اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

مشکلات متداول سیستم کلاچ :(ترجمه از محمد رضا دانش بیات )

از دهه 1950 تا دهة 1970 ، می توانستید 50000 تا 70000 مایل با کلاچ تان کار کنید . کلاچ ها اکنون می توانند برای 80000 مایل کار کنند اگر آنها را به طور ملایم استفاده کرده و به خوبی نگه داری کنید . اگر مراقب آنها نباشید کلاچها می توانند شروع به شکسته شدن در 35000 مایلی کنند . کامیونهایی که پیوسته اضافه بار دارنند یا مکررا بارهای سنگین حمل می کنند نیز می توانند مشکلاتی با کلاچ های نسبتا جدید داشته باشند .

متداول ترین شکل کلاچ ها این است که مادة اولیه اصطکاک روی دیسک پاک می شود . ماده اصطکاکی روی یک دیسک کلاچ بسیار شبیه به مادة اصطکاکی است که روی پد های یک دیسک ترمز یا جا پاهای یک درام ترمز است که پس از مدتی پاک می شود وقتی که بیشتر یا همة مادة اصطکاکی از بین رفت کلاچ شروع به لغزش می کند و بالاخره هیچ نیرویی را از موتور به چرخ ها منتقل نخواهد کرد .

کلاچ تنها پوشش دارد مادامی که دیسک کلاچ و فلایویل  با سرعت های متفاوتی بچرخند . وقتی به یک دیگر قفل شدند ، مادة اصطکاکی به سختی در برابر فلایویل  نگه داشته می شود و آنها به طور هم زمان می چرخند . این فقط وقتی رخ می دهد که دیسک کلاچ در برابر فلایویل  می لغزد که پوشش دهی رخ می دهد .

گاهی اوقات مشکل با لغزش نیست اما با چسبیدن است . اگر کلاچ شما بخوبی آزاد نشود به چرخاندن شفت ورودی ادامه خواهد داد . این موضوع می تواند باعث خوردگی شود یا به طور کامل از جا خوردن دندة اتومبیل تان جلوگیری کند .

برخی دلایل معمول که یک کلاچ بچسبد عبارت اند از :

·   کابل کلاچ کشیده شده یا شکسته – کابل نیاز به میزان صحیحی برای فشار دادن و کشیدن کارا دارد .

·   سیلندرهای کلاچ اصلی و یا فرعی آسیب دیده یا نشتی دار – نشتی ها سیلندرها را از ایجاد مقدار لازم فشار باز می دارد .

·   هوا در خط هیدرولیک – هوا به هیدرولیک ها با گرفتن فضای مورد نیاز سیال برای ایجاد فشار تأثیر می گذارد .

·   پیوند بد تنظیم شده – وقتی پای شما بر پدال ضربه وترد می کند ، پیوند مقدار اشتباهی از نیرو را انتقال می دهد .

اجزاء کلاچ بد منطبق شده : بخشهای موجود در بازار با کلاچ شما منطبق نیستند .

یک کلاچ « سخت » نیز یک مشکل متداول است . همه کلاچ ها به میزانی از نیرو برای کاملا فشرده شدن نیاز دارند . اگر نیاز به فشار زیادی بر روی پدال دارید ممکن است چیزی اشتباه باشد . چسبیدن یا پیوند در پیوند پدال ، کابل ، شفت متقاطع یا ساچمه علل متداول اند . گاهی اوقات یک بلوکه شدن یا درز پوشیده شده در سیستم هیدرولیک نیز می تواند باعث یک کلاچ سخت شوند .

دیگر مشکل مربوط به کلاچ ها قسمت بیرون انداختن پوشیده است که گاهی اوقات یک قسمت آزاد سازی کلاچ نامیده می شود . این قسمت نیرو را به انگشت های صفحه فشار چرخشی برای آزاد سازی کلاچ به کار می برد . اگر صدای ترسناکی را هنگام چسبیدن کلاچ می شنوید ممکن است مشکلی با بیرون انداختن داشته باشد .

