اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

همکاری تویوتا و بی.ام برایی شکست فولکس واگن

به گزارش ایسنا تویوتا که در سال گذشته میلادی از لحاظ فروش از شرکت فولکس واگن - بزرگترین خودروساز اروپا - عقب افتاده بود، قصد دارد فروشش به کمک یکی دیگر از خودروسازان آلمانی را در بازار اروپا افزایش دهد.

تویوتا قصد دارد امسال نخستین خودروی ساب‌کمپکت هیبریدی خود را در اروپا عرضه کند.

از سوی دیگر تویوتا تصمیم گرفته تا از سال 2014 میلادی با نصب موتورهای دیزلی ساخت بی.ام.و روی خودروهایش سهم خود را در بازار خودروی اروپا افزایش دهد.

به گزارش بلومبرگ، دیدیه لروی - رییس بخش اروپایی تویوتا، در این باره گفت: برای تویوتا غیر قابل قبول است که سهمش در بازار خودرو اروپا پایین باشد.

شورولت ایمپالا 2014 خودرو موفق آینده شورولت

شورولت ایمپالا برای نخستین بار در سال در سال 2006 معرفی شد اما آنچه ایمپالای 2014 را متمایز می سازد ظاهر تهاجمی تر با چراغ های LED جدید و چرخ های 20 اینچی است.

این سدان لوکس با موتور های  2.4 لیتری 4 سیلندر با قدرت 182 اسب بخار ،  2.5 لیتری 4 سیلندر با قدرت 195 اسب بخار  ، 3.6 لیتری  V6 با قدرت 303 اسب  بخار به بازار خواهد آمد.

هر 3 مدل نیز 6 سرعته اتومات خواهند بود که به  سیستم های هشدار بر خورد ، هشدار خروج از خط، هشدار نقطه کور ، کروز کنترل و ترمز کمکی مجهز شده اند .

انتظار می رود قیمت این خودرو از  30.000 دلار آغاز شود.

خودرو اروپایی جیپ

جیپ قصد دارد خودروی کوچکی برای بازار اروپا بسازد. خودروساز آمریکایی هنوز به طور رسمی خبر ساخت این مدل جدید را تأیید نکرده اما اطلاعاتی از آن به رسانه‌ها درز کرده است.

براساس اطلاعات منتشر شده، این خودرو نمونه‌ای زیباتری از جیپ کامپس است که اکنون در بازار اروپا به فروش می‌رسد. اندازه این ماشین کوچکتر خواهد بود و گفته می‌شود در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه خواهد شد. 

کوچکترین مدل جیپ در بازار آمریکا پاتریوت نام دارد که قرار است به زودی نسل جدید آن به بازار معرفی شود. براساس اطلاعات منتشر شده مدل جدید اروپایی جیپ از نسل بعدی پاتریوت هم کوچکتر خواهد بود.  

نام این مدل جدید جیپستر اعلام شده اما رسانه‌ها می‌گویند احتمال دارد با نام اسکمپ به بازار عرضه شود. 

کارخانه ویلیز، سازنده اولین خودروی جیپ، بین سال‌های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۰ مدلی به نام جیپستر به بازار عرضه می‌کرد. نام جیپستر یکبار دیگر در سال ۱۹۶۶ برای مدلی انتخاب شد که این کارخانه برای رقابت با تویوتا  لندکروزر و فورد برانکو ساخت

تولید خودروی برقی قابل رقابت با خودروهای بنزین سوز در ژاپن

ژاپن یک خودرو برقی را رونمایی کرد که از نظرصرفه اقتصادی، قیمت و مصرف سوخت قابل رقابت با خودروهای بنزین سوز است.

به گزارش خبرخودرو ،یک شرکت خودروسازی در ژاپن خودرویی عرضه کرده است که با ترکیب فناوریهای صنایع مختلف همه توجه ها را به خود جلب کرده است.

این خودرو که نامش سیم ویل اعلام شده است خودرویی الکتریکی در سطح جهانی است و اخیرا در توکیوی ژاپن تولید شده است.

این خودرو تنها با یک بار شارژ کردن سیصد وپنجاه کیلومتر طی می کند که نزدیک به یک و نیم برابر مسافتی است که خودروهای برقی موجود در بازار که به تولید انبوه رسیده اند، قادر به طی کردن آن هستند.

یکی از عوامل اصلی در بازدهی بالای این خودرو ، فناوری های پیشرفته و نوینی است که در چرخهای این خودرو به کار رفته است. موتوراین خودرو به طور مستقیم در داخل چرخهای آن کارگذاشته شده است و فناوری به کار رفته در آن به فناوری درون چرخی شهرت یافته است.

