اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی





         التماس دعا        


مدیر کل دفتر ثبت سفارشات وزارت بازرگانی با اشاره به ابطال ثبت سفارشات شرکت دستان برای واردات خودروی «روور» انگلیس، از بررسی پرونده این شرکت بنا به مشکوک بودن آن خبر داد.

نورالله رفعتی، در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ثبت سفارش شرکت دستان برای واردات سه هزار دستگاه خودروی «روور» انگلیس که سال گذشته صورت گرفته بود، بنا به مشکوک بودن این شرکت باطل اعلام شد.
وی دلیل این امر را نبودن اطلاعات کافی از این شرکت در وزارت بازرگانی حتی شماره تماس این شرکت بیان کرد.

رفعتی در خصوص ثبت سفارش واردات خودرو سال جاری نیز گفت: در حال حاضر شرکت «آمیغ فن‌آور» نماینده شرکت «آئودی» آلمان اقدام به ثبت سفارش یک هزار خودرو برای واردات کرده است.
وی با بیان این‌که هم اکنون بیش از سه هزار دستگاه انواع خودرو برای واردات ثبت سفارش شده است، افزود: در حدود 900 دستگاه نیز بصورت موردی توسط افراد حقیقی برای واردات ثبت سفارش شده است.

مدیر کل دفتر ثبت سفارشات وزارت بازرگانی از تغییر در روند ثبت سفارش واردات خودرو توسط افراد حقیقی خبر داد و اظهار داشت: به دلیل سوءاستفاده برخی از اشخاص از نحوه واردات خودرو به صورت موردی از این پس برای افراد داخل کشور با ارائه کارت بازرگانی اجازه ثبت سفارش داده می‌شود.
وی تاکید کرد: برای افراد ایرانی مقیم خارج نیز حتما باید آنها یکسال اقامت در کشورهای خارجی داشته باشند تا بتوانند خودرو وارد کنند.

وی از ثبت سفارش واردات خودروهای بنز (توسط شرکت ستاره ایران) بی.ام.و (توسط موسسه نوریانی) و موسو و خودروی تویوتا (توسط ایرتویا) خبر داد.
رفعتی گفت: در سال جاری نمایندگی‌های سه شرکت آئودی، فولکس واگن و بنیان توسعه صنت خودرو موفق به دریافت مجوز ثبت سفارش واردات خودرو شده‌اند.

وی ادامه داد: نمایندگی شرکت‌های خودروسازی چینی تاکنون برای ثبت سفارش اقدامی نکرده‌اند.
مدیر کل ثبت سفارش وزارت بازرگانی گفت: هیچ یک از شرکت‌های خودروسازی آمریکایی نیز برای واردات خودرو به ایران اقدامی در جهت ثبت سفارش نکرده‌اند.

وی در خصوص ثبت سفارش واردات خودروهای سنگین به کشور نیز افزود: امسال این ثبت سفارش برای این نوع خودروها رخ نداده است و تنها سال گذشته دو شرکت مازایران ( کامیون ماز) و کاماز روسیه اقدام به ثبت سفارش این نوع خودروها کردند.

رفعتی در ادامه از ممنوع بودن ثبت سفارش واردات نوع X5 خودوری «بی.ام.و» به دلیل تولید انحصاری آن در آمریکا و مشکلات تامین قطعات یدکی به دلیل تحریم خبر داد.

از ایرادات وارده به قرارداد L90 از سوی مجلس رفع ابهام شد



از ایرادات وارده کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش‌‏های مجلس به قرارداد L90 رفع ابهام شد.
مهندس اسحاق جهانگیری, وزیر صنایع و معادن, با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته بر اساس بودجه اختصاص داده شده خودروسازان تاکنون توانسته‌‏اند20 هزار خودرو فرسوده را جمع‌‏آوری کنند که این مقدار برای سال جاری 200 هزار دستگاه تعیین شده است.
وی افزود: در صورتی‌‏که 200 هزار دستگاه خودروی فرسوده جمع‌‏آوری شود, می‌‏توان گفت تحولی بزرگ در زمینه ایمنی، مصرف سوخت و مسایل زیست محیطی ایجاد ‌‏شده است.
جهانگیری, با بیان این‌‏که خودروسازان مسوولیت سنگینی را بر دوش گرفته‌‏اند, یادآور شد: در صورت تحقق خروج 200 هزار خودروی فرسوده در سال جاری از مجموع 2 میلیون خودروی فرسوده ، می‌‏توان امید آینده روشنی را در زمینه روند خروج تدریجی خودروهای فرسوده پیش‌‏بینی کرد.
وی, با اشاره به حمایت‌‏های دولت در خصوص جمع‌‏آوری خودروهای فرسوده, تصریح کرد: به منظور تسهیل در امر جایگزینی خودروهای فرسوده دولت برای جمع‌‏آوری 20 هزار دستگاه مبلغی حدود 30 میلیارد تومان را به خودروسازان اختصاص داد.
وزیر صنایع و معادن در ادامه گفت: در ادامه حمایت‌‏های دولت حدود300 میلیارد تومان بودجه‌‏ای که خودروسازان باید از سهم فروش خود به خزانه دولت واریز می‌‏کردند, بابت جمع‌‏آوری 200 هزار دستگاه خودروی فرسوده وکمک به اجرای این طرح دریافت نمی‌‏شود تا هزینه‌‏ای برای تسهیل در اجرای طرح جمع‌‏آوری خودروهای فرسوده باشد.
به گفته جهانگیری, این 200 هزار خودروی تعیین شده تا پایان دولت فعلی بین خودروسازان تقسیم خواهد شد.
جهانگیری, درباره این‌‏که آیا واقعا قرارداد L90 و ایراداتی که مجلس به این قرارداد وارد دانسته است, گفت: مجلس تاکنون هیچ اظهارنظر منفی در قالب قرارداد L90 نداشته و کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش‌‏های مجلس طی 2 و3 بند از قرارداد توضیح خواستند که جزء اساس قرارداد این پروژه نبود و تنها در نگارش تردید وجود داشته است که با توضیحات لازم ابهامات رفع شد.
.وزیر صنایع و معادن, افزود: نام L90 را تا پایان دولت مشخص خواهیم کرد.

