اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

شایعه ادغام کرایسلر و جنرال موتورز

 چند روزی است که شایعاتی مبنی بر تمایل سران جنرال موتورز برای خرید کمپانی کرایسلر در محافل خبری مربوط به صنعت خودروبه گوش می رسد .

به گزارش خبرخودرو ، از روز شنبه تعدادی از خبرگزاری ها اعلام کردند که مذاکراتی بین سران دو کمپانی آمریکایی در جریان است و نتیجه آن قطعا به خرید سهام کرایسلر توسط جی ام خواهد انجامید . حتی رسانه های آلمانی نیز به چنین اخباری دامن زدند و شراکت دو کمپانی آمریکایی را قریب الوقوع دانستند.

اما به نظر می آید که چنین اخباری نادرست باشد. ظاهرا سران جنرال موتورز علاقه ای به خرید سهام عمده کرایسلر که روزهای چندان خوبی را در سال 2006سپری نکرد ،ندارد و هنوز تجربه تلخ همکاری چند سال قبل شان با فیات را به یاد دارند.

حالا پس از یکی دو روز که از انتشار این گذشته به نظر می آید که حقیقت ماجرا بیشتر آشکار شده است . ظاهرا سران جنرال موتورز پیشنهادی مبنی بر ادغام بخش های هزینه های دو کمپانی چون مرکز تحقیقات و طراحی را به کرایسلر ارائه کرده اند تا صرفه جویی قابل توجهی در برنامه های پیش تولید صورت بگیرد و چیزی بیش از این مورد نظر دو طرف نبوده است .

در عین حال به نظر می آید که شریک چند سال اخیر کرایسلر یعنی دایملر یا مرسدس بنز آلمان چندان هم بابت ادغام بعضی از مراحل طراحی و تولید یا واگذاری سهام نگران نیست.مرسدس بنز در سال 2006 اوضاع بهتری داشته اماکرایسلر با ضررمالی واردسال2007شده است.

هیوندای جدید در ژنو

بازدید کنندگان نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو می توانند با مدل جدید از کمپانی هیوندای آشنا شوند.
هیوندای قصد دارد مدل جدیدی با عنوان اختصاری FDرا که خودرویی در کلاس Cاست در ژنو ارائه کند . این هاچ بک اقتصادی اولین مدل هیوندای است که تماما در اروپا طراحی شده و ایده های طراحی اش به خودروی مفهومی هیوندای آرنز نزدیک است.

هیوندای آرنز سال گذشته در نمایشگاه پاریس به نمایش در آمد . هیوندای جدید در تابستان امسال هم حضور فعالی در نمایشگاههای اروپایی خواهد داشت .

سران هیوندای معتقدند که این خودرو خواهر خوانده مدل جدید کیا با نام "سید "است و تقریبا در همان اندازه ها طراحی شده است .

کیا "سید "و هیوندای FDبیشتر به منظور نفوذ در بازار اروپا طراحی شده اند.هیوندای همچنین اعلام کرده که برای نمایشگاه ژنو یک مدل کراس اوور جدید هم دارد که قسمت هایی از بدنه آن با پلاستیک های جدید و پیشرفته ساخته شده است .

چند خبر خودروی.....

1-کمپانی لامبورگینی اعلام کرده که برای نمایشگاه بین المللی ژنویک اتومبیل کاملا ویژه برای بازدیدکنندگان تدارک دیده است .

سازنده مشهور خودروهای سوپر اسپرت قول داده که به زودی جزئیات بیشتری از این خودرو را منتشر کند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است .

هفتادوهفتمین نمایشگاه بین المللی ژنو در هشتم ماه مارس (27اسفند ماه) افتتاح خواهد شد.

2-کمپانی سوزوکی خط مونتاژ جدیدی را در مالزی تجهیز می کند . این خط که به مونتاژ CKD سوزوکی سویفت خواهد پرداخت به صورت روباتیک برنامه ریزی شده و اولین سری تولیدی خود را به میزان 300میلیون دستگاه در پایان ماه آوریل 2007به بیرون خواهد فرستاد.

سوزوکی مالزی در حال حاضر با تولید 12000 هزار دستگاه در سال فعالیت می کند که به گفته مدیرانش حداقل ظرفیت این خط است.

سران سوزوکی می گویند این خط توانایی تولید 60 هزار دستگاه در سال را نیز خواهد داشت .

جالب است که با وجود تولید در حداقل ظرفیت قیمت سوزوکی سویفت تولید شده پایین تر از مدل وارداتی آن خواهد بود و اگر تولید به 60 هزار دستگاه برسد باز هم کاهش قیمت امکان خواهد داشت.

