اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سایپا اکنون پر فروش ترین خودروساز ایران و خاورمیانه است

مدیر بازار یابی وفروش سایپا:
    سایپا ماه گذشته 53 درصد بازار خودرو کشور را در اختیار گرفت
    سایپا اکنون پر فروش ترین خودروساز ایران و خاورمیانه است.
مهندس حسن عموزاده مدیر بازاریابی و فروش سایپا گفت سایپا ماه گذشته با تولید و عرضه 24 هزار دستگاه انواع سواری پراید ، سایپا 141 ، زانتیا و ریو موفق شد سهم خودرو را در بازار داخلی به 53 درصد افزایش دهدبدین ترتیب سایپا با پیشی گرفتن از سایر شرکتها ، به خودروساز اول ایران و خاورمیانه تبدیل شده است . سایپا در فروردین ماه سال 1383 حدود 39 درصد سهم بازار کشور را داشت . وی افزود طبق آمار دفتر صنایع ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنایع و معادن ، پس از شرکت سایپا ، شرکت ایران خودرو و شرکت پارس خودرو (عضو گروه سایپا ) در رده دوم و سوم قرار گرفتند . مهندس عموزاده افزایش سهم سایپا در بازار داخل را ناشی از افزایش رضایتمندی مشتریان از محصولات این شرکت ، کیفیت بالا ، خدمات پس از فروش گسترده و قیمت مناسب ارزیابی کرد و گفت تولید انواع پراید ، سایپا 141 ریو و زانتیا در سایپا ماه گذشته 26 درصد رشد داشت که از برنامه پیش بینی شده بیشتر است.
    مهندس عموزاده ، بجز سایپا ، سهم سایر خودروسازان کشور از بازار داخلی در فروردین ماه کاهش یافته است و براساس پیش بینی ها سهم بازار سایپا در اردیبهشت ماه نیز از سهم بازار سایر شرکتها بیشتر خواهد شد.
    مدیر بازرایابی و فروش سایپا گفت در فروردین ماه گذشته سایپا حدود 1600 دستگاه پراید گازسوز نیز تولید و عرضه کرد که حدود 4 برابر خودروهای گاز سوز تولیدی سایر شرکتهای داخلی است . وی برنامه ریزی اصولی ،دید دراز مدت ، کسب استاندارد روز دنیا و تولید مطابق سلیقه و فرهنگ ایرانیان را رویکرد سایپا در تولید خودرو دانست و گفت براین اساس است که سایپا در همه زمینه های ، تولید ، کیفیت ، داخلی سازی ، فروش و سهم بازار ، بورس ،سرمایه گذاری زیر بنایی ،داخلی سازی و حتی عمل به مسئولیتهای اجتماعی ........پیشتاز سایر شرکتها بوده است .

مشخصات فنی و امکانات ریو

 

نوع خوردو

سواری

نوع موتور

انژکتوری

نوع گیربکس

5 دنده معمولی

اتوماتیک 4  سرعته(Option)

نام تجاری

LS

نوع کاربرد

سواری شخصی

 

نوع

DOHC - چهار سیلندر

قطر سیلندروکورس

83.4*75.5 mm

حجم موتور

1493 cc

نسبت تراکم

9.5:1

حداکثر گشتاور kg.m/rpm

4500/

13.5

حداکثر قدرت   Ps/rpm

5500/

97

جعبه دنده

نوع

دستی

اتوماتیک

نسبت تبدیل

 

دنده 1

3.417

2.800

دنده 2

1.895

1.540

دنده 3

1.296

1.000

دنده 4

0.968

0.700

دنده 5

0.780

-----

دنده عقب

3.272

2.333

دیفرانسیل

 

نسبت تبدیل

4.167

3.736

ظرفیت خودرو

 

حجم روغن موتور

3.4 lit

حجم مخزن سوخت

45 lit

ظرفیت آب سیستم خنک کننده

6 lit

عملکرد

مصرف سوخت ترکیبی

6.9 لیتر در صد کیلومتر

حداکثر سرعت

175 کیلومتر در ساعت

سیستم سوخت رسانی

ظرفیت باک

45 lit

محل باک

عقب در زیر صندوق و صندلی عقب

نوع پمپ سوخت رسانی

الکتریکی - مستقر در باک

نوع سوخت رسانی به سیلندرها

انژکتوری - چند نقطه ای

 

 

 

 

