اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی


 

از ابتدای سال آینده موتورسیکلت‌های تولید داخل برای دریافت مجوز موسسه استاندارد باید 25 استاندارد ایمنی، طراحی و موقعیت را دریافت کنند.
پورحبیبی، مدیرکل خودرو و نیرومحرکه موسسه استاندارد و تحقیقاتی صنعتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: شرکت بازرسی کیفیت به عنوان نماینده محیط زیست از موتورسیکلت‌های مونتاژ شده در کشور تست می‌گیرد و از طرفی موسسه استاندارد نیز موتورسیکلت‌ها را از نظر میزان مصرف سوخت، بررسی و نمونه‌برداری می‌کند که این کار نیز دقیقا از همان روش آلایندگی انجام می‌شود و ما نیز اعلام کرده‌ایم که در کنار نتایجی که برای آلایندگی اعلام می‌شود، اگر برای سوخت نیز نتیجه‌ای اعلام شود، از نظر ما قابل قبول است.
وی با اشاره به وجود اختلاف بین روش‌های موسسه استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت در خصوص انجام تست سوخت موتورسیکلت گفت: این اختلاف به برنامه‌های نرم‌افزاری دو بخش مربوط می‌شود که در حال بررسی و حل این مشکل هستیم.
او با بیان این که انجام تست ایمنی موتورسیکلت‌ها نیز آغاز شده است، به تعداد 220 واحد فعال موتورسیکلت سازی در کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون فقط یک واحد تولیدکننده موتورسیکلت موفق به دریافت تاییدیه موسسه استاندارد شده است.
پورحبیبی با اشاره به این که در این آزمون، موتورسیکلت‌ها بایدموفق به پاس کردن 10 تست ایمنی شوند، گفت: بقیه تست ایمنی موتورسیکلت‌ها نیز از ابتدای مهرماه آغاز خواهد شد و این 10 تست برای موتورسیکلت‌ها لحاظ خواهد شد، ولی این تعداد در سال آینده به 25 مورد افزایش خواهد یافت.
او ادامه داد: با ادغام تولیدکنندگان موتورسیکلت، تعداد واحدهای سازنده کاهش خواهد یافت و علاوه بر این فقط 300 مدل موتورسیکلت در کشور تولید می‌شود که تعیین استاندارد برای این تعداد کار دشواری نیست.
مدیرکل نیرو محرکه موسسه استاندارد، با بیان این که بیشترین مدل موتورسیکلت‌های تولید داخل از نوع 125 سی‌سی است، گفت: از بین 225 مدل موتورسیکلت  125 سی‌سی تست شده توسط موسسه استاندارد فقط 9 مدل موفق به دریافت مجوز موسسه استاندارد نشده‌اند.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون درمجموع از بین 298 مدل موتورسیکلت مورد تست سوخت، تعداد 14 مدل موفق به کسب مجوز موسسه استاندارد نشده‌اند.
پورحبیبی با بیان این که بازار موتورسیکلت کشور اشباع شده است، گفت: خطوط تولیدی توقیف شده‌ در صورت اصلاح می‌توانند به کار خود ادامه دهند، ولی مشکل اصلی تولیدکنندگان، کنترل یا سختی شرایط موسسه استاندارد نیست، بلکه اشباع بازار است.

خدا کند که بیایی

در خلوت ماه و لحظه های مهتابی آوای گامهایم سکوت را در هم می شکند. از کوچه باغ های بی صدای شهر عشق آهسته گذر می کنم و به دنبالش می گردم. برای پیدا کردنش هفت شهر عشق را گردیده ام، به سوی ستاره ها چرخیده ام، از موج ها نامش را پرسیده ام، از مهتاب سراغ درویش را گرفته ام، با تک تک درختان تاک قد خم کرده بستان به گفتگو نشسته ام و شمیم بویش را از نسیم صبحگاهی طلب کرده ام.
سبز برگان درختان همه دنیا از سبزی تو نشانه دادند، موج های توفنده بر دل دریا از صلابت تو خبر دادند؛ مهتاب سپیدی نامت را برایم فاش کرد و نسیم صبح عطر دلنواز یادت را در جام جانم جاری ساخت!
اباصالح:
لحظه ها درگذرند و روزها سوی شتاب دارند، عمر من می گذرد و دل من از تنهایی پر شده است. آسمان چشمانم همراه با نسیم سحرگاهی آرام آرام به نم نم باران اشک می نشیند. بی تو کوچه کوچه چشمانم ابری و غمگین و قلب خسته ام اسیر کوچه های تنگ و مسدود غم گشته است. بی تو چون باغ بی دیدار و چون زمین بی بهار گشته ام؛ بی تو در هاله ای از غم دست و پا می زنم دلم، دل تنها و بی کسم دور از تو خالی از تابش نیلوفر است. غروب که می شود پژمردن گل خورشید را به نظاره می نشینم و دلم را به یادت روانه دریا می سازم. همه با من از تو سخن می گویند و من آنچنان در نام و یاد تو غرق می شوم که زمان و مکان را گم می کنم.

