اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

ال 90 مدرن ، مستحکم و مطمئن

پیر ادوار سورل ، مدیر محصول لوگان تأکید دارد : « جهت آگاهی از جزئیات انتظارات مشتریان لوگان ، من به انجام تحقیقات و مطالعات در دفتر خود اکتفا ننمودم . از شروع پروژه، به کشورهای فروش خودرو سفر نمودم تا از نزدیک از شرایط زندگی مشتریان مطلع شوم . »

در پایان کار وی، می‌توان گفت که لوگان دارای مجموعه مزیت هایی است که برخورداری از آنها در آغاز پروژه ناممکن به نظر می‌رسید : نسبت نرخ به فضای داخل کابین این خودرو در بازار بی همتای و تجهیزات نصب شده از نظر استحکام و دوام کاملا با خصوصیات استفاده از آنها در بازارهای فروش سازگار است. طراحی خودرو از مدرن‌ترین شیوه‌های روز سود جسته و طرح ظاهری آن جذاب و جلوه گر می‌باشد . لوگان یک خودروی چند منظوره است: با گنجایش 5 سرنشین و یک صندوق بزرگ و جادار قابل تردد در شهر یا بیابان برای استفاده شخصی و یا حرفه‌ای در متنوع‌ترین شبکه های جاده‌ای می‌باشد .

یکی از کارسازترین مزیت‌ها برای توسعه لوگان، برخورداری از تمامی امکانات رنو و دانش فنی مهندسان آن بوده است . تنها یک تیم مجرب و با انگیزه بسیار بالا، قادر بود با سربلندی از چنین آزمون بی سابقه‌ای، موفق بیرون آید . خانم ادیل پانچیاتیچی ، مدیر مهندسی پروژه یادآور می‌شود : « من هیچ‌گاه به صلاحیت این تیم جهت موفقیت در این آزمون تردید نداشته‌ام.همه ما از عزمی راسخ برای دستیابی به اهداف پروژه برخوردار بودیم.» در شرح وظایف اولیه طرح، به روز بودن خودرو به عنوان یکی از مهمترین اهداف آن پیش بینی شده بود. این مهم، که توسعه لوگان بر مبنای پلتفرم B رنو- نیسان که در نیسان میکرا ( Micra ) و رنو مدوس ( Modus ) نیز استفاده می‌گردد، نشانگر تحقق این هدف می‌باشد.

خودرویی سازگار با شرایط ویژه استفاده در بازارهای هدف

پرحجم ترین فضای درونی اتاق :

اکثریت مشتریان لوگان خانواده‌ها می‌باشند. معمولا آنها از خودروی دیگری را غیر از لوگان دارا نمی‌باشند. مصرف کنندگان حرفه‌ای مانند رانندگان تاکسی نیز از مشتریان عمده لوگان تلقی می شوند.

اندازه‌های این خودروی جدید، گنجایش عالی آن را به ارمغان آورده است.گنجایش هیچ‌یک از خودروهای سدان کلاس 1 R-Entry با گنجایش لوگان قدرت برابری ندارد : طول‌لوگان برابر‌4250میلیمتردر ازای4215 میلیمتر‌کیا / ریو سدان(Kia Rio Sedan ) است و عرض لوگان برابر با 1735 میلیمتر در ازای1670 میلیمتر هیوندای اکسنت (Hyundi Acccnt ) می‌باشد .

ارتفاع لوگان برابر با 1525 میلیمتر به ازای 1495 میلیمتر شورولت / دوو کالوس ( Chevrolet / Daewoo Kalos ) است . این اندازه ها نزدیک تر به استانداردهای کلاس C

1- کلاس B-Entry شامل خودروهایی می گردد که اکثرا یک نسل از فن‌آوری روز عقب هستند،از نظر اندازه هم کلاس C می باشند و از نظر نرخ فروش به کلاس B تعلق دارند.

می‌باشند . فضای درونی لوگان از دیگر مزیت‌های استثنایی این خودرو است. صندلی عقب برای جا دادن سه سرنشین هر یک با قد 90/1 متر طراحی شده است . فاصله سر آنها تا سقف خودرو 25 میلیمتر خواهد بود. فضای زیرپا نیز بزرگ پیش بینی شده است . عرض فضای زیرپای هر سرنشین 430 میلیمتر می‌باشد. بدین طریق مشتریان کشورهای سردسیر می‌توانند با کفش‌های حجیم خود به راحتی در این خودرو سوار شوند. میانگین شعاع ارتفاع زانو 185 میلیمتر به ازای 173 میلیمتر در شورولت / دوو کالوس (Chevrolet / Daewoo Kalos ) است. عرض طاقچه عقب لوگان 1420 میلیمتر است یعنی رقمی خیلی نزدیک به مدل ول ساتیس(Vol Satis ) بزرگ‌ترین خودرو رنو، این رقم بسیار فراتر از عرض طاقچه عقب رقبای لوگان می باشد ( 1342میلیمتر برای شورولت / دوو کالوس )(Chevrolet / Daewoo Kalos ) بالاخره ، فضای سوار و پیاده شدن از خودرو، عالی است و این حرکات به سهولت انجام می پذیرند.

حجم 510 لیتری صندوق عقب لوگان در میان رقبای هم کلاس خود بی همتا است. حجم صندوق هیوندای اکسنت (Hyundi Accent ) و دوو لانوس سدان (‌Daewoo Lanos ) هر یک به ترتیب 321 لیتر و 395 لیتر می‌باشند. فضای دورنی صندوق عقب اجازه بارگیری محموله‌هایی با ابعاد و شکل‌های متنوع دارد.

خودرویی مطمئن و با استحکامی فوق العاده :

در کشورهای بازار فروش لوگان ، مشتریان به طور میانگین سالانه 000‚20 کیلومتر می‌پیمایند. اولین دارنده خودرو به طور میانگین 5 الی 6 سال خودرو خود را نگه می‌دارد. در بعضی کشورها این رقم تا 8 سال افزایش می‌یابد؛ بنابراین استحکام ، مصرف کم و هزینه‌های نگهداری پایین در اولویت خصوصیات این خودرو قرار گرفته‌اند.

