نوع خوردو |
سواری | |
نوع موتور |
انژکتوری | |
نوع گیربکس |
5 دنده معمولی |
اتوماتیک 4 سرعته(Option) |
نام تجاری |
LS | |
نوع کاربرد |
سواری شخصی |
نوع |
DOHC - چهار سیلندر | |||
قطر سیلندروکورس |
83.4*75.5 mm | |||
حجم موتور |
1493 cc | |||
نسبت تراکم |
9.5:1 | |||
حداکثر گشتاور kg.m/rpm |
| |||
حداکثر قدرت Ps/rpm |
| |||
جعبه دنده | ||||
نوع |
دستی |
اتوماتیک | ||
نسبت تبدیل |
| |||
دنده 1 |
3.417 |
2.800 | ||
دنده 2 |
1.895 |
1.540 | ||
دنده 3 |
1.296 |
1.000 | ||
دنده 4 |
0.968 |
0.700 | ||
دنده 5 |
0.780 |
----- | ||
دنده عقب |
3.272 |
2.333 | ||
دیفرانسیل |
| |||
نسبت تبدیل |
4.167 |
3.736 | ||
ظرفیت خودرو |
| |||
حجم روغن موتور |
3.4 lit | |||
حجم مخزن سوخت |
45 lit | |||
ظرفیت آب سیستم خنک کننده |
6 lit | |||
عملکرد | ||||
مصرف سوخت ترکیبی |
6.9 لیتر در صد کیلومتر | |||
حداکثر سرعت |
175 کیلومتر در ساعت | |||
سیستم سوخت رسانی | ||||
ظرفیت باک |
45 lit | |||
محل باک |
عقب در زیر صندوق و صندلی عقب | |||
نوع پمپ سوخت رسانی |
الکتریکی - مستقر در باک | |||
نوع سوخت رسانی به سیلندرها |
انژکتوری - چند نقطه ای |
|
|
||
سیستم تهویه مطبوع |
|||
سیستم قفل مرکزی |
|||
شیشه بالابر برقی درب های جلو و عقب |
|||
شیشه ها رنگی |
|||
آنتن ثابت روی سقف |
|||
دورسنج موتور |
|||
فیلتر جلوگیری از آلاینده های تبخیری |
|||
گرم کن شیشه عقب |
|||
سیستم رادیو + (CD Player(MP3 |
|||
ساعت دیجیتال |
|||
کمربند ایمنی صندلیهای جلو و عقب |
|||
آینه های جانبی قابل تنظیم از داخل |
|||
برف پاک کن دو سرعته جلو با تایمر قابل تنظیم |
|||
صندلی های جلو قابل تنظیم |
|||
رینگ اسپرت |
|||
درب بازکن صندوق عقب از داخل |
|||
سیستم تغذیه سوخت انژکتوری |
|||
فرمان هیدرولیک |
|||
سیستم ترمز ABS |
|||
سیستم ضد سرقت (Immobilizer) |
|||
پروژکتور جلو |
|||
گیربکس اتوماتیک |
|||
ایربگ راننده و سرنشین جلو |
تا بحال به فکر یافتن اطلاعاتی درباره رونیز ، افتاده اید ، اگر نه کافی است به یکی از موتورهای جستجو رفته ، عبارت Nissan Roniz را جستجو نمایید ، آنچه خواهید یافت اطلاعات معدودی درباره خودروهای ایرانی و رونیز تولیدی پارس خودرو است ، این بار سری به قسمت کد تلفنهای ایران در دفترچه تلفن و یا سررسید خود بزنید ؛ در قسمت حرف ” ر “ با نام رونیز علیا روبرو خواهید شد که نام روستایی در استان فارس می باشد . پس تا اینجا مشخص شد که نام این خودرو کاملا فارسی است و خودرویی به این نام ، توسط نیسان تولید نمی شود . شاید سوال کنید چگونه نیسان اجازه تغییر نام خودرویش را به پارس خودرو داده و در جواب باید گفت ؛ چنین امری برای کارخانه نیسان کاملا طبیعی است ، چرا که نیسان برای هر یک از خودروهایش در هر قاره و حتی در مواردی در هر کشور ، نامی متفاوت برگزیده . به طور مثال ؛ وانت Pickup موجود در ایران در آمریکای شمالی با نام Frontier و در قاره اقیانوسیه با نام Navara شناخته می شود ، همچنین خودروی Maxima در آمریکای شمالی خودرویی کاملا متفاوت با مَکسیمای موجود در دیگر نقاط دنیا است و خودرویی که در دیگر نقاط دنیا از جمله ایران Maxima شناخته می شود ، در آمریکای شمالی Infiniti I35 نام دارد ( Infiniti ، نام خودروهای لوکس شرکت نیسان است ، چیزی همانند Toyota و Lexus ) ، و همین خودروی Maxima درآسیای جنوب شرقی با نام Cefiro شناخته می شود .