بهره وری در مصرف انرژی با به کارگیری این فناوری به شدت افزایش یافته است و درست به همین علت است که این خودرو می تواند مسیری بسیار بیشتر از خودروهای برقی موجود در بازار را طی کند.

نکته قابل توجه درباره این خودرو این است که شرکت سازنده آن به جای تولید مخفیانه و انحصاری آن با شمار زیادی از شرکت های فعال در زمینه خودروسازی همکاری و مشارکت کرده است و تولید این خودرو می تواند منجر به ایجاد جریانی جدید در خودروسازی شود.

خودروهای برقی به سرعت از نظر مصرف و قیمت در حال رسیدن به سطح قابل رقابت با خودروهای بنزین سوز هستند و تولید کنندگان خودروهای برقی با استفاده از فناوری و پیشرفت های گسترده ای که در زمینه الکترونیک صورت می گیرد در حال تولید خودروهای برقی رقابتی هستند.

سیستم روشنایی خودرو

با ظهور خودرو در قرن گذشته حمل و نقل انسان وارد عرصه جدیدی شد ، عرصه ای که سرعت بیشتر مسافرت و استفاده بهینه تر از زمان را به همراه داشت البته نتیجه سرعت بیشتر کاهش در دقت و بالا رفتن خطر است که مهندسان از ابتدا به فکر رویارویی با این مشکلات برآمدند. در این راستا خودروسازان تلاش ها و تحقیقات بسیاری را در امر پژوهش داشته اند و نتیجه آن سیستم های ایمنی فعال و غیر فعال مختلفی است که به صورت های مختلف در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار می گیرند. رانندگی در شرایط مختلفی انجام می شود برای مثال در شب یا روز یا در شرایط جوی متفاوتی مانند برف یا باران یا هوای صاف و در همه این شرایط احتمال خطر و تصادف وجود دارد ولی براساس تحقیقات انجام شده در شرکت اپل 80 درصد تصادفات مربوط به رانندگی در شب و تاریکی است. حال اگر شرایط جوی و آب و هوایی بد نیز دامن رانندگان را بگیرد مشکل دو چندان می شود. رانندگی در چنین شرایطی حداقل به سیستم روشنایی قابل اطمینانی نیاز دارد تا به کمک راننده احتمال سوانح رانندگی به حداقل برسد.

سیستم روشنایی سازگار AFS
علی رغم آنکه سیستم روشنایی خودرو برای رانندگان مخصوصا رانندگان ایرانی مسئله مهمی محسوب نمی شود ولی شرکت های خودرو سازی پیشتاز از قبیل مرسدس و BMW و هوندا در کنار شرکتی همچون اپل تحقیقات و آزمایشات بسیاری را در زمینه سیستم روشنایی خودرو صرف کرده اند و نتیجه این تحقیقات نمونه ای چون سیستم AFS(Adaptive Front light System) شده است.
سیستم AFS تلاش برای سازگاری سیستم روشنایی خودرو با محیط محسوب می شود که امروزه در تمام خودرو های لوکس و حتی در خودرو های متوسط وارزان از قبیل مزدا 3 نیز بکار برده می شود. ایده اولیه AFS زمانی شکل گرفت که محققان مشاهده کردند تعداد زیادی از تصادفات در شب مربوط به نقاط دید کور راننده در پیچ هاست ، محققان و مهندسان به این فکر افتادند که اگر بتوانند چراغ های خودرو را در پیچ ها به سمت داخل پیچ بچرخانند تا حد بسیار زیادی مسئله نقطه کور راننده در پیچ ها حل می شود. برای پیاده سازی این ایده مهندسان به سراغ علوم برق و الکترونیک رفتند و با استفاده از موتور های خاصی به نام موتور Servo و با کمک سیستم کنترل مرکزی خودرو (ECU) وسنسور زاویه ای توانستند این ایده را پیاده سازی نمایند. طرح نهایی به این صورت پدید آمد که سنسور زاویه ای به فرمان متصل می شود و با چرخش فرمان میزان و جهت چرخش فرمان و به طبع خودرو را به سیستم کنترل مرکزی یا ECU اعلام می نماید. در این هنگام ECU بر اسا س اطلاعات دریافتی ، فرمان متناظر با آن را به موتور Servo برای چرخش در جهت مناسب ارسال می نماید و موتور که کاسه چراغ خودرو به آن متصل است در جهت مورد نظر گردش می نماید.
این ایده در خودرو ها آزمایش شد و نتیجه آن بسیار امید وار کننده بود ولی برای افزایش عملکرد AFS و بالاتر بردن کارایی آن مواردی به این ایده کلی اضافه شد که طی آن سرعت خودرو نیز علاوه بر میزان چرخش فرمان بر میزان چرخش چراغ اثر می گذارد که دلیل آن افزایش دید راننده در سرعت های بالاتر در گذر از پیچ ها می باشد. همچنین هنگام توقف در چهارراه و یا در هنگام تغییر مسیر در چهارراه چراغ های متناظر با جهت تغییر مسیر نیز به میزانی در جهت حرکت می چرخند تا دید راننده را درهنگام تغییر مسیر بالاتر ببرد.
براساس مشاهدات در کشور های مختلف جهان مانند ژاپن و آلمان نتیجه استفاده از نسل اول AFS در خودروها افزایش 300% دید راننده در پیچ ها بود و در نتیجه تصادفات به میزان قابل قبولی کم شدند.
شرکت اپل به عنوان یکی از شرکت های پیشتاز در زمینه توسعه تکنولوژی های روشنایی خودرو در حال توسعه و تکمیل نسل بعدی سیستم AFS می باشد و موارد جالبی را به آن اضافه کرده است. در نسل دوم امکان تنظیم ارتفاع به صورت همزمان با چرخش وجود دارد تا با دریافت اطلاعاتی چون زاویه و چرخش بدنه بر روی سطح جاده بتوان به بهترین صورت جاده را برای راننده روشن نمود. در نسل جدید سعی شده است تا علاوه بر روشنایی لازم در پیچ ها ، روشنایی در شرایط جوی و محل رانندگی نیز مد نظر قرار بگیرد برای مثال از آنجایی که رانندگی در شهر با خارج شهر متفاوت است میزان روشنایی چراغ ها در هر کدام از مکان ها به صورت خاص تنطیم خواهد شد تا بهترین شرایط را برای راننده و رانندگان سایز خودرو ها فراهم آورد.
در نسل بعدی سیستم AFS سعی شده است تا با استفاده از سیستم های ارتباطی ماهواره ای و GPS محل دقیق پیچ ها و زاویه پیچ و ارتفاع جاده در پیچ ها به خودرو اطلاع داده شود تا خودرو به صورت هوشمند و بر اساس جاده ای که در پیش است روشنایی لازم را تامین نماید.

