اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

 

 

عید سعید مبعث بر همگان مبارک باد.

ناگفته های سید حسن نصرالله در دیدار جمعی از طلاب حوزه علمیه قم، به نظر مو به مو، شرح واقعه و پیش بینی صحیح ماجراهایی بوده که سه سال بعد، به عینه رخ داده است.

شرح ملاقات در متنی که برای بازتاب ارسال شده: ساعاتی از شب گذشته بود تا این که بالاخره مکان قطعی ملاقات را به ما اعلام کردند. سریع خود را به محله «حاره حریک» رساندیم. بعد از گذشتن از یک ایست بازرسی خود را به جلوی آپارتمان چند طبقه‌ای که میان آپارتمان‌های بلند گم شده بود رساندیم. از گیت بازرسی رد شدیم. برادران حزب‌الله ـ که سخت از بر و بچه های خودمان تشخیص داده می‌شدند ـ اشیاء فلزیمان را گرفتند.

دیدار در یک اتاق کوچک، که با صندلی‌های فایبرگلاس یا به قول خودمان پلاستیکی! فرش شده بود، انجام شد. دیوارهای اتاق با چند تابلوی ساده که همه نماد مقاومت بودند تزئین شده بود و ما قبل از آمدن میزبان، آنها را تماشا می‌کردیم.

سید حسن با ابهت همیشگی‌اش وارد اتاق جلسه شد. احوالپرسی گرمی کرد و روبرویمان نشست. محافظانش هم آرام و جدی دو طرف او نشستند. نماینده ما دقایقی صحبت کرد و سؤالاتی مطرح کرد. سید همان اول غافلگیرمان کرد و با خنده پرسید می‌خواهید عربی صحبت کنم یا فارسی؟! البته این جمله را فارسی گفت! بچه‌ها گفتند فارسی. گفت بسیار خوب! البته فارسی من ضعیف است و من پنجاه درصد آن را می‌دانم. ولی در طول صحبت معلوم شد که بسیار مسلط هستند و بدون مکث و با ادبیات صحیح صحبت می‌کند.

صندلی سید با ردیف جلویی دو متر بیشتر فاصله نداشت. هم‌چنین، مکانی که سخنرانی می‌کرد، بلندتر از جای مستمعین نبود. تا آخر لبخند بر لبانش بود. خیلی تحویلمان گرفت و نزدیک یک‌ساعت و نیم برایمان سخن گفت. بعد از جلسه با متانت و بزرگواری ایستاد و در چندین نوبت با بچه‌ها عکس یادگاری گرفت. با تک‌تک بچه‌ها دست داد و ما هم دستش را بوسیدیم.دیدار سید حسن با طلاب حوزه علمیه قم

نصرالله سخنان خود را این گونه آغاز کرد: من فکر کردم چه بگویم، موضوعی که نمی‌شود با رسانه‌های گروهی طرح کنیم که مربوط به جمهوری اسلامی، امام(ره) و مقام معظم رهبری هم باشد. برگردیم به 21 سال قبل یا بیشتر، به سال پیروزی انقلاب اسلامی سال 1979. شیعیان لبنان (و اهل سنت) منفعل بودند اما توجه خوبی به امام شد و ایشان تأثیر فراوان بر ملت لبنان داشتند، اقتصادی ، فرهنگی و … مخصوصاً در سطح جوانان. جزء پیشگویی‌هایشان هم هست که: «یهودیان کنار هم جمع می‌شوند و نابودی آن‌ها زمانی است که انقلابی در شرق شود و یکی از فرزندان انبیاء، هم‌نام یکی از انبیاء بنی اسرائیل قیام می‌کند.».

لبنان پر از شیعه بود و از لحاظ فکری، نزدیک به ایران. بعد از حمله به لبنان در دو ماه حزب‌الله به وجود آمد. همه جوان بودند. سید عباس موسوی، بزرگترین عالم جریان، 26 ساله بود، و آنچه طبیعتاً باید 20 سال بعد تشکیل می‌شد دو ماهه تشکیل شد. در این اوضاع امام گفتند ارتش و سپاه بیاید سوریه و لبنان که اسرائیلی‌ها مستقر شده بودند. سپاه آمد و مستقر شد. جمهوری اسلامی ایران هر چه در توان داشت برای لبنان می‌داد؛ پول،  آموزش، کمک فکری.

امام فرمودند: «از صفر شروع کنید و با همین نیروی کم مبارزه کنید که پیروز خواهید شد. من از همین حالا می‌بینم که پیروزی از آنِ شماست.» با خود می‌گفتیم یعنی چه؟

از حضرت امام خواستیم که در مسأله لبنان یک کسی نماینده شما باشد که مزاحم وقت حضرت‌عالی نشویم. امام آن زمان فرمودند نماینده تام‌الاختیار من آقای خامنه‌ای هستند. آقا هم خیلی با ما مهربان بودند. از زمان انعقاد نطفه حزب الله، آقا مسئول ما بود. ایشان در مسائل اسرائیل کارشناس‌تر از کارشناسان است. خلاصه کار را ادامه دادیم؛ اما امام فرموده بودند تا اخراج کامل ادامه دهید. تا اینکه امام رحلت کرد. رسیدیم خدمت آقا که الان شما رهبر ما هستید، یک نفر را معرفی کنید تا زیاد مزاحم شما هم نشویم. آقا فرمودند: «نه خیر، مسألة اسرائیل و لبنان مربوط به من است و من خودم مسؤول این مسأله هستم.» آقا خصوصیات تک تک ما را می‌شناسند. این ارتباط عمیق از مهمترین عوامل پیروزی و از بزرگترین برکات برای حزب‌الله بود.

اما چند قضیه از رهنمودهای حضرت آقا:
قضیه اول، یک روز بعد از جنگ دوم خلیج فارس در کنفرانس مادرید، عرب ها و اسرائیلی ها را جمع کردند برای صلح خاورمیانه که آقا هم یک پیام مهم علیه آن داد. همه رفته بودند، رئیس جمهور سوریه، لبنان و ... پشتیبان بین‌المللی هم داشتند، مثل آمریکا و شوروی. صلح به نظر ما و همة صاحب‌نظران قطعی بود. رسیدیم خدمت آقا و گفتیم که ما تنها ماندیم. فرمودند:« درست است که همه دنیا جمع شده‌اند ولی من به شما می‌گویم صلح نخواهد شد و کنفرانس موفق نخواهد بود.» در شرایطی بود که تحلیل‌گران می‌گفتند کار تمام شد. حتی بعضی آقایان در ایران هم این نظر را داشتند. اسحاق رابین و حافظ اسد با واسطه مذاکره می‌کردند و نزدیک به توافق بودند. بعد از حدود یک ماه انتفاضة اول آغاز شد و در کمال ناباوری همگان روند صلح شکست خورد.