دست اندرکاران این پروژه از هیچ تلاشی جهت دستیابی به بالاترین درجه استحکام و دوام دریغ نکرده و تمامی تصمیمات فنی ، معیارهای استحکام و دوام ، همزمان با طراحی آسان را در صدر اولویت‌های خود قرار داده‌اند .

موتورهای بکار رفته در لوگان از نوع 4/1 لیتری و 6/1 لیتری 8 سوپاپ و 6/1 لیتر 16 سوپاپ ( خانواده K ) می‌باشند و گیربکس آن از نوع JH است. این موتورها و گیربکس تا کنون به نحو احسنت قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در بازارهای بزرگ صادراتی به اثبات رسانده‌اند. مهندسان رنو همکاری تنگاتنگی را با سازندگان خود به تا فرآیندی روزانه برای کسب تأییدیه قطعات تحویلی خودروی لوگان، تنظیم گردد .

لوگان سخت‌ترین تست ها را برای متنوع ترین شرایط استفاده سپری کرده است . مهندسان رنو مسافت 470 هزار کیلومتر را در مسیر « صادرات بزرگ » در مرکز فنی رنو در ابووا ( AUBEVOYE) در منطقه نورماندی پیموده اند، این مسیر که ویژگی آن فرسوده کردن خودرو، سه برابر سریع‌تر از شرایط تردد در جاده‌های استاندارد اروپایی است، علاوه بر آن لوگان را در سخت‌ترین شرایط گرد و خاک ، سنگلاخ، آب و گل و دست انداز آزمایش کرده‌اند .

لوگان دارای ضمانت شش ساله ، در قبال پوسیدگی بدنه می باشد. سطح کلیه قطعات فلزی بیرونی خودرو از رنگ پوششی ویژه‌ای برخوردار و کلیه اتصالات به‌طور سیستماتیک آب بندی شده‌ و زیر خودرو در مقابل اصابت اشیاء در هنگام تردد محافظت شده است .

این خودرو جدید نه تنها از نرخ خرید بسیار رقابتی برخوردار است، بلکه هزینه نگهداری پایینی نیز دارد. هزینه‌های نگهداری با دقت زیادی مطالعه شده‌ و با بهره‌گیری از فنا‌وری رنو‌، فاصله زمانی لازم جهت انجام عملیات نگهداری طولانی تر شده است. به طور مثال در برخی بازارها امکان تعویض شمع‌ها و فیلتر هوا هر 30 هزار کیلومتر مهیا شده و جهت سهولت عملیات نگهداری همواره راه حل‌های ساده و عملی پیش بینی شده است. به طور مثال، لامپ‌های چراغ جلو از زیر درب موتور به راحتی قابل دسترسی هستند تا مشتری خود قادر به تعویض آنها باشد.

تأکید به طراحی یک خودرو جهانی :

لوک الکساندر منارد، معاون عملیات بین الملل رنو و ریاست هیأت مدیره داچیا تأکید دارد : « لوگان قابلیت تردد در تمامی قاره‌های جهان و به خصوص مناطق متنوع و دشواری مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، آسیا یا اروپای شرقی را دارد. لوگان برای استفاده در گرمسیرترین و در عین حال سردسیرترین شرایط اقلیمی ممکنه تعریف شده است.»

رنو مجهز به دو مرکز تست اقلیمی خودرو در ابووآ (AUBEVOYE) و لاردی (LARDY) می‌باشد. در این دو مرکز خودرو لوگان در دماهای حداکثر و حداقل مورد آزمون قرار گرفته است. سپس خودرو برای انجام تست‌های میدانی به نزدیکی قطب شمال و گرمسیرترین کشورهای جهان اعزام شد تا قابلیت‌های آن در شرایط واقعی مورد سنجش قرار گیرد. به طور مثال، دستگاه بخاری و کولر این خودرو قابل استفاده در سردسیرترین مناطق روسیه و گرمسیرترین مناطق خلیج فارس را می‌باشد‌. مجموعه کولر این خودرو از توانمندی‌های ویژه طراحی شده برای کولر خودرو کلیو (Clio) که در کشور مکزیک عرضه می‌شود، برخوردار است .

بخاری لوگان، حرارتی یکنواخت و فراگیر در اتاق خودرو حتی در قسمت عقب آن ایجاد می‌کند. شبکه توزیع حرارت کوتاه می‌باشد و از این طریق حرارت پخش شده به پاها کاملا کارآمد است . توزیع حرارت در قسمت عقب و جلو خودرو یکسان ‌شده و رفاه حرارتی بر اساس معیارهای کشورهای سردسیر پیش بینی شده است. همانند نسل دوم مگان (Megane) خروجی‌های هوا دو سویه می‌باشند.

افزایش دمای دستگاه حرارتی از حالت سرد موتور خودرو بسیار سریع بوده و نیازی به بخاری کمکی ندارد. دستگاه کولر لوگان مشابه کولر خودروهای پلتفرم B می‌باشد و تنها شبکه توزیع آن، ویژه خودرو لوگان طراحی شده است. این مجموعه حجم کمی از فضای داشبورد را اشغال می‌کند. دریچه‌های هوا به طور متناسب در ارتفاعات بالا و پایین قرار داده شده‌ تا جریان هوا به مطلوب‌ترین شکل در اتاق تقسیم گردد.

لوگان خود را به خوبی شرایط سخت جاده‌ای تطبیق می‌دهد. ارتفاع زمین تا کف خودرو 155 میلیمتر می‌باشد که 20 میلیمتر از ارتفاع خودروهای طراحی شده برای مناطق اروپای غربی بیشتر است . لوگان به سهولت در جاده‌های با دست انداز، تردد می‌کند و حتی قابلیت حرکت به صورت آهسته در جاده‌های غیرمتعارف را نیز دارد . مجموعه‌های مکانیکی، کولر و درب‌های لوگان برای مناطقی طراحی شده‌اند که گرد و خاک بسیار زیادی دارد.

