اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

افزایش فروش نیسان در بازار آمریکا

شرکت خودرو سازی نیسان ژاپن که با مشارکت شرکت فرانسوی رنو شرکت رنو-نیسان را به وجود آورده اند اعلام کرد فروش خودروهای این شرکت در بازار امریکا در مقایسه با خودروهای آمریکایی از وضعیت بهتری برخوردار است.

به گزارش خبرخودرو ، دومینیک تورمن معاون رئیس بخش مالی نیسان در آمریکای شمالی اعلام کرد بازار روند رو به کاهشی را طی می کند، سال دو هزار و هشت سالی دشوار برای خودرو در آمریکا خواهد بود.

وی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه در نمایشگاه اتومبیل دیترویت افزود میزان فروش در بازار آمریکا و توازن میان رده های خودروهای فروخته شده کاهش یافته است. وی افزود فروش خودرو به خصوص از سال دو هزار و پنج تا دو هزار و هفت هفتصد هزار واحد کاهش داشته است در حالیکه فروش خودروهای سواری در همین مدت دویست هزار واحد کاهش یافته است.

در این شرایط نامطلوب وی ارزیابی کرد نیسان از وضعیت مطلوب تری برخوردار است و در بازار فروش قطعات خودرو روند رو به رشدی طی می کند.وی افزود سهم نیسان در سال دو هزار و هفت در بازار آمریکا شش و شش دهم درصد بود که به بهترین سطح رسیده است هر چند در ماه دسامبر دو ممیز چهار دهم درصد کاهش داشت.

سرمایه گذاری جنرال موتورز در یک شرکت تولید اتانول از زباله

جنرال موتورز در یک شرکت تولید اتانول از زباله سرمایه گذاری می کند.

به گزارش خبرخودرو ، شرکت خورو سازی جنرال موتورز اعلام کرد سرگرم سرمایه گذاری در یک شرکت تازه تاسیس است که قرار است تا سال دوهزاروده از زباله اتانول تولید کند.

این شرکت نوپا موسوم به "کاسکاتا" اعلام کرد با بهره گیری از باکتری که در دانشگاه اوکلاهاما پرورش یافته است و فناوری های موجود تبدیل مایعات به گاز،‌می توانند اتانولی با درجه خلوص نودونه و هفت دهم درصد تولید کنند. شرکت کاسکاتا اعلام کرد این روش در مقایسه با روش فعلی تولید اتانول از ذرت، بسیار مقرون به صرفه تر است.

جنرال موتورز میزان سرمایه گذاری خود را در شرکت کاسکاتا اعلام نکرد اما مسئولان این شرکت گفتند این حجم سرمایه گذاری به انها در ورود سریع به بازار کمک می کند.

اتانول برای کاهش مصرف نفت معمولا با بنزین مخلوط می شود. در اکثر سوخت هایی که در امریکا عرضه می شود، ده درصد اتانول وجود دارد و خوروهای امروزی بدون هیچ مشکلی ان را می سوزانند.

جنرال موتورز وعده داده است تا سال دوهزارودوازده پنجاه درصد خوروهای خود را به امکان بهره گیری از سوخت های حاوی اتانول مجهز کند. اما این اقدام را به توزیع کافی اتانول در صدو هفتاد هزار پمپ بنزین امریکا مشروط کرده است.

آشنایی قطعات

فیلترهای هوا

اولین وسریعترین راه برای گرفتن قدرت بیشتری ازهرموتوراین است که هوای بیشتری به موتور بدهیم وبه

همان نسبت هم گازهای خروجی بیشتر باشند. نصب فیلتری که محدودیّت کمی برای خروج هوا داشته باشد

(یعنی هوا را به خوبی عبور دهد)،مناسب است. برای هرخودرویی فیلترهوایی با عملکرد مناسب وجود دارد. توان کسب شده از فیلترهای هوا متنوّع هستند،امّا شما میتوانید تغییر5 الی 10 توان را در اکثرموارد داشته باشید.

