اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

دومین خودروی ملی دهه فجر عرضه می شود

مدیر عامل شرکت ایران خودرو از تولید دومین خودروی ملی مطابق با مشخصه های روز دنیا در دهه فجر امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، منطقی در برنامه گفتگوی خبری شبکه 2 سیما افزود:‌ در سال 87 به تولید یک میلیون خودرو در سال خواهیم رسید و در سال 88 عمده خودروهای ما تولید خودمان یا محصول مشترک خواهد بود و با این ویژگی ها وارد بازار بین المللی می شویم.

وی با بیان اینکه امکان تفاوت کیفیت در عرضه محصولات داخلی و محصولات صادراتی وجود ندارد گفت: در سال 86 تعداد 22 هزار و 500 دستگاه 206 اس دی به فرانسه صادر شده است که این سفارش برای امسال به 36 هزار دستگاه رسیده که نشان دهنده کیفیت محصولات ما و مطابقت با استاندارد های جهانی است.

منطقی با اشاره به افزایش صادرات به روسیه گفت.. هم اکنون 18 هزار دستگاه سمند در این کشور در حال تردد است که این موضوع نشان دهنده کیفیت محصولات است.

وی افزود.. امسال تعداد نمایندگی های ما در روسیه از 25 به 50 می رسد و تعداد سفارش ها نیز حداقل 23 هزار دستگاه است.

منطقی گفت.. در سوریه نیز سمند را معادل خودروهای کره ای ، پژو 206 را معادل خودروهای اروپایی و روآ را معادل خودروهای چینی می دانند.

وی با مقایسه صنعت خودرو در ایران و کره گفت :‌ با توجه به اصرار دولت برای تدوین راهبرد صنعتی می توان گفت تا 12 سال آینده در زمینه طراحی و تولید خودرو به سطح کشور کره خواهیم رسید.

منطقی در خصوص خودروی سمند نیز خاطرنشان کرد :‌ موتور این خودرو در داخل تولید می شود و با وجود اینکه در ابتدا از کارشناسان خارجی برای طراحی کمک گرفته شد اما هم اکنون خودمان این خودرو را تولید می کنیم.

وی افزود :‌ با توجه به بالا بودن هزینه های طراحی سیاست ما طراحی مشترک با شرکتهای خارجی است و در آینده نزدیک بخشی از خودروهای ما با طراحی مشترک تولید می شود که به تدریج سهم ایران در آنها بیشتر خواهد شد.

منطقی با اشاره به بحث قیمت گذاری خودرو ها گفت :‌ باتوجه به سیاست دولت برای تثبیت قیمت خودروها، قیمت محصولات خود را در سال 86 بر مبنای سال 85 قرار دادیم و در سال 87 نیز همین سیاست را دنبال می کنیم.

وی افزود.. با این حال در سال 86 قیمت مواداولیه بطور متوسط 12 درصد، قیمت دستمزد 24 درصد و قیمت ارز 15 درصد رشد داشته است و این امر سبب می شود در مرحله ای حاشیه سود منفی شود که خودروساز نمی تواند آن را تحمل کند.

منطقی گفت: اگر حاشیه سود کمتر از سه تا پنج درصد شود باید قیمت ها در کمیته سیاستگذاری خودرو بررسی شود.

کوروت موتور وسط طراحی شد

شورلت کوروت خودروی اسپرت و کلاسیک مشهور جنرال موتورز بعد از حدود 50 سالی که از معرفی اولین نسل اش می گذرد ممکن است با شکل و شمایل متفاوتی ساخته شود.

به گزارش خبرخودرو ، ظاهرا عده ای از طراحان شورلت نمونه ویژه ای برای این خودرو طراحی کرده اند که به صورت موتور وسط است.

ایوان لوچیان طراح جوان گروه جنرال موتورز طرح جاه طلبانه ای را به سران کمپانی ارائه کرده که ممکن است به عنوان پایه طراحی نسل هفتم این محصول پر طرفدار و محبوب مورد استفاده قرار گیرد.

