اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

تندر 90 فیس لیفت آماده تولید است

در حاشیه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی معاون اجرایی شرکت ستکو در ارتباط با چگونگی حضور این شرکت در نمایشگاه تبریز گفت : تندر 90 فیس لیفت محصول تحقیقات و نوآوری شرکت سایپا است که تولید آن از سال 87 در این شرکت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، سیدابوالفضل تقوی در ادامه سخنان خود افزود : تندر 90 فیس لیفت تحت عنوان پروژه SR آماده تولید است اما بدلیل عدم دریافت تأییدیه از شرکت رنو فرانسه و عدم امکان شماره گذاری هنوز به مرحله تولید وارد نشده است.

وی گفت : بر اساس سیاست گذاری که در شرکت سایپا صورت گرفت مقرر گردید پروژه فیس لیفت به شرکت ستکو سپرده شود و برنامه ما، یک برنامه میان مدت سفارشی کردن فیس لیفت در نمایندگی ها است .

مشاور مدیر عامل ستکو بیان داشت : طبق برنامه ریزیهای صورت گرفته در مرحله نخست بر اساس الگوهای کلینیک خودرو ، خودرو فیس لیفت را در نمایشگاه تبریز در معرض دید بازدید کنندگان قرار دادیم تا نقاط قوت و ضعف محصول را بشناسیم و میزان استقبال برای شرکت ستکو مشخص گردد.

وی با اشاره به مطلب فوق اضافه کرد : این پروسه در نمایشگاه های دیگر نیز دنبال خواهد شد تادر خصوص فیس لیفت به یک جمع بندی مناسب دست پیدا کنیم ضمن آنکه در صورتیکه مشتری پس از خرید تندر 90 آنرا برای تجهیز و نصب آپشن به شرکت ستکو تحویل دهد دیگر نیازی به تأییدیه شرکت رنو احساس نمی شود.

تقوی با اشاره به استراتژی شرکت سایپا درارتباط با هر چه سریعتر به بهره برداری این سرمایه گذاری خاطر نشان ساخت: هدف از تدوین این استراتژی اینست که فیس لیفت تندر 90 هر چه زودتر به بازار عرضه شود .

البته باید پیش از ورود به بازار فیس لیفت تندر 90 تأییده مؤسسه استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی را کسب کند اما آنچه بیش از هر چیز مورد توجه است عرضه این نوع خودرو در نمایشگاهها است تا بتواند نقطه نظرات مردم را کسب کند.

وی گفت : طبق ارزیابی های صورت گرفته این خودرو در نیمه اول سال 90 با ارائه خدمات سفارشی آپشن به تولید انبوه خواهد رسید و قیمت آن نیز به طور قطع بنا به میزان تجهیز تغییر خواهد داشت .

مشاور مدیر عامل ستکو درخصوص ادغام دو شرکت ستکو و آپکو تصریح کرد : قطعاً چنین امری وجود خارجی ندارد و در صورت ادغام به طور یقین شرایط مطلوبی را شاهد نخواهیم بود و ادغام مانع تسریع در رشد دو شرکت خواهد بود زیرا هنوز ظرفیتها متعادل نیستند و معمولاً ادغام در مرحله ای عملی خواهد بود که شرکتها به بلوغ دست یافته باشند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه تبریز نقطه آغازی دوباره برای شرکت ستکو به حساب می آید افزود : از مرداد ماه امسال حدود هزار دستگاه خودرو توسط ستکو تجهیز شده اند و پیش بینی می شود تا پایان سال 89 این تعداد به سه هزار دستگاه افزایش یابد.

تقوی گفت : در خصوص مشارکت بخش دانشگاهی در بحث تحقیقاتی فیس لیفت این امر نکته بسیار ظریفی است که سعی خواهد شد از این پس به آن پرداخته شود و قطعاً تا کنون مرکز تحقیات سایپا از آن استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه خدمات آپشن به دو گروه عمده تقسیم می شوند بیان کرد : بخشی از خدمات آپشن مربوط به خدمات ایمنی خودرو بوده و بخشی در قوای محرکه مورد نظر قرار می گیرند اما ستکو در حال حاضر در بخش ایمنی ورود پیدا نکرده زیرا این بخش مربوط به تولید کارخانه هستند ولی بیشترین توجه خود را معطوف به بخش ویترینی خودروها نموده که تا کنون عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذارده است.

