اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

 

سال نو مبارک باد

 

سایپا موفق به کسب 5/4 امتیاز از 5 امتیاز شد

شرکت سایپا در ادامه روند رشد و تعالی خود موفق شد در سیستم ارزیابی شرکت نیسان ژاپن موسوم به (Npms) امتیاز خود را از 9/3 در سال 83 به 5/4 امتیاز در سال 84 افزایش دهد.
سایپا برای سال 84 امتیاز 30/4 را هدف گرفته بود که با دستیابی به امتیاز 5/4 از برنامه جلو افتاده است.
براساس سیستم ارزیابی نیسان ژاپن تمام فرآیند های شرکت سایپا اعم از تولید، کیفیت، لجستیک، بهره وری، مهندسی،‌ پرسنلی و انبارداری و غیره مطابق با استانداردهای ژاپن ارزیابی می شود.
شرکت سایپا در راستای استراتژیک جهانی شدن خود، هر ساله عملکرد خود را در حوزه های مختلف با شرکت نیسان ژاپن و چندین شرکت عضو گروه این شرکت ژاپنی مقایسه می کند.
براساس این ارزیابی امتیاز سایپا نسبت به شرکتهای آسیایی و آفریقایی گروه نیسان در سال 84 افزایش چشمگیری یافته است.
در این ارزیابی امتیاز سایپا بالاتر از امتیاز شعبه آفریقای جنوبی نیسان و دو کارخانه این شرکت در چین و نیز کارخانه های مستقر در فیلیپین و اندونزی بوده است.
امتیاز شعبه های نیسان در چین 1/4 و 5/3 و شعبه آن در اندونزی 1/4 بوده است.

ال - 90 در 8 ماه آینده به تولید انبوه می‌‏رسد

تاخیر چند ماهه ورود لوگان به بازار خودرو در مقایسه با سایر کشورها اتفاق غیر قابل پیش بینی نیست.
ساسان قربانی ، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان  با بیان مطلب فوق ، افزود: پیشرفت پروژه ال -90 در مقایسه با سایر پروژه‌‏های به تعویق افتاده در بخش خودرو و صنعت ، قابل قبول است.
وی ، افزود: طبق آمار به دست آمده از شرکت‌‏های قطعه سازی طرف قرار داد در پروژه ، قالب‌‏ها آماده و نمونه اولیه ساخته شده است.
قربانی ، اظهار داشت: اگر روند اجرایی شدن پروژه به روال فعلی طی شود ، طی 8 ماه آینده می‌‏توانیم شاهد تولید انبوه این خودرو باشیم.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ، با تکذیب خبر شکایت قطعه سازان از رنو پارس ، خاطر نشان کرد: بین قطعه سازان و شرکت رنو پارس برای تولید ال -90 مذاکرات مختلفی صورت گرفته ، اما بحثی از شکایت مطرح نبود.
قربانی ، تصریح کرد: در فاز اول تولید این خودرو تنها نزدیک به 15 هزار دستگاه ال - 90 تولید می‌‏شود ، اما این رقم برنامه واقعی تولید نیست.
وی ، با اشاره به افزایش قیمت ال -90 بعد از ورود به بازار ، اظهار داشت: ممانعت از افزایش قیمت لوگان وظیفه شرکت رنو - پارس است.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ، با تاکید بر این که ال -90 نباید با قیمت بالاتر از 7 تا 8 میلیون در بازار عرضه شود ، تصریح کرد: عرضه لوگان با قیمتی بالاتر از 8 میلیون ، رنو - پارس را در بازار خودرو بد قول می‌‏کند.
قربانی ، در پاسخ به سوالی مبنی بر تاخیر اجرای پروژه در ایران خودرو نسبت به پارس خودرو ، خاطر نشان کرد: فاز اول اجرای پروژه در پارس خودرو انجام می‌‏شود و حتی در صورت صحت تاخیر ،راه اندازی خطوط تولید ال -90 در ایران خودرو ، پروژه ال -90 پیش از زمان پیش بینی شده تاخیر نخواهد داشت.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ، در خصوص امکان استفاده از لوگان به عنوان خودروی رسمی ارگان‌‏های دولتی ،تصریح کرد: این تفاق پیام خوبی برای تولید کننده است.
وی ، با اشاره به این که ارگان‌‏های دولتی باید برای استفاده از لوگان به عنوان خودروی رسمی خود تصمیم بگیرند نه خودرو سازان ، اظهار داشت: خودروی ال -90 به لحاظ کیفی قابلیت استفاده در ارگان‌‏های دولتی را دارا است.
وی ، افزود: این خودرو از نظر حجم اتاق نزدیک به CLO و از 405 کوچک‌‏تر بوده و به همین دلیل قابلیت استفاده از ارگان‌‏های دولتی را دارد.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌‏سازی ، در ادامه خاطرنشان کرد: داخلی ساز بودن پروژه ال -90 از ابتدای تولید و به کارگیری از توان بالقوه 50 قطعه ساز موجب حمایت قطعه‌‏سازان از اجرای پروژه شد.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان ، اظهار داشت: برخلاف انتظار ، مسایل اخیر سیاسی و گزارش پرونده هسته‌‏ای ایران به شورای امنیت تاثیر منفی در اجرای پروژه ال - 90 نگذاشت.
قربانی ، با اشاره به تصمیم جدی فرانسوی‌‏ها برای اجرای پروژه ، تصریح کرد: قطعه سازان نیز به روال گذشته مراحل تولید قطعات را انجام می‌‏دهند.
به گفته وی، با وجود بحث‌‏های اخیر در صحنه بین المللی و تحلیل‌‏های منفی رسانه‌‏ای ، شاهد با ثبات بودن سرمایه‌‏گذاری خارجی در کشور هستیم که این امر نقطه عطفی در اقتصاد است.