موتورهای لوگان قابلیت پذیرش سوخت‌های متنوع با کیفیت‌های متفاوت را دارند. این موتورها با درجه سوخت اکتان 95 تنظیم شده‌ اما با سوخت درجه اکتان 87 و 91 نیز به خوبی کار می‌کنند . این موتورها تست روشن شدن در دمای 30- درجه سانتی‌گراد را با موفقیت جواب داده‌اند.

لوگان مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا می‌باشد. کلیه موتورهای لوگان با رعایت آخرین استانداردهای ضد آلایندگی توسعه پیدا کرده‌اند و استاندارد یورو4 (Euro 4) را پوشش می‌دهند.

لوگان مطابق استانداردهای اروپایی در خصوص برخورد با مانع از روبرو و همچنین شوک‌های جانبی است. در صورتی که استانداردهای منطقه‌ای از استانداردهای اروپایی سخت‌گیرتر باشند، طراحی و توسعه لوگان مطابق با سخت‌گیرترین استانداردها انجام گرفته است. به طور مثال، استانداردهای کشور عربستان سعودی در مورد ضربه‌‌‌های عقب، خصوصیات بالاتری نسبت به استانداردهای اروپایی می‌طلبد که لوگان با لحاظ این ویژگی منطقه‌ای تولید شده است .

از زمان راه اندازی خودرو نسل دوم لاگونا ، رنو نه تنها خود را موظف به رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا در مقابله با آلودگی صوتی دانسته، بلکه خود را متعهد به تولید خودروهایی کرده است که به شاخص‌های کمتر از حداکثرهای مجاز اروپا دست یابد. لوگان از این قاعده مستثنی نشده و آلودگی صوتی این خودرو کمتر از مصوبه اتحادیه اروپا می‌باشد (74 دسی بل ).

همچنین هنگام طراحی و توسعه لوگان توجه خاصی به بازیافت مواد اولیه آن شده، به همین جهت95درصد وزن این خودرو مطابق با مقررات اتحادیه اروپا قابل بازیافت‌ می‌باشد.

برخوردار از کلیه مبانی یک خودرو مدرن

تجهیزات ایمنی مطابق با استانداردهای اروپایی :

قابلیت‌های خودروی لوگان در قبال رعایت استانداردهای ایمنی با جدیت و حساسیت فوق العاده‌ای به دست آمده‌اند. قابلیت‌‌های لوگان در این زمینه در حد ایمنی، آخرین نسل خودروهای رنو هستند. مهندسان ایمنی رنو با استفاده از آخرین دستاوردهای فنا‌وری در زمینه طراحی و توسعه خودرو به این مهم دست یافته‌اند. توسعه خودرو با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و مجازی موجب صرفه‌جویی‌های از بسیاری در زمینه تست‌های ایمنی در مراحل فیزیکی شد. مارک دوبوا، مسئول ایمنی منفعل پروژه لوگان یادآور می‌شود: « مقاومت خودرو در قبال انواع ضربات از طریق شبیه سازی مورد ارزیابی قرار گرفت و کلیه خصوصیات لازمه از بدو طراحی و توسعه خودرو به طور مجازی محاسبه شد و نتیجه تست‌هایی که در مراحل نهایی بر روی خودرو انجام گرفت به طور شگفت آوری مهر صحه بر کلیه محاسبات اولیه گذاشت.»

مهندسی رنو از لحاظ مقاومت، نام به شوک آور است و لوگان از این توانمندی بهره خاصی برده و هنگام وقوع ضربه، ساختار خودرو به نحوی تغییر شکل می‌دهد که انرژی سینتیک می‌تواند ضربه را از خود دفع نماید. در صورت ضربه رو در رو، طراحی جایگاه موتور لوگان به شکلی انجام پذیرفته که مجموعه‌های مکانیک در یکدیگر جمع می‌گردند. در بخش فوقانی، موج شوک از طریق ستون‌های جلو به عقب منتقل می‌شود. در صورت ضربات جانبی موج شوک از یک سو از طریق تراورس جلو به طرف بالا منتقل شده و از سوی دیگر جریان شوک از طریق کف خودرو با گذر از رام زیر موتور به طرف پایین هدایت ‌می‌شود .

داشبورد خودرو نیز در صورت ضربه از روبرو نقش مهمی را برای محافظت سرنشینان ایفا می‌کند. ساختار این داشبورد به صورت لانه زنبوری از پلی پرپیلن طراحی شده است. این ماده بسیار ضربه پذیر بوده و اثرات برخورد با زانوها را کاهش می‌دهد. نمای محدب و جعبه داشبورد به شکلی طراحی شده که کمترین آسیب به ساق و مچ پا وارد شود. صندلی‌ها، محافظت از لگن سرنشینان و سینی‌های زیرپایی راننده و کمک راننده، محافظت از پاها را بر عهده دارند.

در صورت وقوع ضربات جانبی، انتقال شوک بر روی ساختار خودرو به طوری طراحی شده تا لگن سرنشینان در معرض آن قرار نگرفته یا کمترین آسیب را بپذیرد. در کنار آن ضربه‌هایی عقب نیز مورد توجه خاص بوده‌ است. مخزن سوخت، زیر کفی بدنه و به دور از اکسل عقب نصب شده تا مورد اصابت هیچ‌یک از اجزا دورانی یا اکسل ها قرار نگیرد. یک تراورس تقویتی در پشت صندلی‌های عقب نصب شده تا در صورت اصابت، مانع ورود اشیاء صندوق عقب به درون اتاق شود.