قضیة دوم، در مورد عقب‌نشینی اسرائیل بود. همه معتقد بودند که محال است عقب‌نشینی از مرزها آن‌هم بدون قید و شرط. رفتیم خدمت آقا؛ فرمودند: «من تحلیل شما را قبول ندارم.» ولی صریح نفرمودند. بعد از چند روز فرماندهان ما رفتند تهران خدمت آقا. عادتاً این‌ها طول عمر مسؤولیتشان دو سال بود. لذا عده‌ای از این‌ها برای جانشینی فرماندهان شهید آماده شده بودند. ابتدا فقط برای نماز از آقا اجازه گرفته بودیم. بعد درخواست دست‌بوسی کردیم. بعد خودشان فرمودند که کمی صحبت کنیم. فرمودند: «پیروزی شما خیلی نزدیک است، نزدیک‌تر از آنچه شما به ذهنتان برسد، همه شما با چشمان خود خواهید دید.» و بعد از چند روز ما دیدیم اسرائیل فرار کرد.

دیدار سید حسن نصرالله با طلاب حوزه علمیه قم

قضیه سوم، مساله سوریه بود. به خاطر سیستم امنیتی بسیار بسته کسی نمی داند داخل سوریه چه می‌گذرد و ما نمی‌دانستیم که بعد از مرگ حافظ اسد چه می‌شود. لذا همیشه نگران بودیم که یک مخالف سر کار بیاید. یک بار که حافظ اسد مریض شد، خدمت آقا رسیدیم و گفتیم برایش دعا کنید، فرمودند دعا می‌کنم. بعد از مدتی خوب شد. گذشت تا این که بار دیگر حافظ مریض شد. دوباره خدمت آقا رسیدیم که دعا کنید، فرمودند: «البته من دعا می کنم ولی ناراحت نباشید. چون کسی که بعد از او می‌آید برای شما خیلی بهتر خواهد بود.» وزارت خارجه و اطلاعات که هیچ CIA هم نمی دانست چه می‌شود. به هر حال حافظ فوت کرد و بشار آمد. و جداً وضع ما بعد از فوت حافظ اسد خیلی بهتر شد. به طوری که اسرائیلی‌ها می گویند، نمی‌دانیم کدام از یک از اینها از دیگری اطاعت می‌کنند؟ صمیمیت ما با سوریه، اکنون به صورتی است که هر زمان بخواهم با بشار دیدار و تبادل نظر می کنم .

وقتی که ما در جنوب لبنان پیروز شدیم. خدمت آقا رسیدیم و من با تأسف و ناامیدی گفتم: « حضرت آقا هجده سال طول کشید تا حزب‌الله جنوب لبنان را آزاد کرد، فلسطین چقدر طول خواهد کشید؟!» آقا فرمودند: « حالا که پرسیدید می‌گویم که اعتقاد دارم آزادی قدس کمتر از آن طول می‌کشد.»

سید حسن در پایان سخنان خود اظهار داشت: آقا در لبنان بسیار محبوب هستند. طوری که در لبنان وقتی شنیده می‌شود کسی در ایران به آقا انتقاد می‌کند یا با ایشان مخالفت می‌شود. با تعجب و ناراحتی می‌گویند که اینها آقا را و قدر او را نمی‌شناسند.   این سرزمین یک روز هم تحت لوای ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نبوده و شیعه هرگز حاکمیت نداشته تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی 1400 سال شیعه مستضعف و فقیر بود. ما تا سی سال پیش یک مؤسسه یا مدرسه نداشتیم. اما شیعه امروز قوی‌ترین طایفة لبنان است. از لحاظ نظامی قویترین نیرو هستیم در لبنان و قابل مقایسه با اسرائیل شده‌ایم. حزب‌الله بزرگترین حزب سیاسی لبنان است. یکی از ممتازترین رادیوها و بهترین شبکه های عربی (المنار) برای حزب‌الله است. شیعه قویترین جریان را در لبنان دارد و الان دیگران از ما تقیه می کنند. بر عکس گذشته که ما تقیه می کردیم.  
ما آینده را برای خود می‌دانیم.

«امیدواریم اسرائیل یک روز حماقت کرده به جنوب لبنان حمله کند. زیرا آن‌چه ما آماده کرده‌ایم، به ذهن شارون هم خطور نمی‌کند.»

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

منبع

 

 

السلام علیک یا موسی بن جعفر

شهادت جان سوز امام موسی کاظم (ع) تسلیت باد

 

 

استراتژی سایپا تنوع محصول در آینده است

***لطفا با تشریح فراز و نشیب های صنعت خودرو راهکارهای بهره گیری ازتجارب گذشته برای جلوگیری از بروز مجدد بحرانها را بفرمائید؟

این مستلزم مقدمه ای است. تا پیش از سال72،فقط 30 درصد پیکان ساخت داخل بود،اما از سال 72 به بعد روند ساخت داخل شدن خودرو بشدت اوج گرفت .از همان سال به بعد باشکل گیری ساپکو در کمتراز 4یا 5سال ،98درصد پیکان ساخت داخل شد.

در مرحله دوم ساخت پیکان ،قطعات اصلی و تکنولوژی استفاده شده بر روی پیکان مثل موتور و قطعات سیلندر،سر سیلندرو اکسل ساخت داخل شد.

ادامه فعالیت های صورت گرفته ازسال72باعث شد طی 5تا 6 سال پژو 405نزدیک به 80درصدو کمی بعد بیش از 90درصد آن نیز ساخت داخل شود.

با این مقدمه درمورد پیکان خواستم این نکته را یادآوری کنم که درابتدای امر یعنی بعد از انقلاب با روی کارآمدن نیروهای جوان و متعهد درصنعت خودرو اهداف متصور خیلی بسرعت دست یافتنی تر می نمود. اما متاسفانه با حادثه جنگ تمامی چرخه صنعتی کشور دچار اختلال شد،که بنوبه آن صنعت خودرو نیز ازاین فرآیند بی نصیب نماند.

اما بعد ازجنگ و با بازیابی مجدد از داشته های گذشته نیروهای جوان وفعال به عرصه سازندگی روی آوردن که ماحصل آن ارتقا سطح کمی وکیفی محصولات تولیدی می باشد.

نکته قابل ملاحظه این است که درابتدا ،خلا سرمایه در صنعت خودرو عاملی برای ساکن شدن این چرخه بود،امابتدریج این معضل حل و درحال حاضر به جائی رسیده ایم که می توانیم ادعا کنیم ، از این حیث خود کفا شده ایم اما این را نباید فراموش کنیم که تنها فرآیند سرمایه عاملی برای رشد و توسعه است ،بلکه باید این فرآیند را با فرآیندهای همچون دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا توامان کرد.

دراین میان استفاده و بهره گیری ازتجارب گذشته و برنامه ریزی می تواند عاملی برای عدم تکرار نشیب های سابق باشد.