او با الهام گرفتن از یوزپلنگ این خودرو را طراحی کرده و در بخش آیرودینامیک نیز از نوع حرکت آبزی سریع و خشن یعنی کوسه بهره برده است.

هیبرید چری در المپیک

پس از آن که کمپانی byd چین اعلام کرد که برای سال 2010 قصه دارد اولین خودروی هیبرید خود را راهی اروپا کند ، گروه خودرو سازی چری (بزرگترین کمپانی ساخت خودرو در چین ) نیز اعلام کرد که در همین تابستان نمونه هیبرید مدل A 5 را به بازار داخلی این کشور خواهد فرستاد .

به گزارش خبرخودرو ، سران چری بازیهای المپیک را بهترین فرصت برای معرفی این مدل دانسته اند و قرار است پس از المپیک تعداد قابل توجهی از این خودروی برقی – بنزینی را وارد بازار کنند .

چری امیدوار است حداقل 50 دستگاه از این خودرو را به صورت پیش فروش به کمیته برکزاری المپیک بفروشد تا آنها به صورت نمادین و به منظور تبلیغ برای کاهش آلودگی هوا این خودرو ها را سوار شوند .

چری گفته است مدل هیبرید A5 بین 1400 تا 2900 دلار گرانتر مدل آن که 9975 دلار می ارزد خواهد بود .

انتصاب اعضای شورای سیاستگذاری صنعت خودرو

وزیرصنایع ومعادن در احکام جداگانه ای اعضای 12 نفره شورای سیاستگذاری صنعت خودرو را تعیین کرد .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، علی اکبر محرابیان در این حکم آقایان: احمد قلعه بانی ( معاون وزیر و رییس هیات عامل سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران ) ، منوچهر منطقی ( مدیر عامل شرکت ایران خودرو ) ،مهرداد بذرپاش ( مدیر عامل شرکت سایپا ) ، مظفر اعوانی ( معاون بهره برداری و نوسازی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ) دبیر شورا ، جواد نجم الدین (رییس هیات مدیره شرکت سایپا ) ، رحیم اسماعیلی دانا ( عضو هیات مدیره شرکت ایران خودرو )،علی ملک( عضو هیات مدیره شرکت سایپا ) ، محمد رضا روشنی مقدم ( عضو هیات مدیره شرکت سایپا ) ، همایون ریاحی چالشتری ( عضو هیات مدیره شرکت ایران خودرو ) ،برزو مختاری ( عضو هیات مدیره شرکت ایران خودرو )، احمد نعمت بخش ( دبیر انجمن خودرو سازان ایران ) و محمد باقر رجال ( دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو را به سمت اعضای شورای سیاستگذاری صنعت خودرو منصوب کرد.

وزیر صنایع و معادن در این احکام تصریح کرده است : انتظار می رود با سرلوحه قرار دادن اخلاق معنویت و بسط عدالت گستری و مهرورزی و خدمت به بندگان خدا و استفاده از تمام ظرفیتها در جهت سیاستهای رییس جمهور و دولت خدمتگذار و به منظور توسعه و آبادانی کشور ایران اسلامی در حوزه صنعت خودرو گامهای مو ثری بردارید.

میلاد با سعادت امام حسن عسکری مبارک باد

1- مرحوم سیّد مرتضى ، شیخ حرّ عاملى و برخى دیگر به نقل از ابوهاشم جعفرى آورده اند:
روزى به محضر مبارک امام حسن عسکرى علیه السلام وارد شدم ، دیدم که در حال نوشتن نامه اى مى باشد، لحظاتى را در خدمت آن حضرت نشستم تا آن که هنگام نماز فرا رسید.
بدین جهت ، از ادامه نوشتن خوددارى نمود و در همان لحظه ، نامه و قلم را بر زمین نهاد و برخاست مشغول خواندن نماز گردید.
و من مواظب احوال و اوضاع بودم ، که ناگهان متوجّه شدم در حالى که امام علیه السلام مشغول نماز بود، قلم روى کاغذ حرکت مى کرد و خطّ مى نوشت ، تا آن که نامه به پایان رسید و من با مشاهده چنین معجزه اى سجده شکر به جاى آوردم .
و چون نماز پایان یافت و حضرت سلام نماز را داد، قلم را از روى زمین برداشت ؛ و سپس اجازه فرمود تا افرادى که منتظر زیارت و ملاقات حضرت بودند، وارد شوند.