تست تشخیص کلاچ

اگر متوجه شدید که کلاچ شما مشکل دارد در اینجا یک تست تشخیص خانگی که هر کسی می تواند انجام دهد وجود دارد :

1.    اتومبیل تان را استارت بزنید Parking break را تنظیم کنید و در حالت خنثی قرار دهید .

2.  با خاموش کردن اتومبیل تان به صدای آن بدون فشردن کلاچ گوش کنید اگر چیزی می شنوید به احتمال زیاد مشکل با ( محور ) انتقال است . اگر صدایی  نمی شنوید به مرحله 3 بروید .

3.  وقتی اتومبیل هنوز خنثی است ، فشردن کلاچ را آغاز کنید و به صدا گوش دهید . اگر یک صدای جیر جیر را هنگام فشار دادن می شنوید ، به احتمال زیاد مربوط به آزاد سازی کلاچ یا bearing دور انداختن است . اگر صدایی نشنیدید به مرحله 4 بروید .

4.  کلاچ را تا ته فشار دهید . اگر صدای فش فش شنیدید ، احتمالا تحمل کننده یا ساچمه یا احتمال اشکال بوش پایلوت است .

اگر هیچ صدایی را در خلال این 4 مرحله نشنیدید مشکل تان احتمالا کلاچ نیست . اگر در حالت توقف صدا شنیدید و وقتی که کلاچ فشرده شد از بین رفت ممکن است موضوع مربوط به نقطة تماس بین چنگک و ساچمه( FORK & PIVOT BALL)  باشد .

در بخش بعدی برخی انواع مختلف کلاچ ها و چگونگی کارکرد آنها را بررسی خواهیم نمود.

دوره‌های آموزش از راه دور ایساکو برای مشتریان راه‌اندازی می‌شود

در راستای طرح تحول کیفی خدمات پس از فروش، شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو(ایساکو)، اقدام به برگزاری آموزش الکترونیکی برای مشتریان محصولات گروه صنعتی ایران خودرو می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، در این طرح که استارت آن با خودروهای سوزوکی، تندر90 و پژو 206 خواهد خورد، به مشتریان کلیه مسایل فنی مربوط به خودرو دریافتی‌شان ارایه خواهد شد. همچنین یک اطلاع رسانی جامع در خصوص تجهیزات، آپشن‌ها و نحوه استفاده صحیح از خودرو به آنها ارایه می‌شود.

آموزش از راه دور برای مشتریان اولین بار است که در کشور به آن پرداخته می‌شود و این موضوع یکی از پروژه‌های بسته خدمات نوین مد نظر ایساکو محسوب می‌شود.

پروژه راه اندازی دوره‌های آموزش مالکین مبتنی بر سیستم یادگیری الکترونیک برای خودرو‌های سوزوکی (یک تیپ)، تندر 90 (در 3 تیپ) و پژو 206 (در 9 تیپ) مراحل پایانی خود را طی می‌کند و طبق برنامه ریزی انجام شده در ایام مبارک دهه فجر قابل بهره‌برداری خواهد بود. برای سایر خودروها نیز برنامه‌ریزی‌های لازم به انجام رسیده است. سیستم یادگیری الکترونیکی (E-Learning) قابل استفاده برای کلیه شبکه مشتریان ایران خودرو حتی در آن سوی مرزهای کشور است.

محمدرضا بابائی ـ مدیرعامل ایساکو ـ نیز با تاکید بر تلاش ایساکو در ارائه خدمات نوین یادآور شد: با توجه به افزایش روزافزون ضریب نفوذ اینترنت، کاهش هزینه ناشی از به کارگیری سیستم‌های یادگیری الکترونیکی، امکان آموزش در هر زمان برای مالکین خودرو، امکان انتخاب مباحث مورد نیاز توسط فراگیر، صرفه جویی در زمان و هزینه‌های تردد برای فراگیران و امکان به روز رسانی سریع محتوای آموزشی متناسب با تغییرات تکنولوژی محصول از مزایای این روش آموزشی است. در خصوص جزییات بیشتر این طرح به تدریج اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فلایویل، صفحات کلاچ و اصطکاک :(ترجمه از محمد رضا دانش بیات )

در یک کلاچ اتومبیل ، یک فلایویل  به موتور متصل می شود و یک صفحه کلاچ به محور انتقال متصل می شود . می توانید ببینید که در شکل زیر چطور به نظر می رسند .

