اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

حرفه ای برانیم , حرفه ای ترمز کنیم بخش دوم


در دنیای موتور اسپرت , سرعت راز اول موفقیت است . تمامی تکنیک ها برای راندن سریع و ثبت کمترین زمان در طول یک مسیر یا پیست است که البته این روز ها در دنیای فرمولا قوانینی از قبیل مصرف تایر ها و سوخت گزارده می شود تا راهکار هایی برای خودرو ها و رانندگی های آینده را ترسیم کند .




بابک چهارباشیان : شما هرچقدر دیر تر ترمز کنید و البته ,  با سرعت مناسب وارد پیچ شده , زمان بهتری در طول یک پیچ را به ثبت می رسانید , و صد البته , با در نظر گرفتن یک خروج بی عیب و نقص برای ادامه مسیر ; یکی از تکنیک هایی که به این فرایند کمک شایانی می کند , ترمز آستانه ای و یا Trail Braking  است . 

این تکنیک در عین مبانی ساده , از پیچیدگی های عملی ظریفی برخوردار است که در صورت اجرای نادرست باعث بیش فرمانی ( یا همان  Oversteer  که به از دست رفتن چسپندگی تایر های عقب گفته می شود ) خواهد شد که در سرعت های بالا کمی کنترل مجدد خودرو را با مشکل روبرو کرده و برای رانندگان حرفه ای ای , از دست رفتن زمان را به دنبال خواهد داشت . 
در این تکنیک شما کمی دیرتر از حالت عادی ترمز کرده و ترمز گیری را تا فاز ابتدایی پیچ و قبل از Apex  ادامه خواهید داد , زمانی که به ایپکس رسیدید, پای خودرو را از روی ترمز به پدال گاز بلغزانید و به آهستگی گاز دهید ( در زمانی که فقط از پای راست خود برای ترمزگیری استفاده می کنید ) و پیچ را رد کنید . در مطالب بعدی در خصوص مسیر عبور از پیچ ها و زمان های گاز و ترمزگیری توضیحات تکمیل تری ارائه خواهیم کرد .







نقطه ترمزگیری و توقف خودرو 

اگر قرار است با خودرو خود به بیرون رفته و تنها یک تمرین انجام دهید , آن تمرین ترمزگیری باخودرو در سرعت های مختلف و محاسبه فاصله ترمز گیری و توقف خودرو باشد . نگاهی به جدول ذیل بیاندازید . 


این نمودار مربوط به خودرو آریل اتوم است که ماه ها رکورد دار ثبت بهترین زمان در برنامه تخت گاز است را نشان می دهد که قطعا دارای بهترین سیستم تعلیق و ترمزگیری حال حاضر صنعت خودروی خیابانی است  .به راحتی از این نمودار میتوان فهمید که افزایش سرعت باعث رشد تصاعدی مسافت توقف خودرو است. هر راننده حرفه ای می بایستی خودرو خود را شناخته و بصورت اثربخشی از توانایی های آن استفاده کند . 

زمان عکس العمل 

هر چقدر سریع و حرفه هم که باشید , از لحظه مواجهه با صحنه ای برای ترمزگیری تا لحظه اقدام به کاهش سرعت ثانیه های طلایی را از دست می دهید . ثانیه هایی که در جاده و خیابان باعث تلافات جانی و مالی بسیاری خواهد شد . رانندگان حرفه ای با انجام تمرینات تمرکزی , حد فاصل زمان پردازش و عکس العمل را به حداقل می رسانند که برخی از آنها به شرح ذیل است 
1- زمان عکس العمل پای چپ راننده حرفه 2 دهم ثانیه و راننده آماتور 1.5 ثانیه 
2- علامت های رایج و ناگهانی 25/1 ثانیه 
3- ترمز های ناگهانی : 5/1 ثانیه

