اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

بیانیه همایش "صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی "

،اولین همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی با استقبال کثیر جامعه صنعت قطعه سازی و خودروسازی در سالن همایش های هتل المپیک برگزار شد که در پایان بیانیه ای به شرح ذیل صادر کرد:
صنعت خودرو و صنایع قطعه سازی در عصر جدید به عنوان موتور توسعه و پیشرفت صنعتی و اقتصادی خوانده می شود.صنعت خودرو به دلیل ارتباط با بیش از 60صنعت دیگر ،به "صنعت صنعت ها"یا "لکوموتیو صنایع "مشهور است.در ساخت خودرو ،مجموعه ای از تکنولوژی های فلزی،پلاستیک،صنایع شیمیائی ،چوب ،پارچه و موکت ،عایق،شیشه ،صنایع الکتریکی و الکترونیکی ،متالوژی ،طراحی ،مدیریت ،اقتصاد و صدها مورد دیگر دخالت دارند.

این صنعت درمیان 28 صنعت به لحاظ پیوندهای پسین دارای رتبه 2 و از نظر پیوندهای پیشین حائز رتبه 19است.

صنعت خودرو به عنوان عظیم ترین زنجیره ارزش اشتغالزا درمیان صنایع معرفی شده است و در ایران بالغ بر 15000میلیارد تومان در شرکت های خودروسازی و نزدیک به 4100 شرکت قطعه سازی سرمایه گذاری شده است.

این صنعت که عملا از دهه 70با ساماندهی شرکت های مادر قطعه ساز یعنی سازه گستر و ساپکو شکل گرفت ،اکنون به رشد قابل توجهی دست یافته ،به طوری که به جرات می توان گفت به مقیاس جهانی تولید در کشورهای درحال توسعه با تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال ،رسیده است.

همچنین به لحاظ فناوری ،ساختار ،منابع انسانی و کیفیت به استانداردهای تولید جهانی دست یافته است.

دراین میان قطعه سازان اصلی ترین نقش در رشد کمی و کیفی این صنعت داشته اند و خود نیز به بالاترین مدارج ترقی رسیده اند .به طوری که بسیاری از قطعه سازان محصولات خود را به کشورهای توسعه یافته و خودروسازان درجه اول دنیا صادر می کنند یا از توان بالقوه صادرات برخوردارند.

دراین مقطع و با عنایت به آنچه گفته شد لزوم تغییر دیدگاه دولت و مسئولان و دست اندرکاران این صنعت احساس می شد که به همین منظور همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی برگزار گردید.با توجه به آنچه در مباحث سخنرانان محترم بیان شد ،مواد ذیل استنباط می شود:

1.رویکرد حمایتی دولت باید از حالت مالی صرف به حمایت های ساختاری تغییر یابد.

2.متاسفانه هنوز مشکلات قوانین و مقررات در این حوزه ادامه دارد که اصلاح قوانین به ویژه قانون کار و تجارت در جهت حفظ بهره وری صنایع و اشتغال از خواسته های شرکت کنندگان دراین همایش است.

3.اصلاح ساختار تسهیلات و ایجاد رقابت در این حوزه به منظور حمایت از شرکت های تولیدی ازمطالبات سخنرانان و شرکت کنندگان است.

4.حمایت های نوین فنی و مهندسی از جمله خواسته های قطعه سازان است که در دولت می تواند دراین زمینه بهترین روش ها و تکنولوژی ها را دراختیار صنعتگران قرار دهد.

5.حمایت از همکاری مشترک با شرکت های صاحب برند و معتبر خارجی به منظور انتقال تکنولوژی یکی از خواسته های به حق قطعه سازان است که توسعه آن هم برای صادرات وهم برای کیفیت ساخت داخل بسیار مفید و اثر بخش خواهد بود.

