اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

طراحی مدل جدید خودروی پروتون‌

 شرکت‌ خودروسازی‌ پروتون‌ مالزی‌ در نظر دارد خودروی‌ جدیدی‌ برای‌ سال‌ دوهزار وهفت‌ میلادی‌ طراحی‌ کند‌.


به‌ گزارش‌خبرخودرو ،سید زینال‌ محمد طاهر مدیر شرکت‌ خودروسازی‌ مالزی‌ اعلام‌ کرد: جزئیات‌ بیشتر این‌ طرح‌ بعدها اعلام‌ می‌ شود‌.
وی‌ افزود :ما نیاز داریم‌ که‌ طرحهای‌ قدیمی‌ پروتون‌ را کنار گذاریم‌ و برای‌ رقابت‌ با صنعت‌ خودروسازی‌ جهانی‌، خودروی‌ جدیدی‌ طراحی‌ ک

آغاز فروش پژو 307 و 407

فروش برخی مدل‌های خودرو وارداتی پژو 307 و همچنین پژو 407 که دو مدل جدیدتر از پژو 405 است، از بهار سال آینده در ایران خودرو آغاز خواهد شد واین شرکتقصد دارد طی یک سال حدود دو هزار دستگاه پژو 407 را به فروش برساند. قیمت این خودروها نیز بنا به امکانات آن بین 30 تا 40 میلیون تومان متغیر است.

برخی مدل‌های پژو مانند پژو 407 و 307 که در ایران تولید نمی‌شوند، در سال آینده توسط شرکت ایران خودرو وارد می‌شود.

شرکت پژو پس از ارائه مدل‌های 405 و 406 اکنون مدل 407 را ارائه کرده که از دو نوع موتور بنزینی و دیزلی بهره می‌برد و به انتخاب مشتری دارای یک جعبه دنده شش سرعته و یک جعبه دنده اتوماتیک است.

بیشترین سرعت این خودرو 222 کیلومتر بر ساعت در حالت بنزینی و 230 کیلومتر بر ساعت در حالت دیزلی است. شتاب صفر تا 100 آن نیز با موتور بنزینی 9.2 و با موتور دیزلی 8.5 است.

نوع بنزینی این خودرو دارای حجمی به اندازه 2.2 لیتر است و توانایی تولید 120 اسب بخار قدرت را دارد. نوع دیزلی نیز با موتور 2.7 لیتری 150 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.


چرا ال- 90 ؟

صنعت خودرو ایران در سیر تکاملی خود ،راهبرد همکاری مشترک با خودروسازان تراز اول دنیا اتخاذ کرده است. در این راهبرد هدف نهایی ورود به بازارهای منطقه و بازارهای جهانی اعلام شده است. این راهبرد توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تهیه و ابلاغ شد و با امضا قرداد پلتفرم مشترک (معروف به ال - 90) بین سازمان گسترش و شرکت خودروسازی رنو – نیسان به منصه ظهور رسید.

سرنوشت این قرداد با تغییر اوضاع سیاسی ایران در سال 1383 و انتخاب برخی از مخالفان مدیریت سازمان گسترش به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی دچار ابهام گردید و در ادامه راه با تغییر دولت به کلی وارد چالش بزرگتری شد.تا آنجا که وزیر صنایع در اولین سال مسئولیت خود دسـتور توقف خطوط تولید این خـــــودرو (ال-90)در شرکتهای ایران خودرو و سایپا را صادر نمود.

این چالش با ارائه پیشنهادهای اصلاحی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به شرکت رنو – نیسان و پذیرش تمام آنها از سوی این شرکت خودروساز وارد فاز جدیدی گردید اما این نیز پایان ماجراها نبود.

وزارت صنایع اعلام کرده است این قرداد ،بزرگترین قرارداد سرمایه گذاری خارجی در ایران است و منتقدان اظهار می دارند حداکثر آورده شرکت رنو – نیسان در این قرداد ،نقشه های تولیدی است.

