اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

طرح جایگزینی خودروهای فرسوده متوقف شد


به دلیل مشخص نبودن وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده و همچنین تامین نشدن اعتبارات لازم طرح خروج خودروهای فرسوده متوقف شد.
شرقی ـ مدیر جایگزینی خودروهای فرسوده سایپا ـ به خبرنگار صنعت خودرو ایسنا گفت:« تاکنون 10 هزار خودرو فرسوده را اسقاط کرده‌ایم اما تنها توانسته‌ایم مجوز اسقاط 4700 دستگاه آن را بگیریم و موفق به دریافت مجوز اسقاط 5300 خودرو دیگر نشده‌ایم.»
وی ادامه داد:« هم اکنون زیر ساخت مناسب برای اسقاط فراهم نیست، همچنین مشکلات اجرایی فراوانی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال سایپا برای خروج هر خودرو 5/1 میلیون تومان هزینه کرده و در ازای آن قرار بود از سود بازرگانی تخفیف داده شود ما هم گواهی 4700 خودرو را به گمرک بردیم اما هنوز نتوانسته‌ایم تخفیف بگیریم این در حالی است که تاکنون 50 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.»
به گزارش ایسنا قرار بود تا پایان سال گذشته 12 هزار خودرو فرسوده و امسال 200 هزار خودرو جایگزین شود اما به نظر می‌رسد باز مانند گذشته این طرح به پیش‌بینی‌های خود نرسد.
این در حالی است که پیش از این دانش فهیم ـ معاون تولید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ـ در گفت‌وگو با ایسنا گفته بود که به احتمال زیاد سال 84 دویست هزار خودرو فرسوده جایگزین شوند.
وی خاطر نشان کرده بود:« به خودروساز با ارائه پلاک خودرو فرسوده 5/1 میلیون تومان روی عوارض گمرکی تخفیف داده می‌شود. هم‌اکنون به دلیل تعداد کم مشکلی برای بازیافت خودروهای فرسوده نداریم، ولی در سال 84 برای خروج خودرو فرسوده احتمالا دو شرکت بخش خصوصی به همراه فولاد مبارکه و ذوب‌آهن آمادگی بازیافت را خواهند داشت.»
در همین زمینه اواخر سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایسنا گفته بود‌:« مصوبه دولت در خصوص تخفیف 15 میلیون ریالی در سود بازرگانی قطعات منفصله خودرو در ازای از رده خارج کردن هر دستگاه خودرو سواری پلاک شخصی ابلاغ شده است.»
دکتر معصومه ابتکار افزوده بود:« براساس این مصوبه واردکنندگان و تولیدکنندگان خودرو در صورت ارائه گواهینامه صادر شده از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اسقاط یک دستگاه خودرو (به جز موتورسیکلت) به شکلی که غیرقابل استفاده به صورت خودرو در چرخه حمل و نقل و رانندگی باشد، می‌توانند از تخفیفات ترجیحی در سود بازرگانی خودروهای وارداتی یا سر جمع سود بازرگانی قطعات منفصله وارداتی (C.K.D) به میزان 15 میلیون ‌ریال بابت خروج هر دستگاه خودرو پلاک سفید و 30 میلیون ریال بابت خروج هر دستگاه خودرو پلاک قرمز استفاده کنند، مشروط بر اینکه خودرویی که از رده خارج می‌شود، بیش از 40 سال از زمان ساخت آن نگذشته باشد.»
وی افزود:« همچنین تولیدکنندگان داخلی خودرو، در سال 83 بر اساس این مصوبه تا سقف 20 هزار دستگاه خودرو از تسهیلات یادشده برخوردار می‌شوند که سهم هر یک از شرکت‌های خودروساز توسط وزیر صنایع و معادن تعیین می‌شود. »
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه چهارم دولت مکلف شده موضوع خودروهای فرسوده را تا پایان برنامه به طور کل حل کند، به ایسنا توضیح داده بود:« ‌بر این اساس در بودجه برنامه چهارم از سال آینده موضوع خودرو فرسوده دیده خواهد شد و تسهیلات لازم برای خروج از رده این دسته خودروها در نظر گرفته می‌شود.»