در پایان با تشکر صمیمانه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ،وزارت صنایع ومعادن ،سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران ،انجمن سازندگان قطعات ،شرکت های ایران خودرو ،سایپا ،مگاموتور ،ماهنامه کیفیت خودرو و تمامی صنعتگران و تلاشگران عرصه صنایع قطعه سازی به ویژه سخنرانان و میهمانان عزیز کمال تشکر وتقدیر را داشته و امید است نتایج این همایش مورد عنایت مسئولان محترم درعرصه های مذکور قرار گیرد .

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته







"آرش" در نمایشگاه پاریس

در بین تازه واردهای نمایشگاه بین المللی پاریس بی شک یکی از خودروها مورد توجه ایرانی ها قرار خواهد گرفت.

"AF10"یک اتومبیل سوپر اسپرت زیباست که نام آن برمبنای طراح ایرانی اش شکل گرفته.

آرش فربد طراح ایرانی مقیم انگلستان سعی دارد که سوپر اسپرت جدیدش را در پاریس به معرض دید عموم بگذارد.

او پیش ازاین هم به تولید یک خودروی اسپرتی به نام فربد GTSدست زده است که در ماههای پایانی سال 2006اولین سری آن تحویل داده خواهد شد.

"فربد GTS"به بازار آمریکا و ژاپن هم صادر می شود .چون قیمت آن در حدود 200/48 پوند و بسیار مناسب است.

اما AF10 اساسا چیز دیگری است .طراحی چشمگیر این خودرو و عملکرد حیرت انگیز آن احتمالا با مشتریان زیادی پاسخ داده خواهد شد.AF 10 با بدنه کربنی و شاسی کربن و فولاد به همراه موتور هشت سیلندر و هفت لیتری شورلت کوروت می تواند به سرعت حدود 200مایل بر ساعت "320 کیلومتر"دست پیدا کند.

AF10مجهز به گیربکس گراتزیانو است و تا بحال چند بار در پیست میلبروک تست شده است.

اگر بسیاری از علاقمندان به بازی های کامپیوتری با مدل "فربد GTS"در بازی XBOXآشنا شدند حالا مدل AF10 به صورت واقعی پشت همه را خواهد لرزاند.


"فربد GTS" در نمایشگاه انگلستان







نگرانی از آینده جگوار

گربه وحشی مثل سابق نمی‌غرد و نمی‌تازد. وضع از وقتی خراب شده که کمپانی مادر یعنی فورد در سراشیبی افتاده است.

حالا علاقه‌مندان به برند جگوار صرفنظر از رابطه سود و زیان بین جگوار و فورد نگران آینده این کمپانی هستند. جگوار سالهاست که نشانه تشخص و اشرافیت در اروپا تلقی می‌شود و اساسا در زمره خودروهای کلاسیک و ریشه‌دار است. هر چند بعضی از برندها مثل مرسدس و ب‌ام‌و و اخیرا لکسوس مشتریان زیادی در رده خودروهای لوکس دارند اما جاگوار با وجود کیفیت پایین‌تر همواره مورد احترام خریداران خودرو در جهان بوده است. در واقع قدمت و پایبندی به اصول و طراحی سنتی از مهم‌ترین دلایل برانگیختن چنین احساساتی است.

به همین دلیل است که حالا نگرانی‌هایی به خاطر از دست رفتن اعتبار جگوار پیش آمده و دلالان و نمایندگان رسمی فروش آن مراتب را به گوش مدیریت کمپانی رسانده‌اند.

بیشتر نمایندگان فروش و خدمات جگوار در آمریکای شمالی و اروپا تقاضا دارند که اگر بنا به فروش جگوار است حداقل در انتخاب خریدار دقت شود و خریدار از آمریکای شمالی و اروپا انتخاب شود. خیلی از نمایندگان فروش هم گروه موفق رنو – نیسان را بهترین گزینه برای در اختیار گرفتن جگوار دانسته‌اند.