2- محمّد بن حسن شمعون گوید:
روزى از روزها چشم هایم سخت درد مى کرد و آنچه مداوا کردم سودى نبخشید و بالا خره یکى از دو چشمم نابینا شد و دوّمى هم در حال از بین رفتن بود.
نامه اى به حضرت ابومحمّد، امام حسن عسکرى علیه السلام نوشتم و تقاضا نمودم تا حضرت براى بهبودى چشم هایم دعا فرماید.
امام علیه السلام در جواب نامه ، چنین مرقوم فرمود: خداوند متعال چشم نابینایت را برگرداند و آن دیگرى را صحیح و سالم گرداند.
و نیز در ذیل نامه نوشته بود: خداوند به تو پاداش نیک و جر جزیل عنایت گرداند.
محمّد گوید: از این که چشم هایم خوب شد خوشحال شدم ؛ ولى معناى آخرین جمله امام علیه السلام را نفهمیدم ، تا آن که یکى از فرزندانم وفات یافت و فهمیدم تسلیت آن حضرت به جهت آن بوده است .

 

3- احمد بن اسحاق حکایت کند:
روزى به محضر مبارک امام حسن عسکرى علیه السلام شرفیاب شدم ، هنگامى که در خدمت حضرت نشستم ، فرمود: ((الحمد للّه ))، پیش از آن که از دنیا بروم ، خداوند متعال خلیفه و جانشین مرا به من نشان داد و فرزند عزیزم را دیدم .
او از جهت شمائل و صفات ، شبیه ترین مردم به رسول اللّه صلى الله علیه و آله مى باشد، خداوند حافظ و نگهدار او خواهد بود تا آن که پس از غیبتى طولانى ظهور نماید و زمین را پر از عدل و داد گرداند.

4- همچنین ابوهاشم جعفرى گوید:
روزى نزد حضرت ابومحمّد، امام حسن عسکرى علیه السلام شرفیاب شدم و نشتستم .
حضرت فرمود: یکى از گناهانى که مورد عفو و مغفرت قرار نمى گیرد، این است که شخصى گناهى مرتکب شود و بگوید: اى کاش فقط به همین گناه عقاب شوم و آن را سبک و ناچیز شمارد.
من پیش خود فکر کردم : چقدر سخت و دقیق است ، پس انسان باید همیشه مواظب اعمال و حرکات خود باشد.
حضرت از افکار من آگاه شد و فرمود: آنچه با خود حدیث نفس کردى ، اهمیّت بده و آن را رها نکن و بدان که گناهِ شرک به خداوند متعال از حرکت مورى بر سنگى صاف و ظریف ، مخفى تر خواهد بود.

5- مرحوم کلینى و برخى دیگر از بزرگان به نقل از ابوهاشم جعفرى آورده اند:
روزى در محضر مبارک حضرت ابومحمّد امام حسن عسکرى علیه السلام وارد شدم و با خود گفتم : اى کاش حضرت نگین انگشترى ، به من هدیه مى نمود تا نزد انگشترساز ببرم و رکاب مناسبى براى آن بسازد و به عنوان تبرّک به دست خود نمایم .
و چون مقدارى نشستم ، بلند شدم و بدون آن که در فکر نگین انگشتر باشم ، خواستم که خداحافظى کنم.
پس امام علیه السلام انگشترى را تحویل من داد و فرمود: اى ابوهاشم ! تو نگین خواستى ؛ ولى ما نگینى همراه با رکاب آن به تو مى دهیم ، خداوند آن را براى تو مبارک گرداند.
پس از آن گفتم : اى سرور و مولایم ! شهادت مى دهم که تو حجّت و ولىِّ خدا هستى و امام و پیشواى من خواهى بود و من بر این شهادت اعتقاد راسخ دارم ؛ سپس حضرت فرمود: خداوند متعال تو را مورد مغفرت و رحمت خود قرار دهد.