سیستم تهویه مطبوع

سیستم قفل مرکزی

شیشه بالابر برقی درب های جلو و عقب

شیشه ها رنگی

آنتن ثابت روی سقف

دورسنج موتور

فیلتر جلوگیری از آلاینده های تبخیری

گرم کن شیشه عقب

سیستم رادیو + (CD Player(MP3

ساعت دیجیتال

کمربند ایمنی صندلیهای جلو و عقب

آینه های جانبی قابل تنظیم از داخل

برف پاک کن دو سرعته جلو با تایمر قابل تنظیم

صندلی های جلو قابل تنظیم

رینگ اسپرت

درب بازکن صندوق عقب از داخل

سیستم تغذیه سوخت انژکتوری

فرمان هیدرولیک

سیستم ترمز ABS

سیستم ضد سرقت (Immobilizer)

پروژکتور جلو

گیربکس اتوماتیک

ایربگ راننده و سرنشین جلو

 

آغاز شمارش معکوس برای اجرای قرارداد "ال90"

شمارش معکوس برای اصلاح و نهایی شدن قرارداد "ال90" و فعالیت رسمی رنو فرانسه در ایران آغاز شده است.
محسن شاطرزاده ادامه داد: تا پایان هفته تکلیف قرارداد"ال90" و فعالیت رنو فرانسه در ایران مشخص می شود .
وی  آماده بودن سه قرارداد الحاقی ال 90 برای امضا را نه تکذیب و نه تائید کرد، اما گفت: به صورت مفصل در این خصوص آخر هفته جاری توضیح خواهم داد.
، یکی از خبرگزاری های داخلی امروز خبر داده است، سه قرارداد الحاقی ال 90 برای امضا بین شرکت رنو-پارس و شرکت خودروسازی رنو در مورد خودروی" ال 90 " تنظیم و آماده امضا شده است.

کمی درباره رونیز

تا بحال به فکر یافتن اطلاعاتی درباره رونیز ، افتاده اید ، اگر نه کافی است به یکی از موتورهای جستجو رفته ، عبارت Nissan Roniz را جستجو نمایید ، آنچه خواهید یافت اطلاعات معدودی درباره خودروهای ایرانی و رونیز تولیدی پارس خودرو است ، این بار سری به قسمت کد تلفنهای ایران در دفترچه تلفن و یا سررسید خود بزنید ؛ در قسمت حرف ” ر “ با نام رونیز علیا روبرو خواهید شد که نام روستایی در استان فارس می باشد . پس تا اینجا مشخص شد که نام این خودرو کاملا فارسی است و خودرویی به این نام  ، توسط نیسان تولید نمی شود . شاید سوال کنید چگونه نیسان اجازه تغییر نام خودرویش را به پارس خودرو داده و در جواب باید گفت ؛ چنین امری برای کارخانه نیسان کاملا طبیعی است ، چرا که نیسان برای هر یک از خودروهایش در هر قاره و حتی در مواردی در هر کشور ، نامی متفاوت برگزیده . به طور مثال ؛ وانت Pickup موجود در ایران در آمریکای شمالی با نام Frontier و در قاره اقیانوسیه با نام Navara شناخته می شود ، همچنین خودروی Maxima در آمریکای شمالی خودرویی کاملا متفاوت با  مَکسیمای موجود در دیگر نقاط دنیا است و خودرویی که در دیگر نقاط دنیا از جمله ایران Maxima شناخته می شود ، در آمریکای شمالی Infiniti I35 نام دارد ( Infiniti ، نام خودروهای لوکس شرکت نیسان است ، چیزی همانند Toyota و Lexus ) ، و همین خودروی Maxima درآسیای جنوب شرقی با نام Cefiro شناخته می شود .

لیست خودروهای مختلف نیسان با نام های متفاوتشان در قاره ها و یا کشورهای مختلف را می توانید در اینجا ببینید ( برای دیدن این صفحه به برنامه Acrobat Reader نیازمندید ) .

در پی یافتن هویت این خودرو ، اگر به صحبتهای عامه مردم گوش فرا دهید ، در خواهید یافت که همگان رونیز را خودرویی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، که این مطلب کاملا صحیح است و یکسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و .... نیز گویای همین امر است ، اما اگر مقاله " تست فنی رونیز " در مجله ماشین فروردین ۸۳ را خوانده باشید و یا به تعدادی از معدود سایت های بدست آمده از جستجوی اینترنتی عبارت Nissan Roniz مراجعه کرده باشید ، خواهید دید که رونیز را همان نیسان Xterra معرفی کرده اند ، که تصویر این خودرو را در زیر میبینید .

          

همانگونه که مشاهده می کنید این خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگیرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونیز متفاوت است اما در دیگر موارد تقریبا مشابه با رونیز می باشد .

