اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سیستم کنترل چرخش فعال( ABC)

از آنجایکه در کشور ما تنها خودرویی که از سیستم کنترل چرخش فعال استفاده می کند خودروی زانتیا است من هم  خودرو زانتیا را مثال اصلی بحث قرار میدهم.

حتما تا به حال یکی از موارد زیر را دیده اید؛

  •  حرکت زانتیا  بر روی ۳ چرخ
  • زانتیایی که در کنار خیابان با ارتفاعی پایین تر یا بالاتر از حد معمول پارک شده است.
  • دکمه ای در کنار ترمز دستی زانتیا که قابلیت پایین و بالا بردن ارتفاع خودرو را دارد.

خوب شاید فکر کنید که این خودرو فقط قابلیت بالا و پایین رفتن به صورت دستی و بوسیله دکمه مربوطه را دارد، اما چنین نیست ، این خودرو برای حفظ تعادل، قابلیت بالا و پایین بردن اتاق خودرو بر روی هر یک از چرخها به وسیله کمک فنرهای هیدرولیکی را در مواجه با موارد زیر، داراست.

۱-در سر پیچها از خم شدن شاسی به سمت خارج پیچ و سر خوردن چرخها جلوگیری می کند.

۲- جلوگیری از تکانهای شدید در دست اندازها.

۳-جلوگیری از پایین رفتن سطح خودرو در هنگام افزایش وزن (بار-مسافر).

۴-جلوگیری از پایین رفتن بیش از حد جلوی خودرو در هنگام ترمزهای شدید.

۵-جلوگیری از بر هم خوردن تعادل در هنگام ترکیدن لاستیک.

همچنین به وسیله دستی و با دکمه کنار ترمز دستی نیز قابلیت پایین و بالا بردن خودرو برای قراردادن آن در ۴ حالت مختلف، میسر است، که از این حالتها برای مقاصد مختلفی استفاده می شود که ۲ حالت آن برای انجام سرویسهای خودرو، یکی برای رانندگی عادی و دیگری برای رانندگی در جاده های نامناسب و پردست انداز با سرعت پایین در نظر گرفته شده.

این سیستم شامل چندین سنسور برای تشخیص وضعیت خودرو می باشد که دائما در حال ارسال اطلاعات وضعیت تعادلی خودرو به ECU (واحد کنترل مرکزی )می باشند، همچنین یک پمپ و یک مخزن و لوله های اتصال که حاوی روغن هیدرولیک می باشند را شامل می شود و کمکها نیز با هیدرولیک کار می کنند.سنسورها وضعیت را به ECU  ارسال کرده ،ECU برای تنظیم تعادل، بسته به قرار گرفتن در پیچ یا مواجهه با دست انداز یا موارد دیگر برای متعادل کردن خودرو، بوسیله پمپ، فشار هیدرولیک را در سمتهایی که لازم است بالا می برد و اگر لازم باشد در سمتهای دیگر پایین می آورد و بدین ترتیب سمتی که فشار هیدرولیک بیشتری بر آن وارد شده،بالا میرود و سمتی که فشارهیدرولیک آن کم شود پایین می آید و میله تعادل (Anti Roll Bar) در حالت تعادل قرار می گیرد،تمامی این مراحل در ۱۰ میلی ثانیه انجام می شود. در زیر شکلی را مشاهده می کنید که یک خودروی زانتیا با رنگ قرمز در مقایسه با یک خودروی معمولی با رنگ آبی  در سر پیچ نشان داده شده.

                        

این سیستم پیشرفته فقط توسط چند خودروساز بزرگ استفاده می شود،از آن جمله می توان به کمپانی های بنز، BMW، جاگوار، کادیلاک، لندروور، پژو و سیتروئن اشاره کرد، و هر یک نیز نام خاص خود را بر این سیستم نهاده اند، مثلا بنز آنرا ABC یا Active Body Control می نامد ،BMW آنرا Dynamic Drive و سیتروئن Hydractive می نامند، اما در کل این سیستم را Active Suspension (تعلیق فعال) یا Active Roll Control System (سیستم کنترل چرخش فعال)می نامند.