در واقع بیشتر نگرانی‌ها به این خاطر است که مبادا کمپانی‌های چینی وارد مذاکره با سران جگوار شوند و مالک آن شوند. البته هنوز هیچ پیشنهادی از سوی چینی‌ها نرسیده اما به هر حال نگرانی نمایندگان فروش هم چندان غیر عادی نیست. فرانکو سانتی نماینده فروش با سابقه 39 ساله جگوار و آستون مارتین در رم ایتالیا یکی از این گروه است که می‌گوید: «تا سر حد مرگ خواهم ترسید اگر بشنوم روزی جگوار به دست چینی‌ها افتاده.» او با آن که سال‌ها قبل فقط 400 دستگاه جگوار فروخته اما بیشتر از آنکه نگران جیبش باشد نگران سابقه و اعتبار جگوار است. سانتی هم معتقد است که معامله با رنو بهترین شکل ممکن است. وولفگانگ وین بروگ مدیر مرکز فروش جگوار در سار بروکن آلمان معتقد است که بهتر است جگوار همچنان در اختیار خانواده فورد باقی بماند. «ما ترجیح می‌دهیم با فورد بمانیم تا اینکه کمپانی به دست چینی‌ها یا شرکت‌های نامرتبط دیگر بیفتد. اگر چنین اتفاقی بیفتد قطعا ارتباط مردم با نام برتر جگوار در دنیای خودرو به مخاطره خواهد افتاد.»

فورد هفته گذشته اعلام کرد که براساس بازنگری‌هایش در برنامه استراتژیک کمپانی ممکن است همه یا حداقل بخشی از آستون مارتین را بفروشد. البته ممکن است در پی چنین اقدامی وضعیت لندروور و جگوار هم به چنین سرنوشتی دچار شوند.

امسال خودروسازان انگلیسی تبار زیر مجموعه فورد حدود 162 میلیون دلار سقوط در فروش داشته‌اند در حالی که سال قبل در همین زمان 17 میلیون دلار سود خالص به حساب آنها واریز شده بود. بنابراین ممکن است به خاطر مسائل پیش‌آمده فورد از ادعای پیشینش مبنی بر فروش یکجای جگوار، لندروور و آستون مارتین کوتاه بیاید.

یکی از شرکت‌های خصوصی چند ملیتی اعلام کرده که تمایل به خرید برندهای اروپایی فورد دارد. جالب است که یکی از اعضای اصلی این شرکت «ژاک ناصر»، مدیر عامل پیشین فورد است. از طرف دیگر شرکت انگلیسی JCB که در اصل تولیدکننده ماشین آلات عمرانی است نیز خواهان خرید جگوار بوده است اما رسما اعلام کرده که فقط جگوار را می‌خواهد نه لندروور و آستون مارتین را.

با آنکه هر دوی این پیشنهادها از سوی مشتریان اروپایی مطرح شده اما نمایندگان فروش جگوار نگران هستند که مبادا در تفسیر مالکیت ضرر اصلی متوجه آنها شود. این موضوعی است که حتی اعضای مرکز تحقیق در جگوار هم به عنوان هشدار به سران فورد متذکر شده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد که فورد همچنان اصرار به فروش جگوار داشته باشد.

از سال 1989 که فورد مالک اصلی جگوار شد تا به حال حدود 10 میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است اما هنوز جگوار به آن حد از سود دهی لازم دست پیدا نکرده است.

خط تولید سمنددرونزوئلا آبان ماه امسال راه اندازی می شود

خبرخودرو،مدیر مرکز مهندسی محصول ایران خودرو در مراسم ارسال نخستین محموله صادراتی سمند به ونزوئلا با بیان این مطلب افزود: با راه اندازی این خط تولید با ظرفیت 4دستگاه در ساعت تنها طی سه ماه، رکوردی جدید در راه اندازی خطوط تولید در خارج از کشور به نام ایران خودرو رقم خواهد خورد.
کیانوش پورمجیب در خصوص ارزش محموله ارسالی به ونزوئلا گفت: این محموله شامل قطعات و مجموعه های 24دستگاه خودرو سمند معمولی و همچنین ابزار مونتاژ است که ارزشی حدود 10 میلیارد ریال دارد.