نگاهی به کار یک کلاچ

 وقتی پاتیان را از کلاچ بر می داریم ، فنرها فشار را به دیسک کلاچ منتقل می کنند که در عوض به فلایویل  فشار می آورد . این موتور را به شفت ورودی انتقال قفل می کند که باعث می شود در همان زمان با سرعت یکسان بچرخند .

مقدار نیروی کلاچ می تواند به اصطکاک صفحه کلاچ و فلایویل  و اینکه فنر چه میزان نیرو به صفحه فشار وارد می کند بستگی دارد . نیروی اصطکاک در کلاچ دقیقا مانند بلوکهای در بخش اصطکاک چگونه ترمزها کار می کنند توصیف شده است مگر اینکه فشارهای فنر روی صفحه کلاچ در عوض فشار وزن بلوک به درون زمین باشد .

کلاچ چگونه ( منتقل شده ) و آزاد می شود

وقتی پدال کلاچ فشرده شود ، یک کابل یا پیستون هیدرولیک به چنگک آزادسازی فشار می آورد که بخش بیرون انداختن را در برابر وسط فنر دیافراگم فشار می دهد . همان طور که وسط فنر دیافراگم فشرده می شود یک مجموعه از پین های نزدیک خارج فنر باعث می شوند که فنر صفحه فشار را از دیسک کلاچ دور می کند . ( به عقب می کشد ) ( شکل زیر را ببینید ) . این کلاچ را از موتور چرخشی جدا می کند . فنرها را در صفحه کلاچ به یاد داشته باشید . این فنرها به جداسازی ( محور ) انتقال از شوک آزاد شدن کلاچ کمک می کند .

این طراحی معمولا به خوبی کار می کند اما بازگشت به عقب های کمی دارد . ما به مشکلات متداول کلاچ و دیگر کاربردهای کلاچها در بخشهای بعدی خواهیم پرداخت .

نخستین خودروی تمام برقی شرکت فورد

مقامات شرکت خودروسازی فورد آمریکا اعلام کردند این شرکت امسال نخستین خودروی تمام برقی خود را به نام فوکس الکتریک روانه بازار خواهد کرد.

به گزارش خبرخودرو ،مقامات شرکت فورد همچنین اعلام کردند آینده صنعت خودروسازی در جهان متعلق به چنین خودروهایی خواهد بود که هیچ نیازی به سوخت ندارند و تنها با استفاده از انرژی برق حرکت می‌کنند.

آلن ماللی مدیر اجرایی ارشد شرکت فورد درباره این خودروی جدید گفت: این خودرو نخستین خودروی تمام برقی نیست که در بازار آمریکا عرضه می‌شود، اما قابلیت تعامل بسیار زیاد آن با راننده باعث خواهد شد دیدگاه مردم نسبت به رانندگی کاملا تغییر کند. ماللی افزود
: فورد بیش از یک شرکت خودروسازی است.

ما یک شرکت تولید فناوری هستیم.

استفاده از خودروی فوکس بسیار راحت خواهد بود.

کیا نسخه جدید پیکانتو را تولید کرد

خودروی باز طراحی شده پیکانتو 2011 کیاموتورز به صورت یک خودروی دو در به زودی وارد بازار اروپا و بریتانیا خواهد شد .

به گزارش خبرخودرو ، اگر چه پیش از این شرکت هیوندای عکس هایی از نمونه چهاردر این خودرو را رونمایی کرده بود ولی با این حال اعلام شد نسخه اسپرت سه در این خودرو نیز به زودی وارد بازار خواهد شد .

این خودرو با توجه به بازار هدف خود ، با یک موتور 1.2 لیتری بنزین سوز ، ال پی جی و یا دوگانه سوز تولید خواهد شد . این مدل از خودروی پیکانتو در نمایشگاه اتومبیل ماه مارس ژنو رونمایی خواهد شد .