3-جنرال‌ موتورز سرگرم‌ مذاکره‌ برای‌ خرید دایملر کرایسلر است.‌‌ مسئولان‌ دو شرکت‌ جنرال‌ موتورز و دایملر کرایسلر سرگرم‌ مذاکراتی‌ هستند که‌ ممکن‌ است‌ به‌ پیشنهاد خرید همه‌ یا بخشی‌ از شرکت‌ دایملر کرایسلر بینجامد‌ برخی‌ کارشناسان‌ ارزش‌ قرارداد احتمالی‌ بین‌ این‌ دو شرکت‌ را ده‌ میلیارد یورو برآورد کردند.‌

ادغام‌ دو شرکت‌ جنرال‌ موتورز و دایملر کرایسلر موجب‌ از دست‌ رفتن‌ فرصت‌ های‌ شغلی‌ بسیار و بسته‌ شدن‌ کارخانه‌ های‌ متعدد می‌ شود.‌

گرچه‌ این‌ مذاکرات‌ در مراحل‌ اولیه‌ است‌ اما کارشناسان‌ از توجه‌ خاص‌ جنرال‌ موتورز به‌ چند محصول‌ خاص‌ کرایسلر از جمله‌ جیپ‌ و دوج‌ خبر می‌ دهند.‌

سرمایه‌ گذاران‌ بر این‌ باورند جنرال‌ موتورز احتمالا بازوی‌ مالی‌ کرایسلر را نیز مطالبه‌ می‌ کند.

پایه گذاری قیمت ال نود براساس یورو اشتباه بود

به گفته احمد بزرگیان عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی پایه گذاری ال نود بر اساس یورو اشتباه بود.

وی در گفت و گو با خبرنگار خبرخودرو اعلام کرد: با توجه به این که سیاست پولی ما حفظ و تثبیت قیمت دلار است , نوسانات یورو , قیمت خودرو ال نود را نیز با نوسانات جدی رو به رو ساخت.

بزرگیان افزود : در مذاکرات اولیه قرار بود ال نود با قیمت 5.5 میلیون تومان وارد بازار شود که هم اکنون با افزایش ارزش یورو , قیمت ال نود نیز 8 میلیون تومان مطرح می شود .

این نماینده مجلس با بیان این که قیمت خودرو ال نود باید بر اساس ریال پایه گذاری شود , گفت : خودروسازان داخلی بیش از 60 درصد ال نود راساخت داخل می دانند بنابراین میزان قطعاتی که از خارج وارد می شود , نمی تواند تاثیر آنچنانی بر قیمت این خودرو داشته باشد .

بزرگیان خاطر نشان کرد: به نظرم با توجه به توانایی قطعه سازان داخلی با بهره گیری از توانمندی آنان می توان قیمت ال نود را کاهش داد.

وی افزود: به اعتقاد من مدل E0 ال نود که بدون کولر و بالابر برقی وارد بازار می شود , ناقص است و خودروسازان وظیفه دارند این حداقل ها را رعایت کنند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص امکان کاهش قیمت ال نود , گفت : با سیاستی که خودروسازان در پیش گرفته اند , بعید می دانم قیمت آن را کاهش دهند.

وی با بیان این که در صورت عدم کاهش قیمت ال نود و برخوردار نکردن مدل E0 از امکانات اولیه نظیر کولر و ... در حق مردم اجحاف می شود , تاکید کرد : به هرحال فضای خودروسازی کشور باید برای خودروهای جدید و برندهای مختلف تا جایی که مناسب ترین آنها انتخاب شود , باز نگه داشته شود .

بزرگیان افزود : البته ال نود با توجه به توان موتوری , مناسب تر بودن نسبت به خودرو های هم کلاس و شکیل بودن می تواند تا چندین سال خودروی روز کشور باشد.

نقدی بر گازسوز کردن خودروها در ایران

پروژه گازسوز کردن خودروها در ایران با این توجیه که "در کشور منابع عظیم گاز وجود دارد که به سادگی امکان صادرات آن وجود ندارد اما بنزین و نفت را می توان صادرپ کرد؛ پس چه بهتر که گاز را در خودروها بسوزانیم." و با هدف کاهش آلاینده های زیست محیطی ناشی از مصرف بنزین آغاز شد.

در این پروژه که به صورت جدی در برنامه چهارم توسعه مورد توجه قرار گرفت ، تاکنون بیش از 200 هزار خودرو در کشور،گازسوز شده اند که بیشتر تولیدات داخل از جمله وانت زامیاد،سمند،وانت پیکان،پژو 405 و آردی را شامل می شود.

با این حال پس از گذشت چند سال از آغاز آن ، هنوز سایه روشن های بسیاری در اجرای این پروژه ملی دیده می شود و هر روز شاهد نظرات گاه متناقض کارشناسان در این خصوص هستیم.