تقوی گفت : ستکو در حال طراحی پلت فرمی است که نیاز مشتری را بر اساس طرح های مهندسی بر طرف سازد به همین منظور از بخشهای مختلف دانشگاهی و بازار و حتی بخش خصوصی برای دستیابی به رضایت مشتریان خود دعوت به عمل می آورد .

مشاور مدیر عامل ستکو با اشاره به اینکه بیشترین توجه جامعه به خدمات پس از فروش است اضافه کرد : اخیراً شرکت ستکو با همکاری بخش پژوهشهای دانشگاه صنعتی شریف قرار است از دستاوردهای آنان در خصوص پیشرفت اهداف خود استفاده های لازم را به عمل آورد.

تقوی در پایان با تأکید بر خدمات پس از فروش اظهار داشت : پس از هر سه ماه هر یک دستگاه خودرو که به شبکه مصرف وارد می شود ظرف مدت یاد شده مجهز به آپشن می شوند پس باید تلاش شود پیش از اینکه خودرو به دست مشتری برسد آپشن های مورد نیاز مشتری بر روی آن نصب شوند.

"تیبا" بخشی از بازار پراید را تصاحب خواهد کرد

معاون مهندسی شرکت سایپا در نشستی با خبرنگاران به تشریح پروژه X100 پرداخت و گفت : از اواخر امسال کلیه محصولات پراید با پلت فرم X100 ارائه می شوند.

مهندس شفیعی افزود : پروژه X100 به منظور ارتقاء استاندارد پراید تعریف و در چهار مدل پراید صبا، 132 ، 141 و نسیم (111) اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه X100 از 3 سال گذشته آغاز گردیده است ، خاطر نشان کرد : تا کنون 30 میلیارد تومان بودجه در پروژه X100 هزینه گردیده است و تا پایان سال جاری صد در صد اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه هر 3 ثانیه 1 دستگاه پراید از خط تولید خارج می شود تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 2500 و سالیانه 650 هزار دستگاه انواع پراید در 5 خط در شرکت سایپا تولید می شود.

وی با اشاره به اینکه از 54 استاندارد اجباری 41 استاندارد مربوط به خودروهای سواری است ، افزود: از 41 استاندارد ملی خودروهای سواری که از ابتدای سال 89 اجباری شده اند ، 10 مورد در خودروی پراید نیازمند ارتقاء است که شامل ارتقاء استاندارد تصادف و چراغ های آن مثل چراغ مه شکن ، چراغ های راهنما، نشانگر و اجباری شدن چراغ عقب بود.

شفیعی در ادامه در خصوص تغییرات مهندسی خودرو پراید در پروژه X100 اظهار داشت : تقویت بدنه خودرو ، تغییر در طراحی و تریم داخلی این خودرو و تغییر در چراغ های جلو و عقب از تغییرات انجام شده در پروژه100Xاست.

وی گفت : در بخش تریم داخلی ، داشبورت و فرم صندلی ها تغییر می یابد همچنین سطح چراغ جلو باید با خودرو تنظیم شود.

وی در خصوص اجرای پروژه X100 بر روی 5 تیپ پراید گفت : پروژه X111 از ابتدای امسال 350 دستگاه تولید گردیده است که این خودرو پس از توقف تولید نسیم و به جای آن تولید گردید. همچنین پراید 132 با پلت فرم X100 از ابتدای مرداد ماه به جای 132 وارد بازار می شود. .

وی با این اینکه X141 از دی ماه وارد بازار خواهد شد افزود : پراید131 که جایگزین مدل صبا می شود،از دی ماه امسال و با ظرفیت سازی 1200 دستگاه تولید می شود.