سمند ایمن‌ترین خودروی زیر 25 میلیون تومان در کشور


براساس آمارهای ارائه شده، سمند ایمن‌ترین خودروی زیر 25 میلیون تومان در کشور است.
 سیدمهدی قاسمی، مدیر بازاریابی ایران خودرو با بیان اینکه سود دهی خودروی ملی سمند به شرایط مطلوب می‌‌رسد، افزود:با افزایش تیراژ تولید و صادرات خودروی ملی سمند در سال 85، سوددهی حاصل از فروش این خودرو به شرایط مطلوب و بهتری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه تولید سمند در سال آینده افزایش خواهد یافت، گفت: پیش بینی تولید 130 هزار سمند در سال آینده انجام شده و هم اکنون بیشترین تقاضا برای خودروی سمند، در طول تاریخ تولید این خودرو وجود دارد و این تقاضا با شرایط مناسبی در حال افزایش است.
قاسمی تصریح کرد: شرکت ایران خودرو در سال‌های گذشته هزینه‌‌های سنگین حرکت به سوی خودروساز شدن را تقبل کرد تا بتواند به فناوری طراحی و تولید خودرو دست یابد.
وی ادامه داد: ایران خودرو برای دستیابی به فناوری روز صنعت خودرو جهان، سرمایه گذاری عظیمی را در ایجاد خطوط رباتیک، رنگ، پرس و غیره انجام داده تا قطعات و محصولات مطابق با استانداردهای بین المللی در داخل کشور تولید کند.
قاسمی مزیت‌های سمند را برای مشتریان این خودرو استفاده از قطعات و تجهیزات گران قیمت نظیر ورق‌های بدنه ضد زنگ، سیستم هشدار دهنده تجهیزات برقی و الکتریکی پیشرفته و نیز گارانتی سه ساله کارت طلایی این خودرو دانست و افزود: تمام این هزینه‌ها برای ایجاد یک برد ملی انجام گرفته و اکنون این برد جایگاه خود را در بین مشتریان تثبیت کرده و وارد چرخه سود آوری شده است.
وی همچنین سمند را ایمن‌ترین خودروی زیر 25 میلیون تومان در کشور نامید و گفت: امیدواریم با ارائه سمند LX مدل 85 تقاضای بازار این خودرو افزایش بیشتری بیابد./صف/ل


 

 

میلاد با سعادت امام العالمین امام محمد باقر (ع) مبارک باد

صادرات 11 ماهه قطعات خودرو به 50 میلیون دلار رسید

مدیر عامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: این شرکت در 11 ماهه نخست امسال موفق شد بیش از 50 میلیون دلار از طریق زنجیره تامین، قطعات صادر کند.
 مجتبی شیواپور در حاشیه سومین همایش تعالی سازمانی که در سالن همایشهای صدا و سیما برگزار شد افزود: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 30 درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: ساپکو در سالهای اخیر صادرات را به عنوان یکی از فرایندهای اصلی در فعالیتهای خود در نظر گرفته که برنامه ریزی های متنوع و گسترده ای را در این خصوص طراحی کرده است.
مدیرعامل ساپکو سپس اظهار داشت: جهان امروز دنیای دانایی محور و رقابت پذیری است. لذا ساپکو نیز در 12 سال گذشته سعی کرده است با الگوبرداری از شرکتهای موفق دنیا و رعایت استانداردهای تعالی سازمانی، گامهای مستمر و تدریجی را بردارد.
وی افزود: حاصل این حرکت 12 ساله این است که امروز توانستیم به عنوان یکی از شرکتهای برتر تندیس بلورین سومین دوره جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی را دریافت کنیم.
شیواپور در خصوص راه اندازی خط تولید ایران خودرو در سایر کشورها گفت: یکی از پروژه های موفق ایران خودرو در خارج از مرزها پروژه احداث خط تولید سمند در سوریه است.
وی اظهار امیدواری کرد که در هفت ماه آینده نخستین خودروی سمند در کشور سوریه تولید و به بازار عرضه شود