هرچند این پروژه در دنیا،سال ها پیش از ایران مورد توجه قرار گرفته است اما هنوز خودرسازان بزرگ، رغبت چندانی به بهره مندی از این طرح نداشته اند که البته این امر ناشی از بی علاقگی مصرف کنندگان و مشتریان به سوخت هایی چون گاز است.

در این میان، کشوری چون ایتالیا گام های موثری را در این زمینه برداشته که نصب مخزن گاز در بخش زیرین خودروها از ابتکارات طراحان این پروژه است. با این وجود هنوز خودروهای بنزینی در این کشور، طالبان بیشتری دارد.

ساخت این خودروها در فرانسه،آلمان و روسیه نیز دنبال شده بود که پس از آتش سوزی های متعدد از دستور کار خودروسازان این کشور خارج شد؛ روسیه نیز علی رغم وجود منابع غنی گاز،تمایل چندانی به کاربرد این سوخت ندارد.

یکی از دلایل عمده این بی اقبالی را می توان در کاهش توان موتور خودروهای گازسوز دانست.این مشکلی است که در کشور ما نیز به دلیل عدم تناسب موتور خودروهای موجود با سوخت گاز مشاهده می شود.علاوه بر این، وزن 100 کیلوگرمی مخزن گاز در عقب خودرو، موجب از دست رفتن پایداری خودرو می شود که البته به گفته کارشناسان، با تقویت اکسل ها این مشکل برطرف می شود.

همچنین مشکلات متعددی در این خودروها همچون تکان های بیش از حد مشاهده شده بود که دلیل آن نیز کالیبره نشدن موتور عنوان شده است.

با این حال روند اجرای پروژه با کندی هایی همراه است.

واردات تجهیزات و مخازن گاز خودروها و ناتوانی شرکت های داخلی در ساخت این مخازن مطابق با استانداردهای جهانی از دلایل عمده این کندی برشمرده شده است.

همچنین لزوم ارائه تسهیلات به خودروسازان از سوی دولت در کنار اجبار و آموزش افراد متخصص در این خصوص و البته ایجاد مکانیزمی منسجم از الزامات اجرای این پروژه است.

جالب این که کارشناس طراحی CNG بخش تحقیقات ایران خودرو نیز صرف هزینه های نصب ایستگاههای سوخت گیری و تجهیزات کیت خودروها و هزینه های بازرسی و نگهداری تجهیزات گاز را برای ساخت پالایشگاه های بنزین ارزشمندتر می خواند و معتقد است که خودروها باید از پایه گازسوز شوند.

وی با بیان این که مخازن CNG در انواع فولادی و پلیمری ساخته می شود،تست های سختگیرانه موجود را در حذف احتمال بروز حوادث ناگوار در حین تصادف یا آتش سوزی مؤثر دانسته و وقوع این حوادث را ناچیز یا غیرقابل تصور عنوان می کند.

با این وجود و در حالی که دنیا به سمت ایجاد سبد سوخت و انتخاب نوع انرژی از سوی مصرف کنندگان پیش می رود و مصرف خودروهای دیزلی حدود 60 درصد خودروهای سواری کشورهایی چون فرانسه را شامل می شود و با توجه به استاندارد پایین سوخت گازوئیل در کشور در مقایسه با سطح استاندارد جهانی (7000 در مقابل 250 ppm)، شاید گاز بهترین گزینه برای جایگزینی بنزین باشد.

این در حالی است که قیمت این سوخت در کشور حدود یک سوم بنزین است و با وجود عرضه خودروهای گازسوز با قیمتی بالاتر گفته می شود، صرفه جویی سوخت این خودروها، هزینه ها را جبران خواهد کرد.

با این اوصاف، باید توجه داشت که با وجود اجرای طرح ها در کشور عمدتا به صورت سعی و خطا، این بار تنها با فرهنگ سازی نمی توان مصرف کنندگان را ترغیب کرد چه این امر در کشورهای دیگر جوابگو نبوده است و باید مردم را از ایمنی کامل این خودروها مطمئن ساخت.

شاید طراحی و تولید موتور پایه گازسوز که از سوی ایران خودرو آغاز شده و قرار است تا تیرماه 86 به تولید انبوه برسد، بتواند تا حدودی راهگشا بوده و در ترغیب استفاده از این سوخت پاک مؤثر افتد.

ایران خودرو علاقه مند به خرید سهام شرکت دایملر کرایسلر

به گفته سعید لیلاز کارشناس مسایل اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو بسیار علاقه مند به خرید سهام شرکت دایملر کرایسلر بود و در این زمینه به شرکت مذکور فشار هم می آورد .

وی در گفت و گو باخبرنگار خبر خودرواعلام کرد: شرکت دایملر کرایسلر قصد داشت وارد بازار سواری ایران شده و با استفاده از رانت اقتصادی به سودهای کلان دست یابد و برای رسیدن به این هدف از کانال های غیر رسمی هم استفاده کرده بود.