در هر حال قرداد پلتفرم مشترک یکی از بزرگترین و مهمترین قراردادهای خودرویی ایران است و از آنجا که گفته می شود (پدیده ها را باید از ضدشان شناخت) ، اهمیت این موضوع نیز با توجه به جایگاه ،تجربه و ارزش مخالفشان می توان شناخت.

بنابر آنچه گفته شد و با عنایت به اهمیت خودرو مورد توافق (ال 90) از نظر قیمت و کیفیت وارتباط آن با احیا صنعت قطعه سازی از لحاظ جوینت ونچر شدن با قطعه سازان بین المللی ،طی سال های گذشته همواره این موضوع در صدر اخبار خودرویی کشور بوده است و از همین رو پایگاه اطلاع رسانی خبر خودرو با اختصاص صفحه ای ویژه برای ال -90 بر آن شد تا حق موضوع صرف نظر از داوری ادا شود.

لذا این جایگاه صرفا به منظور اطلاع رسانی دقیق تر ،بیشتر و کامل تر از وضعیت ال-90 پیش بینی شده است.

امید است این ابتکار پشتوانه ای دیگر برای صنعت خودرو و صنایع قطعه سازی کشور باشد و در این راستا از تمامی پیشنهادات و اخبار واطلاعات خوانندگان محترم و دست اندرکاران این صنایع و کارشناسان با کمال اشتیاق،استقبال می کنیم .

( ومن الله التوفیق )


جلب توجه جگوار C-XF

دود یک ماه قبل وقتی کمپانی جگوار از مدل جدید مفهومی با نام C-XFپرده برداشت با نظرات متفاوتی در بین کارشناسان حوزه خودرو مواجه شد.

به گزارش خبرخودرو ، مدل جدید جگوار به زعم بعضی از کارشناسان یک پروژه شکست بار عنوان شد در حالیکه عده دیگری تفاوت بسیار زیاد این خودرو با مدلهای پیشین هوشمندانه ارزیابی کردند و معتقد بودند که چهره جدید جگوار با استقبال عمومی مواجه خواهد شد .

کمپانی جگوار در نمایشگاه دیترویت این فرصت را پیدا کرد که قضاوت واقعی تری از مردم عادی را دریافت کند و به همین دلیل بهترین نقطه سالن خود را به مدل مفهومی C-XF اختصاص داد.

C-XF در پایان نمایشگاه عنوان جالب توجه ترین خودرو را به خود را به خود اختصاص داد اما به نظر می آید که هنوز دیدگاه واحدی در باره نسل جدید که قرار است جای سری S-TYPE را بگیرد به وجود نیامده است .

کارشناسان منتقد هنوز هم معتقدند که به هم ریختن خطوط اصیل طراحی جگوار برای این کمپانی گران تمام خواهد شد.

C-XF یک مدل چهار در متفاوت است که طرحی آوانگارد و پیشرو تلقی می شود

قیمت مدل ساده ال-90 حدود 8 میلیون تومان خواهد بود

حمید‌رضا فولادگر در حاشیه بازدید از معادن سنگ آهن سنگان خواف در شرق کشور گفت: تولید انبوه این نوع خودرو از سال آینده خواهد بود و این خودرو در چند تیپ وارد بازار می‌شود که ساده‌ترین آن قیمتی بیش از 80 میلیون ریال، معادل حدود 6 هزار و چهارصد یورو خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، نماینده مردم اصفهان افزود : قیمت مدل‌های دیگر این خودرو 80 تا 120 میلیون ریال پیش‌بینی شده که بر اساس افزایش امکانات خودرو ارتقای تیپ و کلاس آن قیمتش نیز بالا می‌رود.