لیست خودروهای مختلف نیسان با نام های متفاوتشان در قاره ها و یا کشورهای مختلف را می توانید در اینجا ببینید ( برای دیدن این صفحه به برنامه Acrobat Reader نیازمندید ) .
در پی یافتن هویت این خودرو ، اگر به صحبتهای عامه مردم گوش فرا دهید ، در خواهید یافت که همگان رونیز را خودرویی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، که این مطلب کاملا صحیح است و یکسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و .... نیز گویای همین امر است ، اما اگر مقاله " تست فنی رونیز " در مجله ماشین فروردین ۸۳ را خوانده باشید و یا به تعدادی از معدود سایت های بدست آمده از جستجوی اینترنتی عبارت Nissan Roniz مراجعه کرده باشید ، خواهید دید که رونیز را همان نیسان Xterra معرفی کرده اند ، که تصویر این خودرو را در زیر میبینید .
همانگونه که مشاهده می کنید این خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگیرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونیز متفاوت است اما در دیگر موارد تقریبا مشابه با رونیز می باشد .
این خودرو از ماه May سال ۱۹۹۹ در کارخانه نیسان آمریکای شمالی در شهر Smyrna ایالت Tennessee و بر اساس پلتفورمِ وانت ( Frontier ( Pickup که در همان کارخانه نیز تولید می شود ، عرضه می گردد . شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra کاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذکر است که Frontier همان Pickup است که در آمریکا تولید میشود تنها با این تفاوت که داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد از چراغهای رونیز استفاده شده ، البته شاید بهتر باشد بگوییم در رونیز از چراغهای Frontier استفاده شده .)
به هر ترتیب خودروی Xterra بیشتر شرایط یک وانت را دارد تا یک SUV لوکس ، این خودرو در دو نوع SE و XE با موتورهای ۴ سیلندر۲۴۰۰ سی سی ( XE ) و ۶ سیلندر ۳۳۰۰ سی سی ( SE ) تولید می شود که به ترتیب در نوع ۲۴۰۰ سی سی از موتور KA24DE با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و در نوع ۳۳۰۰ سی سی از موتور VG33E با قدرت ۱۷۰ اسب بخار ، استفاده شده . در کلیه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازکن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است ، این خودرو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد دچار تغییراتی در قسمت داشبورد و نمای جلویی شده و در مدل ۲۰۰۲ نیز موتور ۶ سیلندر آن به توربوشارژ مجهز گردیده که قدرت آنرا به ۲۱۰ اسب بخار افزایش داده ، قیمت این خودرو نیز در آمریکا بین ۱۸۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ دلار می باشد ، در تصویر زیر Xterra مدل ۲۰۰۲ را مشاهده می کنید که در قسمت داشبورد و نمای جلو دچار تغییر شده .
اما همانگونه که در ابتدا بیان شد بین Xterra و رونیز تفاوت های زیادی وجود دارد و می توان گفت تقریبا دو خودروی مشابه می باشند که بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آیا کارخانه نیسان با ایجاد تغییراتی در مدل Xterra ، طرحی جدید پدید آورده و در اختیار کارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ یا رونیز نتیجه خلاقیت مهندسین ایرانی است ؟
در جواب باید گفت ، هیچ یک از موارد بالا صحیح نیست ، مطلب ناگفته درباره رونیز که تا بحال به آن پرداخته نشده ، خودرویی است به نام Nissan Paladin ، این خودرو توسط کارخانه Zhengzhou در چین تولید می شود ، این کارخانه در سال ۱۹۹۳ در ایالت Henen چین آغاز به کار نمود و ۳۰٪ سهام آن نیز متعلق به نیسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نیسان در این کارخانه تولید می شوند .