سیستم دید در شب
با تمام تلاش هایی که در جهت بالا بردن کارایی سیستم های روشنایی در سطوح مختلف شده است اما آمار تصادفات در شب همچنان بالا است. سیستم های چون لامپ های روشنایی Bi-Xenon و سیستم AFS تا حد زیادی روشنایی جاده را برای راننده تامین می نمایند اما مشکلاتی چون تابش نور در دید راننده مقابل را نیز به همراه دارند ، همچنین بر اساس گزارشات پزشکی با بالا رفتن سن و گذشتن از مرز 45 سال بینایی انسان دچار افت می شود که خود این امر باعث عدم دید در تاریکی می شود. مهندسان برای غلبه بر این مشکل در خودرو ها به فکر استفاده از سیستم دید در شب افتاده اند.
سیستم دید در شب مدت ها است که در زمینه های نظامی و برای عملیات در شب مورد استفاده قرار می گیرد و اخیرا شرکت های پیشتاز در امر ساخت خودرو چون BMW و مرسدس بنز به ارائه این محصول به عنوان آپشن در خودرو های لوکس خود روی آوردند.
سیستم های دید در شب بر مبنی امواج فرو سرخ کار می کنند امواج فرو سرخ به طیفی از مجموعه نور گفته می شود که طول موج آن بیشتر از طول موج نور قرمز رنگ است که قابل دیدن برای ما می باشند. البته خود امواج فروسرخ دارای تقسیماتی است که این تقسیمات نیز براساس تفاوت در طول موج بنا نهاده شده است. امواج فرو سرخ به 3 دسته فروسرخ نزدیک Near – Infrared) یا NIR) و فروسرخ میانه Mid-Infrared) یا MIR) و فروسرخ دور (Far-Infrared یا FIR) تقسیم می شوند. مشخصات هر یک از این امواج فرو سرخ منحصر به فرد می باشد که این مشخصات باعث کاربرد خاص آنان می شود ، از جمله این مشخصات برای FIR این است که نمایش گر حرارت است یعنی هر شئی که حرارت یا گرمایی را تولید کند ازسطح خود FIR پخش می نماید. از سویی دیگر با استفاده از NIR وبا کمک از تکنولوژی میتوان تصویری از محیط بازتابنده این موج درست کرد که محیط را با وضوح بالا نمایش می دهد. هر 2 این تکنولوژی ها در حیطه نظامی پرکاربردند و هر یک نکات مثبت و منفی خود را دارد برای نمونه از نکات مثبت استفاده از FIR که به Thermal Imaging هم معروف است برد قابل قبول و بالای آن است به طوری که با استفاده از این سیستم می توان اشیا ساطع کننده گرما را تا برد 300 متر تشخیص داد ولی نکته منفی آن است که این نوع امواج فرو سرخ فقط موجودات رنده واشیا ساطع کننده گرما را تشخیص می دهند.
از طرفی با مذاجعه به سیستم های NIR می بینیم که این سیستم دارای فدرت تشخیص بالا است زیرا محیط اطراف را به صورت کامل نمایش می دهد ولی به علت استفاده از امواج NIR برد آن نسبت به FIR کم می باشد به طوری که برد مفید آن معمولا 150 متر است.
شرکت BMW از سیستم FIR یا Thermal Imaging برای پیاده سازی دید در شب استفاده می نماید این در حالی است که مرسدس از NIR سود می جوید.
از آنجا که سیستم های دید در شب کامل نمی باشند و هر یک دارای نکات منفی و مثبت مربوط به خود است نمی توان به تنهایی برروی این سیستم ها برای رانندگی در تاریکی استفاده کرد ولی با قرار دادن سیستم هایی چون AFS و لامپ های پرنور چون Bi-Xenon و با اضافه کردن کمی احتیاط به رانندگی در شب می توان میزان تصادفات شبانه را که آماری بین 70 تا 80 درصد تصادفات را به خود اختصاص می دهند به میزان قابل توجهی پایین آورد.