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود خودروی مذکور در مهرماه امسال وارد بازار شود و دلایل تاخیر پنج‌ماهه آن چیست، گفت: قطعات این خودرو توسط قطعه سازان و در شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و رنو پارس ساخته می‌شود که ‌باید میان قطعات ساخته شده در شرکت‌های یاد شده داخلی و خارجی هماهنگی باشد و از طرف دیگر انجام همسان سازی قطعات و تست‌های آن زمان‌بر بود.

وی درباره‌ی این که از این خودرو به عنوان خودروی ارزان قیمت و 70 میلیون ریالی نامبرده می‌شد، اما هم اینک قیمت آن 80 میلیون ریال عنوان می شود، و این افزایش قیمت ناشی از چیست؟ نیز اظهار داشت: تا کنون به طور رسمی قیمت 70 میلیون ریالی برای این خودرو مطرح نشده بود.

وی افزود: همه حرف‌ها در خصوص قیمت این خودرو بر اساس برآوردها بود، اما هر چه به زمان اتمام طرح تولید نزدیک می‌شویم قیمت خودرو واقعی‌تر مطرح می‌شود.

گفتنی است در مراسم عقد قرارداد تولید این خودرو، از آن به عنوان جایگزین پیکان با قیمت 6 میلیون تومان نام برده شد و پس از مدتی قیمت آن 7 میلیون تومان اعلام شد و در آخرین اظهار نظر یکی از مسوولین ایران خودرو قیمت آن 8 میلیون تومان و اکنون نیز بیش از 8 میلیون تومان عنوان می‌شود و این در حالی است که قرار است این خودرو با 60 درصد قطعات داخلی تولید شود و مسوولین گرانی آن را به دلیل افزایش قیمت یورو عنوان می‌کنند.

سایپا در هشت کشور جهان کارخانه خودروسازی ایجاد می کند

مهندس احمد قلعه بانی مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در دوازدهمین همایش گفتگوی مستقیم مدیران سایپا با مشتریان در اصفهان گفت: سایپا در آینده گفتگوی مستقیم بامشتریان راتداوم خواهد داد چرا که دریافت پیشنهادات و انتقادات مردم و پاسخگویی به آنها موجب رشد سالانه سی درصدی تولید و افزایش رضایتمندی مشتریان به 70 درصد و کسب 54 درصد سهم بازار سواری ایران شده است .

در دوازدهمین همایش گفتگوی مستقیم مدیران سایپا با مشتریان در اصفهان چند صد تن ازمشتریان ،مدیر عامل امداد خودرو سایپا ،رایان سایپا و برخی معاونان سایپا و شرکتهای زیر مجموعه سایپا از جمله مگا موتور ،سازه گستر و زامیاد و برخی مقامات محلی اصفهان حضور داشتند .

مهندس قلعه بانی در ادامه با اشاره به عرصه محصولات جدید گروه سایپا شامل C5، مگان و ال 90در سال جاری گفت : سایپا امسال با تولید بیش از 500 هزار دستگاه خودرو،رکورد جدیدی در صنعت کشور ثبت خواهد کرد.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا ،با اشاره به تایید تمام مراحل طراحی و ساخت خطوط تولید خودرو تندر 90 سایپا توسط شرکت رنو فرانسه گفت: تندر 90سایپا در خطوط تولید کاملا جدید و رباتیک تولید می شود و خطوط رنگ و بدنه و مونتاژ متصل بهم این خودرو در سایپا موجب افزایش کیفیت آن خواهد شد.

مهندس قلعه بانی به ایجاد خط تولید سایپا 141در ونزوئلا به ظرفیت سالانه 15 هزار دستگاه اشاره کرد و گفت: بزودی خط تولید پراید در سه مدل و ظرفیت سالانه 15 هزار دستگاه در سوریه افتتاح می شود .

وی تنوع محصول ،تولید خودرو با برند سایپا و احداث خطوط تولید در خارج را راهبرد اصلی سایپا در آینده عنوان کرد و گفت: طبق برنامه ریزی ها ،در 10 سال آینده این شرکت با افزایش تعداد کارخانه خود در خارج به 8 کارخانه ،در هشت کشور جهان محصول با برند سایپا تولید خواهد کرد.