K&N Air Filter

سیستم اگزوز

سیستم اگزوزمعمولی که دراکثرکامیون ها وجود دارد،باعث کاهش جریان عبوری ازاگزوزمیشود که متعاقباً باعث کاهش توان میشود.بوسیلۀجایگزینی سیستم اگزوزشما میتوانید یک افزایش باورنکردنی رادرقدرت موتورشاهد باشید.روش ساده و پرطرفداری که به وسیله آن میشود قدرت بیشتری بدست آورد،نصب سیستم اگزوزcat backاست.این سیستم این گونه است که بین سیستم اگزوزاصلی ولولۀ خروجی یک مبدّل کاتالیزوری نصب میکند.این سیستم شامل لولۀ صدا خفه کن گشادی است که جریان را راحتترمنتقل می کند وچون به صورت محوری بسته شده است چروک هایی را که موقع بستن لوله ایجاد میشوداز بین می برد. تولید کننده های زیادی هستند که برای هرمدل کامیون سیستم اگزوزcat backمخصوصی می سازند.

وقتی شما می خواهید یک سیستم اگزوزبرای کامیونتان انتخاب کنید تعدادی موارد مهم وجود دارند.ماده ای که سیستم اگزوز cat back ازآن ساخته میشود معمولاً فولاد آلومینیومی است.ساخت سیستم اگزوزازاین جنس ارزانتراست،اما به اندازه سیستمی که از جنس فولاد ضدزنگ ساخته شده است دوام ندارد.برای حداکثرمدت زمان استفاده،درصورتی که توان خریدآن راداشته باشیم،سیستم اگزوزازجنس فولاد ضدزنگ را انتخاب می کنیم. وقتیکه میخواهید سیستم اگزوز را انتخاب کنید،باید مسالۀ فوق رادرنظرداشته باشید.نکتۀ قابل توجه دیگرمحل خروجی سیستم اگزوزاست.

عده ای از تولید کنندگان سیستم خروجی جلو یا بغل را پیشنهاد میکنند.همچنیین شما میتوانید لولۀخروجی رابه صورت تکی یا دوبل بکار ببرید.اگر تصمیم دارید خودتان سیستم cat back  را نصب کنید باید به خاطرداشته باشید که اگرچه اگزوزجدید ممکن است نصب ساده ای داشته باشد،برداشتن سیستم قدیمی ممکن است نیاز به بریدن آن داشته باشد.

اگر سیستم اگزوز cat backمورد نظر برای کامیون شما موجود نیست،میتوانید یک صدا خفه کن با خروجی بالابخرید و سیستم اگزوزخودتان رابا استفاده از لوله ای بزرگترازلولۀ موجود در سیستم معمولی نصب کنید. یک سیستم cat back با کیفیّت یا یک صدا خفه کن با خروجی زیاد میتواند قدرت موتور شما را15 الی20 اسب بخار افزایش دهد و همچنین میتواند در صرفه جویی مصرف سوخت موثرباشد.برای یک افزایش نسبتاً کم یا معمولی در قدرت موتورازیک فیلتر با خروجی هوای زیاد(high flow)ویک سیستم اگزوزcat backاستفاده کنید. برای اینکه دمای موتورتان خنک تر شود وهمچنین کارآیی بهتری داشته باشد،میتوانید یک ترموستات با دمای پایین اضافه کنید مانند یک ترموستات با دمای  160وآنرا با نمونۀ 180 درجه ای اولیۀ موجود درکامیونهایی مثل کامیون های  Chevyجایگزین کنید.

High-Flow Muffler

 

سرسیلندرها ومیل بادامک ها

سرسیلندرهایی با تنفس آزاد،منبع خوبی برای قدرت هستند.یک راه برای اینکه سرسیلندراصلی خود را با یک سرسیلندرباعملکرد خوب که البتّه گران است،جایگزین کنید این است که سرسیلندراصلی خود را بتراشید.این عمل،مکش وهمچنین خروجی هوا راخیلی راحتتر وروانترخواهد کردوبه مقدارخیلی زیادی روند جریان عبوری ازلوله های ورودی وخروجی راافزایش می دهد.این کارتنها یک مقدارکمی نسبت به اینکه بخواهید یک سرسیلندرجدید بکاربرید،هزینه خواهدکرد.

همچنین میل بادامکها میتوانند به مقدار قابل توجّهی عملکرد موتورشما را بهبود بخشند.مواردخیلی زیادی به هنگام نصب یک میل لنگ جدید باید درنظرگرفته شوند.میل بادامک های دورانی (یاغلتشی)باعث می شوند موتورنرم تر درجا بزند.اما این میل بادامکهاخیلی گرانترازنوع استانداردی که به صورت تخت می باشندهستند.یک میل بادامک هیدرولیکی استاندارد نیز می تواند یک انتخاب خوب باشد وطراحی درست آن میتواند به شما توان قابل اطمینانی ارائه دهد.