***ما برای خودرو ساز شدن چه هزینه های را پرداخته ایم و ماحصل آن چه بوده است؟

همانطور که می دانید بدون سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی و تکنولوژی به ثمر رسیدن پروژه هایی همچون ساخت داخل کردن تمامی قطعات خودرو خیلی سخت است و از طرف دیگر کشورهای دارای تکنولوژی در برابر انتقال این فرآیند به انحای مختلف مانند سیاسی ،اقتصادی مقاومت می کنند.درچندی پیش این عوامل باعث شد تاهزینه های اجتماعی فراوانی را برای خودرو ساز شدن بپردازیم.

اما اینکه با این هزینه ها چه عایدمان شد باید مثالی به منظور روشن شدن مسئله بزنم .

در سال 72حدود یک میلیارد دلار فروش صنعت خودرو بود که ازاین میزان تنها 300میلیون دلار به بخش تولید ساخت داخل اختصاص داشت. این روند باشکل گیری هسته اولیه شرکت ساپکو تغییر کرد.

در سال 83،84 فروش صنعت خودرو 12میلیارد بود که کمتر از 30 درصد آن هزینه خریدخارجی بود و این ارقام حکایت از برنامه دقیق وتدوین شده ای داشت که در اوایل دهه هفتاد پایه گذاری شده بود.

امروز بعد از نفت ،بیشترین فروش صنعتی کشور متعلق به صنعت خودرو آنهم با بیش از 75 درصد ساخت تولید داخل است.مجموعه ایران خودرو و سایپا طی چند سال اخیر بیش از 25 تا 30 درصد رشد کرده اند که این امر متکی برتلاش ها و جدیت این دو مجموعه برای دست یابی به جایگاه ساخت داخل می باشد.

***برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که این صنعت مزیت نسبی برای کشور ندارد و اگر صنایع مولد دیگری به اندازه صنعت خودرو مورد حمایت قرار می گرفتند امروز صنعت کشور گامهای بلندتری برداشته شده بود.نظرشما دراین مورد چیست؟

توجه داشته باشید که ساخت داخل کردن خودرو باعث شد که بیش از 3 هزار واحد کوچک و بزرگ به ساخت قطعات و مجموعه های صنعتی خودرو مشغول باشند.علاوه براین صنایع بزرگی همانند فولاد ،پتروشیمی و آلومینیوم توانستند بااتکا به صنعت خودرو رشد تکنیکی پیدا کنند.

برای مثال برنامه که جهاد دانشگاهی صنعت شریف با سایپا و فولاد مبارکه روی تحقیقات استفاده از ورق برای بدنه شروع کرد،4،3 سالی است که به بار نشسته و بیش از 70درصد مصرف ورق صنعت خودرو ازنظر تکنیکی قابلیت ساخت داخل را دارد.

این درحالی است که سالهای گذشته از 10 درصد ورق آهن مورد نیاز از فولاد مبارکه تهیه می شد.

صنعت خودرو محرک قریب به 60 نوع صنعت دیگر از فولاد و ریخته گری گرفته تاالکترونیک و مکانیک می باشد.

ازهمه این موارد مهم تر این صنعت بطورمستقیم 70هزار شغل بطورمستقیم و نزدیک به 1 میلیون شغل وابسته ایجاد می کند که هیچ صنعتی قادربه این امرنیست.

***باتوجه به مواردی که درباره سختی انتقال دانش فنی گفتید،راهکارهای دست یابی به تکنولوژی دنیا را بفرمائید؟

انتقال تکنولوژی می تواند ازطریق جوینت شدن سازندگان قطعات و خودروسازان ایران باشرکتهای مهم و بزرگ دردنیا احراز شود.

اما این نکته رانباید فراموش کنیم سیاست های کلان صنعتی کشور باید پذیرائی این فرآیند باشد و دراین سیاست ها بطور شفاف راهکارهای جذب سرمایه گذاری و راهکارهای انتقال تکنولوژی نیز بیان شده باشد.

خیلی از کشورهای توسعه یافته با بررسی تجارب گذشته کشورهای موفق ،این تجارب را به عنوان یک سند راهبردی و استراتژیک خود مبدل کردند که با طی کردن این مسیر درحال حاضر خود به عنوان یک رقیب قرص و محکم در کارزار صنعت خودروی جهان بدل شده اند.

دراین بخش ما نیازمند یک بازنگری کلی هستیم .بازنگری که مبتنی بر واقعیت های موجود و داشته های می باشد که برهمین اساس می توان با استفاده از تجارب گذشته خود و کشورهای توسعه یافته و داشتن یک برنامه راهبردی اهداف متصور در سند چشم انداز بیست ساله را محقق کرد.

***واقعیت های موجود فضای مبهمی را در پیش اذهان منتقدین و یا حتی همراهان قرار داده است.بطورمثال رشد صنعت خودرو در کنار بدهی زیاد خودروسازان به بخش قطعه سازی از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. لطفا این فضا راتشریح کنید؟

درهمه کشورها سرمایه گذاری برای بازدهی طولانی مدت ازمنابع بانکی و سرمایه گذاری از بودجه عمرانی صورت می گیرد. ولی متاسفانه بانک های ایران دراین بخش نتوانستد پاسخگوی نیازمندیهای صنعت باشند.

این درحالی است که خود بانک ها هم درصدد تجربه کردن راهکارهای سرمایه گذاری هستند.

خودروسازان برای سرمایه گذاری در زمینه تحقیقات،طراحی و به روز کردن خطوط تولیدی خویش نیازمند نقدینگی هستند. دراینجا بازهم می توان مجدد به همان سند استراتژیکی اشاره کرد که خلا آن در صنعت محسوس می باشد و این سند می تواند خیلی از گره های بزرگ سرمایه گذاری را حل کند.

البته سایپا طی چهارسال گذشته طبق قراردادهای فیمابین خود به تعهداتش عمل کرده است ولی درهر حال سایپا هم مثل سایر خودرو سازها دچار مشکل نقدینگی و محدودیت های مالی می باشد.

***با وجود این مشکل چگونه می توان دانش فنی تولید را منتقل کرد؟

اگر ما برای خرید تکنولوژی هزینه کنیم و نتوانیم این تکنولوژی را بومی سازی کنیم درحقیقت سرمایه ها را هدر داده ایم.

برای انتقال تکنولوژی باید از روشهای همچون افزایش تولید،جوینت شدن با دارندگان دانش تکنولوژی روز دنیا،و تجمیع سرمایه های اندک بخش خصوصی استفاده کرد.

و از همه مهمتر می توان ازکمک های دولت نیز به عنوان حامی بزرگ صنعت استفاده کرد که با ایجاد بستر مناسب سرمایه گذاری خارجی در ایران این بخش را در دست یابی به دانش فنی روز و انتقال تکنولوژی رهنمون سازد.

در شرکت سایپا با مدیریت مالی خوب توانسته ایم به تعهداتمان عمل کنیم و این در حالی است که بخشی از منابع نقدینگی را از سرمایه خودمان و بخشی را از اعتبارات بانکی و فروش نقد و پیش فروش تامین کردیم .

این مدیریت مالی عاملی شده است که بتوانیم در پروژه های همچون جوینت شدن باخودروسازان بزرگ و حمایت از قطعات سازان به منظور بهره گیری از دانش فنی روز دنیا موفق عمل کنیم.