مهندس قلعه بانی افزود: افزایش صادرات خودرو از جمله تندر 90 سایپا ، انواع پراید و سایپا 141 از دیگر برنامه های این شرکت در آینده است .

وی به برنامه ویژه سایپا برای تولید اولین خودروکاملا ایرانی در کشور اشاره کرد و گفت: بر این اساس محصول S81با برندسایپا مراحل مقدماتی طراحی را طی و تاییدهای مختلف ایران و اروپا را دریافت کرده است و پس از انجام آزمایشهای گوناگون ، در سال 87 در مدلهای مختلف به بازار داخل و خارج عرضه می شود .

مدیر عامل گروه سایپا گفت محصول 81 S و نیو پراید و سایپا 141 از جمله خودروهایی است که سایپا در خارج کشور تولید خواهد کرد .

در دوازدهمین همایش گفتگوی مستقیم مدیران سایپا و مشتریان در اصفهان مشتریان ضمن قدردانی از پاسخگویی مدیران این شرکت گفتند: برگزاری چنین نشستهایی نشان دهنده اطمینان مدیران سایپا به کیفیت محصول و خدمات پس از فروش خودو اعتقاد آنها به مشتری مداری است .آنها رشد فروش سایپا و افزایش رضایتمندی مشتریان را ناشنی از توجه مدیران این شرکت به نظرات مردم و تلاش برای رفع کاستی ها دانستند و گفتند شجاعت حضور در جمع مشتریان از ویژگیهای یک میریت پویا است.در این همایش به تمام سئوالات و انتقادات و شکایات مشتریان رسیدگی و دستورات لازم برای جلب رضایت مشتریان صادر شد.

مدیران سایپا از سال 82 با فراخوان عمومی از طریق صدا و سیمای مراکز استانها و درج آگهی در روزنامه محلی ، همایش گفتگوی مستقیم با مشتریان را برگزار کرده اند.

نشست مستقیم مدیران قبلا در استانهای آذربایجان شرقی ،گیلان ،فارس ،یزد، مازندران ،سمنان ،کرمان،کرمانشاه ،خراسان رضوی (دو بار ) و همدان نیز برگزار شده است.

آتش سوزی به 206 هم سرایت کرد



به گزارش گروه «حوادث» ایسنا، روز گذشته، دو دستگاه خودرو سواری پژو 206 در دو نقطه از شهر تهران طعمه حریق شد.

بر اساس اعلام این سازمان، راننده یک خودرو پژو 206 در ولنجک، بلوار دانشجو در حال حرکت بود که با مشاهده خروج دود از قسمت موتور بلافاصله خودرو را در کنار خیابان پارک کرد.

این راننده پس از اطلاع حادثه در ساعت 6:43 روز سه‌شنبه 19 دی ماه به 125، تا رسیدن آتش نشانان،به وسیله یک دستگاه خاموش‌کننده پودر و گاز شروع به اطفای حریق کرد.

این در حالی بود که متعاقب آن، ماموران ایستگاه 64 آتش نشانی نیز به محل حادثه رسیده و به وسیله یک رشته لوله آب آتش نشانی به ایمن سازی محل پرداختند.

گفتنی است علت و میزان خسارت وارده به این خودرو توسط کارشناسان آتش نشانی در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا در حادثه دوم که حدود ساعت 9:30 روز گذشته در پارکینگ یک مجتمع مسکونی واقع در بلوار نواب رخ داد، یک دستگاه پژو 206 دیگری دچار آتش سوزی شد.

برای اطفای حریق این اتومبیل، نیروهای ایستگاه‌های 5 و 52 آتش نشانی به محل حادثه عزیمت کرده و با استفاده از یک دستگاه خاموش‌کننده پودر و گاز و نیز یک رشته لوله آبدهی، شعله‌های آتش این خودرو را خاموش کردند.