پژو 206 آریان آذرماه وارد بازار می‌شود

پژو 206 آریان که نمونه جدید پژو 206 از نوع سدان است، توسط مدیرعاملان پژو و ایران خودرو در نمایشگاه خودروی فرانکفورت که شهریورماه در آلمان برگزار می شود، پرده‌برداری خواهد شد.
خودرو پژو 206 جدید که چهار در و صندوقدار است، با نام پژو آریان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت پرده‌برداری می‌شود. این خودرو به صورت همکاری مشترک مرکز تحقیقات ایران خودرو و مراکز R&D پژو و مراکز طراحی خودرو در ایتالیا طراحی شده است.
گفته می‌شود طراحی داخلی این خودرو تغییر کرده و در پلات فورم و شاسی آن نیز تغیراتی ایجاد شده است؛ به گونه‌ای که قسمت عقب این خودرو که در گذشته فقط برای نشستن دو نفر طراحی شده بود، هم اکنون به راحتی برای نشستن سه نفر ظرفیت دارد.
اضافه شدن صندوق عقب به پژو 206 و افزایش طول آن نیز از دیگر موارد جدید نمونه face lift (تغییر شکل یافته) پژو 206 است. این خودرو قرار است برای اولین بار در ایران تولید و به زنجیره جهانی پژو صادر شود. البته گفته می‌شود که پژو قصد دارد این خودرو را در چین نیز تولید کند.
طراحی پژو 206 صندوقدار و تولید آن در ایران به دنبال مخالفت پژو با طراحی خودروی موسوم به نیو پیکان بر روی پلات فورم پژو 206 شکل گرفت. شرکت ایران خودرو، نیو پیکان را با کمک مراکز طراحی ایتالیا و بدون هماهنگی با پژو طراحی کرده بود که بر اساس این طرح، جلو و عقب پژو 206 تغییر شکل یافته، ولی اتاق و پلات فورم آن چندان تغییری نکرده بود. محاسبات نیو پیکان توسط شرکت اداک در آلمان انجام شد و این در شرایطی بود که این طرح 250 میلیارد تومان هزینه داشت، اما شرکت پژو با این طرح مخالفت کرد و حاضر نبود هیچ امتیازی به طرف ایرانی واگذار کند، اما پس از امضای قرارداد ال -90 مسولان پژو خواستار امضای طرح پژو 206 صندقدار و دادن امتیازات جدید به طرف ایرانی خود شدند.
 هم‌اکنون ساخت داخل پژو 206 بیش از 50 درصد است و پژو 206 صندوقدار نیز قرار است با بیش از 50 درصد ساخت داخل به تولید برسد.
بسیاری از قالب‌های بدنه پژو 206 صندوقدار در داخل ایران ساخته شده و ایران‌خودرو برای ساخت این خودرو سالن بدنه‌سازی جدیدی را با حضور 200 روبات راه‌اندازی کرده که هم اکنون به شهر روبات‌های ایران معروف است.
بنا به گفته مدیران ایران خودرو، مبلغی که پژو برای هر خودرو از ایران دریافت می‌کرد، به دلیل طراحی این خودرو در ایران کاهش پیدا کرده و ایران‌خودرو و گروه PSA متعهد شده‌اند با همکاری مشترک، پژو 206 صندوق‌دار در ایران‌خودرو طراحی و به 47 کشور جهان صادر کنند.
در تولید مدل جدید پژو 206 در ایران نیز شرکت پژو سرمایه‌گذاری نکرده است، ولی در گذشته برای تولید خودروهای پژو در ایران، ایران خودرو مبلغی را به پژو می‌پرداخت که در این قرارداد دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
پژو 206 صندوقدار بر روی پلات‌فورم 206 با موتور TU5 و با قدرت موتور 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. تولید آزمایشی این خودرو آغاز شده و تا آذر ماه وارد بازار خواهد شد. هنوز به درستی قیمت این خودرو مشخص نیست، اما به نظر می رسد که گران‌تر از تیپ 5 پژو 206 در ایران باشد؛ البته با ورود ال -90 احتمالا قیمت این خودرو کاهش خواهد یافت.
گفتنی است، خودرو پژو 206 آریان پس از نمایشگاه خودروی فرانکفورت برای رسانه‌های داخلی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.