کمربند ایمنی یکی از مهمترین دستگاه‌های سیستم ایمنی منفعل هر خودرو می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهند که در صورت استفاده عمومی از کمربند ایمنی، میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای در اروپا به میزان 8 الی 10 هزار نفر کاهش می یابد. در خودروی لوگان، سیستم نگهدارنده سرنشین، متشکل از کمربندهای سه نقطه‌ای و پشت‌سری‌ها می‌باشد که در کلیه صندلی‌ها پیش بینی شده و ارتفاع کمربندهای صندلی جلو مطابق با قد سرنشین قابل تنظیم است. این خودرو قابلیت تجهیز به دو کیسه هوای ایمنی برای راننده و شاگرد را دارد. این دو کیسه هوا مخصوص لوگان طراحی شده‌ و مجهز به یک دستگاه تنظیم کننده هوا می‌باشند که به تناسب ضربه وارد آمده، باد کیسه‌ها را کم و بیش اضافه کرده‌تا کمترین فشار به سرنشین وارد شود.

لوگان، ایمنی سرنشینان خود را در قد و هر سنی تأمین می‌کند. صندلی‌های مخصوص حمل کودکان در همه شرایط در لوگان قابل نصب می‌باشند؛ بر روی صندلی جلو رو به پشت و در هر سه جایگاه صندلی عقب. داشبورد لوگان مجهز به کلیدی جهت فعال و یا غیرفعال نمودن کیسه هوا است تا در حالت غیرفعال بودن کیسه هوا، صندلی کودک در جایگاه شاگرد نصب شود. غیرفعال بودن کیسه هوا توسط یک نشانگر به راننده یادآوری می‌گردد.

لوگان مجهز به جلوبندی از نوع مک فرسون با بازوهای مثلثی است که از نسل دوم کلیو (Clio) نشأت گرفته و سیستم تعلیق عقب متشکل از یک اکسل به شکل H همراه با فنرهای پیچشی و کمک فنرهای عمودی است.

کورس تعلیق لوگان نسبت به خودروهایی که در اروپای غربی تردد می‌کنند، بیشتر می‌باشد. قابلیت فشردگی فنرهای جلو و عقب به دقت مطالعه شده تا اینرسی حرکتی در سطح قابلیت‌های خودروکلیو (Clio ) باشد. در مدل‌های بالای لوگان رفاه مضاعفی از طریق نصب میل ضد غلتش به دست آمده است. در این مدل‌ها خودرو مجهز به فرمان هیدرولیک با سیستم ترمز ABS و رینگ‌های 15 اینچ می‌باشد.

لوگان مجهز به ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب است. سیستم ضد قفل چرخ‌ها ABS همانند نسل دوم خودرو مگان از نوع Bocsh 8.0 و مجهز به سیستم پایداری الکترونیکی EBV می‌باشد. این سیستم موجب استفاده از تمام توان ترمزی محور عقب می‌شود.

لذت رانندگی :

مدل‌های پایه لوگان مجهز به سیستم فرمان مکانیکی و مدل‌های بالای آن مجهز به سیستم فرمان هیدرولیکی هستند. سیستم فرمان مکانیکی لوگان با برخورداری از آخرین دستاوردهای فنا‌وری در این زمینه از دقت راهبری و رفاه رانندگی ویژه‌ای سود می‌برد. سیستم فرمان هیدرولیکی که همراه با میل ضد غلتش ویژه‌ای نصب شده، رفاه مضاعفی را تأمین ‌می‌کند. قطر دور برگردان فرمان لوگان معادل 5‚10 متر می‌باشد. این رقم معادل دور برگردان فرمان نسل دوم مگان است.

لذت رانندگی یک خودرو توسط رفتارهای حرکتی و نیز دقت فرمان بری آن تأمین می‌شود. همان طور که اشاره شد، تلاش زیادی برای تأمین این دو شاخص در لوگان بکار گرفته شده اما لذت رانندگی یک خودرو متأثر از ارگونومی جایگاه راننده نیز می‌باشد. کلیه اطلاعات لازمه جهت یک رانندگی لذت بخش و مطمئن در یک نگاه در لوگان قابل مشاهده است. کنسول میانی لوگان دارای یک نشانگر دیجیتالی است که کلیه پیام‌های هشدار دهنده کامپیوتر مرکزی خودرو را به اطلاع راننده می‌رساند.

ارگونومی جایگاه راننده از آرشیتکتور پلتفرم B رنو نیسان بهره می‌گیرد. راننده کاملا در محور غربیلک و پدال‌ها قرار گرفته و از رفاه رانندگی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

طراحی دیجیتالی بدنه دقت بسیار بالایی در شناسایی نقاط لرزش و اکوستیک خودرو ایجاد کرده است. از این طریق، صداهای داخل اتاق بسیار محدود شده و صداهای مکانیکی خودرو در سراسر مراحل توسعه، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند تا صوت‌های با فرکانس بالا یکپارچه شنیده شوند. البته در به حداقل رساندن صدای فن و تهویه مطبوع توجه خاصی داده شده تا را به حداقل برساند. شاخص صدای فن لوگان 51 دسی‌بل و صدای تهویه مطبوع 49 دسی‌بل می‌باشد که جزو کمترین صوت‌های تولید شده در خودروهای هم کلاس خود هستند.

قوای نیرو محرکه مدرن:

در مرحله اول راه اندازی خودرو لوگان دو نوع موتور بنزینی 4/1 لیتری با 75 اسب بخار و 6/1 لیتری با 90 اسب بخار پیش بینی شده‌ و یک موتور 6/1 لیتری 16 سوپاپه با قدرت 107 اسب بخار و نیز یک موتور دوگانه سوز برای عرضه در ایران نیز طراحی شده‌ است.

