اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

گزارش مالی ایران خودرو به مجلس ارایه شد- ایران خودرو 175 میلیون

گزارش مالی ایران خودروبه نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس ارایه شد. 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با اشاره به حضور مدیر عامل ایران خودرو در این کمیسیون افزود: مدیر عامل ایران خودرو طی گزارشی به مجلس اعلام کرد که تا کنون 60 درصد اهداف مالی این شرکت در سال جاری محقق شده است.
وی خاطرنشان کرد: در این جلسه مدیر عامل ایران خودرو یک گزارش مالی از فروش سالانه رشد سود ترازنامه ، گردش کالا و دیگر ارقام مالی شرکت را مطرح کرده است.
وی افزود: بر خلاف بسیاری از جوسازی های بیرونی و بر اساس این گزارش و اعداد و ارقام موجود وضعیت ایران خودرو بسیار امیدوار کننده است.
وی اضافه کرد: این نشان می دهد یک تیم تخریبی در راستای ایجاد عدم اطمینان به شرکت ایران خودرو در خارج فعالیتهایی انجام می دهد. در صورتی که ایران خودرو با توجه به شرایطی که دارد و قرارادهای منعقد کرده در کشورهای خارجی مانند چین و روسیه از وضعیت مناسبی مالی برخوردار می باشد.
بزرگیان تاکید کرد: بر اساس این گزارش سال گذشته شرکت ایران خودرو 6 هزار میلیارد تومان فروش داشته که از این رقم بین 7 تا 10 درصد سود بوده است. همچنین میزان تولید در سال 83نسبت به سال 82، 34 درصد و در 8 ماهه اول سال 84 نیز 34 درصد رشد داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود 80 میلیارد تومان صرفه جویی در بخش ارزان تولید کردن انجام شده است و حدود 60 درصد از اهداف مالی ایران خودرو طی سال جاری تحقق پیدا کرده است.
بزرگیان ادامه داد: با توجه به اینکه پیک فروش شرکتهای خودروسازی در سه ماه آخر سال است به طور قطع اهداف مالی ایران خودرو به طور کامل محقق خواهد شد.
وی افزود: زمینه جذب 175 میلیون دلار وام خارجی کم بهره فراهم شده که می تواند در اجرای پروژه های جدید بسیار موثر باشد.
بزرگیان با بیان اینکه شرکت ایران خودرو از لحاظ نقدینگی در وضعیت خوبی بسر می برد تاکید کرد: با توجه به فروش اوراق مشارکت داخلی ، سود شرکت و جذب اوراق خارجی این شرکت نقدینگی لازم برای اجرای پروژه های خود را دارد.
بزرگیان با اشاره به انتقاد ایران خودرو از سیستم بانکی اظهار داشت: ما نیز معتقدیم نظام بانکی در ارایه تسهیلات کند عمل می کند و بسیاری از پروژه ها را معطل می گذارد.
وی ادامه داد: ایران خودرو تنها از بانک مرکزی یک ضمانتنامه برای  دریافت تسهیلات فاینانس درخواست کرده است. چون با توجه به حضور ایران خودرو در بازار کشورهای دیگر، بانکهای خارجی به اعتبار خود به این شرکت وام پرداخت می کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان تصریح کرد: ترازنامه این شرکت مثبت بوده و سال گذشته 380 میلیارد تومان سود خالص داشته است.