***اجازه بدهید کمی در مورد سایپا صحبت کنیم،وضعیت تولید پراید چگونه است؟آیا برنامه ای برای جایگزین کردن خودروی به جای این محصول دارید؟

پراید پرتیراژترین محصول سایپا است.امسال بیش از 40 درصد تولیدات خودروی سواری کشور به پراید اختصاص داشت.

برآوردها حکایت ازآن دارد که این خودرو با مصرف کمی که دارد و با توجه به سهمیه بندی احتمالی بنزین در آینده باتقاضای زیادی روبرو شود.

امروزه با افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه های سربار شرکت و علیرغم افزایش قیمت مواد اولیه ،دستمزد و انرژی توانستیم قیمت این خودرو راثابت نگه داریم.

سایپا توانسته با شیوه فروش جدیدی که به کار گرفته است،طبقاتی را که هیچ وقت نمی توانستند تصور کنند صاحب خودرو می شوند راصاحب خودرو کند .

برای امسال هم سعی می کنیم قیمت خودرو را علیرغم افزایش قیمت مواد اولیه و دستمزد ثابت نگاه داریم .

به سازی های که در آینده صورت خواهد گرفت ،این خودرو را تبدیل به خودروی ملی خواهد کرد.

***چه برنامه ای برای ارتقا خدمات پس ازفروش این خودرو دارید؟

عرضه زیاد قطعات یدکی با قیمت بسیار پایین ،افزایش نمایندگیهای فروش در حدود 500مرکز و افزایش عاملیت های مجاز به بیش از 1000مرکز تنها بخشی از برنامه های خدماتی برای محصول پراید است.

همچنین با عمومی تر کردن آموزش کار با این خودرو برای هر مشتری که مجانی در سایپا صورت می گیرد وتمهیداتی نیز برای امداد درنظر گرفته ایم که امیدواریم با توکل بخدا بتوانیم ازعهده این امر خطیر برآئیم.

لازم به ذکراست هم اکنون سایپا دارای 500خودروی مجهز امدادی است .

***درباره ویژگی های پراید جدید توضیح دهید؟

نیو پراید از آخر امسال باتغییرات اساسی دربدنه ،چراغ ها،سپر و قسمت های داخلی و تزئیناتش به بازار عرضه عرضه خواهد شد.

البته موتور این خودرو درسال های گذشته با مشارکت زیمنس و ساژم انژکتوری و تقویت شده بود.

نیو پراید استاندارد یورو 2 را پاس کرده و با دوگانه سوز کردن این خودرو که بهترین خودروی CNGسوز کشور شناخته شده،پیش بینی می شود بازار خوبی خواهد داشت.

امیدواریم با تولید 100 هزار دستگاه در سال جاری و بیش از 300هزار دستگاه پراید دوگانه سوز در سال آینده کمکی به صرفه جویی مصرف بنزین در کشور کنیم.

ازتاریخ 1/04/86 تمامی خودروهای پراید به صورت دوگانه سوز تولید خواهند شد، که البته تمهیدات لازم برای آموزش نمایندگی ها اندیشیده شده و الان بیش از 50نمایندگی آموزش دیده و تا پایان سال تمامی نمایندگی ها را آموزش خواهیم داد.

***قیمت این خودرو را چقدر ارزیابی می کنید؟

قیمت این خودرو با افزایش جزئی نسبت به پراید معمولی خواهد بود.

با توجه به اینکه دولت 700هزار تومان بابت صرفه جوئی در مصرف سوخت به هرخودرو دوگانه سوز اختصاص داده است،تخمین می زنیم فقط 100تا 150هزار تومان افزایش قیمت داشته باشیم .

امسال قصد داریم حداقل 100هزار دستگاه ازاین خودرو را جایگزین خودروهای فرسوده کنیم .برای سال آینده 200هزار دستگاه ازاین خودرو را با خودروهای فرسوده جایگزین می کنیم.

***تولید پراید کی متوقف خواهد شد؟

این خودرو ازنظر امکان تولید تا سال 90تولید خواهد شد.البته اگر بتوانیم در آن سال استاندارد یورو 3رابگیریم و در صورت نیاز و تقاضای مردم بازهم تولید می کنیم .

***دراین صورت وضعیت تولید ال نود چگونه خواهد بود؟

با آمدن ال نود طبیعتا یک مقدار ازظرفیت تولید پراید که الان حدود 430هزار دستگاه است ،کاهش خواهد یافت.

در سال 86 بخشی از ظرفیت پارس خودرو به تولید ال نود اختصاص می یابد و به همان میزان از تولید پراید کاهش می یابد .ولی برآوردها نشان می دهد محصول پراید تا سال 90با تقاضای بالای مردم مواجه خواهد بود.

***استراتژی سایپا برای سالهای آینده و رقابت با سایر خودروسازان نظیر ایران خودرو چیست؟

البته سایپا ،ایران خودرو را به عنوان یک رقیب نمی داند،بلکه آن را یک رفیق خوب می بیند و سعی می کنیم با ایران خودرو ،پروژه های مشترک تعریف کنیم.

سایپادر 5سال گذشته به دنبال پاسخ دادن به تقاضای انباشته جامعه تقاضا بود که الحمد الله توانستیم با افزایش تولیدبه طور متوسط 30درصد در سال تا حدودی پاسخ دهیم .نمونه بارز این مساله تولید بیش 400هزاردستگاه پراید در سال جاری است.

در برنامه 5ساله دوم یعنی 86تا 90،تنوع محصول سرلوحه سیاست سایپا است.

از سال 86 ما علاوه بر تولیدات گذشته محصولات جدیدی مثل مگان،C4،C5و ال نود را به بازار عرضه می کنیم.

درسال بعد81S را که یک محصول جدید است و طراحی آن درسایپا صورت گرفته به عنوان جایگزین بخشی از بازار پراید عرضه خواهد شد .

در حال حاضر طراحی این خودرو نهائی شده و در مر حله ساخت اجزاء آن هستیم.

***S81چه موقع و با چه قیمتی به بازار عرضه می شود؟

پیش بینی می کنیم اردیبهشت سال 87به بازار عرضه شود.تخمین می زنیم قیمتش در حدود پراید باشد البته بااستانداردهای جدید و شکل و شمایلی به روز عرضه خواهد شد.

***سایرمحصولات جدید با چه قیمتی و در چه زمانی روانه بازارمی شود؟

در مورد خودروی C4 درحال مذاکرات نهایی با سیتروئن هستیم و دراواخر سال 87به بازار می آید.این خودرو فقط در ایران و چین تولید می شود و 50درصد برای بازارداخل و 50درصد برای صاردات تولید می شود.

تخمین می زنیم قیمت این خودرو درحدود 20میلیون تومان باشد.

خودروی C5راتا اوایل مهرماه امسال واردمی کنیم .البته بخش اول واردکشور می شود و بعد ازتست بازار و وضعیت فروش ،در مراحل بعدی قطعات CKDوارد می شود.