معادن مهندسی سایپا در پایتخت به اینکه آیا اجرای پروژه X100 موجب افزایش قیمت پراید خواهد شد یا خیر گفت : با اجرای پروژه X100 بدون در نظر گرفتن ایربک و ABS ، حدود 550 تا 650 هزار تومان قیمت خودروها گران تر می شود، اما این افزایش قیمت از مشتریان مطالبه نخواهیم کرد، اما با ارتقاء آپشن ها ،حتماً قیمت ها متفاوت می شود بنابراین اگر افزایشی هم باشد ، هزینه نصب آپشن خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه با ارائه پراید با پلت فرم X100 ، مدلهای قبلی این خودرو جمع آوری نخواهد شد، گفت : معمولاً برای جمع آوری محصولی زمانی اقدام می شود که اشکال فنی وجود داشته باشد که معمولا این امر نیز طی فراخوانی انجام می شود.

وی در ادامه در خصوص تقویت بدنه پراید در پروژه X100 و تطبیق آن با موتور فعلی گفت : در این پروژه حدود 50 تا 60 کیلو وزن پراید افزایش می یابد که موتور فعلی نیز قدرت حمل آن را دارد اما همزمان با رشد 5 درصدی وزن این خودرو، قدرت موتور پراید نیز حدود 5 درصد ارتقاء یافته است و تا چند ماه آینده بر روی خودروها نصب می شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا افزایش وزن این خودرو بر روی مصرف و سوخت آن نیز مؤثر است گفت : موتور پراید از جمله موتوهای کم مصرف است و با نصب موتور جدید علاوه بر افزایش قدرت موتور مصرف سوخت آن نیز کمتر می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه X100 در ابتدا با سوخت یورو 3 تعریف شده افزود: با توجه به اینکه از سال آینده باید سوخت داخل با یورو 4 ارائه شود اما باز هم مشخص نیست در زمان ارائه پلت فرم جدید X100 کیفیت سوخت خودروها در داخل چگونه باشد چرا که موتور خودروها در صورت عدم مصرف سوخت مناسب آسیب می بیند.

شفیعی در پاسخ خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا سایپا بر روی محصولی که 20 سال از تولید گذشت باز هم سرمایه گذاری کرده و در حالی که می توان بر روی خودروی جدید و ارزان دیگری سرمایه گذاری شود ، گفت معتقدم در هر بازی باید شرایط زمین و قواعد بازی را در نظر گرفت و سپس در مورد آن نظر داد در حال حاضر شرایط تولید در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است و به طور کلی قواعد بازی در ایران با توجه به بحث تحریم ها و ثابت بودن نرخ ارز متفاوت است..

وی گفت : خودروساز زمانی قادر است یک برند جدید را تولید کند به اسکیل اقتصادی 1 میلیون دستگاه در سال دست یابد ،در حالی که تاکنون ما به این رقم نرسیده ایم ، از سویی طراحی پلت فرم جدید نیازمند سرمایه گذاری بسیار بالایی است به طوری که در دنیا به دلیل سرمایه گذاری زیاد در این بخش اقدام به طراحی پلت فرم مشترک می نمایند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 80 درصد سرمایه گذاری شرکتهای خودروساز در دنیا از سوی بانکها تأمین می شود افزود : در حالی که در ایران این حمایت ها دولتی و بانکی از صنعت خودروسازان و سرمایه گذاری در این بخش بسیار ضعیف است.

وی در ادامه در خصوص زمان عرضه تیبا گفت : خودروی تبیا آبان ماه به بازار عرضه خواهد شد و قطعاً بخشی از بازار پراید را خواهد گرفت.

وی با ابراز نارضایتی از رونمایی زود هنگام این خودرو بیش از آماده سازی خطوط تولید گفت : در صورتی که زمان رونمایی این خودرو ، خطوط تولید نیز آماده بود قطعاً در حال حاضر باید 300 هزار دستگاه از آن در سال تولید می گردید درحالی که تا کنون بیش از 70 تا 80 هزار دستگاه تولید نمی شود.

وی همچنین در خصوص خودروی جایگزین زانتیا گفت : دو محصول برای جایگزینی زانیتا در نظر گرفته شده که تا سال آینده به بازار عرضه خواهند شد.

وی گفت : علاوه بر دو محصولی که جایگزینی زانتیا می شوند دو محصول تحت لیسانس نیز در حدود قیمت 30 تا 40 میلیون نیز در سال آینده وارد بازار می شوند.