تولید انبوه خودروی مگان در پارس خودرو آغاز شد

خط تولید انبوه خودرو مگان امروز در مراسمی با حضور مدیرعامل سایپا ، مدیر عامل سازمان گسترش و نوسازی ، رئیس سازمان میراث فرهنگی و جمعی از نمایندگان مجلس در شرکت پارس خودرو به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، مهرداد بذرپاش مدیر عامل گروه خودرو سازی سایپا در این مراسم گفت : میزان سوخت این خودرو 6 لیتر در 100 کیلومتر است و به سامانه ایمنی مجهز شده است.

وی افزود : خودرو مگان 40 تا 50 درصد ساخت داخل است و در شش رنگ و در "کلاس سی" تولید می شود.

بذرپاش افزود : خط تولید مگان 260 نفر اشتغالزایی دارد و ظرفیت تولید سالانه ان به 20 هزار دستگاه می رسد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین از عرضه 30 محصول جدید به مناسبت سی امین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سال جاری خبر داد.

وی افزود : قرار است نخستین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا با حجم موتور 1500 سی سی و در کلاس B در دهه فجر امسال به بازار عرضه شود.

بذرپاش گفت : ‌همچنین تولید خودرو زانتیای 2، نسیم ارزان قیمت، مگان 1600 سی سی تولید شرکت پارس خودرو و پراید و ریو با گیربکس اتوماتیک ازجمله محصولات جدیدی است که گروه خودروسازی سایپا قصد دارد امسال به بازار عرضه کند.

به گفته بذرپاش،میزان تولید خودرو در سایپا پارسال به 550 هزار دستگاه رسید که 20 درصد بیشتر از سال 1385 است.

وی افزود: برای ارتقای رضایت مشتریان سایپا در سال جاری 120 نمایندگی پارس خودرو و 530 نمایندگی سایپا در سراسر کشور درهم ادغام شده است تا بزرگترین شبکه خدمات پس از فروش کشور برای خدمت دهی به دارندگان محصولات سایپا ایجاد شود.

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در حاشیه افتتاح خط تولید خودرو مگان ازثبت نام برای فروش این خودرو در هفته اینده خبر داد.

مهرداد بذرپاش گفت : قیمت قطعی این خودرو که در شش رنگ عرضه می شود در زمان فروش آن اعلام خواهد شد ، اما محدوده قیمتی آن 240 تا 250 میلیون ریال برآورد می شود.

وی با اشاره به اینکه 40 تا 50 درصد قطعات این خودرو در داخل تولید می شود ، اضافه کرد : میزان ساخت داخل خودروی مگان تا یک سال و نیم آینده به بیش از 50 درصد خواهد رسید .

وی گفت : بزودی موتور و گیربکس ساخت مگا موتور در این خودرو استفاده خواهد شد.

بذرپاش گفت : سیاست اصلی گروه خودروسازی سایپا تثبیت قیمت است و برای کنترل بازار و مهار قیمت ها ، امسال تولید خود را به حداکثر توان خطوط تولید می رسانیم.

وی از فروش اینترنتی خودروهای تولید شرکت های تابع سایپا خبر داد و گفت : هم اکنون بسیاری از موضوع های مربوط به فروش این گروه خودروسازی اینترنتی است.

بذرپاش با بیان اینکه در فروش اینترنتی مشکل پرداخت وجوه وجود دارد تصریح کرد : به منظور قطع دست واسطه ها تا پایان سال همه موارد مربوط به فروش را اینترنتی خواهیم کرد.

سیاست ما تثبیت قیمت ها در سال جاری است

مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه امسال 30 محصول جدید توسط این شرکت وارد بازار می شود اظهار داشت: استراتژی ما برای تولید محصول در چند سال آینده ، داشتن 4 پلتفرم با هر سال یک فیس لیفت جدید و هر 3 سال یک بدنه جدید است.