sema - کوروت های شورلت


گزارش از نمایشگاه تجهیزات جانبی و تیونینگ سِما SEMA


فرهنگ خودرو در هریک از سواحل شرقی و غربی آمریکا با هم فرق دارد. این تفاوت به خوبی در طراحی کانسپت های دوگانه کوروت (Corvette) کمپانی شورلت در نمایشگاه امسال «سما» قابل مشاهده است.دل مفهومی «کوروت پاسیفیک»  خودرویی است که از یک  پکیج مخصوص امکانات عملکردبالا با عنوان Z51  برخوردار است و به لحاظ طراحی خارجی، متاثر از ویژگی های طراحی ساحل غربی آمریکا می باشد، که در این میان می توان به رنگ قرمز آتشی بدنه ی خارجی این شورلت اشاره کرد که در تعارض با  طراحی های مشکی رنگ آن( از جمله جداکننده هوای (splitter) جلو و پانل های حاشیه بدنه)قرار دارد. اما شاید جالب ترین و چشم گیر ترین ویژگی ظاهری این خودرو رینگ های مشکی رنگ آن باشند که با یک نوار باریک قرمز رنگ در حاشیه ها پوشیده شده اند.

اما طراحان شورلت برای کانسپت «کوروت آتلانتیک» نیز پانل های مشابه در سقف و حاشیه ¬ها و  یک جداکننده  هوای  جلو در نظر گرفته اند. این کانسپت طوری طراحی شده است که ظاهری محافظه کارانه تر داشته باشد. رنگ نقره ای بدنه، طراحی های خاکستری روی کاپوت و رینگ های پنج پر خاکستری آن همگی حسی سردتر و محافظه کار تر را منتقل می کنند.

sema - هیوندای جنسیس کوپه 1000 اسب بخاری

گزارش از نمایشگاه تجهیزات جانبی و تیونینگ سِما SEMA

جنسیس کوپه یکی از پرطرفدارترین خودروهای امروز ایران میان جوان هاست. خودروی چالاکی که نسبت اسب بخار به قیمتش عدد قابل توجهی است و این یکی از عوامل موفقیتش در بازار است. اما حالا با یک نمونه 1000 اسب بخاری از آن مواجه هستیم.تصویر زیر مربوط به مدل تیونینگ شده کوپه جنسیس هیوندای، هیولایی با قابلیت تولید توان موثر 1000 اسب بخار، می باشد که تولید سیستم محرکه آن با همکاری کمپانی بیسیموتو (Bisimoto) انجام شده است.

 برای این خودرو انواع قطعات کمکی ساخت سایر کمپانی ها، از یک اینترکولر عظیم گرفته تا یک جفت توربوشارژر ساخت شرکت بیسموتو برای یک سیستم مدیریت موتور AEM، در نظر گرفته شده است. 

فولکس واگن در حال آماده سازی سبک طراحی جدید

فولکس واگن قصد دارد سبک طراحی جدید و تازه ای را آماده کند.

به گزارش خبرخودرو، یکی از کارکنان داخلی این خودروساز گفته زمان ارائه ظاهری جدید فرار رسیده است و اظهار داشته طرح این ظاهر جدید، برخی ویژگی ها مانند ارتباط بین جلو پنجره و چراغ ها را حفظ خواهد کرد.

به عنوان مثال، این کارمند به اسپرتز ون کانسپت اشاره کرده است که در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد و گلف پلاس را نشان می دهد. این مدل، سال آینده تولید خواهد شد و فولکس واگن تایید کرده است که برای نسخه تولید شده آن نام اسپرتز ون یا گلف را به کار نخواهد برد. این خودرو 134 میلی متر کشیده تر از گلف پلاس کنونی و 83 میلی متر کشیده تر از گلف پنج دری است که بر اساس آن ساخته شده است.

در اسپرتز ون کانسپت، دو سر جلو پنجره به سمت عقب پیچ می خورند تا به چراغ های جلو متصل شوند. این تحول اندک با طراحی جدیدی که ویژگی های آن به تدریج در هر مدل جدید فولکس واگن دیده می شود، در خودروهای این خودروساز اعمال خواهد شد.

لامبورگینی از سوپر کار وننو رودستر رونمایی کرد


طراحی بدنه این خودرو با الهام از لامبورگینی Aventador LP700-4 انجام شده و تماما از فیبر کربن ساخته شده است. کل اجزای این خودرو از مواد سبک ساخته شده اند؛ بویژه که در تولید پشتی صندلی های  خودرو از ماده کامپوزیتی فورج شده خاصی استفاده شده است که تولید خود لامبورگینی می باشد.