لیلاز افزود : با ورود خودروی تویوتا و چند خودروی سواری خارجی دیگر به بازار ایران سودی که مورد انتظار این شرکت بود , محقق نشد که این امر شرکت مذکور را برای ادامه حضور در ایران مردد ساخت.

وی درباره علت علاقه مندی گروه صنعتی ایران خودرو برای به دست آوردن شرکت دایملر کرایسلر , اظهار داشت : در گروه صنعتی ایران خودرو تا به حال این اتفاق نیفتاده که بازار انحصاری خود را با کشورهای دیگر تقسیم کند.

لیلاز خاطر نشان کرد : خروج یا عدم خروج شرکت دایملر کرایسلر فرقی به حال صنعت خودروسازی کشور ندارد زیرا کشورهای خارجی با توجه شرایط سیاسی کشور , حاضر به سرمایه گذاری اساسی و وارد کردن تکنولوژی پیشرفته به کشورمان نیستند.

قیمت پایین تنها برگ برنده صنعت خودروسازی کشور در زمینه صادرات

دکتر امرالله امینی استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار خبر خودرو قیمت پایین را تنها برگ برنده صنعت خودروسازی کشور در زمینه صادرات عنوان کرد .وی اظهار داشت : صنعت خودروسازی کشور در زمینه صادرات در مجموع وضعیت خوبی ندارد. وی گفت : این صنعت در زمینه چند برند سواری از جمله سمند و پراید فعالیتهایی کرده و به موفقیت هایی رسیده است اما این موفقیت ها هم وضعیت پایداری ندارد.

دکتر امینی افزود: موفقیت نسبی به دست آمده در زمینه چند برند سواری به دلیل ایجاد پایگاه تولید در بعضی از کشورهای خارجی بوده که با این کار بازار داخلی آنها به دست صنعت خودروسازی ما افتاده و جذابیت هایی برای این کشورها داشته است .

وی دلیل عدم موفقیت صنعت خودروسازی داخلی را در امر صادرات برشمرد و گفت : متنوع بودن کیفیت ، بالا بودن شمارگان تولید و پایین بودن قیمت خودروهای خارجی نسبت به خودروهای تولید داخل از جمله دلایل عدم موفقیت صنعت خودرو سازی ماست .

دکتر امینی تاکید کرد : برای موفقیت در صادرات باید برندهای خاصی را تعریف و پایگاه های تولید در کشور های دیگر ایجاد و قراردادهای تولید خود را به قرارداد تولید و فروش تبدیل نماییم .

تنها مشکل خودروسازان ،تامین مخزن خودروهای گاز سوز است

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان کشور تنها مشکل خودروسازان را تامین مخزن خودروهای گاز سوز دانست.

وی گفت:تولید مخزن گازهایCNG در تمام کشورها و از جمله کشور ما با محدودیت رو به رو است .

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص عدم تحقق تبصره 13 قانون بودجه سال 85، اظهار داشت : در صورت تامین مخزن ،خودروسازان کشور توان و ظرفیت لازم برای تولید خودروهای گاز سوز را دارند.

دبیر انجمن خودروسازان کشور خاطر نشان کرد : ضمن این که بنا، بر این بوده ،که در 6 ماه نخست سال جاری مخازن توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تامین شود و در 6 ماهه دوم سال کارخانه های خودروسازی این مخازن را تامین کنند.

نعمت بخش با بیان این که وزارت صنایع از راه اندازی چند کارخانه تولید مخزن گازهای CNG در سالهای آینده خبر داده است ،افزود : به نظر می رسد برنامه دولت برای تولید خودروهای گاز سوز در سال آینده محقق شود.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که آیا ظرفیت و توان کارخانجات داخلی برای اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کافی است ، گفت : کارخانجات ما توانایی و ظرفیت تولید هر نوع خودرو از جمله سواری ، وانت ، اتوبوس ، کامیون و ... را دارند.

دبیر انجمن خودروسازان کشور تاکید کرد : این امر بستگی به تعداد خودرویی دارد که قرار است از ناوگان حمل و نقل کشور خارج شود.

وی گفت : خودروسازان کشور می توانند با اضافه کاری و طولانی کردن شیفت های کاری تعداد خودروی لازم را تولید نمایند.

وی در پاسخ به این پرسش ما که در صورت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط خودروسازان ، هدف اصلی طرح خروج خودروهای فرسوده که کاهش مصرف انرژی فسیلی است دست نیافتنی خواهد شد اظهار داشت : بر اساس مصوبه دولت تا پایان سال 88 خودروهای داخلی باید از استاندارد یورو 2 و خودروهایی که از سال 85 تولید می شوند از استاندارد یورو 3 برخوردار باشند ، بنابراین چنین موضوعی منتفی است.