11 استاندارد اجباری موتور سیکلت در راه است

استانداردهایی نظیر مصرف سوخت, ایمنی, آلایندگی و غیره، از جمله استاندارهای اجباری موتور سیکلت هستند.
محمدرضا نعمت بخش, مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن، درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری کار ایران, ایلنا, با بیان این مطلب، گفت: تمامی استاندارهای مربوط به موتور سیکلت‌‏ها در تمامی بخش‌‏ها اجرا می‌‏شود، هر چند در برخی از موارد اجباری نشده؛ البته سخت گیری‌‏های لازم در این خصوص انجام می‌‏شود.
وی، درباره ادعای تولیدکنندگان موتور سیکلت در بخش خصوصی مبنی بر کاهش تست‌‏های آلایندگی و تولید این محصول طی ماه‌‏های گذشته، گفت: این ادعا را به طور قطع تکذیب کرده و هر موتور سیکلتی که دارای تاییدیه از شرکت‌‏های بازرسی نباشند شماره‌‏گذاری نمی شوند.
گفتنی است؛ درحال حاضر بیش از 11 استاندارد اجباری درباره این محصول مصوب شده که در حال طی مراحل قانونی خود است.
به گفته وی, استاندار مصرف سوخت, ایمنی, آلایندگی و غیره از جمله این موارد هستند.

رنو و پارس خودرو برای تولید و عرضه مگان در ایران همکاری می‌کنند

 رنو و پارس خودرو برای تولید و عرضه مگان در ایران همکاری می‌کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رنو و پارس خودرو (گروه سایپا) قراردادی را برای مونتاژ و فروش رنوی مگان 4 سرنشینه در ایران امضا کردند.
این خودرو قرار است از پایان سال 2006 وارد بازار ایران شود.
چهار مدل از مگان با دو نوع موتور ( 1600 سی سی با 16 سوپاپ و 2000 سی سی با 16 سوپاپ) و دو نوع مختلف از امکانات و تجهیزات در ایران عرضه خواهد شد.
ظرفیت تولید کارخانه پارس خودرو در تهران به 15 هزار دستگاه در سال 2008 خواهد رسید.

سامانه «جعبه سیاه خودرو» طراحی و ساخته شد


سیستم کنترل علایم حیاتی بدن راننده و خلبان و جعبه سیاه خودرو به همت یک پژوهشگر جوان ایرانی طراحی و ساخته شد.
پرگل کلانتری، دانش آموز دوره پیش دانشگاهی شهرستان اراک و برنده نشان طلا در سی و سومین نمایشگاه اختراعات و نوآوری‌های ژنو ‌در گفت و گو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هدف از طراحی و ساخت این سیستم را کمک به مشخص کردن علت بروز تصادفات رانندگی و تعیین راننده متخلف در صحنه تصادف عنوان کرد.
این مبتکر درباره نحوه عملکرد سامانه ابداعی خود گفت: زمانی که دست راننده روی فرمان قرار می‌گیرد به کمک سنسورهای تعبیه شده در داخل فرمان خودرو، ‌ضربان قلب و دمای بدن راننده روی صفحه نمایشگر روبرو که در مرکز فرمان است، نمایش داده می‌شود و در صورت خارج شدن از حالت عادی، به راننده هشدار می‌دهد.
کلانتری تصریح کرد: این ‌سیستم دارای یک حافظه بوده که مواردی نظیر ضربان قلب، دمای بدن راننده، سرعت خودرو و بسته بودن کمربندها را در خود ذخیره کرده و در صورت وقوع تصادف، پلیس با مشاهده این جعبه سیاه از وضعیت فیزیک بدن راننده حین رانندگی و نیز سرعت اتومبیل اطلاع پیدا می‌کند.
وی افزود: این سیستم همچنین در صورت خارج شدن فیزیک بدن راننده از حال عادی، با روشن و خاموش کردن متناوب چراغهای قرمز عقب خودرو رانندگان خودرو‌های عبوری پشت سر را نیز از خطر مطلع می‌کند.
این دانش‌اموز مبتکر که به عنوان پژوهشگر برتر استان مرکزی در سال 83 نیز شناخته شده است، اجزای مختلف این سیستم به مواردی نظیر سنسورهای موجود روی فرمان، برد الکتریکی، حافظه داخل برد و برخی قطعات مکانیکی عنوان کرد.
کلانتری در پایان با اشاره به اینکه جنس این دستگاه باید از عایق ضد حریق و ضد ضربه تهیه شود،‌ افزود: محل قرارگیری این جعبه و جنس آن، به کارخانه تولید کننده بستگی دارد و نمونه ساخته شده نیز از جنس فلز است.