 

Cylinder Heads

 

سیستمهای احتراق

سیستمهای احتراق منبع دیگری برای دستیابی به قدرت اضافی هستند.یک سیستم کنترل احتراق با بهبود عمل جرقه زنی باعث افزایش توان میشود.برای افزایش عملکرد سیستم جرقه زنی،این سیستم باید شامل سیمهای نو باشد و همچنین فاصلۀبین دو تیغۀ شمعک باید افزایش پیدا کند.کامیون های قدیمی معمولاًبا صرفه تر از کامیون های جدید هستند اگرچه بعضی از صاحب های این کامیون ها تفاوت خاصی بین سیستمهای جرقه زنی قدیمی و جدید احساس نمی کنند،دیگران تفاوت خوبی در صرفه جویی سوخت و قدرت موتوراحساس می کنند.

 

Ignition Coil

 

ارتقاء سیستم مکش

بسیاری از کامیون های قدیمی با سیستم تزریق سوخت الکترونیکی،از سیستمTBI(throttle body fuel injection)استفاده می کنند .موتور های   TBIبه وسیلۀاضافه کردن یک مدخل manifoldبا توان مکش هوای بالا میتوانند برای ما سودمند باشند.مانند:manifoldهای شرکتEdelbrock ,blue-printed throttle bodies. شرکت هایی مانند turbo city,Arizona speed and marine.ودیگران چندین سیستم جدید بلوک های Vشکل و بلوک های  TBIبزرگ را برای برنامۀ ارتقاءدهی پیشنهاد میکنند برای اینکه از این هم بیشترافزایش قدرت داشته باشیم می توانیم از یک سیستم با دریچه های تقویت شده ی تزریق سوخت به همراه سیستمTBIاستفاده کنیم. متخصصینTPI,Arizona speed and  marina and ACCEL سیستمهایTBIرا برای تجهیزات TPIتولید می کنند.

 

Intake Manifold

 

سراگزوز

هدرهای After market میتوانند درجای همان هدرهای آهنی اصلی بسته شوند.درهدرهای کوچک معمولاً ازلوله های8/5 الی1 اینچی ودرهدرهای بزرگ ازلوله های4/3 الی1 اینچی استفاده میشود.یک نکتۀ قابل توجه ومهم درموقع انتخاب هدرها،کیفیّت موادی است که هدرازآن ساخته شده است.ضخامت لوله های هدرها باهم فرق میکنند،اما یک هدرباکیفیّت بایدازلوله های بین14تا18گیج(gauge)استفاده کند.نوع فلزی که درهدراستفاده می شود نیز مهم است.بعضی از هدرهاازجنس فولاد ملایم هستندکه درطی زمان زنگ می زنند وخراب می شوند.

هدرهامیتوانند بایک لایه ازسرامیک یا رنگ های باقابلیّت تحمل دمای بالا،پوشانده شوند.

استفاده ی کامل از فولاد ضدزنگ درساخت هدرها،نیازبه پوشش دهی راحذف میکند.امااین کارازتوان اقتصادی اکثر خریداران خارج است.وقتی هدرها به بازار عرضه می شوند،گاهی اوقات به آنهارنگ می زنند.به خاطر داشته باشیدکه این پوشش دهی فقط برای اجتناب از زنگ زدگی در طی حمل و نقل است و این رنگ توانایی تحمل گرما را موقعی که از هدر استفاده می شود ندارد .

وقتی هدر ها به همراه یک سیستم اگزوز cat back  و یک مبدل کاتالیزوری پر فشار ( یا پر جریان ) استفاده شود می توانید  20 الی 30 اسب بخار نسبت به مدل استاندارد افزایش قدرت داشته باشید.

 

Exhaust Headers

 

ترجمه : محمود رسولی

 

قیمت خودروها در ایران حداقل 5/1 برابر خودروهای جهان است

صنایع و معادن در خصوص سخنان اخیر وزیر صنایع و معادن در مورد ادامه روند کاهش قیمت خودروها در روزهای آینده گفت: خودروسازان ما باید به سمت و سویی حرکت کنند که بتوانند با بازارهای دنیا رقابت کنند. همان طور که می دانید، قیمت تمام شده خودروها در ایران حداقل، 5/1 برابر قیمت خودوهای جهان می باشد که این نشان گر قیمت بالایی است.


بهرام حبیبی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو اظهار داشت: کاهش قیمت خودروها کار خوبی است. به نظر من اقدام درستی است که خودوسازان با کاهش هزینه های غیر ضروری خود و همچنین بهینه کردن خط تولیدشان، بتوانند قیمت فروش محصولاتشان را پایین بیاورند. این مساله مطمئناً موجب رضایت مشتریان خودرو نیز می شود.