در این حادثه که علت آن توسط کارشناسان آتش نشانی تحت بررسی است ، حدود 50 میلیون ریال خسارت به بار آمد.

جلوگیری از شماره گذاری خودروهای پژو 405 در صورت عدم رفع نقص

فرمانده‌ پلیس‌ راه‌ کشور درباره‌ آتش‌ سوزی‌ خودروهای‌ پژو ‌405‌ گفت‌‌‌ : جلسات‌ متعددی‌ در چند هفته‌ گذشته‌ میان‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ و مسئولان‌ ایران‌ خودرو برگزار شد که‌ انتظار می‌ رود به‌ نتایج‌ خوب‌ و رفع نقص‌ این‌ خودروها برسیم.‌‌

به گزارش خبرخودرو ، سرهنگ‌ اسماعیلی‌افزود‌‌ : به‌ هر صورت‌ تایید ایمنی‌ خودرو جز‌ وظایف‌ پلیس‌ است‌ و اگر این‌ موضوع‌ در مدت‌ تعیین‌ شده‌ یک‌ ماه‌ برطرف‌ نشود مطمئنا راهنمایی‌ و رانندگی‌ از شماره‌ گذاری‌ این‌ خودروها جلوگیری‌ خواهد کرد‌.
وی ادامه داد: وقتی پلیس خودرویی را پلاک می‌کند یعنی آن خودرو را از لحاظ ایمنی تائید کرده است. اما آتش سوزی خودروها موجب نگرانی پلیس به عنوان مدافع حقوق مصرف کنندگان شد و در این خصوص نیز شخص سردار رویانیان به عنوان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا پیگیر است و در این مورد نیز طی چند هفته گذشته جلساتی با مسئولان وزارت صنایع برگزار شده است.

فرمانده‌ پلیس‌ راه‌ کشور گفت‌‌‌: در سال‌ آینده‌ بیشتر محورهای‌ کشور به‌ تجهیزات‌ ترافیکی‌ و مکان‌ نما و نیز دوربینهای‌ کنترل‌ سرعت‌ مجهز خواهد شد.‌

سرهنگ‌ اسماعیلی‌ افزود‌‌: امروزه‌ با استفاده‌ از ابزارها و روشهای‌ سنتی‌ دیگر نمی‌ توان‌ ترافیک‌ را کنترل‌ کرد و باید از تجهیزات‌ ، فناوری‌ و روشهای‌ علمی‌ به‌ این‌ منظور استفاده‌ کرد و عوامل‌ پلیس‌ را برای‌ کارهای‌ بهتری‌ در نظر گرفت‌‌.

وی‌ اضافه‌ کرد: ‌‌متاسفانه‌ در حال‌ حاضر رفتارهای‌ ناهنجار ترافیکی‌ جای‌ هنجارها گرفته‌ است‌ و باید در این‌ زمینه‌ فرهنگ‌ سازی‌ کرد و آموزشهای‌ لازم‌ را در نظر گرفت‌‌ .

سرهنگ‌ اسماعیلی‌ آموزش‌ حرفه‌ ای‌ پلیس‌ ، اصلاح‌ رفتارهای‌ پلیس‌ و داشتن‌ ادبیات‌ مشترک‌ در برخورد با رانندگان‌ و به‌ روز نگه‌ داشتن‌ دانش‌ پلیس‌ را از برنامه‌ ها و طرحهای‌ اینده‌ پلیس‌ راه‌ خواند.‌

فرمانده‌ پلیس‌ راه‌ کشور با اشاره‌ به‌ افزایش‌ و رشد تولید خودرو در کشور و متناسب‌ نبودن‌ ان‌ با زیرساختهای‌ جاده‌ ای‌ ، تعامل‌ با سازمانهای‌ ذیربط در امر ترافیک‌ و استفاده‌ از توان‌ و قابلیتهای‌ این‌ سازمانها را بهترین‌ راه‌ حل‌ برای‌ رفع مشکل‌ ترافیک‌ و ایمنی‌ جاده‌ ها دانست‌‌.