میلاد با سعادت حضرت زینب (س) مبارک باد

ساخت یک خودرو جدید در ایران


مدل گلی خودرو که در پروژه p2 طراحی شده، تکمیل شده است.
یکی از مدیران ارشد ایران خودرو به خبرنگار صنعت خودرو ایسنا گفت:« مدل گلی خودرو که در پروژه p2 طراحی شده تکمیل شده است.»
به گزارش ایسنا، خودرو پروژه p2 قرار است یکی از مدل‌های جدید سمند شود، مدل گلی نیز به نمونه اولیه یک خودرو طراحی شده بر روی خمیر مخصوصی گفته می‌شود که اولین نمونه فیزیکی یک خودروست.
پیش از این حسینقلی‌زاده ـ مدیر ساخت نمونه شرکت ایران‌خودرو ـ اعلام کرده بود:« پروژه جدیدی به نام P2 که تماما داراری بدنه جدیدی بوده در دست اقدام است. علاوه بر این چندین پروژه دیگر نیز در دست انجام است.»
وی در خصوص پروژه خودروی P2 گفته بود:« ما در تولید نمونه به صادرات می‌اندیشیم و سعی می‌کنیم حد بالایی ارگونی در این طرح رعایت شود. پروژه P2 ارگونومی بالاتری نسبت به خودروی سمند دارد.»
وی درباره افزایش دانش فنی به نشریه ایران‌خودرو توضیح داد:« در این زمینه با کشورهای خارجی در ارتباط هستیم و سعی می‌کنیم اطلاعات خود را به روز کرده و در ساخت نمونه نیز هم اکنون کاملا خودکفا هستیم و مهندسان خارجی حضور فیزیکی ندارند و تنها برای مشاوره در ساخت قالب‌ها با آنها در ارتباط هستیم.»
پیش از این نیز اعلام شده بود کار طراحی اولین پلات فورم داخلی با سامانه انتقال قدرت جدید به همراه موتور ملی به مراحل نهایی رسیده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران منوچهر منطقی ـ مدیرعامل ایران‌خودرو ـ در این زمینه با اشاره به اینکه سمند کاملا تغییر یافته سال 85 به بازار می‌آید، گفته بود:« بر اساس برنامه‌ریزی موجود تا دو سال آینده پلات‌فرم سمند به طور کامل متعلق به ایران‌خودرو خواهد بود