رونمایی خودروی جدید الکتریکی در جنرال موتورز

نسل جدید خودروهای الکتریکی شرکت جنرال موتورز در نمایشگاه لاس وگاس آمریکا رونمایی شد.

به گزارش خبرخودرو ،شرکت جنرال موتورز امریکا در نمایشگاه امسال خود در لاس وگاس امریکا محصولی را به نمایش گذاشت که به گفته مسئولان این شرکت اینده ی حمل و نقل شهری خواهد بود.

نام این خودروی جنرال موتورز « ایی اِن وی »( خودروی مخصوص شبکه های الکتریکی ) گذاشته شده است.

این خودرو خودکار، هوشمند و الکتریکی است.مسئولان جنرال موتورز معتقدند این خودرو پیشتاز تولید نسل اینده خودروهای سازگار با محیط زیست خواهد بود .

شرکت جنرال موتورز تخمین زده است که تا سال دو هزار و سی میلادی بیش از شصت درصد جمعیت دنیا در شهرها زندگی کنند
.

با در نظر گرفتن این واقعیت این شرکت چنین خودرویی را تولید کرده است تا ازتراکم خودروها و مشکل پارک انها در شهرها کاسته است ضمن انکه چنین خودروهایی به کاهش الودگی هوا هم کمک می کنند.

این خودرو دو موتور الکتریکی دارد که در چرخ های آن قرار گرفته اند.


مقدمه ای بر چگونگی کار کردن کلاچ ها:

 (ترجمه از  محمد رضا دانش بیات )

اگر یک اتومبیل با انتقال دستی را می رانید ، ممکن است از درک اینکه بیش از یک کلاچ دارد تعجب کنید . و این موضوع را که فقط اتومبیل های ما انتقال اتوماتیک چند کلاچ دارند را تغییر می دهد . در واقع کلاچ هایی در بسیاری از چیزهایی که احتمالا همه روزه می بینید یا استفاده می کنید وجود دارد : بسیاری از مته های بدون محور یک کلاچ دارند ، اره های زنجیری یک کلاچ سانتریفوژی و حتی yo-yos (یویو!) یک کلاچ دارند

در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه نیاز به یک کلاچ دارید ، چگونه کلاچ اتومبیل تان کار می کند و بعضی مطالب جالب و شاید تعجب آور در رابطه با کلاچها را درک کنید .

کلاچ ها در ابزارهایی که دو میله ( شَفت ) غلتنده دارند مفیدند در این ابزارها ، یکی از میله ها ( شفت ها ) نوعا توسط یک موتور یا کشنده حرکت می کند و شفت دیگر ابزار دیگری را به حرکت وا می دارد . مثلا در یک مته ، یک شفت توسط یک موتور حرکت داده می شود و دیگری یک گیره مته را به حرکت وا می دارد . کلاچ دو شفت را به نوعی که میتوانند با یکدیگر بلوکه شوند و با یک سرعت بچرخند متصل می کند یا اینکه جدا شوند و با سرعتهای متفاوت بچرخند .

کلاچ اولیه

در یک اتومبیل نیاز به یک کلاچ دارید زیرا موتور همه وقت می چرخد اما چرخهای اتومبیل اینطور نیستند . برای اینکه یک اتومبیل بدون خاموش کردن موتور بایستد ، چرخها نیاز دارند تا از موتور به نحوی جدا شوند . کلاچ به ما اجازه می دهد به نرمی یک موتور چرخشی را به یک انتقال غیر چرخشی توسط توسط کنترل کردن شیب بین آنها ترغیب کنیم .

برای درک کردن اینکه کلاچ ها چطور کار می کنند ، کمک می کند که کمی دربارة اصطکاک بدانیم که یک معیار درباره اینکه چگونه سخت است که یک شئ روی دیگری بلغزد . اصطکاک توسط پستی ها و بلندی هایی که بخشی از هر سطح هستند حاصل می شود . حتی سطوح بسیار نرم نیز  پستی و بلندی های میکروسکوپی دارند .

هر قدر این پستی بلندی ها بزرگ باشد لغزیدن شئ سخت تر است . شما می توانید در  چگونه ترمز ها کار می کنند  بیشتر بیاموزید .