تور مدل های جدید کلاس- E خودرو های مرسدس

گروه خودرو سازی مرسدس، مدل های جدید خود را از نوع کلاس- E به بازار عرضه می کند. این خودرو ها با خودرو های سری 5 "ب.ام.و" هم ردیف می باشند.

به گزارش خبرخودرو ، در مورد این خودرو ها هنوز اطلاعات چندانی در اختیار نیست، تنها در مورد ظاهر آنها می توان گفت که نوع چراغ های جلوی آن و تیزی های کنار خودرو یاد آورمدل خودرو های کلاس C- است و از سویی دیگر برآمدگی های جرخ ها نیز مانند خودروهای مدل-S است.

در مورد موتور آنها باید گفت که موتور این مدل ها تا حدودی مانند مدل های دیگر مرسدس می باشد، بعضی از آنها دارای موتور 4 سیلندر بنزینی است که با یک سوپر شارژر دارای 184 اسب بخار می باشد، در حالی که جالب است که بدانید، از همین کلاس مدل AMG با موتور دیزلی 7 سیلندر و ظرفیت موتور3 /6 دارای قدرتی معادل 500 اسب بخار است، این مدل ها در نمایشگاه خودروی فرانکفورت در سال 2009 به نمایش در خواهد آمد.

طرح برچسب سوخت خودرو اجرایی می شود

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13، در خصوص طرح استفاده از برچسب سوخت خوروها گفت: طرح برچسب میزان سوخت خودروها در ماده 9 آیین نامه اجرایی تبصره 13 مربوط به قانون بودجه ء سال 1386 آمده است که براساس آن تمامی خودروهای بنزین سوز تولید داخل و وارداتی، باید از اول مهر ماه سال جاری، این برچسب را نصب می کردند.

مهندس بهمن آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو در توضیح کاربرد این برچسب اظهار داشت: این برچسب وسیله ای است که به مردم اطلاع می دهد خودرویی که قصد خرید آن را دارند در چه رده ای از مصرف سوخت قرار گرفته تا بتوانند آن را با خودروهای دیگر مقایسه کنند. همان گونه که در طراحی آن مشخص شده است، این برچسب دارای درجات AتاG می باشد که A برای کم مصرف ترین و G نشان دهنده پرمصرف ترین خودروها می باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرخودرو در خصوص مزایای دیگر این طرح گفت: اجرای این طرح، در وهله اول جنبه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی دارد و باعث می شود بین خودروسازان، رقابتی ایجاد شود تا بتوانند خودروهای کم مصرف تر تولید کنند و مطابق این برچسب، رده های بهتری را برای خودرو های خودشان به دست بیاورند و مردم هم تمایل بیشتری برای خرید خودروی آنها پیدا کنند.

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13 در توضیح علت به تاخیر افتادن اجرای این طرح گفت: متاسفانه یک سری ابهامات از طرف برخی گروهها از جمله انجمن خودروسازان مطرح شده بود که این مساله موجب ایجاد وقفه در اجرای این ماده از آیین نامه اجرایی تبصره 13 امسال شد. برخی از این ابهامات که از طرف انجمن خودرو سازان مطرح شد، عبارتند از این که؛ سوختی که در کشور ما وجود دارد و قرار است خودروها با آن سنجیده شوند، سوخت استانداردی نیست. دیگر اینکه جاده هایی که قرار است خودروهای داخلی را بر روی آنها پیمایش دهیم ، جاده های استانداردی نیست و جاده هایی است با خرابی های مختلف. بنابراین چطور می توان یک استاندارد اروپایی را برای خودروهای کشور ما ملاک قرارداد؟

جهت رفع ابهامات مطرح شده و با قبول اینکه جاده های ما کیفیت جاده های کشورهای پیشرفته را ندارند، ما با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تماس برقرار کردیم و آنها مراحل تست خودروها جهت نصب برچسب را به این ترتیب توضیح دادند؛ شرکت بازرسی کیفیت، خودرویی را از خط تولید یک شرکت خودروسازی در نظر می گیرد. باک خودرو از بهترین بنزین موجود در کشور پر می شود-قابل توجه است که بنزین سوپر ایران شرایطی منطبق با با بنزین های استاندارد دنیا دارد، حتی بعضا شرایطی بهتر نیز دارد.