پژو آردی 28 مورد تفاوت امکانات و کیفیت با پیکان دارد

مدیر تضمین کیفیت ایران خودرو، با بیان این که بین خودروی پژو آردی با پیکان حداقل 28 مورد تفاوت فنی و کیفی وجود دارد، گفت: این اشتباه است که تصور کنیم تولید پژو آردی انژکتوری ادامه‌‏ روند تولید پیکان است؛ بلکه پژو آردی تفاوت‌‏های آشکار و قابل لمس بسیاری نسبت به پیکان دارد و مشتریان این خودرو به خوبی از آن یاد می‌‏کنند.
به گزارش ایلنا، مهندس غلامرضا حاجی خانی، اظهارداشت: از نظر قیمت نیز پژو آردی دارای قیمت مناسبی است و با این که قیمت آن تفاوت زیادی با پیکان ندارد؛ اما می‌‏توان موارد زیادی را به عنوان تفاوت این دو خودرو برشمرد و باید تاکید کرد پژو آردی از کیفیت، خدمات و امکانات بیشتری برخوردار است.
وی، ادامه‌‏داد: بدنه و اتاق پژو آردی به مراتب آسایش بیشتری برای مشتریان به همراه دارد و ایران خودرو برای ایجاد آرامش، ایمنی و زیبایی در اتاق و بدنه این خودرو هزینه بیشتری را نسبت به پیکان متقبل شده است.
حاجی خانی، افزود: هزینه‌‏ ساخت پژو آردی حدود دو میلیون تومان بیشتر از پیکان است، وقتی خودروساز چنین هزینه‌‏ای را متحمل شده‌‏باید این واقعیت به اطلاع مشتریان نیز رسانده شود.
وی، تصریح‌‏کرد: وقتی می‌‏گویند موتور پژو آردی همان موتور پیکان است، ممکن است این تصور برای مشتری پیش بیاید که پژو آردی مزیتی نسبت به پیکان ندارد، در حالی که این خودرو از جهت بدنه، تزیینات داخل، مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، کولر و امکانات رفاهی، ایمنی ، گیربکس پنج دنده و تنوع رنگ، مزایای بسیاری نسبت به پیکان دارد.
مدیر تضمین کیفیت ایران خودرو، همچنین، تاکیدکرد: مردم می‌‏توانند برای مشارکت در کاهش مصرف بنزین و کنترل آلودگی هوا، از خودروهایی مانند پژو آردی انژکتوری استفاده کنند تا با یک اقدام همگانی مشکل مصرف بنزین و آلودگی هوا کاهش یابد و در ضمن هزینه‌‏ بنزین خودروی شخصی هر خانواده نیز کاهش یابد

روور ورشکسته با 2 هزار خودرو به ایران می‌آید

شرکت خودروسازی انگلیسی روور که چندی پیش ورشکسته شده بود و دو شرکت خودروسازی ایران قصد خرید آن را داشتند، هم‌اکنون قصد صادرات دو هزار خودرو به ایران دارد.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا، یک شرکت ایرانی که نمایندگی روور انگلستان را داراست، قصد دارد واردات دو هزار خودرو شرکت روور که موفق به فروش آن در اروپا نشده است را به ایران آغاز کند.
احتمالا این شرکت مدل روور 75 را وارد ایران خواهد کرد.
این در حالی است که خسروتاج معاون وزیر بازرگانی نیز اعلام کرده است که یک شرکت انگلیسی قصد واردات خودرو به ایران را دارد.
پیش از این سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به همکاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا قصد داشت که کارخانه روور انگلستان را بخرد تا بوسیله آن پایگاه مناسبی در منطقه اروپا بدست آورده و تکنولوژی این شرکت را نیز به ایران انتقال دهد.
در همین زمینه یکی از مقامات بلندپایه وزارت صنایع ایران به ایسنا گفت:« در بازدید از شرکت روور انگلستان این شرکت را بسیار سالم و با تکنولوژی بالا ارزیابی کردیم اما به دلیل مخالفت افکار عمومی و ذهنیت نامناسب از انگلستان از خرید روور دست کشیدیم. این در حالی است شرکت دستان در گذشته نماینده شرکت روور برای ساخت خودرو بود.»
بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران در همین حال شرکت خودروسازی مینی‌ماینر که هم‌اکنون زیرمجموعه شرکت بی‌ام‌و است نیز قصد دارد واردات خودرو را به ایران آغاز کند و شرکت نوریانی نماینده انحصاری بی ام و در ایران قصد واردات این خودروها را دارد.
هم‌اکنون سه شرکت بی.ام.و، بنز و آئودی برنامه‌ریزی واردات خودرو را به ایران داشته و مجوزهای این کار را دریافت کرده‌اند در مدت بیش از یک سال از آغاز واردات خودرو نیز هزار دستگاه بی.ام.و و تعدادی بنز به ایران وارد شده است. در مجموع با آغاز واردات روور و مینی ماینر جمع شرکت‌های واردکننده خودرو به ایران به عدد 10 می‌رسد.
در همین حال شرکت کرمان خودرو نیز قصد واردات مدل‌های جدید فولگس که در این شرکت تولید نمی‌شود را دارد.
همچنین برنامه واردات مدل‌های سوناتا، گروندور و سانتافر نیز از سوی کرمان‌خودرو که هم‌اکنون به تولید هیوندای ورنای می‌پردازد تدوین شده و مجوزهای این کار نیز از سازمان مربوطه اخذ شده است.