خودرو برقی ولوو به بازار می آید

ولوو سال آینده نسخه برقی خودروی C30 و نسخه هیبریدی V60 را با آلایندگی فقط 50 گرم کربن دی اکسید بر کیلومتر تولید می کند.

به گزارش خبرخودرو، اشتفان یاکوبی ، در یکی از اولین مصاحبه های خود بعد از فروش ولوو به جیلی گفت: امنیت و محیط زیست همچنان جزء موارد کلیدی برنامه های آتی ولوو خواهد ماند

وی افزود: شرکت به توسعه موتورهای بنزینی و دیزلی ادامه خواهد داد اما نگاهی جداگانه هم به فناوری تولید خودروهای برقی خواهد داشت .

خودروهای برقی هم اکنون خریداران زیادی ندارند ولی ما هم گام با بازار به پیش خواهیم رفت.

یاکوبی گفت : ولوو تصمیم دارد علاوه بر استفاده از باتری های بزرگتر محل قرار گیری آنها را برای افزایش فضای داخلی اتومبیل و بالا رفتن ضریب امنیت خودرو تغییر دهد.

ما دوست داریم فناوری را در خودروهایمان به کار بریم که برای مردم قابل فهم و استفاده است آنها می بایست در استفاده از فناوری آسوده باشند.

.

حمله میتسوبیشی برقی به هندوستان

میتسوبیشی موتورز چهارمین خودروساز ژاپن همچنان در راستای توسعه مدلهای الکتریکی خود تلاش می کند.

به گزارش خبرخودرو، مدیران میتسوبیشی از احتمال همکاری بخش خودروسازی با مجموعه میتسوبیشی الکتریک در کشور هندوستان خبر داده اند.

ظاهراً بخش صنایع سنگین میتسوبیشی که در تولید سازه های برقی و نیرو فعالیت می کند در حال تأسیس شرکت تازه ای در هندوستان است و بخش خودروسازی این کمپانی نیز از آنها خواسته که ایده های خود را برای تولید خودروهای الکتریکی به مشارکت بگذارند.

میتسوبیشی موتورز با معرفی مدل i-MieV که یک خودروی الکتریکی شهری جذاب و قابت اعتناست قصد دارد مشتریان جدیدی را برای محصولات خود دست و پا کند.

سمند میکرو هیبریدی تا 3 ماه دیگر به بازار عرضه می شود

رئیس اداره اطلاع رسانی ایران خودرو در خصوص حضور این شرکت در دهمین نمایشگاه صنعت ومحصولات ارائه شده ایران خودرو در این نمایشگاه گفت : ایران خودرو با ارائه آخرین دستاوردهای صنعتی و نو آوریهای خود و عرضه چهار محصول ، حضور فعالی در دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران داشته است .

مهندس مصریان در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو افزود : غرفه ایران خودرو در این نمایشگاه با مساحت 140 متر مربع با نمایش خودرو های سمند دیزلی ، سمند میکرو هیبریدی ، سورن

وی افزود : شرکتهای زیر مجموعه ایران خودرو شامل ایساکو ، ایپکو ومرکز تحقیقات ایران خودرو نیز در دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران حضور دارند .

رئیس اطلاع رسانی ایران خودرو تصریح کرد : در این نمایشگاه موتور ملی تنفس طبیعی ، موتور هیبرید ، کاربری های نانو تکنولوژی در صنعت ، فن اوری های تک و نمایش قطعات اصلی و تقلبی در غرفه ایران خودرو از جمله برنامه های ارئه شده توسط این شرکت در این نمایشگاه است .

وی با بیان اینکه سمند سورن LXیکی از محصولاتی است که توسط ایران خودرو در این نمایشگاه در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است ، گفت : دیگر محصولاتی که در این نمایشگاه با ویژه گی های منحصر به فرد در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده اند سورن LX، با موتور توربو شارژ EFC که از 16 سوپاپ و حجم آلایندگی یورو 4 برخوردار است مورد توجه ویژه بازدید کنندگان از غرفه ایران خودرو قرار گرفته است .