اواخر امسال زانتیای فیس لیفت روانه بازار می شود .در حال حاضر تمام قالب ها و قطعاتش مراحل نهایی را می گذراند و چند ماه دیگر تست خودرو انجام می شود.

بخشهایی ازاین خودرو راتغییر دادیم .چراغ ،سپر جلو و عقب و قسمت هایی از بدنه زانتیا را بهینه کردیم که با قیمت فعلی به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین خودروی S90را اواخر امسال تولید می کنیم .

S90 روی پلت فرم ال نود و X90 تولید می شود که البته یکی ،دو کلاس بالاتر از خودروی ال نود خواهد بود.

امیدواریم این خودرو ظرف دو سال آینده با قیمتی حدود 10تا 11میلیون تومان که 3میلیون تومان بیشتر از ال نود است به بازار عرضه شود.

به این ترتیب در برنامه 5 ساله دوم سایپا از 86تا 90 با تنوع محصول از خودرو ارزان قیمت تا بالاترین قیمت یعنی خودروهای ماکسیما و C5سرلوحه سیاست های خود قرار داده است.

***طی سالهای اخیر مباحث زیادی پیرامون استراتژی صنعت خودرو مطرح بوده است. نظر شما دراین باره چیست ؟

استراتژی صنعت خودرو جدا ازاستراتژی کلان صنعت کشور نیست .

متاسفانه ما هنوز ازنظر استراتژی صنعتی چیزی از ندیده ایم و ابلاغیه ای به خودرو سازها نرسیده است.

اما در سایپا یک برنامه استراتژیکی برای فعالیت هایمان تدوین کرده ایم که برمبنای سند چشم انداز بیست ساله تدوین شده است .

در این برنامه پیش بینی شده است سایپا در سال 1404بالغ بر 30هزار میلیارد تومان فروش داشته باشد .یعنی 2میلیون و 200هزار دستگاه خودرو تولید و از این تعداد یک میلیون و 100هزار دستگاه راصادر کند.

درمجموع برآورد می کنیم که اگر در راستای سند چشم انداز بیست ساله ،سیاست های صنعتی کشور ازطریق وزارت صنایع تدوین و ابلاغ شود،به اهداف مشابهی که در برنامه سایپا به آن اشاره شد ،برسیم .

البته این کار نیازمند بازنگری در برخی قوانین و مقررات و ارائه طرح و لوایح به دولت و مجلس است .

***وضیعت صادرات سایپا چگونه است؟

ماتا به حال بیشترین صادرات خودروی سواری را داشتیم .

رقمی در حدود 35هزار خودرو ازسال80به بعد به کشورهای خارجی که بیشتر سوریه بوده ،صادر شده است.

خودروهای صادر شده پراید،نیسان وانت،زانتیاو PKمیباشد.

درحال حاضر هم دو تا پلت صادراتی در کشورهای ونزوئلا و سوریه را در دست احداث داریم که امیدواریم بتوانیم تمامی خودروها را با برند سایپاصادر کنیم .

***این روزها در زمینه مگان ابهاماتی نظیر نداشتن خدمات پس ازفروش مطرح می شود.موضوع چیست؟

پاشنه آشیل صنعت خودرو سازی ،خدمات پس از فروش است . سرمایه گذاری که خودرو سازها در خدمات پس از فروش انجام می دهند به مراتب بیشتر از تولید است.

درباره خودرو مگان هم اصلا شرایط اولیه واردات،بحث خدمات پس از فروش بود.وزارت بازرگانی تا قرارداد خدمات پس از فروش خودروئی را رویت نکند،اجازه ورود به ایران را نمیدهد.

120نمایندگی پارس خودرو در سراسر کشور آمادگی ارائه خدمات پس از فروش مگان را دارند و قرارداد تامین قطعات و خدمات با شرکت رنو بسته شده است. حتی اگر سایپا خلافی را در این زمینه انجام می داد،شرکت رنو با توجه به ضرری که در گذشته ازعدم ارائه خدمات پس از فروش خورده بود،خواستار ضرر و زیان می بود.

وزارت بازرگانی واردات مگان را ازلحاظ تامین قطعات و خدمات پس از فروش مورد تایید قرارداده است.ازطرف دیگر راهنمایی و رانندگی هم شماره گذاری مگان را بلا مانع دانسته است.

سیاستهای سایپا براین است که تمام محصولات تولیدی را با ارائه بهترین خدمات پس از فروش توامان کند.

سایپا با درنظر گرفتن شرایط سخت کمی و کیفی محصولات تولیدی مبناهای همچون تعویض خودروی که دارای نقص فنی باشد را برای افزایش ضریب رضایت مندی مشتری اجرا کرده است.

****طی ماههای اخیر حواشی خاصی شرکت سایپا را با چالش مواجه کرده بود.علل بوجود آمدن این چالشها را چگونه ارزیابی می کنید؟

شرکت های موفق که توانسته اند رشد خوبی داشته باشند بعضا مورد حسادت برخی از افراد قرار می گیرند که این رویه به نظام مدیریتی در ایران صدمه جدی وارد می کند.

به نظر می آید که بعضی از افراد فقط و فقط به خاطر حب و بغض شخصی دست به این گونه اعمال میزنند.

این یک آفت مدیریتی است و متاسفانه بعضی وقت ها شاهد آن هستیم.

من قصد دفاع از خویش را ندارم اما مجموعه ای که در زمان تحویل به اینجانب با میلیونها تومان زیان انباشته در حال ورشکستگی بود ، هم اکنون رتبه اول شرکت های بورسی را به خود اختصاص داده است .سزاوار نبود این چنین برخورد شود.

زیان های بسیار زیاد سهامداران،تنش های فراوانی که در سایپا رخ داد،بحران چند روزه در فروش ازجمله تنهامواردی است که در این ایام اتفاق افتاد.

اینجانب همیشه آغوشم برای کارشناسان و منتقدین بازاست و نقدهای سازنده آنها روی چشم می گذارم.

***شما از سالهای مدیریت خود چه خاطرهای تلخ و چه خاطره شیرینی دارید؟

یکی ازبهترین لحظات زندگی من زمانی است که در کنار کارگران سالنهای تولیدی هستم. علی الخصوص زمانی که زمان صرف نهار و نماز می شود.من یکی از آرزوهایم این ست که همیشه با کارگران کار کنم ،غذا بخورم،نمازبخوانم و پای درد دلشان بشینم.

باور کنید با زبان ساده و شفاف سخن می گویند و با تحقق پروژهای مطروحه در سایپا همگی از عمق وجودشان شادی می کنند.

***شادترینش را بیان کنید؟

من در سال گذشته عامل ازدواج دوتااز کارگران شده بودم که جشن عروسی آنها بهترین روز در طول مدیریت من بود.

اما تلخ ترین لحظه روز نیمه شعبان سال 82 بود که به سالن تولید رفته بودم .آن روزتعطیل رسمی بود و من به این خاطر رفتم که به کارگران بگویم در همه زمانها در کنارشان هستم.