لامبورگینی شاسی‌بلند!

چند وقتی بود که شایعه‌هایی در مورد عرضه یک شاسی‌بلند توسط شرکت لامبورگینی به گوش می‌رسید و کم‌کم این شایعه به حقیقت پیوست اما هیچ‌گونه تصویری از آن در دسترس نبود. البته در سایت‌های مختلف طراحی‌هایی برای آن وجود دارد اما در نهایت لامبورگینی تایید کرد که یکی از این طرح‌ها، بسیار نزدیک به طراحی واقعی است. البته امسال لامبورگینی شاسی‌بلند در نمایشگاه خودروی چین به نمایش گذاشته خواهد شد.

نسخه استثنایی مرسدس بنز SLS AMG 2013

تصاویر تازه ای از این خودرو منتشر شده است که آن را در حال گذراندن مراحل تست نشان می دهد.

SLS AMG Black    برابر با 600 اسب بخار قدرت دارد.

موتور این خودرو 6.2 لیتری V8 است و گفته می شود این خودرو تازه در 3.5 ثانیه به شتاب 60 مایل در ساعت می رسد.

این خودرو با قیمت احتمالی 405.000 دلار سال آینده به بازار خواهد آمد.نسخه استثنایی مرسدس بنز SLS AMG 20132012-03-24_12.22.42_4.jpgنسخه استثنایی مرسدس بنز SLS AMG 20132012-03-24_12.21.55_2.jpg

تولیدآ زمایشی سمند دیزلی در سال جاری

به گزارش ایکو پرس ، مهندس جواد نجم الدین مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان این مطلب که نمونه‌ آزمایشی سواری دیزلی در خانواده محصولات سمند تولید خواهد شد، خاطرنشان کرد: پس از تولید و تست نمونه آزمایشی، در خصوص زمان و نحوه‌ تجاری‌ سازی این خودرو تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی تصریح کرد : سواری دیزلی مزیت‌های بسیاری نسبت به سواری بنزین‌سوز داردو مصرف سوخت خودرو دیزل کمتر از خودرو‌های بنزین‌سوز بوده و به همین دلیل آلایندگی آن کمتر است. همچنین بازدهی سواری دیزلی حدود50 درصد بیشتر از سواری بنزین‌سوز است.

مهندس نجم الدین اظهارداشت : موتور دیزل ملی استاندارد یورو 5 را تامین می کند و خودرو های مجهز به این موتور از امکانات گوناگونی برخوردار خواهد بود .

وی تاکید کرد : سواری‌ دیزلی فاقد برخی قسمتهای برقی خودروی بنزین‌سوز مانند کوئل و شمع است و به همین دلیل هزینه‌ نگهداری این خودروها نیز کمتر از سواری بنزین‌سوز است.

مهندس نجم الدین از ایجاد دانش فنی قطعات موتور دیزل ملی درشبکه تامین ایران خودرو خبرداد و گفت : با توجه به جدید بودن بسیاری از قطعات ، ایران خودرو قطعه سازان را درزمینه تولید آزاد گذاشته که بتوانند از سازندگان خارجی هم درساخت داخل استفاده کنند .

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود : در حال حاضر حدود50 درصد خودروهای سواری در اروپا به صورت دیزلی تولید می‌شوند.