مصریان خاطر نشان ساخت : سمند میکرو هیبریدی محصولی دیگر از ایران خودرو است که با هدف کاهش مصرف سوخت بویژه در سیکل شهری ، که بر اساس سیکل اروپایی EDC 7 درصد و برای تهران بین 15 تا 20 درصد کاهش سوخت را به همراه دارد تا 3 ماه دیگر به بازار فروش عرضه خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه در این نمایشگاه شرکت ایساکو ابتکار عمل جالبی داشته ، اضافه کرد : شرکت ایساکو با به نمایش گذاشتن قطعات تقلبی موجود در بازار اقدام به معرفی محصولات تقلبی به بازدیدکنندگان نموده است .

ایشان افزود : در این نمایشگاه موتور دیزل سمند که پیش بینی شده است تولید آن از سال 90 آغاز شود به نمایش گذاشته شده است که 120 اسب بخار قدرت ، مصرف سوخت آن در هر100 کیلومتر 5لیتر گازوئیل و اساتدارد آلایندگی آن نیز یورو 5 است . ضمن آنکه باید خاطر نشان کرد فن آوری موتور دیزل از پایه موتور EFC یا موتور ملی تولید شده در ایران خودرو ، بر اساس توانمندیهای متخصصان ایرانی است .

وی در پایان گفت : طبق ارزیابی های صورت گرفته ، تولید رانا با موتورهای EFC و TU5از شهریور ماه سا ل 90 در این شرکت آغاز خواهد شد .

ELXبا موتور توربو شارژ و سمند مجهز به سامانه مالتی فلکس و رانا با موتور ملی ، پذیرای علاقمندان است .

لزوم توجه جدی به تولید خودروهایی با موتور نسل جدید در کشور

عضو کمیسیون صنایع مجلس با توجه به طرح ملی تولید موتورهای هیبریدی در کشور گفت : بر اساس استراتژی توسعه صنعت خودرو تا سال 1404 باید 3میلیون خودروتولید و یک میلیون صادر شود که به نظر می رسد دستیابی به این موضوع نیازمند استفاده از موتورهای نسل جدید با تکنولوژی پیشرفته خصوصا خودروهای هیبریدی است.

حسین گروسی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو، افزود:در حالی که مدتهاست در دنیا طراحی و تولید خودروهای هیبریدی آغازگردیده ،در ایران نیز باید به تولید این نوع خودروها توجه جدی شود و نسل جدید موتورها در کشور طراحی و تولید شود زیرا در غیر این صورت قطعا به اهداف مورد نظر در استراتژی توسعه صنعت خودرو که توسط وزارت صنایع تنظیم گردیده ،دست نخواهیم یافت

وی اظهار داشت : باید از جهت کیفیت ، موتور، بدنه و همچنین نیرومحرکه خودروها ی داخلی ارتقاء یابند و نسل جدید موتورها نیز طراحی شوند تا بتوان در دنیا رقابت نمود به همین جهت تفاهم نامه تولید موتورهای هیبریدی اقدام و فرصت مناسبی است که باید از آن به خوبی بهره برد.

وی گفت : در شرایطی خودروسازان دنیا با جدیت در پی تولید خودروهایی با موتورهای نسل جدید و آلایندگی کمترهستند ،از خودروسازان انتظار می رود در زمینه تولید نسل جدید موتورها همت جدی نمایند .

وی تصریح کرد :دنیای امروز، دنیای خودروهای معمولی نیست ،امروز دنده های اتوماتیک جای دنده های سنتی را در خودروها گرفته ،ما در شرایط کنونی برای اینکه بتوانیم رضایتمندی مشتریان داخلی را فراهم کنیم و از سویی بازار صادرات را نیز حفظ نماییم ناچاریم طراحی های جدید را در موتور و نیرومحرکه خودروها اعمال کنیم ،خوشبختانه این امر ازتوان تولید کنندگان ما خارج نیست .

عضو کمیسیون صنایع در ادامه خاطر نشان کرد :کشوری که توانسته رتبه خودروسازی خود را از رتبه 18 به رتبه 12 ارتقاء دهد، قطعا با ارتقاءموتور ،گیربکس و نیرومحرکه وهمچنین دقت در زیبایی ، استحکام و امنیت خودروها خواهد توانست خود را به 5 کشور اول دنیا در تولید خودرو نیز برساند.