در آن زمان با اشکهای یکی از کارگران مواجه شدم که به دلیل عدم افزایش ودیعه منزل ،صاحبخانه اثاثیه منزلش را به خیابان ریخته بود و این کارگر در گوشه ای از سالن به دوراز چشم دیگران داشت گریه می کرد.

این صحنه برای من بسیار دردآوربود و باتدابیری توانستم گره این کارگر خوب سایپارابازکنم.

***از حدنصاب بیست نمره چه نمره ای را برای خود قائل هستید؟

باتوجه به اهداف متصوره ای که در ذهن دارم و راه طولانی و سختی که درپیش داریم بیش ازنمره 15 را برای خودقائل نیستم.چون تصورمی کنم خیلی بیشترازاینها باید کار کنم.

اما برای مدیران وکارگران شرکت سایپا نمره بیست را قائل هستم.

چند خبر

۱-کمپانی مرسدس بنز با ایجاد تغییراتی در اتومبیل کلاس G(GLANDENWAGEN) قصد دارد یک SUVفول سایز را روانه بازار کند.

مدل جدید که باعنوان GLمعرفی شده یک اتومبیل غول پیکر با ظرفیت هفت سرنشین است که مثل مدل کلاس Gاوایل سپتامبر درنمایشگاههای خاورمیانه هم به معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

مدل جدید GLباموتور هشت سیلندر به حجم 6/4لیتر وقدرت 450اسببخار و موتور 5/5لیتری با قدرت بیشتر عرضه می شود.

با تولید مدل GLبه نظر می رسد که جایگزین مناسبی برای مدل پرقدرت اما کم هیجان کلاس Gپدید آمده باشد.

کلاس Gبیست و هفت سال است که توسط مرسدس تولید می شود.

 

۲-به زودی خریداران اتومبیل در اروپا و آمریکا با عرضه خودروی سوبارو با موتور دیزل مواجه خواهند شد.

شاخه صنایع سنگین کمپانی فوجی که صاحب خودروسازی سوبارو است با اعلام این خبر به خبرگزاری کیودو نشان داد که قصد دارد سهم بیشتری از بازار را دراختیار بگیرد.

پس از افزایش بی سابقه قیمت بنزین دراروپا و آمریکا ،حتی سوبارو که تولید کننده خودروهای بنزینی بوده حالا به فکر ساخت موتورهای دیزل برای مدلهای اسپرتی این کمپانی است.

ایکیو موری رئیس کمپانی فوجی این تصمیم را از آن جهت گرفته که با مرور جدول تولید خودرو دراروپا فهمیده است حدود نیمی از تولید خودروسازان اروپایی به اتومبیل های دیزلی اختصاص دارد.

سوبارو سال آینده یا حداکثر اوایل سال 2008را برای تولید اولین سری خودرو با موتور دیزلی عنوان کرده است.

۳-جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ آمادگی‌ خود را برای‌ راه‌ اندازی‌ خط تولید خودروهای‌ ایرانی‌ در قرقیزستان‌ اعلام‌ کرد.‌

بنا برگزارش‌ خبرنگار خبرخودرو در نشست‌ مقدماتی‌ هشتمین‌ کمیسیون‌ مشترک‌ اقتصادی‌ میان‌ ایران‌ و قرقیزستان‌ که‌ صبح‌ امروز در سازمان‌ توسعه‌ تجارت‌ ایران‌ برگزار شد هیئت‌ قرقیزی‌ خواستار بازدید از کارخانه‌ های‌ سایپا و ایران‌ خودرو شد تا از نزدیک‌ با فناوری‌ ساخت‌ خودرو در کشورمان‌ آشنا شود‌.

در نشست‌ مقدماتی‌ کمسیسیون‌ مشترک‌ اقتصادی‌ ایران‌ و قرقیزستان‌ موضوع‌ هایی‌ مانند تعرفه‌ های‌ ترجیحی‌ که‌ ورود کالاهای‌ ایرانی‌ به‌ قرقیزستان‌ را تسهیل‌ می‌ کند و همچنین‌ صادرات‌ خدمات‌ فنی‌ مهندسی‌ از ایران‌ به‌ قرقیزستان‌ و همکاریهای‌ گردشگری‌ و کشاورزی‌ بررسی‌ شد‌.

قرار است‌ جباراف‌ وزیر اقتصاد قرقیزستان‌ هفته‌ آینده‌ وارد تهران‌ شود و یادداشت‌ همکاریهای‌ دو جانبه‌ را با میرکاظمی‌ وزیر بازرگانی‌ کشورمان‌ امضا کند. ‌

ریاست‌ نشست‌ مقدماتی‌ کمیسیون‌ مشترک‌ اقتصادی‌ ایران‌ و قرقیزستان‌ را گه‌ امروز برگزار شد مهدی‌ غضنفری‌ معاون‌ وزیر بازرگانی‌ و رئیس‌ سازمان‌ توسعه‌ تجارت‌ و باقر دهقانوف‌ جولی‌ چوف‌ معاون‌ وزیر حوادث‌ غیر مترقبه‌

قرقیزستان‌ برعهده‌ داشتند.‌

در این‌ نشست‌ گروهی‌ از سرمایه‌ گذاران‌ و فعالان‌ بخش‌ خصوصی‌ از ایران‌ و قرقیزستان‌ نیز حضور داشتند‌.