یک کلاچ به دلیل اصطکاک بین یک صفحه کلاچ و یک چرخ طیار  فلایویل   کار میکند . ما به چگونگی کار کردن این بخشها در بخش بعدی خواهیم پرداخت .

تولید خودروهای هیبریدی داخلی علاوه بر تقدیر ، نیازمند حمایت است

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در رابطه با لزوم تولید خودروهای هیبریدی در کشور گفت: با توجه به بحث آلودگی هوا که در کلان شهرها بخصوص تهران اتفاق می افتد در واقع باید الگوی سوخت را در خودروهایمان تغییر دهیم . با توجه به اینکه در حال حاضر انگشت اشاره آلودگی هوا به سمت خودروها است در صورتی که این امر واقعیت نیست و آلودگی هوا موارد مختلفی را شامل می شود که خودرو نیز جزئی از آن است .

سید شریف حسینی در ادامه گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرخودرو افزود : باید به سمتی حرکت کنیم که از تولیدات جدید ،تحقیقات و پیش فرض هایی که برای تولید خودرو در حال وقوع است استفاده کنیم ،برای اینکه از وضعیتی که به نوعی آلودگی هوا که همان مرگ تدریجی را بوجود آورده است جلوگیری کرده باشیم .

وی در ادامه با ابراز خرسندی از اینکه شرکت ایران خودرو در حال عرضه خودروی هیبریدی به بازار است افزود : تولید خودروهای هیبریدی از سوی خودروسازان داخلی علاوه بر اینکه جای تقدیر دارد جای حمایت نیز دارد لذا لازم است در سایه حمایت ، این شرکتها به سمت تولیداتی با مصرف سوخت کمتر و استانداردبالاتر حرکت کنند ضمن اینکه ضروری است که نوع سوخت خودرو ها نیز تغییر کند لذا چنانچه این اتفاقات در صنعت خودروی کشور اتفاق بیافتد مطمئناً وضعیت حال حاضر را دیگر نخواهیم داشت .

عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس با ابراز امیدواری از اینکه در آینده ای نه چندان دور وضعیت آلودگی هوای کشورمان کاهش پیدا کند و با آرامش خاطر بتوانیم برای آینده صنعت کشورمان تصمیم بگیریم افزود : در بحث تولید محصولات جدید و نوآوری ها تنها سازندگان خودرو نیستند که باید تلاش . در کشور جای خالی یک مرکز تحقیق و توسعه بطور جدی احساس می شود .

وی در ادامه افزود : لازم است که یک مرکز تحقیق و توسعه برای نوآوری هایمان در صنعت کشور ایجاد کنیم و در این راستا قدم برداریم تا آیندگان نسبت به اقداماتی که در گذشته انجام پذیرفته است نظر مثبتی داشته باشند لذا معتقدم که ما احتیاج به پلت فرم های بیشتری داریم . پلت فرم هایی که درصدد وارد کردن آن هستیم باید باعث شود از جایگاهی که در حال حاضر در آن قرار داریم و طراحی سه برند را داریم بالاتر رویم. لذا لازم است در جهت تقویت جایگاه مان از کمترین میزان مصرف و بهترین سوخت بهره ببریم ، در این صورت خودروسازان می توانند در آینده جایگاه واقعی خود را بدست آورد .

سید شریف حسینی در خاتمه در رابطه با اینکه بخشی از تأمین قطعه تندر 90 به شرکت ساپکو واگذار شده است گفت : به اعتقاد بنده چنانچه تولید یک خودرو در یک مکان متمرکز انجام پذیرد و جوابگو یک شرکت باشد مطلوبتر است ، لذا نوع کیفیت و استفاده از قطعات در دو شرکت مختلف باعث می شود که ما آن خودرو را خودروی با کیفیت در سطح جامعه داشته باشیم ولی شاید در رابطه با جوابگویی مشتریان با مشکل مواجه باشیم، چنانچه یک تولید کننده موظف به تولید یک خودرو باشد جوابگویی بهتری به مشتریان را خواهیم داشت و راه فرار را برای دیگر خودروسازان ایجاد نخواهیم کرد .