آلن پیکارد، مسئول توسعه موتورهای پروژه X90 یادآور می‌شود: « چندین معیار جهت انتخاب موتور ملاحظه شده‌ هزینه تمام شده، استحکام، چند منظوره‌گی و سهولت نگهداری اصلی‌ترین معیارها بوده‌اند.» موتورهای 8 سوپاپه از خانواده K7 توانمند‌ی‌های خود را در بسیاری از خودروهای رنو مانند کلیو (Clio) صندوقدار و کانگو به ثبات رسانیده‌اند. یکی از ویژگی‌های این موتور، گشتاور بالا در دور موتور پایین می‌باشد. قدرت گشتاور این موتور‌ها از 3000 دور آغاز شده و تا 4500 دور در دقیقه مورد استفاده باقی می‌ماند .

موتور 4/1 لیتری با قدرت 75 اسب بخار، نیرویی معادل 55 کیلو وات در 5500 دور در دقیقه تولید می‌نماید و از گشتاور معادل 112 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه برخوردار می‌باشد. موتور 6/1 لیتری با 90 اسب بخار نیرویی معادل 65 کیلو وات در 5500 دور در دقیقه تولید می‌کند و از گشتاور 127 نیوتن متر در 4250 دور در دقیقه بهره می‌برد. گیربکس 5 دنده‌ای مورد استفاده در نسل دوم لاگونا (Loguna) و مگان (Megane) این دو نوع موتور را همراهی می‌کند. سه دنده اول این گیربکس کوتاه تنظیم شده‌ تا از تمام نیروی موتور هنگام راه اندازی یا محموله سنگین استفاده شود. از این طریق، 95درصد گشتاور قابل تولید در 3000 دور در دقیقه قابل دسترسی می‌باشد. دنده‌های چهارم و پنجم اولویت را به کنترل مصرف سوخت و محدود نمودن صدای تولید شده، قرار می دهند . موتور از نوع 6/1 لیتری با 90 اسب بخار قابلیت حرکت با سرعت حداکثر 175 کیلومتر در ساعت را دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت را در 5/11 ثانیه می‌پیماید. معیارهای یاد شده ، موتور لوگان را در رده کم مصرف‌ترین خودروهای هم کلاس خود قرار می‌دهد. مصرف سوخت موتور 4/1 لیتری با 75 اسب بخار لوگان 8/6 لیتر در 100 کیلومتر می‌باشد. این قوای محرکه 164 گرم Co2 هر کیلومتر تولید می‌کند.

طراحی بسیاری از قطعات این موتور با استفاده از شیو « Dcsign to Cost » انجام پذیرفته است تا بهینه ترین هزینه تولید کسب شود. به طور مثال سوپاپ‌های این موتور از نوع تخت است که از سوپاپ‌‌های پیچشی ساده‌تر و کم هزینه‌تر هستند. مهندسان رنو، نمای میل بادامک موتور را نیز با ویژگی افزایش گشتاور در دور پایین موتور طراحی کرده‌اند.

با وجود برخورداری از ابعاد بزرگ، وزن لوگان کاملا حساب شده است. مدل پایه آن با موتور 4/1 لیتری (75 اسب بخار) تنها 975 کیلوگرم وزن دارد. شاخص‌های ذکر شده، مصرف سوخت لوگان را کاملا قابل قیاس با میزان مصرف سوخت سایر محصولات رنو می‌کند.

طراحی محصول معاصر ( دیزاین معاصر ):

کن ملویل، مدیر طراحی محصولات کلاس B رنو و داچیا تأکید دارد:‌ « معیارهای انتخاب دیزاینرهای این پروژه همان قدر که به استعدادهای متخصصین در زمینه خلاقیت توجه نشان داده به شناخت و کارشناسی فنی و مهندسی طراحان نیز تأکید داشته است .»

طراحی ظاهر بدنه با هدف خلق خودرویی جدید، امروزی و موقر انجام گرفته است. لیکن این خودرو باید به آداب و سلایق استفاده از خودرو در بازارهای هدف خود نیز نزدیک و همچنین از قیمت تمام شده نازلی، برخوردار باشد. انتخاب یک بدنه سه بخشی متشکل از بخش جلو ( قوای محرکه )، بخش اتاق و بخش عقب(صندوق) از سرآغاز پروژه بدیهی به نظر آمد؛ زیرا که در کشورهای در حال توسعه خودروهای صندوق دار از وجهه برتری نسبت به سایر خودروها برخوردار می‌باشند. سبک لوگان معرف صفت‌های آن نیز است. به عبارتی دیگر ظاهر خودرو نشانگر استحکام و کیفیت مطمئن خودرو است. گلگیرهای بدنه به شکلی طراحی شده‌اند که نگاه را جلب نمایند، نمای جانبی خودرو کشیده به نظر می‌آید و درب موتور آن برجسته می‌باشد. شکل ظاهری اجزاء از کارکرد هر یک از آنان جدایی ناپذیر است. لذا بریدگی صندوق عقب لوگان با هدف دستیابی به کمترین ارتفاع بارگیری طراحی شده است و جهت حفاظت از این بریدگی، لایه فوقانی سپر عقب تا روی آن کشیده شده است. چراغ‌های عقب در زاویه خودرو قرار داده شده‌ تا زاویه های تند بدنه نرم‌تر به چشم آیند .

نمای جلو و درب صندوق عقب لوگان از نظر خطوط، هندسی به کار برده شده، و هویت و سبک محصولات رنو را تداعی می‌نماید.

تزئینات داخلی خودرو با دقت و حساسیت فراوانی به انجام رسیده‌. مواد استفاده شده در تزئینات و نحوه نصب آنان در راستای تأمین خصوصیات و ارزش‌های کیفی خودرو یعنی استحکام و دوام بالا بکار گرفته شده‌اند. داشبورد لوگان یک تکه می‌باشد زیرا که این نوع داشبورد با دوام‌ترین نوع داشبورد بوده و کلیه اتصالات آن از معرض دید خارج می‌باشد . کنسول میانی داشبورد که بخش فنی را در خود جای داده در بر گیرنده کلیه کلیدهای تجهیزات رفاهی ( تهویه مطبوع، رادیو ضبط و غیره ) می‌باشد و به سهولت در دسترس راننده قرار می‌گیرد. طراحی این کنسول با هدف کارآمدی و سادگی کارکرد انجام گرفته تا موجب رانندگی لذت بخش و مرفهی را شود. نشان دهنده‌ها و کلیدهای نصب شده بر روی قاب غربیلک فرمان، طراحی چشم نوازی داشته و به نحوی متمرکز شده که لذت رانندگی این خودرو با رفاه هر چه تمام‌تر توام باشد.