پیکان جدید سال 86 وارد بازار می‌شود

خودرو x11 که قیمتی بین ال 90 و پژو 206 اس دی دارد، سال 86 وارد بازار می‌شود.
مهندس کامجو - مدیر مرکز تحقیقات ایران‌خودرو -با بیان این مطلب افزود: پروژه طراحی خودروی x11 از بهمن 84 آغاز شده است و امیدواریم این پروژه در زمان معین که 24 ماه است، کار طراحی آن تمام شود.
وی کلاس این خودرو را b خواند و گفت، از سری موتور ملی در آن استفاده خواهد شد.
او ادامه داد: هم‌اکنون در حال طراحی اکسل ملی هستیم که در این خودرو مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سیستم تعلیق عقب این خودرو کاملا متفاوت با پژو 206 صندوقدار است؛ به گونه ای که سبب نرم بودن خودرو و در ضمن، سبک شدن 30 کیلیوگرمی سیستم تعلیق می‌شود. این سیستم تعلیق که بیشتر در خودروهای کره یی و ژاپنی استفاده می‌شود، مراحل تولید صنعتی‌اش نیز آسان‌تر است.
وی درخصوص بقیه اجزای پلات فورم این خودرو نیز گفت: کفی خودرو شبیه پژو 206 خواهد بود. در ضمن برخی اجزای ترمزهای استفاده شده در این خودرو هم که متعلق به پژو 206 است، تغییر می‌کند.
گفتنی است، x11 کد پروژه احیا شده پیکان جدید است که مدتی اجرای آن متوقف شده بود؛ اما به دستور وزیر صنایع اجرای این پروژه دوباره آغاز شد.
طهماسبی - وزیر صنایع - در این‌باره گفته است: برای طراحی خودرو جدید X11 (پیکان جدید) وزارت صنایع امکاناتی فراهم کرده و وام خوبی نیز در نظر گرفته است. این پروژه که آقای کاتوزیان در آن فعالیت می‌کرده و سه سال پیش متاسفانه جلوی آن گرفته شد، دوباره با اصلاحاتی در آن و با توجه به تجربیات این چند سال احیا شد. البته به دلیل این که سرمایه‌گذاری برای طراحی این خودرو عدد بالایی است، وزارت صنایع برای آن تسهیلاتی در نظر گرفته است.
گفتنی است: در سال 82 خودرو NP یا پیکان جدید که در مرکز تحقیقات ایران خودرو به انتهای مراحل طراحی رسیده بود، قرار بود جایگزین پیکان شود؛ اما این پروژه در نهایت متوقف شد.
این خودرو قرار بود با آرم اسب یا همان «سمند» با قیمت بین 6 تا 8 میلیون وارد بازار شود، اما به دلایلی که درباره آن ایران خودرو هیچ گاه توضیحی نداد، پروژه متوقف شد.
کاتوزیان - نماینده کنونی مجلس - یکی از مدیران این پروژه بود که ال -90 را عامل توقف پروژه نیو پیکان می‌داند، اما هیچ گاه از پژو آریان جایگزین نیو پیکان انتقاد نکرد.
یکی از مدیران سابق مرکز تحقیقات ایران خودرو در رابطه با پروژه ساخت پژو آریان می‌گوید: با بودجه‌ای که ایران خودرو در این زمینه اختصاص داده بود، در حال طراحی خودرویی بر روی پلات فورم 206 بودیم، به طوری که قسمت جلو و عقب خودرو کامل تغییر یافته بود. شرکت ایتال‌ دیزاین هم یک خودروی گلی پیکان جدید را ساخته بود، اما ناگهان پژو متوجه شد و با پروژه مخالفت کرد، ولی چند ماه بعد این شرکت که به هیچ نحوی با ایران خودرو کنار نمی‌آمد، در واکنش به پروژه ال-90 رنو در هراس از دست دادن بازار ایران ، طرح پژو 206 آریان را به ایرانی ها اریه داد.
درباره این اتفاقات عده‌ای گفتند که این خودرو با هزینه 275 میلیون یورویی طی 48 ماه عملیاتی می‌شود، حال آن که 206 صندوقدار (آریان) که جایگزین این پروژه شده، طبق اعلام، با 75 میلیون یورو به نتیجه می‌رسد و این یکی از دلایل جایگزینی این دو پروژه بوده است. از سوی دیگر، شرکت پژو نیز اعلام کرده بود که حاضر نیست پلات فورم 206 را در اختیار ایران قرار دهد، اما سرانجام در پروژه 206 صندوقدار با این موضوع موافقت کرد.


چند خبر

۱-واردات خودروهای تولیدی ادوار گذشته به جای خودروهای 2006

تحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو اعلام کرد:براساس کارشناسی های صورت گرفته در مورد شکایات هموطنان مشخص گردیده است ،خودروهای وارداتی که به عنوان مدل سال 2006 فروخته می شود،بعضا مدل سال های 2003و2004است.براساس گزارش این اتحادیه،طبق قانون لغو ممنوعیت واردات خودرو و آئین نامه اجرائی آن ،اصولا واردات این قبیل خودروها را ممنوع کرده است و به عنوان کالای وارداتی غیر مجاز تلقی و پیگرد قانونی دارد.دراطلاعیه اتحادیه دارندگان نمایشگاهها و فروشندگان اتومبیل درخصوص وضعیت بازارخودرو آمدهاست:برخلاف تجربه سالهای گذشته که این ایام فصل رونق نسبی خریدو فروش خودرو بود، رکود در بازار امروز معاملات خودرو سایه افکنده و بیم آن می رود که این روند ادامه پیدا کند.این اتحادیه اصلی ترین عوامل رکود بازار را از بین رفتن لذت رانندگی بدلیل ترافیک سنگین تهران می داند که در صورت عدم چاره اندیشی عاجل، گستره منفی آن به حدی خواهد رسید که سلامتی مردم راتهدید و موجب به هدر رفتن سوخت و غیر قابل سکونت نمودن تهران خواهد شد.براساس این گزارش ،نرخ گذاری رسمی خودروهای وارداتی،اشباع بازار و عدم تامین تعمیرگاه های اختصاصی ارائه دهنده خدمات پس از فروش ازدیگر عوامل رکود بازار خودرو است.

۲-کیفیت قطعات داخلی به استاندارد جهانی نزدیک می شود

مدیر فروش یکی از شرکتهای بزرگ وارد کننده قطعه خودروهای سنگین گفت:تا سه سال دیگر فاصله کیفی محصولات داخلی با استانداردهای جهانی به صفر خواهد رسید..علی پریشانی مدیر فروش شرکت دایموند در گفت وگو باخبرخودروافزود:طی سالهای گذشته کیفیت محصولات داخلی چندان باکیفیت نبود.برای همین اکثر مصرف کنندگان به سراغ قطعات خارجی می رفتند.خوشبختانه چند وقتی است که تولیدکنندگان داخلی کیفیت محصولات خود را بالا برده اند،ولی هنوز از این محصولات استقبال زیادی نشده است.ویدر خصوص مشکلات تولید کنندگان داخلی گفت:به دلیل بالابودن قیمت مواد اولیه و نهادهای تولیدی درایران ،قیمت تمام شده تولیدات داخلی بالا رفته وشرکت های ایرانی توان رقابت با خارجی ها را ندارند.این وارد کننده قطعه به تشریح وضعیت بازار ایران پرداخت واظهارداشت:امروز حداقل 50شرکت در بازار قطعه خودروهای سنگین ایران درحال فروش و رقابت هستند.دراین میان قطعات چینی هم وارد بازار شدهاست که قیمت بسیار پایینی دارندولی به لحاظ کیفی اصلا مناسب نیستند.وی باانتقاد ازبرخی شرکتهای خودروسازداخلی که اقدام به واردات کامیونها و قطعات از چین می کنند گفت:واردات قطعات چینی امکان رقابت را از شرکت های تولید کننده داخلی گرفته است.از طرف دیگر محصولات چینی به لحاظ کیفی هم متفاوت هستند.

پریشانی تاکید کرد:دولت باید با پرداخت یارانه وتسهیلات مالی به شرکت های ایرانی و جلوگیری یا کنترل واردات قطعات چینی ،از قطعه سازان داخلی حمایت کند.وی درخصوص آینده بازار قطعه خودروهای سنگین اظهارداشت:بازار ایران ،بازار مصرفی است.فکر میکنم با بیشترشدن رقابت میان عرضه کنندگان قطعه،قیمت ها پایین بیاید ضمن اینکه کیفیت قطعات در حال افزایش است.

