (دیگر محصول رنو در ایران)، باید از ایران خودرو و پارس خودرو پول دریافت میکرد، اما این دو، خواسته یا ناخواسته انتظارات رنو را برآورده نکردند و خودروساز فرانسوی همواره نسبت به این موضوع شکایت داشت. با این حال رنوییها هیچگاه نگفتند که به خاطر بدحسابی خودروسازان، از ایران میروند و واقعا هم نرفتند.
اما اینها عمده مشکلات داخلی رنو در خودروسازی ایران بود، حال آنکه مشکل بزرگتر و اصلیتر که «تحریمهای بینالمللی» باشد، بعدها رخ داد. با اعمال تحریمها به خصوص تحریمهای بانکی، روند دریافتیهای رنو از خودروسازان ایرانی سختتر و سختتر از قبل شد، به نحوی که آنها نمیتوانستند مستقیما پول خود را دریافت کنند. همین اواخر نیز کار به جایی رسید که رنو مجبور بود از طریق کشورهای آفریقایی پول خود را تحویل بگیرد این موضوع هم از ارزش پولش میکاست و هم کلی وقت این خودروساز را هدر میداد.
با تشدید تحریمها، اما رنو دیگر قادر نبود همین اندک پولی را هم که از خودروسازی ایران دریافت میکرد، بگیرد و کار به معنای واقعی برایش سخت شد. کار به جایی رسید که پول رنو در بانکها ماند و چون امکان انتقال آن وجود نداشت، ارزشش به یک سوم کاهش یافت تا هم خودروسازان ایرانی بابت تاخیر در ارسال قطعات از سوی رنو، ضرر کنند و هم طرف فرانسوی ارزش پول خود را از دست رفته ببیند. با همه اینها، رنو باز هم پا پس نکشید و حتی چندی پیش اعلام کرد میخواهد ایران را به پایگاه صادراتی خود در خاورمیانه تبدیل کند. این نشان میداد رنو تاچه حد برای بازار ایران ارزش قائل است و میخواهد تا جایی که توان دارد برای ماندن در جاده مخصوص مقاومت کند.
با این حال در ادامه اتفاقی رخ داد که پای رنو پس از 10 سال مقاومت بالاخره لرزید. این بار نه پای مخالفان داخلی در میان بود نه بدحسابی خودروسازان؛ این بار «کدخدای اروپاییها» وارد ماجرا شده و از رنو خواسته-دستور داده- بود تا بار سفر از ایران را ببندد. تحریم جدیدی که آمریکاییها از بیش از یک ماه پیش برای ایران در نظر گرفتند، به طور مستقیم خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده و طبق آن، هیچ خودروساز و قطعهسازی حق همکاری با ایرانیها را در صنعت خودرو ندارد.
در واقع آمریکاییها و شخص باراک اوباما رییسجمهور ایالاتمتحده، رنو را مجبور به ترک ایران کردهاند، هرچند شاید چراغ سبزهایی را نیز به این خودروساز فرانسوی برای حضور در بازار بزرگ آمریکا دادهاند. البته یک احتمال دیگر هم وجود دارد، اینکه آمریکاییها با اعمال فشار بر شریک ژاپنی رنو (نیسان) که در بازار ایالاتمتحده حضور دارد، خودروساز فرانسوی را به ترک ایران وا داشتهاند. هرچه هست، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور میگویند، رنوییها با وجود همه مشکلات داخلی که در ایران دارد، تنها به دلیل تحریم مستقیم آمریکا بار سفر بستهاند، وگرنه در صورت حل این مشکل هنوز هم راغب به ماندن در جاده مخصوص هستند.
در این مورد دبیر انجمن قطعهسازان میگوید:رنو انگیزههای زیادی برای ماندن در ایران دارد و این موضوع از برنامهریزیها و اقداماتی که طی این چند سال انجام داده، کاملا مشخص است. آنها تولید خودرو در ایران را با 40 درصد ساخت داخل آغاز کردند و ارتباط خوب و نزدیکی نیز با قطعهسازان ایرانی داشتند.
ساسان قربانی با اشاره به اینکه اصلی ترین دلیل تردید رنو برای ماندن در ایران، تحریم آمریکاییهاست، میافزاید:تحریم جدید در کنار مشکلاتی که در راه نقل و انتقال پول وجود دارد، رنو را مجبور به محدود کردن فعالیتهایش در ایران کرده است. او تاکید میکند: رنو نمیخواهد مناسبات بینالمللی اش را به خاطر بازار ایران از دست بدهد و کار غیرقانونی انجام بدهد، هر چند راغب است که بماند و به فعالیتهایش ادامه دهد.
به گفته دبیر انجمن قطعهسازان، این امیدواری وجود دارد که دولت جدید فکری به حال تحریمها بکند، که در آن صورت رنو نیز تمایلی به ترک ایران نخواهد داشت. قربانی البته از مشکلات داخلی نیز به عنوان دیگر مسائلی که رنو با آنها درگیر است، یاد کرده و میگوید:الان مشکل رشد نرخ ارز و قیمتگذاری خودرو و همچنین عدم ترخیص قطعات از گمرک نیز وجود دارد، هرچند مشکل اصلی باز هم به تحریم آمریکا برمیگردد. به گفته او، اولین گلوگاهی که باید برای ماندن رنو در ایران باز شود، تحریم است، زیرا رنوییها گفتهاند توان مقابله با این موضوع را ندارند.