وی ادامه داد: 500 دستگاه سمند معمولی و ال ایکس با انواع موتورهای( IP16 1600 سی سی و TU5 1600 سی سی) تاپایان سال جاری در سایت ایران خودرو در ونزوئلا تولید خواهد شد.

پورمجیب تصریح کرد: ایران خودرو حدود 100میلیارد ریال در قالب شرکت سرمایه گذاری مشترک VENIRAUTO در ونزوئلا سرمایه گذاری خواهد کرد که به این ترتیب 51 درصد سهام این شرکت حداقل به مدت پنج سال در اختیار ایران خودرو خواهد بود

مدیر مرکز مهندسی محصول ایران خودرو همچنین در خصوص احتمال توسعه خط تولید سمند در ونزوئلا اظهار داشت: مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته در صورت لزوم در آینده خطوط بدنه سازی و رنگ خودرو نیز در ونزوئلا احداث خواهد شد.

امیر هواشم مدیر پشتیبانی صادرات ایران خودرو نیز در این مراسم گفت: قطعات و مجموعه های سمند به صورت SKD ابتدا به بندر مرسین ترکیه حمل شده و سپس از طریق دریایی و حمل با کشتی به ونزوئلا ارسال خواهد شد.

وی آماده سازی و تدارک مقدمات حمل تا تحویل سمندهای صادراتی را از مهمترین وظایف مدیریت پشتیبانی صادرات عنوان کرد و افزود: به محض دریافت سفارش از مدیر پروژه صادرات به ونزوئلا، قطعات و مجموعه ها از طریق مدیریت پشتیبانی سفارش گذاری، بسته بندی و آماده حمل شده و همه مدارک از جمله بیمه و اسناد مالی آن تایید شده است.

گفتنی است هوگو چاوز ریس جمهور ونزوئلا ملقب به مرد آهنین نام تورپیال (پرنده تیز پرواز) را برای سمند پشنهاد کرده است .

ریو ساخت سایپا مجوز صادرات به همه کشورها دریافت کرد

مرتضی شفیعی معاون کیفیت سایپاگفت: طبق ممیزی سالانه گروه کیفیت شرکت کیا- هیوندای کره جنوبی، در سال 2006 خودروی ریو و خط تولید این خودرو در سایپا با کسب امتیاز بسیار خوب در بین محصولات و خطوط تولید 17 شرکت همکار شرکتهای کیا- هیوندای در کشورهای مختلف، رتبه دوم را کسب نمود.

وی افزود بر اساس توافقات انجام شده با شرکت کیا- هیوندای کسب امتیاز مذکور به معنای مجوز صادرات این محصول به کلیه کشورهای دنیا می باشد.

معاون کیفیت سایپا گفت: کیفیت ساخت بدنه، رنگ و مونتاژ محصول، عملکرد قسمتهای مختلف خودرو، فرایند تولید مطابق با استاندارد در سایپا، علت اصلی کسب رتبه دوم از سوی این شرکت بوده است.

مرتضی شفیعی با اشاره به اینکه گروه کیفیت شرکت کیا-هیوندای کره جنوبی هر ساله اقدام به ممیزی محصول و فرایند تولید در شرکتهای همکار خود در خارج کره (Overseas) می نمایدگفت: طبق استاندارد کیا- هیوندای این ممیزی در دو حوزه محصول و فرایند صورت می پذیرد و بر اساس آن مطابقت مشخصات ظاهری و عملکردی خودرو و نیز ویژگیهای فرایند تولید و سیستمهای کیفی مورد ارزیابی قرار می گیرد. خوشبختانه سایپا در اولین سال حضور خود در این ممیزی موفق به کسب امتیاز بسیار خوب شده است.