ارتقاء محصول از مدل پایه به سوی مدل‌های بالاتر در اولین نگاه به چشم می‌خورد . از این طریق، نظر مشتریان خودروهای مدل بالا که کسب تمایز با خودروی مدل پایه می‌باشد، تأمین می‌شود. مدل‌های متوسط لوگان دارای سپرهای همرنگ با بدنه است. همچنین این مدل زه‌های جانبی و قالپاق‌های ویژه خود را دارد.

مدل بالای لوگان دارای ویژگی‌های نظیر رینگ 15 اینچی، جلو پنجره و قاب پنجره هواکش کرومه شده و پروژکتورهای مه شکن است.

در هر یک از بازارهای هدف، این سه نوع مدل لوگان (پایه،متوسط،بالا)می‌توانند ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند. در کابین داخلی، هر یک از انواع مدل‌ها دارای مواد و رنگ‌های ویژه خود هستند. همچنین کنسول میانی خودرو در هر مدل تفاوت‌هایی با سایر مدل‌ها خواهد داشت.

تزئینات داخلی در دو رنگ متفاوت عرضه می‌شود؛ خاکستری گرافیک و نوک مدادی . منسوجات استفاده شده نیز متنوع هستند. در برخی مدل‌ها رودربی‌ها پوشش پارچه‌ای خواهند داشت. طراحی قالپاق‌ها و رینگ‌های آلومینیوم نیز نشانگر ارتقاء تزئینات در مدل‌های بالا خواهند بود. لوگان رنگ‌های با نشاط و معاصر محصولات رنو را بر روی بدنه خود خواهد داشت.


افزایش فروش جهانی فولکس واگن

گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن، نخستین خودروساز اروپایی اعلام کرد، در 3 ماهه نخست سال 2007 فروش جهانی گروه 7.9 درصد نسبت به 3 ماهه نخست سال 2006 افزایش یافته است.

 گروه خودروسازی فولکس واگن اعلام کرد، فروش جهانی گروه در 3 ماهه نخست سال جاری به سطح 1.47 میلیون دستگاه رسید که این رقم نسبت به 3 ماهه نخست سال گذشته 6.9 درصد افزایش نشان می‌دهد.

فروش جهانی فقط مارک فولکس واگن در 3 ماهه نخست سال جاری 850 هزار دستگاه بود که 6.8 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

در سال 2006 فروش جهانی گروه فولکس واگن به سطح 5.7 میلیون دستگاه رسیده بود که 9.4 درصد نسبت به سال 2005 افزایش نشان می‌داد.


اولویت‌ بندی‌ گاز سوز کردن‌ خودروها اعلام‌ شد

سازمان‌ بهینه‌ سازی‌ مصرف‌ سوخت‌ در جلسه‌ ای‌ با ستاد تبصره‌ ‌13‌ و اتحادیه‌ تاکسی‌ رانان‌ اولویت‌ گاز سوز کردن‌ خودروها را در سال‌ ‌86‌ اعلام‌ کرد .‌ ، مدیر عامل‌ سازمان‌ بهینه‌ سازی‌ مصرف‌ سوخت‌ کشور گفت‌ :‌ در سال‌ ‌86‌ به‌ ترتیب‌ تاکسی‌ ها ‌، آژانس‌ ها ‌، راهی‌ ها ‌، وانت‌ بارها و بعد خودروهای‌ دولتی‌ و شخصی‌ در اولویت‌ تبدیل‌ خودروهایشان‌ به‌ سوخت‌ گاز هستند. ‌ مهندس‌ عباس‌ کاظمی‌ هدف‌ از این‌ اولویت‌ بندی‌ را کاهش‌ مصرف‌ بنزین‌ به‌ طور معنی‌ دار عنوان‌ کرد و افزود ‌: برنامه‌ امسال‌ سازمان‌ بهینه‌ سازی‌ مصرف‌ سوخت‌ برای‌ تبدیل‌ سوخت‌ خودرو از بنزین‌ به‌ گاز ‌ ‌180‌ هزار تاکسی‌ و ‌160‌ هزار آژانس‌ و راهی‌ است‌ .‌ وی‌ درباره‌ هزینه‌ گاز سوز کردن‌ خودرو گفت‌ ‌: طبق‌ تبصره‌ ‌13‌ قانون‌ بودجه‌ سال‌ ‌86‌ ‌ دولت‌ با اختصاص‌ ‌280‌ میلیارد تومان‌ برای‌ دو گانه‌ سوز کردن‌ خودروها که‌ در به‌ هر خودرویی‌ که‌ در اولویت‌ قرار دارد ‌700‌ هزار تومان‌ کمک‌ بلاعوض‌ می کند. ‌ کاظمی‌ افزود ‌: خودروهای‌ با اولویت‌ شامل‌ تاکسی‌ ها و آژانس‌ ها و راهی‌ ها میتوانند با مراجعه‌ به‌ اتحادیه‌ تاکسی‌ رانان‌ شهر خود از تسهیلات‌ برخوردار و مراحل‌ انجام‌ کار را جویا شوند. وی‌ در پاسخ‌ به‌ اینکه‌ ایا مشکل‌ کمبود مخزن‌ ‌‌‌ وجود دارد یاخیر ‌ گفت‌ :‌ مشکل‌ کمبود مخزن‌ ،‌‌‌ درباره‌ آنچه‌ دولت‌ در بخش‌ کارگاهی‌ یعنی‌ تبدیل‌ خودرو با سوخت‌ بنزین‌ به‌ گاز برعهده‌ ما گذاشته‌ مشکلی‌ وجود ندارد. ‌ مدیر عامل‌ سازمان‌ بهینه‌ سازی‌ مصرف‌ سوخت‌ از راه‌ اندازی‌ ساخت‌ دو کارخانه‌ تولید مخازن‌ ‌‌‌ تا پایان‌ سال‌ خبر داد و افزود ‌: تاکنون‌ نیازمان‌ را از یک‌ کارخانه‌ در قزوین‌ با تولید سالانه‌ ‌40‌ هزار مخزن‌ و مابقی‌ را از طریق‌ واردات‌ برآورده‌ می‌ کردیم‌ و امیدواریم‌ با راه‌ اندازی‌ این‌ دو کارخانه‌ نیازی‌ به‌ واردات‌ مخازن‌ ‌‌‌ در کشور نداشته‌ باشیم‌. ‌ کاظمی‌ درباره‌ این‌ که‌ قانون‌ بودجه‌ ‌86‌ سازمان‌ بهینه‌ سازی‌ را مکلف‌ به‌ دوگانه‌ سوز کردن‌ ‌400‌ هزار خودرو کرده‌ است‌ گفت‌ :‌ با مبلغی‌ که‌ امسال‌ دولت‌ بری‌ این‌ کار اختصاص‌ داده‌ حدود ‌448‌ هزار خودرو دوگانه‌ سوز خواهند شد.