سمند در بلاروس جایگزین فورد شده است

ایران خودرو در 10 ماهه امسال 6 هزار دستگاه خودرو صادر کرده که این عدد در سال آینده به 60هزار دستگاه خواهد رسید.
علیرضا میرزایی - معاون صادرات و امور بین الملل ایران خودرو - افزود: هدف گذاری صادرات خودرو سواری از سوی شرکت ایران خودرو در سال آینده 60 هزار دستگاه است که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تقریبا نیمی از آن به صورت CBU و نیمی دیگر به صورت CKD یا SKD صادر می‌شود.
وی گفت: براساس برنامه جامع استراتژیک ایران خودرو، این شرکت تا سال 2010 سالانه 24 درصد محصولاتش را به بازارهای جهانی صادر خواهد کرد که این تعداد بیش از 200 هزار دستگاه خواهد بود.
میرزایی گفت در 10 ماهه امسال حدود 6 هزار خودرو سواری، 500 خودرو تجاری و 6 هزار تن قطعات ریخته‌گری در مجموع به ارزش حدود 60 میلیون دلار صادر شده و شرکت ساپکو نیز طی این مدت بیش از 50 میلیون دلار قطعات یدکی خودرو به کشورهای مختلف صادر کرده است.
وی تاکید کرد: در میان 30 کشوری که محصولات گروه صنعتی ایران خودرو به آنها صادر می شود، برخی کشورها نظیر سوریه ، آذربایجان، روسیه و اکراین سهم بیشتری را به خود اختصاص داده اند و در کنار آنها این شرکت برای بعضی بازارها نظیر عراق ، عربستان ، ترکیه و افغانستان به دلیل مزیت های نسبی موجود، اهمیت ویژه ای قائل است و تلاش می کند سهم بیشتری از آن بازارها را به خود اختصاص دهد.
وی افزود: صدور محصولات گروه صنعتی ایران خودرو که شامل خودروهای سواری و تجاری و قطعات یدکی آنها و همچنین قطعات ریخته‌گری و صدور فناوری و خدمات مهندسی می‌شود، به سه روش انجام می‌شود که شامل صادرات به صورت خودرو کامل، همکاری مشترک با خودروسازان بزرگ و ایجاد خطوط مونتاژ است.
وی با بیان این که ایران خودرو در بازارهایی که مقرون به صرفه و صلاح باشد، خط تولید راه‌اندازی می‌کند، به ایسنا افزود: ما سعی می‌کنیم در جایی خط تولید راه‌اندازی کنیم که بتوانیم به واسطه صدور قطعات منفصله، تعرفه‌های گمرکی را کاهش دهیم و یا با تولید خودرو و صدور مجدد آن به کشورهای همجوار از معافیت‌های گمرکی منطقه‌ای استفاده کنیم. به عنوان مثال تعرفه گمرکی بین کشورهای CIS و یا گروه کشورهای عربی بسیار پایین‌تر از تعرفه گمرکی برای یک کشور خارج این حوزه است. برای همین ما هم اکنون در حال راه اندازی خطوط مونتاژ در کشورهایی نظیر سوریه، آذربایجان و بلاروس هستیم.
وی گفت: انتخاب یک کشور برای ایجاد خط ، مسئله ای بسیار حساس و نیازمند مطالعات دقیق اقتصادی ، فنی و حتی سیاسی است . به عنوان مثال ایران خودرو، جمهوری آذربایجان را برای ایجاد یک خط مونتاژ از طریق ارسال قطعات SKD سمند انتخاب کرده است؛ در حالی که در برخی کشورهای دیگر منطقه نظیر کشورهای شرق دریای خزر مانند تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی و حتی با وجود نزدیکی فرهنگی، امکانات کمتری برای راه اندازی خط تولید وجود دارد. همچنین در همین منطقه - یعنی منطقه CIS - کشور بلاروس که با ایران رابطه نزدیک سیاسی دارد و همچنین زیرساخت‌های صنعتی آن نیز مناسب است، به عنوان پایگاه منطقه‌ای ایران خودرو انتخاب شد. بدیهی است سایت‌های مونتاژ مذکور هر یک بازار منطقه ای خاص را پوشش خواهند داد.
وی ادامه داد: در ساختار تشکیلاتی ایران خودرو برای توسعه صادرات ، کشورهای جهان را به 5 منطقه مختلف یعنی مناطق آسیای میانه، آفریقا، خاورمیانه، آسیا و اروپا و آمریکا تقسیم بندی کرده‌ایم که در مورد اخیر کشورهای هدف صادراتی ما به اروپای شرقی و آمریکای لاتین مربوط می‌شوند.
میرزایی ادامه داد: در این بخش و براساس این برنامه که از ماه می سال میلادی جاری آغاز خواهد شد، در سال اول 3 هزار دستگاه سمند از طریق نماینده ایران خودرو به ترکیه صادر خواهد شد. این نماینده همچین مسوولیت ارایه خدمات پس از فروش محصولات ما را نیز برعهده دارد. عراق نیز بازار مهمی برای ما محسوب می‌شود. البته هنوز فضا برای تاسیس کارخانه در این کشور کاملا مساعد نیست، اما به دلیل نزدیکی مسافت و همجواری کشور عراق، مزیت های بسیاری برای عرضه محصولات خود در این کشور داریم .
وی گفت: براساس عملکرد خوب نماینده شرکت ایران خودرو در عراق، در عرض چند ماه اول فعالیت خود در این کشور حدود 500 دستگاه خودرو به خصوص سمند به ارزش تقریبی 4 میلیون دلار در این کشور فروخته‌ایم. همچنین پروژه افتتاح کارخانه در سوریه که تاکنون بیش از 70 درصد پیشرفت داشته، به زودی راه‌اندازی شود.
وی در خصوص بازار افغانستان نیز گفت: بازار این کشور برای ما اهمیت زیادی دارد. در همین راستا نماینده ایران خودرو(افغان اتومبیل ) طبق یک قرارداد، 2 هزار سمند را برای تجهیز و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی شهرهای مهم آن کشور خریداری خواهد کرد و به طور کلی نیز در سال اول 3 هزار خودرو به افغانستان صادر می‌شود .
میرزایی در خصوص بازار آفریقا گفت: شمال آفریقا که منطقه ای عرب زبان است، در بخش خاورمیانه تقسیم بندی ما لحاظ شده است، اما قسمت های جنوب ، غرب ، شرق و مرکز تحت اداره مدیریت منطقه آفریقا قرار دارد که در حال حاضر مهمترین دستور کار ایران خودرو پوشش نیاز خودرویی بخش غربی و بخشهایی از مرکز توسط سایت مونتاژ در دست احداث سنگال است.
وی در خصوص بازار منطقه آمریکای جنوب هم گفت: برای ما بهترین انتخاب ونزوئلا است و در این باره نیز اقدمات بسیار مهمی صورت پذیرفته است. در این کشور برنامه ما این است که ابتدا برای شناساندن محصول خود تعداد مناسبی خودرو به صورت CBU صادر شود و در افق کار ایجاد خط مونتاژ نیز مد نظر قرار گیرد.
میرزایی در مورد خط مونتاژ در بلاروس گفت: تولید در سایت بلاروس طی چند ماه آینده آغاز خواهد شد و تیراژ سال اول آن یک هزار دستگاه خواهد بود. در بازار بلاروس سمند ایران جایگزین فورد آمریکا شده است و در خط مونتاژی که قرار بوده در آن انواع سواری فورد تولید شود، سمند تولید خواهد شد.
وی تاکید کرد که میزان تولید در سایت بلاروس با توجه به برنامه دقیقی که برای گسترش بازار در کشورهای همجوار داریم، طی چند فاز به 60 هزار دستگاه خواهد رسید.