لازم به ذکر است که مثلا در خودروهای BMW این سیستم فقط در سری های8،7 وZ8 استفاده شده و هر ۳ آنها خودروهای لوکس و گرانقیمتی هستند که این امر نشاندهنده تکنولوژی بالای خودروی زانتیا است که با وجود اینکه تولید سال ۹۸ فرانسه است با این حال، بدلیل داشتن سیستم ذکرشده، همچنین ترمز ABS و کیسه هوا ، ایمن ترین خودروی موجود در کشور است ،و از لحاظ قیمت نیز در مقایسه با دیگر خودروهای موجود در ایران کاملا با صرفه است.

خط تولید پژو 206 در گیلان راه‌اندازی می‌شود

به منظور بررسی راههای استقرار کارخانه تولید پژو 206 در گیلان، جلسه‌ای به ریاست مهندس عبدالهی - استاندار گیلان - در استانداری تشکیل شد.
 در این نشست که گلبرگ (مشاور مدیر عامل ایران خودرو)، نصرتی راد (معاون برنامه ریزی استانداری) و دو تن از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، استاندار گیلان به جلسات و پیگیرهای انجام شده قبلی خود با مدیر عامل ایران خودرو در سه بخش جمع آوری و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ایجاد کارخانه‌های تامین قطعات خودرو و تولید خودرو پژو 206 که مقرر شد تیمی متشکل از مدیران ایران خودرو راههای تحقق و زمینه اجرایی آنرا فراهم آورند اشاره کرد و راه‌اندازی مرکز جمع آوری خودروهای فرسوده در استان را یکی از توافقات انجام شده قبلی دانست.
وی در رابطه با احداث کارخانه تولید پژو 206 نیز به پیگیری‌های صورت گرفته و تهیه زمین مناسب با توجه به شرایط کلی ایران خودرو و اقلیم استان اشاره کرد و اظهار داشت: گیلان آمادگی کامل برای راه اندازی خط تولید خودرو در استان را داشته و انتظار می رود ایران خودرو تحقق این مهم را عینیت بخشد.
در این نشست همچنین گلبرگ ضمن ارائه چند پیشنهاد سرمایه گذاری برای انتقال صنعت درجه یک و اشتغال زایی در استان، خاطرنشان کرد: استان گیلان انگیزه لازم برای سرمایه گذاری را دارد از این رو می توان در هر یک از بخش های تولید خودرو لوگان، واگن سازی و مجموعه سازی خودرو نیز در استان سرمایه گذاری کرد.


معاون وزیرصنایع:رنو در ال-90فقط ازطریق صادرات می‌تواند سود ببرد

شرکت رنو تنها از طریق صادرات خودرو ال‌ـ90 قادر به کسب سود خواهد بود.
محسن شاطرزاده ـ معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن ـ  افزود: براساس قرارداد الحاقیه ال‌ـ90 شرکت رنو به جز از محل صادرات نمی‌تواند سودی را کسب کند و این شرکت هر چقدر هم که تولید داشته باشد، محال است بتواند از محل تولید آنها سودآوری داشته باشد؛ مگر این که این محصولات را صادر کند و به همین دلیل صادرات جزو شروط الزامی قرارداد است.
وی ادامه داد: به این ترتیب صادرات ال‌ـ90 کاملا محقق خواهد شد و علاوه بر این رنو موظف شده 60 درصد تولیدات ال-90 در ایران داخلی‌سازی شود که ایده‌آل است.
وی در ادامه در خصوص بحث‌های مطرح شده مبنی بر این که کاهش تولید ال‌ـ90 رانتی را در اختیار شرکت فیات قرار می‌دهد، اظهار کرد: این طور نیست و سندی نیز در این خصوص امضا نشده، بلکه بازار این موضوع را تعیین خواهد کرد.
وی با بیان این که خودرو فیات هیچ ربطی به وزارت صنایع ندارد، وجود هرگونه ارتباط بین این شرکت و وزارت صنایع را شدیدا تکذیب کرد و گفت: فیات به هیچ وجه در رقابت با ال‌ـ90 نیست و امکانات تولید این دو خودرو نیز در یک سطح قرار ندارد.
معاون وزیر صنایع افزود: اگر قرارداد ال‌ـ90 به شکل اولیه خود باقی می‌ماند، حکم قرارداد ترکمنچای را داشت و این قرارداد به هیچ وجه با شرایط اولیه‌اش قابل دفاع نیست. حال اگر افراد حامی شکل اولیه قرارداد پافشاری بیشتری بر گفته خود داشته باشند، ما اسناد قرارداد را ارائه خواهیم کرد. در واقع اگر قرارداد اصلاح نمی‌شد، هم اکنون قابل دفاع نیز نبود.
شاطرزاده در خصوص قیمت ال‌ـ90 نیز به خبرنگار ایسنا گفت: بحث‌هایی مبنی بر افزایش قیمت این خودرو در قرارداد الحاقیه مطرح شده که این مساله درست نیست و قیمت ذکر شده در قرارداد الحاقیه همان قیمت قرارداد اولیه است که به یورو بیان شده نه تومان.
وی ادامه داد: قیمت ذکر شده در قراردادهای اولیه و الحاقیه بابت هر دستگاه خودرو ال‌ـ90 شش هزار و 750 یورو ذکر شده که این رقم دو سال پیش یعنی زمان امضای قرارداد اولیه معادل هفت میلیون تومان بود و هم اکنون نیز با توجه به افزایش قیمت یورو، این رقم در تبدیل به تومان تغییر می‌کند، ولی در واقع در قیمت یورویی قرارداد هیچ تغییری ایجاد نشده و قیمت ال‌ـ90 در قرارداد به هیچ وجه افزایش نیافته است.
وی ادامه داد: هدف از امضای قرارداد الحاقیه این بود که اشکالاتی را که به اصل قرارداد ال‌ـ90 وارد بود تا اندازه‌ای اصلاح شود و این اشکالات به سختی برطرف شد البته دولت پیشین قصد اصلاح آن را نداشت و متاسفانه هم اکنون نیز همان افراد سعی در شانتاژ کردن موضوع دارند.