تولید سوخت‌ دیزل‌ با استفاده‌ از چربی‌ های‌ حیوانی‌

گروه‌ نفتی‌ ‌کونکوفیلیپس‌‌ و صنایع غذایی‌ ‌تایسون‌ فودز‌‌ قصد دارند با همکاری‌ یکدیگر از چربی‌ های‌ حیوانی‌‌ سوخت‌ دیزل‌ تهیه‌ کنند.‌

 دو گروه‌ صنعتی‌ ‌کونکوفیلیپس‌‌ و ‌تایسون‌ فودز‌ که‌ به‌ ترتیب‌ در زمینه‌ های‌ نفت‌ و غذا فعالیت‌ دارند‌ می‌ خواهند با استفاده‌ از چربی‌ های‌ حیوانی‌ سوختی‌ جدید برای‌ موتور های‌ دیزل‌ تولید کنند.‌

بر اساس‌ توافق‌ طرفین‌‌ شرکت‌ ‌تایسون‌‌ چربی‌ های‌ حیوانی‌ بدست‌ آمده‌ از گاو‌ خوک‌ و مرغ‌ را دراختیار بخش‌ پالایش‌ کارخانه‌ ‌کونکوفیلیپس‌‌ قرار می‌ دهد تا سوخت‌ مورد نیاز موتورهای‌ دیزل‌ تولید شود.‌

قرار است‌ تولید این‌ سوخت‌ جدید در سال‌ ‌2007‌ آغاز و به‌ ظرفیت‌ ششصد و شصت‌ و پنج‌ میلیون‌ لیتر برسد‌ به‌ ادعای‌ شرکتهای‌ یاد شده‌‌ تولید این‌ سوخت‌ قابل‌ بازگشت‌ به‌ طبیعت‌‌ در پالایشگاههای‌ موجود امکان‌ پذیر است‌‌ .

در حال‌ حاضر کارخانجات‌ مخصوصی‌ با استفاده‌ از روغنهای‌ گیاهی‌ سوخت‌ بیودیزل‌ تولید می‌ کنند‌ این‌ نوع‌ سوخت‌ قابل‌ بازگشت‌ به‌ طبیعت‌ باید برای‌ استفاده‌ با گازوئیل‌ ترکیب‌ شود تا قابل‌ استفاده‌ در خودروهای‌ کنونی‌ باشد.‌ استفاده‌ از این‌ نوع‌ سوخت‌ حتی‌ کیفیت‌ احتراق‌ را بالا می‌ بر.د‌

به‌ گفته‌ مسوولان‌ مربوطه‌ در شرکت‌ غذایی‌ ‌تایسون‌‌‌ برای‌ تولید هر بشکه‌ صد وشصت‌ لیتری‌ سوخت‌ دیزل‌ حیوانی‌‌ چربی‌ دو گاو یا شانزده‌ خوک‌ یا هزار و سیصد مرغ‌ لازم‌ است.‌‌


جهش در تیراژ و تنوع تولید ، نقطه قوت خودروسازان

عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس جهشی که خودروسان کشور در زمینه تیراژ تولید داشته اند را از جمله نقاط مثبت این صنعت در تحقیق و تفحص مجلس دانست.

ولی ملکی  گفت: در یک دهه اخیر افزایش تیراژتولید و اقداماتی که در زمینه تنوع محصولات از سوی خودروسازان صورت گرفته قابل توجه و از نقاط مثبت این صنعت است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فعالیت هایی که در زمینه برند ملی در صنعت خودروی کشور انجام شده نیز از دیگر نقاط قوت این صنعت محسوب می شود.

وی افزود: مسایل مالی ، پایین بودن نسبت آنی و جاری در شرکت های خودروساز نسبت به استاندارد رایج ، بدهی بالا به بانکها،کمبود نقدینگی که منجر به پیش فروش خودرو می شود نیز از جمله نقاط ضعف خودروسازان در تحقیق و تفحص مجلس بوده است.

ملکی گفت: در زمینه قردادهای خارجی نیز نقاط ضعفی وجود دارد زیرا این قراردادها به گونه ای منعقد شده اند که قیمت تمام شده خودرو برای صادرات در ایران افزایش می یاید و قابل رقابت با کشورهای دیگر که همان خودرو را تولید می کنند ، نیست.

وی از مشکلاتی که در زمینه کیفیت و خدمات پس از فروش تولیدات داخلی وجود دارد به عنوان دیگر نقاط ضعف صنعت خودروسازی کشور یاد کرد.