وی‌ گفت:‌‌‌ برای‌ برقراری‌ امنیت‌ و فرهنگ‌ سازی‌ در امر ترافیک‌ در جاده‌ ها می‌ توان‌ از رانندگان‌ حمل‌ و نقل‌ عمومی‌ به‌ عنوان‌ پلیس‌ یار استفاده‌ کرد که‌ این‌ موضوع‌ در کاهش‌ تخلفات‌ و مسائل‌ ترافیکی‌ موثر است‌‌.

سرهنگ‌ اسماعیلی‌ اضافه‌ کرد‌‌: در توافقی‌ که‌ با مسئولان‌ قضایی‌ سراسر کشور انجام‌ شده‌ است‌ از این‌ پس‌ خودروی‌ رانندگانی‌ که‌ در سطح‌ جاده‌ ها اقدام‌ به‌ رفتارهای‌ پرخطر کنند و موجب‌ سلب‌ آسایش‌ شهروندان‌ شوند متوقف‌ می‌ شود و رانندگان‌ انها به‌ دادگاه‌ معرفی‌ خواهند شد‌.

فرمانده‌ پلیس‌ راه‌ کشور درباره‌ شناسایی‌ نقاط حادثه‌ خیز در جاده‌ های‌ کشور نیز افزود:‌‌ بیش‌ از ‌3‌ هزار نقطه‌ حادثه‌ خیز در جاده‌ های‌ کشور شناسایی‌ شده‌ که‌ ‌1768‌ نقطه‌ در محورهای‌ اصلی‌ و ‌1469‌ نقطه‌ در محورهای‌ فرعی‌ است‌‌ .

وی‌ گفت‌‌‌: سعی‌ پلیس‌ راه‌ اصلاح‌ این‌ نقاط حادثه‌ خیز و استقرار ماموران‌ در این‌ محلهاست‌‌ .

سرهنگ‌ اسماعیلی‌ درباره‌ نصب‌ دوربینهای‌ کنترل‌ سرعت‌ در آزاد راه‌ تهران‌ - قزوین‌ و تهران‌- قم‌ افزود:‌‌ با نصب‌ این‌ دوربینها تخلفات‌ رانندگان‌ ثبت‌ و در اواخر هر ماه‌ فهرست‌ تخلفات‌ ان‌ ماه‌ به‌ درب‌ منازل‌ متخلفان‌ ارسال‌ خواهدشد‌.

وی‌ درباره‌ مشکلات‌ ایمنی‌ آزاد راه‌ زنجان‌ - تبریز هم‌ گفت‌‌‌: از مشکلات‌ فنی‌ این‌ آزاد راه‌ تصویربرداری‌ شده‌ است‌ و مسئولان‌ وزارت‌ راه‌ قول‌ داده‌ اند هر چه‌ سریعتر این‌ مشکلات‌ را برطرف‌ کنند‌.

سرهنگ‌ اسماعیلی‌ خاطرنشان‌ کرد‌‌ : در حال‌ حاضر به‌ دلیل‌ دسترسی‌ های‌ محلی‌ به‌ این‌ آزاد راه‌ ، رفت‌ و آمد در ان‌ جریان‌ دارد اما این‌ ازاد راه‌ از نظر پلیس‌ / ایمن‌ نیست‌ و بصورت‌ غیر رسمی‌ در حال‌ استفاده‌ است‌‌ .

فرمانده‌ پلیس‌ راه‌ کشور در پایان‌ از رانندگان‌ خواست‌ براساس‌ آئین‌ نامه‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ ، هنگام‌ تردد در جاده‌ های‌ بارانی‌ و برف‌ گیر کشور حتما با چراغ‌ روشن‌ حرکت‌ کنند و در غیر این‌ صورت‌ جریمه‌ می‌ شوند‌ .