گروسی افزود :مطمئنا این امر با یک مدیریت صحیح قابل دست یابی است ، منتهی این امر نیازمند همتی همه جانبه از سوی وزارت صنایع ،شرکتهای خودروساز ،مجلس و دولت است ،زیرا اگر قرار است ما جزء سازندگان خودرو شویم باید اقدامات جدی را درتولید موتورهای هیبریدی و موتورهایی با انرژی های جدید داشته باشیم .

وی در ادامه به حمایتهای دولت دراین راستا اشاره و اظهار داشت :در شرایط حاضر و همچنین تحقق این امر دولت باید تسهیلات ارزان قیمت وجوایز صادراتی را در اختیار خودروسازان قرار دهد،در حال حاضر در دنیا به این شیوه از خودروساز حمایت می کنند و با دادن وام های تک رقمی و یا حتی بدون بهره از خودروساز حمایت می کنند.

وی همچنین به اقدامات کمیسیون صنایع در راستای تولید خودروهای با نسل جدید موتورها و تسریع در تولید آنها اشاره و تصریح کرد : پیش از این جلساتی با حضورخودروسازانی از جمله سایپا ،ایران خودرو،قطعه سازان ، سازمان استاندارد و وزیر صنایع تشکیل شده و راهکارهایی نیز برای حل مشکلات مطرح ارائه گردیده است ،به طوری که در این مدت کمیسیون صنایع یکی از کمیسونهای فعال در این حوزه بوده است .

وی درادامه به طرح انرژی های نوین در کمیسیون صنایع پرداخت و خاطر نشان کرد:انرژی های نوین از جمله مباحثی است که خودروسازان داخلی و کمیسیون صنایع به طور جد به دنبال آن بوده و آمادگی داریم این تکنولوژی به محققان و شرکتهای بزرگ داخلی و خارجی انتقال دهیم ،چرا که امروز یکی از موضوعات مهم در کشور بحث هدفمندسازی یارانه ها و ارئه بنزین با قیمت واقعی است به همین جهت سوخت های جدید و جایگزین از موارد مورد توجه در کشور است.

.

هرگونه تغییر در لامپ خودرو ممنوع است

رییس اداره مکانیک خودرو سازمان صنعتی استاندارد ایران چراغ های زنون خودروها را بسیار خطرناک اعلام و گفت: بحث ممنوعیت و جلوگیری از بکاربردن لامپ های زنون در خودروها مدتی است که در سازمان استاندارد مطرح است.

علیرضا نورافکن در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرخودرو گفت: در این چراغ ها رنگها تغییر می کند برای مثال رنگ قرمز ،سبز می شود و به علت اینکه سرعت رانندگان بالاست،رانندگان در تشخیص رنگها دچار مشکل می شوند و برای تشخیص دقیق این رنگها زمان بسیاری طول می کشد و همچنین از طرف دیگر اشعه ماورا بنفش آن به چشم وزاویه دید رانندگان مقابل آسیب می زند.

وی افزود:بنابراین رانندگان عقب خودروهایی که از چراغ زنون استفاده می کنند به دلیل این مسئله تابلوهای راهنمایی و رانندگی را به درستی نمی بینند و به عمق دید راننده مقابل نیز آسیب می زند و راننده مقابل برای مدت محدودی دید خود را از دست می دهد.

وی تصریح کرد:در خصوص کاربرد چراغ زنون در خودروها بر روی فروشگاههای لوازم یدکی کنترلی صورت نمی گیرد و رانندگان به راحتی از این چراغها استفاده می کنند و در معاینه فنی نیز از این چراغها ایرادی گرفته نمی شود.

نورافکن افزود:پلیس باید با رانندگانی که از این لامپها استفاده می کند وهمچنین برای بخشی از چراغهای خود تزئیناتی می گذارند، برای مثال چراغهای خودرو سمند به دلیلی که بزرگ هستند رانندگان آنها، به تزیین آن می پردازند وبرای همین باید این موارد کنترل شود تا این رفتارها در جامعه اپیدمی نشود.