برای تست خودرو در جاده، آن را در یک آزمایشگاه، در شرایطی که دما و رطوبت و سایر شرایط آن مطابق با استانداردهای بین المللی است، بر روی یک تسمه نقاله قرار می دهند و خودرو را پیمایش می دهند.

بر روی این تسمه نقاله، سرعت خودرو را چند مرتبه به سرعت 50 کیلومتر در ساعت می رسانند و مدتی در این سرعت نگه می دارند و بعد سرعت را به صفر می رسانند. چند بار هم خودرو را به 120 کیلومتر در ساعت می رسانند و باز هم مدتی در این سرعت نگه می دارند و بعد سرعت را به صفر می رسانند که در نتیجه به میانگینی دست پیدا می کنند به نام "متوسط مصرف سوخت خودرو در 100 کیلومتربرای چرخه سیکل ترکیبی درون شهری و برون شهری".

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره 13 در خصوص رفع ابهامات مطرح شده از سوی انجمن خودروسازان و سایر افراد در مورد برچسب سوخت، اظهار داشت: اشکالات مطرح شده، هیچ یک پایه و اساس نداشت. این مساله به اطلاع وزیر صنایع و معادن رسید که بنا به دستور ایشان، با حضور مسوولین مهم شرکتهای ایران خودرو و سایپا- که عمده تولید خودرو توسط ایشان انجام می شود - همچنین اعضای ستاد تبصره 13، جلسه ای تشکیل شد و کلیه موضوعات فوقا ً ذکر شده، مطرح شد. در آن جلسه، وزیر صنایع از مسوولین شرکتهای سایپا و ایران خودرو سوالی را پرسیدند مبنی بر اینکه مطابق این برچسب، چه تعداد از خودروهای این شرکت ها در رده بندی نمی گنجد؟ شرکت سایپا ، موردی را مطرح نکردند. شرکت ایران خودرو نیز فقط پژوی آردی را نام بردند که البته به گفته خود ایشان، این خودرو دیگر تولید نمی شود.

بنابراین هر سوالی که توسط انجمن خودروسازان مطرح شده، پی گیری شده و در حال حاضرفکر می کنم ابهام دیگری باقی نمانده است.

بهمن آبادی در پایان با تشکر از تلاش وزیر صنایع و معادن برای انجام هرچه سریعتر این طرح گفت: در حال حاضر، صورت جلسه ای داریم که مطابق آن با تاکید وزیر صنایع و معادن قرار شده است، شرکت سایپا از اول دی ماه سال جاری و ایران خودرو در کوتاه ترین زمان ممکن، این مساله را اجرا کنند. خودروسازان خصوصی هم خودشان نسبت به این مساله، تمایل نشان داده اند و پی گیر این موضوع هستند تا همزمان با خودرو سازان دیگر، طرح برچسب سوخت را اجرا کنند.

خودروی ارزان قیمت هند

هند نخستین خودروی ارزان قیمت خود را به ارزش دوهزارو پانصد دلار روانه بازار می کند.

به گزارش خبرخودرو، این خودرو که ار اس بیست لاک نام دارد ساخته شرکت تاتا موتورز است. شایان ذکر است گفته میشود مدیر عامل شرکت تاتا موتورز یک ایرانی می باشد.

تویوتا نخستین شرکت خودروسازی جهان معرفی شد

شرکت خودروسازی تویوتا توانست با تولید بیش از نه میلیون و پانصد هزار دستگاه خودرو در سراسر جهان به نخستین شرکت خودروسازی جهان تبدیل شود.

به گزارش خبرخودرو ، در بازار خودروی امریکا نیز شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن توانست در سال گذشته با پشت سر گذاشتن رقیب دیرینه خود شرکت فورد ، بیش از دو میلیون و ششصد و بیست دستگاه خودرو را در این بازار به فروش برساند.

بدین ترتیب شرکت تویوتا توانست بعنوان دومین شرکت خودروسازی در بازار آمریکا مطرح شود.

این در حالیست که سال گذشته شرکت های جنرال موتورز و فورد هر یک با فروش سه میلیون و هشتصد هزار و دو میلیون و پانصد و هفتاد هزار دستگاه خودرو در رده های اول و سوم بازار خودروی امریکا جای گیرند.

بدین ترتیب می توان گفت بیست و سه درصد بازار خودروی امریکا را شرکت جنرال موتورز ، شانزده درصد تویوتا ،چهارده درصد فورد و دوازده درصد را شرکت خودروسازی دایملر کرایسلر در دست دارند.