افزایش فروش ب ام و در بازار چین

گروه خودروسازی آلمانی ب ام و ، نخستین سازنده خودروهای لوکس جهان اعلام کرد در 3 ماهه نخست سال 2007 فروش گروه در بازار چین 34 درصد نسبت به 3 ماهه نخست سال 2006 افزایش یافته است.

به گزارش خبرخودرو ، گروه خودروسازی ب ام و ، سازنده مارک‌های ب‌ام‌و ، مینی و رولزرویس اعلام کرد ، فروش گروه در بازار چین در 3 ماهه نخست سال جاری به سطح 10117 دستگاه رسید که نسبت به فروش گروه در 3 ماهه نخست سال گذشته در بازار چین که رقم 7586 بود 34 درصد افزایش نشان می‌دهد.

فروش فقط مارک ب‌ام و در 3 ماهه نخست سال جاری در بازار چین 9836 دستگاه بودکه 31 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش پیدا کرده است.


تداوم روند سودآوری پارس خودرو

بازار و سهامداران همیشه بهترین واکنش را به تغییر و تحولات مدیریتی یک شرکت نشان می دهند. زمانی که سهامداران یک شرکت تغییرات مدیریتی ( مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ) شرکت را مثبت ارزیابی کنند ، واکنش منطقی آنها حفظ سهام و حتی افزایش سهامهای خود می باشد و اگر ارزیابی مثبتی نداشته باشند به سرعت واکنش نشان می دهند.

در مورد پارس خودرو ، واکنش اولیه بازار و سهامداران به ترکیب هیات مدیره جدید ، دیدگاهها و کارنامه گذشته و تجربه فراوان آنها نشان می دهد که همچنان به آینده سهام و ارزش سهام در روند سودآوری پارس خودرو امیدوارند و دستاوردهایی همچون تداوم سودآوری در سه سال پیاپی ، بالاترین رشد سودآوری سهام در بین خودروسازان و افزایش سرمایه 110 درصدی پارس خودرو را برای این شرکت به همراه داشته است.

این قائم مقام سایپا که عضویت موظف هیات مدیره پارس خودرو را نیز عهده دار شده ، سهامداران پارس خودرو و دیگر فعالان بورس اطمینان حاصل کردند که موفقیت های فوق در سطح وسیع تر و میزان بالاتر تداوم و ارزش سهام آن شرکت با توجه بهره مندی از توانمندی و پیشرفیت های تولیدی و مالی سایپا افزایش خواهد یافت.

کاهش عرضه و افزایش تقاضا برای خرید سهام پارس خودرو در 2 روز پایانی هفته موید این حکایت می باشد.پیش بینی می شود این روند در آینده تداوم بیشتری یابد.

پرس و جوی خبرنگاران از سهامداران و دست اندرکاران خرید و فروش سهام نشان می دهد که آنها داوری و قضاوت خود از سهام پارس خودرو را با توجه به تغییرات مدیریتی مثبت ارزیابی کردند و چگونگی مدیریت مالی و سهام این شرکت در این ارزیابی مثبت تاثیر فراوان داشته و خواهد داشت.

با توجه به اینکه یکی از اعضای موظف هیات مدیره پارس خودرو ، جمشید ایمانی ، قائم مقام مالی و اقتصادی گروه سایپا می باشد ، سهامداران اطمینان خواهند یافت که امورات مالی ، سودآوری و افزایش ارزش سهام و سود سهام پارس خودرو همچون سایپا در آینده نیز با موفقیت همراه خواهد بود چرا که بازار و سهامداران عملکرد مالی و اقتصادی سایپا در بورس و میزان سودآوری و … سایپا را سالهاست که تجربه کرده اند و از جمله این موفقیت ها ، مبدل شدن سایپا به شرکت اول صنعتی بورس ، سودآورترین شرکت ایران طی 3 سال گذشته ، داشتن بالاترین عملکرد سود در تاریخ بورس کشور و ارتقای جایگاه آن به شرکت اول صنعتی ایران در بین 100 کشور برتر ، از لحاظ سودآوری از دستاوردهای مالی ، اقتصادی سایپا در 5 سال گذشته است که جمشید ایمانی قائم مقام مالی اقتصادی این شرکت در موفقیت های فوق سهم به سزایی داشته است.

ایمانی که تاکنون به واسطه عضویت پارس خودرو در گروه سایپا ، امورات مالی پارس خودرو را نیز مدیریت کرده ؛ برنامه ریزی برای تولید بیش از 200 هزار دستگاه خودرو ، افزایش سرمایه به 120 میلیارد تومان و پیش بینی سود 100 میلیارد تومانی از دیگر علل اطمینان سهامداران به آینده پارس خودرو می باشد.

عرضه تندر 90 اثرات مثبتی برای مصرف کنندگان دارد

،رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیش بینی کرد در سال 86 قیمت خودروهای تولید داخل افزایش نیابد.

سید حسین هاشمی در گفت و گو با خبرنگار خبرخودرو ، گفت :در بودجه سال 86 شرایط برای عدم افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی فراهم شده است .

نماینده مردم میانه افزود :عرضه تندر 90 با تیراژ بالا به بازار نیز می تواند تاثیر بسزایی در عدم افزایش قیمت خودروهای تولید داخل داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد:قیمتی که برای تندر 90 در نظر گرفته شده است ،موجب ترغیب خودروسازان به کاهش قیمت و افزایش کیفیت تولیداتشان می شود.

هاشمی گفت :با ورود تندر 90 به بازار شاهد حضور خودرویی با استانداردهای جهانی به بازار خواهیم بود که این امر اثرات مثبتی در زمینه کیفیت و قیمت خودرو خواهد داشت که در نهایت منافع مصرف کنندگان و مشتریان را به دنبال خواهد داشت .

وی پیش بینی کرد در مجموع در سال 86 سال بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور با شد.