این خودرو از ماه May سال ۱۹۹۹ در کارخانه نیسان آمریکای شمالی در شهر Smyrna  ایالت Tennessee  و بر اساس پلتفورمِ وانت ( Frontier ( Pickup   که در همان کارخانه نیز تولید می شود ، عرضه می گردد . شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra کاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذکر است که Frontier همان Pickup است که در آمریکا تولید میشود تنها با این تفاوت که داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد از چراغهای رونیز استفاده شده ، البته شاید بهتر باشد بگوییم در رونیز از چراغهای Frontier استفاده شده .) 

              

به هر ترتیب خودروی  Xterra بیشتر شرایط یک وانت را دارد تا یک SUV لوکس ، این خودرو در دو نوع SE و XE با موتورهای ۴ سیلندر۲۴۰۰ سی سی ( XE ) و ۶ سیلندر ۳۳۰۰ سی سی ( SE ) تولید می شود که به ترتیب در نوع ۲۴۰۰ سی سی از موتور KA24DE با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و در نوع ۳۳۰۰ سی سی از موتور VG33E با قدرت ۱۷۰ اسب بخار ، استفاده شده . در کلیه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازکن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است ، این خودرو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد دچار تغییراتی در قسمت داشبورد و نمای جلویی شده و در مدل ۲۰۰۲ نیز موتور ۶ سیلندر آن به توربوشارژ مجهز گردیده که قدرت آنرا به ۲۱۰ اسب بخار افزایش داده ، قیمت این خودرو نیز در آمریکا بین ۱۸۰۰۰ تا ۲۸۰۰۰ دلار می باشد ، در تصویر زیر  Xterra مدل ۲۰۰۲ را مشاهده می کنید که در قسمت داشبورد و نمای جلو دچار تغییر شده .

       

اما همانگونه که در ابتدا بیان شد بین Xterra و رونیز تفاوت های زیادی وجود دارد و می توان گفت تقریبا دو خودروی مشابه می باشند که بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آیا کارخانه نیسان با ایجاد تغییراتی در مدل Xterra ، طرحی جدید پدید آورده و در اختیار کارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ یا رونیز نتیجه خلاقیت مهندسین ایرانی است ؟

در جواب باید گفت ، هیچ یک از موارد بالا صحیح نیست ، مطلب ناگفته درباره رونیز که تا بحال به آن پرداخته نشده ، خودرویی است به نام Nissan Paladin ، این خودرو توسط کارخانه Zhengzhou در چین تولید می شود ، این کارخانه در سال ۱۹۹۳ در ایالت Henen چین آغاز به کار نمود و ۳۰٪ سهام آن نیز متعلق به نیسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نیسان در این کارخانه تولید می شوند .

با دیدن عکس پالادین خواهید دید که این خودرو دقیقا همان رونیز خودمان است با این تفاوت که بچه گلگیرها ، دستگیره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آینه های آن آبکاری شده . پس رونیز ، اکسترا نیست بلکه عینا همان پالادین است و پالادین و اکسترا خودروهای مشابهی هستند که از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با یکدیگر مشابهند ، به هر شکل می توان پالادین ( رونیز ) را خودرویی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت .

    

پالادین اولین بار در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ در نمایشگاهی در چین به نمایش گذارده شد و پس از آن در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۰۳ ( ۹ اسفند ۸۱ ) به مرحله تولید رسید و قیمت پایه آن نیز ۲۴۰۰۰ دلار است ، موتورهای بکار رفته همانند Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نیز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذکر است که این خودرو تنها برای مصرف داخلی چین می باشد و به هیچ کشور دیگری صادر نمی شود .

                                  

اما رونیز که عینا همان پالادین XE است و با همان موتور KA24DE از نیمه اول ۸۲ در پارس خودرو تولید می شود ، تنها یک تفاوت عمده با پالادین XE دارد و آن هم تغییر کوچکی در قدرت موتور می باشد ، از آنجایی که موتور KA24DE از سال ۹۱ تا کنون برای مدلهای  Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده ، دارای قدرت هایی از ۱۴۳ تا ۱۶۰ اسب بخار ( بدون تغییر اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونیز از نوع ۱۶۰ اسبی که بر روی سری جدید Altima و 240SX نصب می شود ، بهره گرفته شده اما در پالادین از همان موتور ۱۴۳ اسبی اکسترا استفاده شده ، و این تنها اختلاف عمده بین رونیز و پالادین ، علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستیکی بیرونی ، تفاوت در رینگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و ....  در رونیز ، می باشد.