میلاد با سعادت حضرت فطمه (س) و روز زن  مبارک باد

صادرات اتوبوس های ایرانی به ساحل عاج

از اواخر مهرماه سالجاری ایران خودرودیزل، به ساحل عاج اتوبوس شهری صادر می کند.
صادرات اتوبوس های ایران خودرو دیزل براساس قراردادی که بین بانک توسعه صادرات ایران و شرکت حمل و نقل شهری ساحل عاج به امضاء رسیده است، صورت می گیرد.
براساس این گزارش طبق قرارداد یاد شده بانک توسعه صادرات نسبت به تامین مالی صادرات 120 دستگاه اتوبوس از سوی شرکت ایران خودرودیزل به کشور ساحل عاج با تضمین صندوق ضمانت صادرات ایران اقدام خواهد کرد.
ارزش کل صادرات 120 دستگاه اتوبوس به ساحل عاج 9 میلیون یورو است که طبق توافق 85 درصد آن برابر 5/7 میلیون یورو را بانک توسعه صادرات و 15 درصد باقی مانده را طرف خارجی تامین مالی می کند.
این گزارش می افزاید صادرات 120 دستگاه از اتوبوس شهری به ساحل عاج سه ماه پس از گشایش اعتبار خواهد بود که به این ترتیب صادرات اتوبوس های مورد نظر اواخر مهرماه امسال آغاز خواهد شد.
یادآور می شود با امضای قراردادی بین ایران و ساحل عاج، یک اعتبار مالی 5/7 میلیون یورویی از سوی بانک توسعه صادرات به ساحل عاج برای خرید اتوبوس از ایران اعطاء شده است. 
 
 

قیمت تمام شده هر دستگاه 5/36میلیون تومان است !!!

باتوجه به تعرفه 64 درصدی برای واردات قطعات ماکسیما، قیمت تمام شده هر دستگاه 5/36میلیون تومان می شود!!.
سید حسین امیری مدیرعامل پارس خودرو با بیان این مطلب افزود: به تازگی برخی رسانه ها و افراد ناآگاه قیمت تمام شده خودروماکسیما را 16 میلیون تومان اعلام کرده اند درحالیکه به استناد صورتهای مالی حسابرسی و ارائه شده به بورس قیمت تمام شده این خودرو 5/36میلیون تومان است!!.
وی در خصوص ادعاهای مطرح شده در مورد گرانفروشی ماکسیما سخن می گفت، اظهار داشت: چنانچه قیمت تمام شده ماکسیما برای ما 16 میلیون تومان بود، باید در سال گذشته بیش از 150 میلیارد تومان سود کنار می گذاشتیم اما کل سود پارس خودرو در سال 83 نزدیک به 12 میلیون تومان بوده که بخش عمده ای از آن نیز غیر عملیاتی است.
مهندس امیری با توجه به فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت تمام شده ماکسیما، تصریح کرد: 84 درصد قطعات ماکسیما وارداتی و با تعرفه 64 درصد است که بسیار به تعرفه واردات خودرو به صورت کامل نزدیک می باشد.
مدیرعامل پارس خودرو متذکر شد: شش درصد قیمت خودرو بابت مالیات عوارض تولید و شماره گذاری به دولت پرداخت می شود و سه درصد قیمت خودرو نیز طبق دستورالعمل وزارت صنایع ومعادن باید به خدمات پس از فروش اختصاص یابد.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن هزینه های فوق به اضافه هزینه بیمه رایگان شخص ثالث و بیمه بدنه، قیمت تمام شده هر دستگاه ماکسیمای 3۰00 سی سی، شش سیلندر به رقمی برابر  5/36 میلیون تومان می رسد.
مهندس امیری در پایان خاطرنشان کرد: حتی در شرایط فعلی هم هیچ خودروی خارجی وارداتی قادر به رقابت با ماکسیما از لحاظ کیفیت و قیمت نیست و در صورت کاهش همزمان تعرفه واردات قطعات با کاهش تعرفه واردات خودرو نیز این روند طی سالهای آتی ادامه خواهد یافت.