با دیدن عکس پالادین خواهید دید که این خودرو دقیقا همان رونیز خودمان است با این تفاوت که بچه گلگیرها ، دستگیره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آینه های آن آبکاری شده . پس رونیز ، اکسترا نیست بلکه عینا همان پالادین است و پالادین و اکسترا خودروهای مشابهی هستند که از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با یکدیگر مشابهند ، به هر شکل می توان پالادین ( رونیز ) را خودرویی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت .
پالادین اولین بار در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ در نمایشگاهی در چین به نمایش گذارده شد و پس از آن در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۰۳ ( ۹ اسفند ۸۱ ) به مرحله تولید رسید و قیمت پایه آن نیز ۲۴۰۰۰ دلار است ، موتورهای بکار رفته همانند Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نیز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذکر است که این خودرو تنها برای مصرف داخلی چین می باشد و به هیچ کشور دیگری صادر نمی شود .
اما رونیز که عینا همان پالادین XE است و با همان موتور KA24DE از نیمه اول ۸۲ در پارس خودرو تولید می شود ، تنها یک تفاوت عمده با پالادین XE دارد و آن هم تغییر کوچکی در قدرت موتور می باشد ، از آنجایی که موتور KA24DE از سال ۹۱ تا کنون برای مدلهای Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده ، دارای قدرت هایی از ۱۴۳ تا ۱۶۰ اسب بخار ( بدون تغییر اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونیز از نوع ۱۶۰ اسبی که بر روی سری جدید Altima و 240SX نصب می شود ، بهره گرفته شده اما در پالادین از همان موتور ۱۴۳ اسبی اکسترا استفاده شده ، و این تنها اختلاف عمده بین رونیز و پالادین ، علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستیکی بیرونی ، تفاوت در رینگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و .... در رونیز ، می باشد.
همانطور که در سایت معرفی شده برای نامهای مختلف خودروهای نیسان دیدید ، هیچ اثری از نام رونیز حتی در قسمت پالادین دیده نمی شد ، اما در این صفحه (برای دیدن این صفحه نیز به Acrobat Reader نیازمندید ) که نام تمام تولید کننده ها و مونتاژ کننده ها و دفاتر مرکزی نیسان در سراسر دنیا را با میزان تولید و یا فروششان بیان نموده ، خواهید دید که در قسمت خاورمیانه ، کارخانه سایپا را تولید کننده Nissan Junior ( همان زامیاد یا سایپا ۲۴ ) و پارس خودرو را تولید کننده Pickup ، Patrol ، Maxima و Paladin معرفی نموده ، این امر با اینکه دال بر صحت مطالب گفته شده در بالاست اما این سوال را در ذهن بر می انگیزد که چرا نام رونیز در هیچ یک از مدارک منتشره توسط نیسان وجود ندارد و بجای آن نام پالادین بکار رفته !؟
اما در رابطه با مسائل فنی و رفاهی این خودرو ، کافی است نظر شما را به قسمتی از مقاله نویسنده سایت Cartalk در اینباره جلب نمایم ، که این خودرو را اینگونه توصیف می کند ” مطمئنا این خودرو می تواند گوی سبقت را از دیگر خودروهای SUV هم سطح خود که ۲۰ تا ۳۰ سال از عمرشان می گذرد ، برباید “ ، از لحاظ تجهیزات نیز این خودرو در پایین ترین سطح قرار دارد و تنها دارای شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، A/C و سیستم 4WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونیز صفحاتی به ترمز ABS ، کیسه هوا و دنده اتوماتیک اختصاص یافته که هنوز خبری از عرضه آنها توسط پارس خودرو نیست .
به هر روی ، حالت وانت گونه شاسی رونیز برای جاده های بیابانی بسیار مناسب است و در جاده های آسفالت نیز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما این خودرو بعنوان یک SUV لوکس به هیچ وجه قابل قبول نیست و بسیار پایین تر از استانداردهای روز دنیا است .
۱- شرک یعنی اینکه کسی حرف دیگری را به خدا ترجیح دهد. اگر کسی حرف کسی را برگفته خدا ترجیح دهد، او را سجده کرده.
۲- انسان جز خدا به هرکه سجده کند هم خودش را جهنمی کرده و هم او را. چرا که با این کار او را بت کرده و خودش هم بتساز شده است.
۳- هر جا دیدی به فرمان زن، شوهر، رئیس، مدیر یا وزیر و غیره حرف خدا را زیر پا میگذاری، مشرکی.