همانطور که در سایت معرفی شده برای نامهای مختلف خودروهای نیسان دیدید ، هیچ اثری از نام رونیز حتی در قسمت پالادین دیده نمی شد ، اما در این صفحه  (برای دیدن این صفحه نیز به Acrobat Reader نیازمندید ) که نام تمام تولید کننده ها و مونتاژ کننده ها و دفاتر مرکزی نیسان در سراسر دنیا را با میزان تولید و یا فروششان بیان نموده ، خواهید دید که در قسمت خاورمیانه ، کارخانه سایپا را تولید کننده Nissan Junior ( همان زامیاد یا سایپا ۲۴ ) و پارس خودرو را تولید کننده Pickup ، Patrol ، Maxima و Paladin معرفی نموده ، این امر با اینکه دال بر صحت مطالب گفته شده در بالاست اما این سوال را در ذهن بر می انگیزد که چرا نام رونیز در هیچ یک از مدارک منتشره توسط نیسان وجود ندارد و بجای آن نام پالادین بکار رفته !؟ 

اما در رابطه با مسائل فنی و رفاهی این خودرو ، کافی است نظر شما را به قسمتی از مقاله نویسنده سایت Cartalk در اینباره جلب نمایم ، که این خودرو را اینگونه توصیف می کند ” مطمئنا این خودرو می تواند گوی سبقت را از دیگر خودروهای SUV هم سطح خود که ۲۰ تا ۳۰ سال از عمرشان می گذرد ، برباید  “ ، از لحاظ تجهیزات نیز این خودرو در پایین ترین سطح قرار دارد و تنها دارای شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، A/C و سیستم 4WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونیز صفحاتی به ترمز ABS ، کیسه هوا و دنده اتوماتیک اختصاص یافته که هنوز خبری از عرضه آنها توسط پارس خودرو نیست .

به هر روی ، حالت وانت گونه شاسی رونیز برای جاده های بیابانی بسیار مناسب است و در جاده های آسفالت نیز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما این خودرو بعنوان یک SUV لوکس به هیچ وجه قابل قبول نیست و بسیار پایین تر از استانداردهای روز دنیا است .

چند نقل از استاد ارجمند شیخ علی اکبر طهرانی

۱- شرک یعنی اینکه کسی حرف دیگری را به خدا ترجیح دهد. اگر کسی  حرف کسی را برگفته خدا ترجیح دهد، او را سجده کرده.

۲-  انسان جز خدا به هرکه سجده کند هم خودش را جهنمی کرده و هم او را. چرا که با این کار او را بت کرده و خودش هم بت‌ساز شده است.

۳- هر جا دیدی به فرمان زن، شوهر، رئیس، مدیر یا وزیر و غیره حرف خدا را زیر پا می‌گذاری، مشرکی.

 

۴-  اگر بخواهید مؤمن باشید مردم با شما نمی‌سازند و مدام به شما نق می‌زنند. دلیلش ذلت و بی عرضگی خودشان در امر دین است. ولی شما صبر کنید و مقاوم باشید.

 

 

منبع

یکی از خوانندگان عزیز پیامی رو از شهید مظلوم بهشتی فرستادند که حیفم آمد منتشر نکنم:

بسمه تعالی
دوست عزیز سلام
با توجه به اینکه در آستانه سوم خرداد ماه قرار داریم و این ماه یادآور خاطره های زیادی از انقلاب و جنگ تحمیلی است و توام با یاد شهدا است، توجه شما را به فرازهایی از  سخنان شهید مظلوم بهشتی جلب می کنم. ایشان فرمودند:
« اگر در خط خدا بمانیم و در خط سازش نغلطیم انقلاب با شکست مواجه نمی شود.
* ای معلم ، ای مربی ، ای عالم دینی، ای روحانی ،ای مدیر مدرسه ،ای مدیر ارگان، ای مدیر جامعه، مبادا برای پوشاندن نقائص خویشتن به اعمال خشونت و دیکتاتوری متوسل شوی و از آزادی طبیعی دیگران جلوگیری نمایی.
* همه حق اظهار نظر درباره مسئولان جامعه را دارند به شرط آنکه راست بگویند

در سال پیامبر اعظم (ص) یاد و خاطره تمام شهدای مظلوم گرامی باد.
 

تویوتا خودروی هیبریدی دو دیفرانسیل تولید می کند

شرکت تویوتا با ارائه مدل RX400 قصد دارد حضور خود در بازار خودروهای دو سوخته شاسی بلند دو دیفرانسیل که معمولا مصرف بالایی دارد افزایش دهد.