X11 بعد از امکان‌‏سنجی تولید می‌‏شود

خودروی X11 در کلاس B و C به صورت دوگانه‌‏سوز تولید می‌‏شود.
البدوی، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو,، با بیان مطلب فوق افزود: فاز مطالعات امکان سنجی پروژه X11 شروع نشده و بعد از تکمیل امکان‌‏سنجی به عنوان خودرویی در قالب خودروهای برند ملی ایران خودرو تولید می‌‏شود.
قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو, تصریح کرد: پروژه X11 در کلاس B و C با قیمتی در حد توان مصرف‌‏کننده متوسط به پایین به بازار عرضه می‌‏شود.
البدوی, در پاسخ به سوالی مبنی بر قیمت خودرو خاطرنشان کرد: تا مطالعات امکان‌‏سنجی به پایان نرسیده قیمت نهایی مشخص نمی‌‏شود.
وی افزود: X11 بر روی پلت‌‏فرم کوچک ایران خودرو تولید می‌‏شود.
به گفته البدوی، موتور ملی بر روی X11 نصب می‌‏شود و مهم‌‏ترین مشخصه این خودرو دوگانه‌‏ سوز بودن است.
وی, در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان رقابت‌‏پذیری X11 با ال-90 از نظر قیمت و کیفیت, اظهارداشت: رقابت مختص به X11 نسبت به همه بخش‌‏های بازار همه خودروها در حال رقابت هستند, حتی محصول سمند با سایر محصولات در حال رقابت است.
قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو, گفت: بنابراین خودروی ملی و طراحی مهندسی نشان داده خودروهای طراحی داخل می‌‏توانند با محصولات وارداتی به خوبی رقابت کنند.
به گفته وی، به جز X11 یک یا دو پروژه دیگر را هم ایران خودرو در دست بررسی دارد.

کاناداو چین در مازندران کارخانه خودروسازی احداث می کنند

معاون برنامه ریزی و اداری ـ مالی استانداری مازندران اعلام کرد: اگر مشکل زمین برای ساخت کارخانه خودروسازی حل شود با مشارکت کشورهای کانادا و چین، این کارخانه در مازندران ساخته می شود.
به گزارش فارس ، ولی الله فرزانه، صبح امروز در جلسه کارگروه صنعت و معدن که در محل استانداری مازندران برگزار شد، گفت: حدود 40 درصد مراحل ساخت کارخانه خودروسازی در مازندران پیموده شده و در این زمینه، جلسات مفیدی هم با وزیر صنایع و معادن برگزار شد.
وی افزود: در صورت آماده شدن شرایط ساخت شرکت اوشیب، کشورهای چین و کانادا در این کار مهم اقتصادی مشارکت دارند.
فرزانه، کشتی سازی، کارخانه کک در سوادکوه، صنایع اولاد و پالایشگاه را از برنامه های مهم در مازندران برای ایجاد صنایع مادر برشمرد و خاطرنشان کرد: با لغو مصوبه قانون استقرار صنایع در مازندران، این استان متحول می شود.