معاون کیفیت سایپا با اشاره به آغاز تولید ریو در سایپا از سال گذشته گفت این خودرو دارای استاندارد یورو III بوده و مجهز به موتور 1500 سی سی، 16 سوپاپ و سرعت 180 کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت 7/5 لیتر در صد کیلومتر در خارج شهر و 9/6 لیتر در سیکل ترکیبی است.

وی افزود فرمان هیدرولیک، سیستم ترمز دیسکی خنک شونده، تسمه ایمنی برای حفاظت سرنشینان و فرمان پذیری مناسب، سیستم تهویه مطبوع، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب، شتاب بالا، سیستم ضد سرقت، قفل کودک و شیشه بالابر برقی عقب و جلو از دیگر ویژگیهای این خودرو است. سیستم ضد سرقت ریو به نحوی عمل می کند که با کنترل و شناسایی سوئیچ اصلی خودرو، مانع روشن شدن خودرو توسط هر کلیدی به جز سوئیچ اصلی می شود.

کمری ازمرز 5میلیون گذشت

کمری مدل پرفروش کمپانی تویوتا ،از مرز پنج میلیون دستگاه گذشت.جمعه گذشته درخط تولیدی تویوتای آمریکای شمالی درایالت کنتاکی پنج میلیونمین دستگاه کمری تولید شد و به بازار رفت.

کمری از سال 1983آغاز به تولید کرد و در سال 1988در کنتاکی خط تولید آن در آمریکای شمالی افتتاح شد.کمری با طیف گستردهای در سراسر دنیا ارائه می شود و یکی ازمحبوب ترین خودروهای سدان متوسط است

مالزی،پایگاه کامیون سازی هیوندای

کمپانی هیوندای مالزی را به عنوان پایگاه تولید کامیونهای سبک درمنطقه جنوب شرق آسیا برگزیده است.قرار است در مالزی کامیونهای سری مایتی HDتولید شود.هیوندای که بزرگترین خودروساز کره جنوبی و ششمین دردنیاست .

پروژه تولید کامیونهای سبک را با مشارکت سایم داربی در شهر "کولیم"در استان کداه را دنبال خواهد کرد.

خط تولید از اوایل سال آینده کارش را شروع کرده و با توجه به استقبال خوب از سری مایتی در نقاط دیگر هیوندای امیدوار است سهم قابل توجهی از بازار جنوب شرق آسیا را از آن خود کند.نکته جالب اینجاست که حتی بازار خود مالزی هم با رشد قابل توجهی مواجه است و میتواند سود مناسبی راعاید هیوندای و شریک مالزیایی اش کند.

اولین گیربکس هشت سرعته دنیا

ساتورو مارویامانو سر مهندس بخش توسعه فنی تویوتا خبر داده که این کمپانی به زودی برای مدل های فوق مجلل لکسوس LS 460 یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته خواهد ساخت.

برای اولین بار است که چنین گیربکسی دردنیا ساخته می شود.

مارویامانو می گوید:"وقتی مامدل LS 430 را ارائه کردیم،ب ام و گیربکس شش سرعته را در مدلهای لوکس سری 7 ارائه می کرد.

مدتی بعد مرسدس گیربکس 7سرعته ساخت که البته از نظر عملکرد تفاوت زیادی با گیربکس های شش دنده نمی کرد.اما گیربکس جدید ما چیز دیگری است .ما روی کلیه قطعات بازنگری کرده ایم."

سرمهندس تویوتا درباره انگیزه های تولید چنین جعبه دنده ای گفت:"این کار برای بدست آوردن قدرت و عملکرد بهتر و مصرف پایین تر سوخت صورت گرفته.مهمترین دغدغه ما انتقال دقیق قدرت باتوجه به طیف وسیع چرخ دنده هایی با دورهای متفاوت است."