وی در پایان گفت:هر چراغی برای یک خودرو طراحی شده است و هرگونه تغییر در لامپ و جابجایی آن ممنوع است زیرا این اعمال به نوعی خارج کردن خودروها از استاندارد اولیه آنهاست وهرگونه تغییری باید تا به حالت استاندارد درآمدن خودرو باید متوقف شود.

ایران خودرو آردی تولید نمی کند

تولید آردی از دو سال پیش در ایران خودرو متوقف شده و با در نظر گرفتن استانداردهای مصوب ملی، روآی سال با قابلیت تامین استاندارد زیست محیطی مصوب کشور تولید می شود.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، کیوان وزیری، مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: روآی سال از موتور او. اچ. وی. جی. برخوردار و بهبودهای قابل توجهی در سیستم های عملکردی اصلی آن ایجاد شده است.

وی افزود: ایران خودرو در نیمه شهریور امسال، تمدید تاییدیه نوع را برای روآ و 405 رسما از موسسه استاندارد اخذ کرده، در حالی که موسسه استاندارد برای این کار تا اول مهر ماه امسال مهلت قانونی داده بود و این امر نشان می دهد که ایران خودرو به واسطه اهمیت موضوع این کار را زودتر از تاریخ مقرر انجام داده است.

وزیری با بیان این که موسسه استاندارد ناظر بر خطوط تولید از نظر تامین استانداردهای لازم است، اظهار داشت: در نیمه تیرماه امسال؛ یعنی هشت ماه زودتر از بخش نامه دولت، قراردادی آزمایشی را به طور رسمی برای تطابق تولید با استانداردهای 55گانه، منعقد کرده که بر اساس آن موسسه استاندارد ناظر بر اجرای این امر است.

مدیر اجرای استانداردهای ایران خودرو اضافه کرد: حرکت روبه جلو ایران خودرو برای روآ و 405 از اردیبهشت آغاز شد و برای رسیدن به هدف های مورد نظر استاندارد، ایران خودرو پروژه های 18 ماهه را در یک سال به اجرا در آورده است.

این مقام مسوول با بیان این که روزانه 17 میلیون قطعه وارد ایران خودرو می شود، گفت: تحقق الزامات استاندارد به معنی کار بر روی قطعه سازان نیز هست.

وی سابقه استانداردسازی برای خودروها را به سال 82 ارجاع داد که مجلس، اجباری بودن استانداردهای 55 گانه را به تصویب رساند و گفت: در نیمه سال 82 تعداد 11 استاندارد، اول سال 84 تعداد 14 مورد و اول شهریور همان سال بقیه 51 استاندارد یعنی 26 استاندارد دیگر اجباری اعلام شد البته چهار مورد استاندارد زیست محیطی نیز اول سال 82 توسط سازمان محیط زیست اجباری اعلام شده بود.

وزیری با بیان این که برخی محصولات قابلیت تامین تمامی استانداردها را نداشتند، گفت: از همین رو در سال 85 الحاقیه ای تصویب شد که بر اساس آن تمامی محصولات باید تا پایان برنامه چهارم توسعه، تمامی 55 استاندارد را تامین کنند.

مدیر اجرای استانداردهای ایران خودرو با اشاره به تشکیل کمیته های تخصصی برای تصویب آیین نامه ارتقای کیفیت و استاندارد در مجلس در 19 فروردین ماه امسال گفت: این آیین نامه در 24 خرداد به رییس جمهوری ابلاغ شد. ریییس جمهوری سه روز بعد آن را به وزیر صنایع و هیات دولت و وزیر نیز در هفتم تیرماه آیین نامه را به خودروسازان ابلاغ کرد.

وزیری تصریح کرد: این در حالی است که ایران خودرو از اردیبهشت 88 با توجه به سرآمدن دوره برنامه چهارم، به سرمایه گذاری و حرکت جدی در راه ارتقای کیفیت و کسب استانداردهای 55 گانه برای محصولات ضعیف خود اقدام و کمیته های تخصصی برای پرداختن به این امر ایجاد کرده بود و در نتیجه توانست دوهفته زودتر از مهلت تعیین شده توسط قانون مصوب دولت، به استانداردهای 55 گانه در تمامی محصولات خود دست پیدا کند.