لکس RX400 محصول جدید کمپانی تویوتا یک خودروی هیبریدی است که توانایی استفاده از قوای محرکه بنزینی و الکتریکی را به صورت مکمل دارد این شرکت که شعار خود را بر روی تولید خودروهای کم مصرف متمرکز کرده است قصد دارد در بخش خودروهای دو دیفرانسیل که معمولا خودروها مصرف سوخت زیادی دارد حضور جدی با خودرویی با مصرف پایین داشته باشد این در حالیست که تویوتا در بازار آمریکای شمالی و خودروهای شاسی بلند حضور چشمگیری دارد پس سعی می کند با توجه به بحران انرژی و کاهش تقاضا برای خودروهای دو دیفرانسیل به خاطر مصرف بالا با معرفی خودروهای هیبریدی همچنان در این بازار درخشان حضور داشته باشد.

این خودرو دو دیفرانسیل تویوتا که در شرکت لکسوس تحت پوشش تویوتا تولید می شود دارای موتوری با قدرت 268 اسب بخار است قوای محرکه این خودرو شامل موتور احتراق داخلی سه لیتری و یک موتور برقی است.

خودروهای هیبریدی، ترکیبی از موتورهای الکتریکی با موتورهای درون سوز هستنند و در تولید این خودروها سعی شده که وضعیت سوخت بهبود پیدا کند. البته پیش بینی می شود تقاضای این خودرو تا پایان دهه اخیر میلادی بیش از سه درصد تقاضای فعلی نباشد. این در حالی است که دولت آمریکا پیش بینی کرده که تقاضا برای بنزین در این کشور تا سال 2012 با 17 درصد افزایش به 10.64 میلیون بشکه در روز برسد، اما خودروهای هیبریدی همچنان سهم بسیار کمی از خودروهای آمریکا را تشکیل خواهند داد و در سال جاری سهم خودروهای هیبریدی از بازار خودرو آمریکا 1.3 درصد خواهد بود.

گفتنی است، خودرو دو رگه که از سوی شرکت تویوتا در سال 1998 ارائه شد، یک راه حل مناسب برای کاهش مصرف سوخت خودروهای بنزینی تا حدود 50 درصد است که مشکل مصرف زیاد بنزین را بوسیله تولید اینگونه خودروها می توان بهبود داد.

دو رگه کردن خودروها در جهان به سه روش موازی، ردیفی و ترکیبی انجام می شود که در روش سری ، موتور احتراق داخلی فقط کار تولید برق را انجام می دهد و موتور برقی، خودرو را حرکت می دهد. در روش موازی موتور احتراق داخلی به صورت مستقل کار می کند و موتور برقی نیز به صورت مستقل کار می کند و این عملکرد از طریق یک ECU کنترل می شود . در روش ترکیبی نیز دو گونه موازی و ردیفی باهم به صورت ترکیب شده استفاده می شوند که این روش بیشترین قابلیت را دارد و تنها مشکل این طرح پیچیدگی فوق العاده آن است

مدل جدید از شرکت پژو

شرکت پژو مدل جدید پژو 807 که خودرویی ون است را معرفی کرد .شرکت پژو مدل 807 با موتور جدید دیزلی را وارد بازار کرده است این موتور دو لیتری توانایی تولید 120 اسب بخار را داشته و قیمتی نیز با توجه به امکاناتش بین

 

21 تا 24 هزار یورو دارد شرکت پژو قصد دارد با ارائه این مدل توان خود را در بازار خودروهای ون و تجاری سبک اروپا افزایش دهد و استفاده از موتورهای دیزلی که با افزایش تقاضا در اروپا مواجه شده اند در این راستا بوده است گفتنی است که هم اکنون حدود 60 درصد خودروها در فرانسه از موتورهای دیزلی بهره می برند

بنا بر مطالعات انجام شده خودروهای دیزلی بین 20 تا 65 درصد سوخت کمتری مصرف می کنند. امروزه در خودروهای سواری دیزلی مصرف چهار لیتر گازوییل به ازای هر 100 کیلومتر معمول است، ولی در خودروهای سواری بنزینی مصرف شش لیتر در هر 100 کیلومتر ایده آل ترین حالت است.

گازوییل کم گوگرد بسیار پاک تر از بنزین است. به عنوان نمونه میزان تولید دی اکسید کربن در خودروهای دیزلی به اندازه 24 و اکسید کربن به میزان 30 درصد کاهش می یابد.

بازده حرارتی موتورهای بنزینی در حدود 26 درصد است؛ حال آن که این بازده در موتورهای دیزلی 42 درصد گزارش شده است. موتورهای دیزلی 20 درصد افزایش گشتاور و 25 درصد افت قدرت موتور نسبت به موتورهای مشابه بنزینی دارند