 


 

ابرهای گریه در دلم عطش دارند. در کوچه های خاطره ام وقتی که خوشه های اقاقیا از نرده های افکارم سرریز می کنند، بوی خوش عطر دلنوازت اقاقی ها را سر مست می کند و پیاله جانم از شور و شوق لبریز می شود. دیدگانم در آینه صبح تو را جستجو می کنند... هوای زلف توأم عمر می دهد بر باد!... پنجره شهر من به روی تو گشوده می شود و کوچه باغ من به یاد روی تو گل می دهد و تنها به نام و یاد توست که شبنم بر گونه هایم می روید! حضور نامت مثل جوشیدن شعری در جان و بالیدن عطری در گل در صحرای دلم جریان می یابد!
طبیب دل بیمار من!... نام ترا از تمام پلنگان کوهها، از تمام درختان، از مرغان خوشخوان که صبح بهار نام ترا به جوجه های کوچک خود یاد می دهند، از نوای خوش رودخانه ها، از رقص گندم زارها با باد، از زمین و زمان می شنوم!
آن دم که از کرانه دریاچه «چی چست» آخرین پرستوی بهاری غمگنانه کوچ می کند، آن لحظه ای که درخت بادام از باران بهاری شکوفه می دهد، آن لحظه که قطره زلال شبنم بر پیشانی نجیب برگ می نشیند با تمام هستی ام فریاد می کنم... خدا کند که بیایی!...
تو اگر بیایی بهار را تلاوت می کنم، تو که بیایی پرواز پرستوهای بهاری را باور می کنم، تو که بیایی از عمق وجودم سیراب می شوم وقتی که عطر لبخندت در جان جهان جاری می شود! تو که بیایی من گرمای وجودت را از دور می شنوم و شهر دل من بیدار می شود. تو که بیایی دستانت دیوار مه را از میان بر می دارند و من سرزمین آفتاب آباد را که زمانی نامش را از پرستوهای عاشق شنیده بودم، می بینم! وقتی که بیایی نگاهت طعنه بر هزار یلدای نیامده می زند. وقتی بیایی من راز شکفتن را از لهجه درخت می آموزم، در کوچه های دوست با عشق دست می دهم، همپای رود می روم و در انتظار دشت ندا سر می دهم که ... ای عشق همه بهانه از توست من خاموشم این ترانه از توست!
ای سرود خدایی، ای رهاتر از رهایی، ای آشنا با دلهای محزون...! بیاد آسمان را برایم معنا کن، بیا که جاده ها به انتظار گام های توست که دیده بر هم نمی گذرند.
تو که رفتی دشتها خشک و خالی شد و صفا از باغ های فندق رفت، تو که رفتی درختان همه جامه برکندند و باد برگ ها را فنا کرد، تو که رفتی دیو وحشت پرستوها را از سرشاخ ها به بانگ « هی هی » پراند و پر پاک پرستوها را شکست!... تو که رفتی باران غم از آسمان دلها جاری شد و بالهای گنجشک ها در اندوه غربت غرق شد! تو که رفتی دیگر نتوانستم پرستوها را بدرقه کنم، نتوانستم تا آن سوی پرچین دلها کوچ کنم، دیگر نتوانستم به پیشواز صنوبر ها بروم، تو که رفتی از پنجره گسستم و با کوچه حل شدم تا در شوق سلام تو بشکفم.
بهار من... لحظه ها می میرند، لحظه ها می گذرند، لحظه ها بوی فراموشی می گیرند، بوی فرسودگی خاطره را می گیرند؛ لحظه ها را نمی توان قاب کرد و روزها را نمی توان گردآورد و اندوخت!... تو اگر بیایی من سرود فتح می خوانم و تا جنوب ترین جنوب با تو می آیم، آخر این دفتر خالی به انتظار تصویر تا چند ورق خواهد خورد؟...
بیا تا اشتیاق با تو همدم بودن و همراز گشتن، آغاز سخن و آواز خواندن دگر باره وجود خسته ام را شور و غوغایی ببخشد.
بیا تا دگر خاکسترم را بر نسیم صبح آزادی دگر باره سلام روشنی باشد. بیا که ابرهای همه عالم در دلم می گریند که
یک نفس با دوست بودن همنفس
آروزی عاشقان این است و بس! 