اظهارات قربانی را دبیر انجمن خودروسازان نیز تایید کرده و میگوید:رنو مگر میتواند زور آمریکاییها را نادیده بگیرد؟ مگر اینکه دولت جدید فکری به حال تحریمها بکند. احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه تا موضوع تحریم آمریکاییها علیه صنعت خودرو حل نشود، نمیتوان به ماندن رنو امیدوار بود، میافزاید:چند سال پیش نیز قرار بود مرسدس بنز در ایران خودرو تولید کند اما این اتفاق رخ نداد و بعدها مشخص شد آمریکاییها رای این خودروساز آلمانی را زده و تهدید کردهاند اگر به ایران برود باید بازار آمریکا را فراموش کند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا حل مشکلات داخلی رنو در ایران میتواند انگیزهای برای ماندن این خودروساز فرانسوی باشد، تاکید میکند:البته مشکلات رنو مانند پرداخت بدهی اش را که باید حل کنیم، اما به هر حال تا تحریم رفع نشود، کاری از پیش نخواهیم برد چون رنو بازار آمریکا را فدای ایران نخواهد کرد. به گفته نعمت بخش، حل مشکلات داخلی رنو در ایران تنها کمک میکند که رنو برای ماندن به اصطلاح چک و چانه بیشتری با آمریکاییها بزند و معلوم نیست چه جوابی بگیرد. گفتههای دبیر انجمن خودروسازان در حالی است که مدیرعامل پارس خودرو نیز دیروز اعلام کرد که ما هنوز خبر خروج رنو را به صورت رسمی دریافت نکرده ایم و تنها از طریق رسانهها از این خبر مطلع شدیم، بنابراین از نظر ما همکاری دو شرکت براساس قرارداد فی مابین همچنان ادامه دارد. به گفته صمدی مله، پارس خودرو در چند ماه گذشته مذاکراتی با رنو و رنوپارس داشته و به نتایج خوبی دست یافته است. او میافزاید: طبق مذاکراتی که با رنو داشتیم، برای تولید خودروهای جدید و به روز این شرکت همچون داستر نیز به توافق رسیده ایم.
هرچند گفتههای مدیرعامل پارس خودرو امیدوارکننده به نظر میرسد، اما آنچه از اظهارات دبیر انجمن خودروسازان و همچنین دبیر انجمن قطعهسازان برمیآید این است که شرط ماندن رنوییها در ایران، رفع تحریمها است. به عبارت بهتر، تا فکری به حال تحریمها به خصوص تحریم جدید آمریکا علیه صنعت خودرو نشود، رنو نمیتواند به فعالیتهایش در ایران ادامه بدهد هرچند خود راغب به ماندن است
شتاب صفر تا 100 نیسان GTR نیسمو 2015 دو ثانیه خواهد بود و احتمالاً قیمتی کمتر از 150,000 هزار دلار خواهد
داشت! عملکرد و قیمت این مدل در مقابل سوپرماشین بوگاتیویرون سوپراسپرت2.58 میلیون دلاری که 1200 اسببخار نیز قدرت دارد بسیار درخور توجه است و بدون شک توانایی پشت سر گذاشتن ویرون را در مسافتهای کوتاه دارد.
در ادامه این گزارش به کاهش وزن نیسان GTR نیسمو و موتور شش سیلندر توربوشارژر دوگانه آن اشاره شده است. عملکرد فوقالعاده گودزیلا نتیجه تلاش گروه مهندسی "Williams Advanced Engineering" است که پیش از این نسیان جوک نیسمو 2013 را به بازار معرفی کردند. به نظر شما GTR نیسمو توانایی رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را در دو ثانیه خواهد داشت؟
به گفته یکی از سخن گویان سندیکای کارگری در کره جنوبی، نسل بعدی شورلت اسپارک در سال 2015 عرضه می شود،در حالی که عرضه سونیک باز طراحی شده به تاخیر افتاده است.
به گزارش خبرخودرو، مدل نسل بعدی اسپارک که پر فروش ترین خودروی شورلت در اروپا است، در کره جنوبی ساخته خواهد شد. در این صورت، شایعات در مورد آن که این خودروساز آمریکایی تولید خود را از کره جنوبی خارج خواهد کرد، رد می شود.
سونیک باز طراحی شده نیز در کره جنوبی تولید خواهد شد، اما عرضه آن که قرار بود اواخر سال 2015 باشد، به تاخیر افتاده است. البته اسپارک جدید، در نیمه اول سال 2015 رونمایی خواهد شد.
بخش کره ای جنرال موتورز، اسپارک و سونیک کنونی را به ایالات متحده، اروپا و بازارهای دیگر صادر می کند و سال گذشته 70 درصد فروش اسپارک از صادرات بود.