۴- اگر بخواهید مؤمن باشید مردم با شما نمیسازند و مدام به شما نق میزنند. دلیلش ذلت و بی عرضگی خودشان در امر دین است. ولی شما صبر کنید و مقاوم باشید.
یکی از خوانندگان عزیز پیامی رو از شهید مظلوم بهشتی فرستادند که حیفم آمد منتشر نکنم:
شرکت تویوتا با ارائه مدل RX400 قصد دارد حضور خود در بازار خودروهای دو سوخته شاسی بلند دو دیفرانسیل که معمولا مصرف بالایی دارد افزایش دهد.
لکس RX400 محصول جدید کمپانی تویوتا یک خودروی هیبریدی است که توانایی استفاده از قوای محرکه بنزینی و الکتریکی را به صورت مکمل دارد این شرکت که شعار خود را بر روی تولید خودروهای کم مصرف متمرکز کرده است قصد دارد در بخش خودروهای دو دیفرانسیل که معمولا خودروها مصرف سوخت زیادی دارد حضور جدی با خودرویی با مصرف پایین داشته باشد این در حالیست که تویوتا در بازار آمریکای شمالی و خودروهای شاسی بلند حضور چشمگیری دارد پس سعی می کند با توجه به بحران انرژی و کاهش تقاضا برای خودروهای دو دیفرانسیل به خاطر مصرف بالا با معرفی خودروهای هیبریدی همچنان در این بازار درخشان حضور داشته باشد.
این خودرو دو دیفرانسیل تویوتا که در شرکت لکسوس تحت پوشش تویوتا تولید می شود دارای موتوری با قدرت 268 اسب بخار است قوای محرکه این خودرو شامل موتور احتراق داخلی سه لیتری و یک موتور برقی است.
گفتنی است، خودرو دو رگه که از سوی شرکت تویوتا در سال 1998 ارائه شد، یک راه حل مناسب برای کاهش مصرف سوخت خودروهای بنزینی تا حدود 50 درصد است که مشکل مصرف زیاد بنزین را بوسیله تولید اینگونه خودروها می توان بهبود داد.
دو رگه کردن خودروها در جهان به سه روش موازی، ردیفی و ترکیبی انجام می شود که در روش سری ، موتور احتراق داخلی فقط کار تولید برق را انجام می دهد و موتور برقی، خودرو را حرکت می دهد. در روش موازی موتور احتراق داخلی به صورت مستقل کار می کند و موتور برقی نیز به صورت مستقل کار می کند و این عملکرد از طریق یک ECU کنترل می شود . در روش ترکیبی نیز دو گونه موازی و ردیفی باهم به صورت ترکیب شده استفاده می شوند که این روش بیشترین قابلیت را دارد و تنها مشکل این طرح پیچیدگی فوق العاده آن است
شرکت پژو مدل جدید پژو 807 که خودرویی ون است را معرفی کرد .شرکت پژو مدل 807 با موتور جدید دیزلی را وارد بازار کرده است این موتور دو لیتری توانایی تولید 120 اسب بخار را داشته و قیمتی نیز با توجه به امکاناتش بین
21 تا 24 هزار یورو دارد شرکت پژو قصد دارد با ارائه این مدل توان خود را در بازار خودروهای ون و تجاری سبک اروپا افزایش دهد و استفاده از موتورهای دیزلی که با افزایش تقاضا در اروپا مواجه شده اند در این راستا بوده است گفتنی است که هم اکنون حدود 60 درصد خودروها در فرانسه از موتورهای دیزلی بهره می برند
بنا بر مطالعات انجام شده خودروهای دیزلی بین 20 تا 65 درصد سوخت کمتری مصرف می کنند. امروزه در خودروهای سواری دیزلی مصرف چهار لیتر گازوییل به ازای هر 100 کیلومتر معمول است، ولی در خودروهای سواری بنزینی مصرف شش لیتر در هر 100 کیلومتر ایده آل ترین حالت است.
گازوییل کم گوگرد بسیار پاک تر از بنزین است. به عنوان نمونه میزان تولید دی اکسید کربن در خودروهای دیزلی به اندازه 24 و اکسید کربن به میزان 30 درصد کاهش می یابد.
بازده حرارتی موتورهای بنزینی در حدود 26 درصد است؛ حال آن که این بازده در موتورهای دیزلی 42 درصد گزارش شده است. موتورهای دیزلی 20 درصد افزایش گشتاور و 25 درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهای مشابه بنزینی دارند