این خودروی عملکرد-بالا از یک  پیشرانه 6,5 لیتر V12 بهره می برد که توان مفیدی برابر 740 اسب بخار تولید می نماید. این پیشرانه به یک گیبرکس 7سرعته نیمه-اتوماتیک تک-کلاچ از نوع ISR متصل می باشد. گفتنی است موتور و گیربکس این خودرو کماکان همان مدل های به کار رفته در مدل کوپه وننو می باشند. زمان شتاب صفر تا صد وننو رودستر نیز 2,9 ثانیه می باشد و طبق ادعای لامبورگینی  سرعت آن به 355 کیلومتر در ساعت می رسد.


 طراحی خارجی وننو رودستر از همان ویژگی های فوق تهاجمی مدل کوپه برخوردار می باشد و در این میان  کاپوت پیکان مانند و طرح های مثلثی بخش عقب آن، جلوه ویژه ای به آن بخشیده است. وزن خالص این لامبورگینی نیز علی رغم  چهارچرخ متحرک بودن تنها ا 3285 پوند ( 1490 کیلوگرم)  است و نرخ قدرت به وزن آن  1,99 کیلوگرم بر اسب بخار می باشد.


گفتنی است  وننو رودستر یکی از سوپرکارهای استثنایی است که به مناسبت جشن پنجاهمین سال تاسیس کمپانی تولید شده اند. این خودرو 2,8 میلیون یورو قیمت گذاری شده است.
 

رونمایی رسمی از بی.ام.و سری 2



شروین کمایی: بعد از رونمایی بی.ام.و سری4 کانورتیبل ، بی.ام.و مدل سری2 خود را که بر پایه سری1 ساخته می شود رونمایی کرد. این سری از بی.ام.و قرار است در سال 2014 جایگزین مدل سری 1 هفت ساله شود که با نام M235i کوپه به فروش گذاشته می شود و مثل تمامی اسپرت های بی ام و نیروی موتور به چرخ های عقب منتقل می شود. سری 2 در حالی رونمایی شد که کمپانی بی.ام.و قصد دارد تسلط خود را بر کامپکت کارها نشان دهد.



پیشرانه‌های در نظر گرفته شده برای این کوپه جمع و جور یک موتور 3 لیتری 6 سیلندر مجهز به توربوشارژ که 450 نیوتن متر گشتاور و 320 اسب بخار نیرو تولید می کند و باعث می شود این مدل، 0 تا 100 کیلومتر را در عرض 4.8 ثانیه طی کند و مصرف سوخت ترکیبی هم با کمک جعبه دنده 8 سرعته تیپ‌ترونیک به 7.6 لیتر برای هر 100 کیلومتر رسیده است.
 

اما یک پیشرانه 2 لیتری نیز برای سری 2 قابل سفارش است که همان نمونه استفاده شده در سری 3 و 5 و X1 هم می باشد و دارای 4 سیلندر و مجهز به توربوشارژ 185 اسب بخاری است که گشتاوری حدود 270 نیوتن متر تولید می کند و 0 تا 100 کیلومتر برای این موتور 7 ثانیه است تا مصرف سوخت قابل توجه 5.7 لیتری را برای این مدل به ارمغان آورد.

 البته ناگفته نماند که کمپانی بی ام و برای این محصول زیبای خود موتور های دیزل را هم در آپشن این خودرو قرار داده است که با نام 218 D و 220 D دو توربوشارژر وارد بازار می شوند.
تمامی مدل های این سری دارای 3 حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت و راحت می باشند؛ در حالی که اسپرت پلاس برای مدل هایی که از جعبه دنده اسپرت بهره می برند نیز قابل انتخاب است.

از آپشن های دیگری که قابل نصب بر روی سری 2 می باشد می توان به کروز کنترل با عملکرد ترمزگیری خودکار و محدودیت سرعت با نمایش دهنده اطلاعات که اطلاعات ترافیکی مسیر و رادیوی ماهواره ای و همچنین دسترسی به صفحات اجتماعی چون فیس بوک و تویتر را میسر می سازد اشاره کرد.