 

۳-سرمایه گذاری میلیاردی هیوندای در چک

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرخودرو،کره ایها به زودی در بازار خودرو در جمهوری چک نقش پر رنگی را ایفا خواهند کرد.به زودی یکی از کارخانه های متعلق به کمپانی هیوندای در چک راه اندازی خواهد شد و قرار است که کیم اوک جو هم مدیریت آن را برعهده بگیرد.

کیم به زودی ملاقاتی با مقامات دولتی مستقر در ایالت موراویای شمالی خواهند داشت و وضعیت قطعه سازان این منطقه و کشور چک را بررسی خواهد کرد.

این ملاقات برای سازماندهی و هماهنگی بیشتر با قطعه سازان خواهد بود.

کره ای ها قصد دارند دردسامبر آینده ازتشکیلات تولید در نوسوویس پرده برداری کنند و قرار است به خط تولیدی هیوندای تزریق شود.

پیش بینی می شود که یک میلیارد یورو دراین کشور سرمایه گذاری شود و سالانه 300هزارخودرو در این بخش از خط تولیدبیرون بیاید.

همچنین 3هزار نفر در این کارخانه مشغول به کار خواهند شد.

قرارداد تبدیل 5/1 میلیون خودرو به سیستم دوگانه سوز

سردار سرتیپ سید مهدی فرحی گفت: در عرصه تولید کیت های تبدیل خودروهای بنزینی به دوگانه سوز قراردادی4 ساله به ارزش 2/1 میلیارد دلاری برای تبدیل 5/1 میلیون خودور به خودروهای دوگانه سوز و 850 جایگاه سوخت CNG بسته است که در سال 85 استارت قرارداد زده شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع دفاعی سردار فرحی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به این مطلب که این سازمان در عرصه تولید با منطق کاهش هزینه، هزینه محصولات را کاهش و میزان رضایتمندی مشتری را افزایش داده است و همچنین خدمات پس از فروش بیشتر را نیز به مصرف کننده ارائه داده است در خصوص صادرات این سازمان اظهار داشت: در سال 84 تولید محصولات نسبت به سال 83، 30 درصد افزایش داشته است و همچنین تنوع 70 نوع محصول جدید و هزار نوع محصول مختلف تولید کردیم و در عرصه غیرنظامی وارد شدیم که در صادرات، دامنه و عمق نفوذ را بیشتر کنیم .

وی یاد آور شد: در سال گذشته 68 میلیون دلار صادرات صنعتی داشته ایم و جمع صادرات را افزایش دادیم و توانستیم محصولات خود را به 30 کشور دنیا در 5 قاره جهان صادر کنیم.

وی درادامه با تاکید بر این مطلب که امروز به جرات می توان گفت که ساصد به کلیه نیازهای دفاعی کشور پاسخ می دهد خاطر نشان کرد: این ادعا حاصل عملکرد 20 ساله سازمان است، امروزه این سازمان سازمانی پیشگام در تعالی سازمانی و تقویت بنیه دفاعی در بین سازمانهای دیگر است و ما همیشه تلاش داشتیم این سازمان مانند یک انسان زنده عمل کند و سازمان پویا و پیش رو باشد و این نگاه محقق نمی شود مگر به الگوهای پیشرفته مدیریت نگاه کنیم.

به گفته وی تکنولوژی از 4 جز تشکیل می شود که جز علوم نوین محسوب می شوند و عبارتند از سخت افزار، مغز افزار، اطلاعات افزار و سازمان افزار که اگر به این ها توجه شود می توان یک سازمان پیشتاز را در صحنه عمل داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان صنایع دفاعی(ساصد) در ادامه گفت: در بحث سخت افزار ما سعی کردیم که امکانات ماشین آلات خود را در نهایت درجه ارتقا دهیم از طراحی داخلی گرفته تا ساخت و توسعه آن به گونه ای که همواره به روز باشد .

و ی ادامه داد:نسبت به توسعه سخت افزار نیز اقدام کردیم که طی این مدت 20 ساله توسعه خوبی یافته است ، همچنین در بخش مغز افزار که معتقدیم بزرگترین سرمایه نیروی انسانی است و بقیه در مقابل آن هیچ هستند که در این مقوله از جذب نخبگان ، توجه ویژه به محصولات، ارائه برنامه ریزی مناسب برای تولید محصولات جدید و مناسب ، آموزش نیروی انسانی و بهینه سازی نیروی انسانی که شامل ریزش، رویش و آموزش در سازمان می شود توجهات ویژه ای شده است همچنین ایجاد بستر و سهمیه های مناسب برای ارتقای انگیزه پرسنل صورت گرفته است.

وی افزود: در ارتباط با اطلاعات افزار ما بسیار تلاش کردیم بحث ایجاد شبکه های اطلاعاتی قوی، ارتباط خوب با مراکز داخلی و به کارگیری نیروی متخصص و دانشمند در کلیه مباحث و عملا سعی بر این بوده است که عرصه اطلاعات افزار را خوب داشته باشیم تا از مرزهای دانش دنیا فاصله نداشته باشیم البته در بعضی از عرصه ها نیز دانش در دست ماست و ما پیشرو هستیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با بحث سازمان افزار تلاش های جدی صورت گرفته است از تشکیل کمیته های راهبردی در عرصه سازمان، تدوین استراتژی های مختلف، ایجاد خلاقیت در سازمان و ایجاد سازو کارهای مناسب برای بروز شایستگی های مختلف برای ایجاد نظامات مدیریتی نوین از فناوری تا کیفیت و تا انتهای نظامات مدیریت کیفتی مثل کاهش هزینه،افزایش مشتری و خدمات پس از فروش تا رسیدن به ایجاد یک سیستم پیمان در سسطح سازمان که یکی از پیشرفته ترین منطق های کنترل است.

سردار فرحی خاطر نشان کرد: این 4 ابزار مدیریتی سازمان وسایلی هستند که در یک سال سعی کردیم از آن استفاده کنیم و در نتیجه آن این شد که در 3 عرصه تولید یا کمیت، کیفیت یا مشتری مداری و تحقیق یا خلق محصولات جدید توانستیم توفیقات فراوانی به دست آوریم.

وی همچنین در خصوص فعالیت های دیگری که در سازمان صورت می گیرد گفت: ما در عرصه غیرنظامی نیز محصولات زیادی را انجام دادیم که در زمینه حوادث غیرمطرقبه،کیسه خون، بیمارستان صحرایی،دکل های حفاری نفت،انواع شناورها و بارج های دریایی از جمله کارهای صنایع دفاعی بود.

وی در خاتمه در خصوص عرصه های فعالیتی این سازمان صنایع دفاعی افزود: عرصه های دریایی،تسلیحات،مهمات،شیمیایی،جنگ نوین،خودرویی و زرهی و خدمات مهندسی 7 عرصه مختلفی است که سازمان صنایع دفاعی در آن فعالیت می کند و ما تلاش می کنیم در این عرصه ها محصولات خود را بهینه کنیم و محصولات جدید بسازیم.