حضور 7 شرکت ایرانی در میان قطعه سازان برتر جهان

در میان یکهزار و 200 شرکت قطعه ساز منتخب دنیا، هفت شرکت ایرانی نیز به دعوت شرکت رنو فرانسه در مراسم انتخاب بهترین قطعه سازان حضور داشتند.
 محمدرضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان با بیان این مطلب افزود: بر اساس دعوت شرکت رنو ، در مراسم 21 بهمن روز تامین کننده قطعات که هر سه سال یک بار برگزار می شود، از بین هزاران قطعه ساز از سراسر دنیا هفت قطعه ساز ایرانی برای نخستین بار حضور داشتند.
وی با بیان اینکه رنو برای خرید قطعه از ایران بسیار جدی است، گفت: حضور شرکت شیشه گیلان، کروز، فنرلول، پارت پلاستیک، استام، البرز قطعه و جم ساز به عنوان نمایندگان ایران در این مراسم نشان از موفقیت های کسب شده قطعه سازان در سال های گذشته است.
دبیر انجمن قطعه سازان گفت: رنو برای دستیابی به اهداف خود قصد دارد از کشورهایی که دارای قیمت تولید پایین و کیفیت بالایی هستند برای تامین قطعات استفاده کند و کشور ما دارای این مزیت است.