مهندس بذرپاش در کنفرانس مطبوعاتی که در سایپا و با حضور خبرنگاران برگزار شد اعلام کرد : امسال هدف گذاری ما برای صادرات و قطعات 3 برابر کردن صادرات 100 میلیون دلاری گذشته است و بنا داریم تا این رقم را به حدود ۳۱۵ میلیون دلار برسانیم . در همین راستا ، 15 پروژه توسعه ای را برای شرکت تعریف کرده ایم که احداث کارخانجات مخازن CNG ، نمایندگی شمال آفریقا و مرکز ارزیابی خودرویازی سایپا از عمده آنهاست.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رضایت مشتری از اهداف اساسی این شرکت است گفت: در سال 87 ، 15 تا 30 درصد افزایش ناوگان در امداد خودرو خواهیم داشت و زمان انتظار را از 40 دقیقه به 35 دقیقه کاهش می دهیم. همچنین طرح گارنتی در زمان وارانتی نیز از دیگر اقدامات شرکت در جهت مشتری مداری خواهد بود.

بذرپاش در خصوص افزایش قیمت خودرو در پایان سال گذشته و آغاز سال 87 گفت : از آنجا که فاصله کیفی برخی خودروها در بازار افزایش قابل توجهی یافته بود با موافقت مسئولان ، قیمت برخی خودروها را برای کاهش دلالی و واسطه گری برای مصرف کنندگان مستقیم افزایش داده و همزمان تیراژ را به طور موقت بالا بردیم.

این در حالی بود که تقاضای مشتریان در سال 86 دو برابر تیراژ ما یعنی 55 هزار دستگاه بود و ما باید بر خلاف برنامه مصوب تیراژ را افزایش می دادیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت در خودروی پراید بنزین سوز بیش از دوگانه سوز بود و این بر خلاف انتظار بازار بود افزود: با وجود آنکه در خودرویی مانند زانتیا 5-3 درصد مغایرت قیمت داشتیم اما در پراید با وجود آپشن های متفاوت تنها 150 هزار تومان تفاوت قیمت وجود داشت و به محض کنترل بازار قیمت ها بع حد اولیه باز خواهد گشت.

بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست این شرکت ، تثبیت قیمت ها در سال جاری است افزود: تولید خودروی ارزان قیمت در کلام راحت است اما تعیین قیمت برای چنین خودرویی در صورتی است که از امکانات رفاهی ، زینتی و امنیتی آن صرفنظر کنیم و این شایسته خانواده ایرانی نیست.

ما پیشنهاد داده امی تا دولت با افزایش کیفیت ، کاهش هزینه و در راستای طرح هدفمند کردن یارانه ها ، دهک های پایین را رای خرید خودروهای داخلی یاری دهد.

مدیر عامل سایپا از واگذاری خودروی پیش فروش شده تندر 90 تا پایان خرداد خبر داد و گفت: این شرکت 32 هزار دستگاه پیش فروش کرده بود که تنها 7 هزار خودرو هنوز به مشتریان واگذار نشده و از پایان خرداد فاز دوم ثبت نام با 85 هزار دستگاه آغاز خواهد شد.

لاگونا با سیستم فرمان 4WS

رنو قصد از یک تکنولوژی فراموش شده برای مدل پیشرفته خود یعنی لاگونا استفاده کند.

به گزارش خبرخودرو ، سیستم 4WS یا چهار چرخ فرمان برای نخستین بار در دهه 1980 موفق شد و در بدو امر سر و صدای زیادی به پا کرد. میتسوبیشی ونیسان دو کمپانی ژاپنی بودند که با وجود قیمت بالای این سیستم آن را روی محصولات خود قرار دادند.

این سیستم چهار چرخ با گردش فرمان عکس العمل موافق ومخالف نشان می دهد و خودرو در فضای کمتری می تواند دور بزند ویا مانور کند.

اما گرانی این سیستم و پیچیدگی زیاد آن برای انجام تعمیرات احتمالی باعث شد در دهه 90 این سیستم از دور تولید خارج شود.

رنو اما قصد دارد با استفاده از تکنولوژی جدید تر و با استفاده از منطق دیجیتال این سیستم را زنده کند.

در این سیستم چرخها در سرعت زیر 60 کیلومتر مخالف می چرخند و در بالای آن به صورت موازی عکس العمل نشان خواهند داد.