جهش تولید خودرو در ایران- تولید خودرو در سال 84 از مرز 600هزار د

تولید خودرو در ایران طی هشت ماه امسال به 625هزار و 83 دستگاه رسید. در هشت ماه امسال 528 هزار خودرو سواری در ایران تولید شد و این در حالی است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 488 هزار و 445 دستگاه بود.
در این مدت 24 هزار و 952 دستگاه پیکان سواری تولید شد؛ همچنین تولید خودرو پراید در این مدت به 209 هزار دستگاه رسید تا رکورد پرتیراژ ترین خودرو تولیدی ایران را به دست آورد و این در حالی است که در سال گذشته و طی همین مدت 159 هزار و 984 دستگاه پراید تولید شده بود.
اما تولید سمند در سال جاری کاهش یافته است؛ به گونه‌ای که امسال 44 هزار دستگاه از این خودرو تولید شد، حال آن که در سال گذشته در همین مدت 45 هزار و 315 دستگاه از این خودرو تولید شده بود. تولید خودرو سمند در حالی کاهش یافته که طبق برنامه هدف امسال باید تولید این خودرو به حدود 200 هزار دستگاه می‌رسید.
براساس اطلاعات طبقه‌بندی شده وزارت صنایع و معادن، تولید پژو 206، RD، 405 و پارس نیز در هشت ماه امسال به ترتیب به 55هزار و 600، 87 هزار و 3، 50 هزار و 767 و 28 هزار و 586 دستگاه رسیده است. البته تولید این خودروها در مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 49هزار و 55، 33 هزار و 113، 57 هزار و 722 و 16 هزار و 398 دستگاه بود و این نشان می‌دهد تولید خودرو 405 که در ماه‌های اخیر بارها آتش گرفته، چندین برابر شده، اما پژو آردی که قرار بود جایگزین پیکان شود، تیراژش کاهش یافته و این موضوع نشان می‌دهد که شرکت سایپا بازار پیکان را از دست ایران خودرو خارج کرده است.
در گروه سایپا نیز طی این مدت 5 هزار و720 دستگاه رنو پی کی، یک هزار و35 ماکسیما و 8هزار و 848 زانتیا تولید شد که تولید ماکسیما در سال جاری نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش واردات کاهش یافته است.
در همین مدت تعداد 2 هزار و 166 دستگاه هیوندای ورنای ورنا در کرمان خودرو، 332 دستگاه هیوندایی اونته،760 دستگاه ماتیز چینی و 3 هزار و 337 دستگاه فولکس گل تولید شد که این آمار نشان می دهد کرمان خودرو به آرامی در حال خارج شدن از شوک ناشی از تحریم شرکت جنرال موتورز است.
در گروه بهمن نیز دو هزار و280هزار دستگاه مزدا در هشت ماه امسال تولید شد. زاگرس خودرو نیز در این مدت یک هزار و 57 دستگاه پروتن تولید کرد.
از مجموع 625هزار خودرو تولید شده در ایران، 93 هزار و 435 خودرو تجاری است که 20هزار و 854 دستگاه آن کامیون و یک هزار و 383 دستگاه آن اتوبوس است.
تولید وانت نیز در این مدت 70هزار 435 دستگاه بوده است.


فروش داخلی خودروهای تویوتا کاهش می‌یابد

فروش خودروهای شرکت تویوتا در ژاپن طی سال جاری 20 هزار دستگاه کمتر از سال گذشته خواهد بود که اولین کاهش فروش طی سه سال گذشته بوده است.
 دومین خودرو ساز بزرگ جهان به سهم بیش از 40 درصدی‌اش از بازارهای داخلی افتخار می‌کند، اما انتظار می‌رود فروش سال جاری این شرکت به یک میلیون و 740 هزار دستگاه برسد. این خودروساز برای اولین بار طی سه سال گذشته به هدف خود نخواهد رسید.
تویوتا تصمیم داشت طی سال 2005 در حدود یک میلیون و 800 هزار خودرو در بازارهای داخلی به فروش برساند.
کاهش فروش شرکت تویوتا عمدتا به دلیل کاهش فروش خودروی کرولای این شرکت بوده است که موقعیت خود را به دلیل ورود خودروهای ارزانتر از دست داده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارائه نکردن مدلها‌ی جدید در فاصله ماههای آوریل و سپتامبر و بازاریابی ضعیف برای خودروی لکسوس در اواخر ماه اوت نیز به کاهش فروش تویوتا کمک کرده است.