بزرگترین همایش صنعت قطعه سازی کشور در تیرماه برگزار می شود

 

بزرگترین همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی چهارم تیرماه امسال در تهران برگزار می شود.

به گزارش روز پنجشنبه واحد اطلاع رسانی همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی، دکتر سید"اصفهانی" دبیراین همایش حضور اکثر جامعه قطعه- سازان و متولیان صنعت خودرو در این همایش را بیانگر اشتیاق این جامعه برای به روزرسانی دانش فنی و علمی روز جهان دانست.

وی تصریح کرد، هم اکنون قطعه سازان ایران در حال حرکت به سمت پیشرفت و توسعه یافتگی هستند و در این مقطع استفاده از تجربه جوامع صنعتی توسعه یافته امری بدیهی به شمار می آید که امید است با برگزاری این همایش گامی بلند در این راستا برداشته شود.

اصفهانی با اشاره به اینکه در این همایش موانع و مشکلات موجود برسر راه تولید و توسعه با دست اندرکاران دولتی این بخش از اقتصاد در میان گذاشته خواهد شد و رویکردهای نوین حمایتی دولت نقد و بررسی خواهد شد، گفت: در این گردهمایی مسایل تخصصی صنعت قطعه سازی از جمله انتقال فناوری، ارزیابی مدلهای تعامل قطعه سازان و خودروسازان، راهبردهای صنعت خودرو و قطعه سازی ایران و نیز راهکارهای توان صادراتی مورد بحث قرار می گیرد.

همایش صنعت قطعه سازی و رویکردهای نوین حمایتی چهارم تیرماه امسال در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو

از 48 ساعت پیش ریاحی به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سایپا به جای احمد قلعه بانی فعالیت خود را آغاز کرده است .

درست 5 سال پیش بود که قلعه بانی به جای ابراهیمی مسئولیت گروه خودرو سازی سایپا را به عهده گرفت .

ابراهیمی از ماشین سازی اراک آمده بود و سابقه سیاسی او بیش از سابقه اجرایی اش بود .

او به عنوان نماینده بهزاد نبوی به سایپا آمده و از حمایت آشکار و پنهان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی برخوردار بود اما دیدگاه کارشناسی جهانگیری وزیر صنایع و معادن سابق و و یسه معاون وی ، موجب شد تا جای خود را به یک مدیر اجرایی غیر سیاسی بدهد .

در واقع تنها مدیر موفق مجموعه خودرو سازی در زمان ویسه نیز همین مدیر غیر سیاسی بود .

در زمان تحویل گرفتن شرکت از سوی قلعه بانی سایپا 28 درصد بازار تولید خودرو ایران را در اختیار داشت که د رحال حاضر به 54 درصد رسیده است ارزش بازار شرکت از 120 میلیارد تومان در سال 80 به 2400 میلیارد تومان در سال جاری رسید .

نکته حائز اهمیت آنکه این شرکت در تیر ماه 84 ، 630 میلیارد تومان سود را بین سهامداران خود تقسیم نموده و درتیر ماه 85 نیز حدود 700 میلیارد تومان سود بین سهامدارن تقسیم خواهد کرد .

هم اکنون قرار است ریاحی بر مسند مدیر عاملی سایپا تکیه زند او یکی از دوستان صمیمی بهزاد نبوی و ا ز هواداران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. وی در موسسه جهاد تحقیقات مقام ما فوق طهماسبی وزیر صنایع و معادن بوده است. او نیز همچون همتای خود در ایران خودرو و از پشتوانه سیاسی برخوردار است. در واقع دوباره صنعت خودروسازی کشور به دست گروه های سیاسی اداره خواهد شد. ظاهرا د رحال حاضر اداره شرکت سایپا با اینهمه پیشرفت و دارایی ، کاری ساده ای است اما باید دید طی چند سال آینده این رشد ادامه خواهد یافت یا دوباره شاهد رکود این خودرو ساز پیشتاز خواهیم بود ؟

لذا می توان امثال آقای نبوی را یکی از بزرگترین مشکلات نه تنها در صنعت خودرو بلکه در نفت و پتروشیمی و سیاست و...... دانست