به نقل از: www.abalfazl.com



میلاد با سعادت امام العارفین و سید الساجدین

 زین العابدین علی بن الحسین (ع)

برهمگان مبارک باد



میلاد  امام حسین (َع) و حضرت ابولفضل

 مبارک باد.

تمام موتورسیکلت سازان با یکدیگر ادغام می شوند


براساس طرحی تمام تولیدکنندگان موتورسیکلت با یکدیگر ادغام و یک گروه یا شرکت مادر ایجاد می شود.
ابوالفضل حجازی بازرس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج، با بیان این مطلب افزود: طرح تشکیل یک شرکت یا گروه مادر تولیدکننده موتورسیکلت به سندیکای موتورسیکلت سازان ارائه شده است و بزودی برای تصویب مطرح خواهد شد.
وی تشکیل یک شرکت مادر تولید کننده موتورسیکلت را منجر به ایجاد سرمایه ای بالغ بر 200 میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: چنانچه تولیدکنندگان موتورسیکلت تبدیل به یک شرکت مادر یا واحد شوند، همه فعالیتهایشان توجیه پذیر می شود و صنعت موتورسیکلت امروز کشور، از وضع بی نظمی خود خارج خواهد شد.
حجازی با بیان اینکه یکی شدن تولیدکنندگان صنعت موتورسیکلت در کشور، موجب از بین رفتن رقابت منفی موجود در این صنعت می شود، بیان کرد: شرکت مادر، قدرت و سرمایه کافی برای پروژه های ملی دارد و می توانیم برای ارتقاء صنعت موتورسیکلت کشور گام های بلندی برداریم.
مدیرعامل تندر شهاب ادامه داد: با تشکیل شرکت مادر تولید کننده موتورسیکلت، اشتغال زایی به صورت ثابت شکل می گیرد و دیگر شاهد اتفاقاتی نظیر فعالیت های شش ماه کارخانجات و سرگردانی کارگران آن ها نیستیم.
بازرس سندیکای موتورسیکلت سازان با توجه به اینکه با تشکیل شرکت مادر تولیدکننده موتورسیکلت حتی می توانیم سهام خود را در سازمان بورس به مردم عرض کنیم، یادآور شد: وقتی یک شرکت مادر به عنوان گروه موتورسیکلت سازی ثبت شود کلیه تولید کنندگان این صنعت می توانند در آن سهام داشته و عضو باشند، یعنی اینکه 200 تولید کننده صنعت موتورسیکلت کشور در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
حجازی در پاسخ به اینکه " چنانچه این شرکت مادر تشکیل شود، آن وقت سالانه چقدر موتورسیکلت تولید می شود؟" گفت: این مجموعه می تواند سالانه 500 هزار موتورسیکلت در چهار یا پنج منطقه کشور تولید و به بازار های داخل و خارج عرضه کند.
وی در خصوص اینکه " آیا همه تولیدکنندگان ورشکسته و فعال می توانند در این گروه مادر حضور یابند؟" افزود: هم اکنون 200 شرکت تولیدکننده موتورسیکلت در کشور وجود دارد که 150 تای آنها تعطیل هستند و 50 شرکت دیگر به صورت نیمه فعال مشغول تولید موتورسیکلت می باشند که ما از فکر و سرمایه همه این شرکتها استفاده خواهیم کرد و حتی از ورود اعضای بیرون مجموعه هم استقبال می کنیم.
بازرس سندیکای موتورسیکلت سازان در پاسخ به اینکه " آیا مشارکت با 200 شرکت موتورسیکلت سازی مشکلاتی را ایجاد نمی کند؟" گفت: در هر کار بزرگ باید یک نفر شروع کننده باشد و ما پیشنهاد دهنده این فعالیت بوده ایم و امیدواریم که تشکیل یک شرکت مادر در صنعت موتورسیکلت به نتیجه برسد، که در غیر این صورت خواه ناخواه 50 شرکت فعال صنعت موتورسیکلت نیز از رده خارج می شوند.
وی در ادامه از مهمترین فواید شکل گیری یک شرکت مادر در صنعت موتورسیکلت، بحث از رده خارج کردن موتورهای فرسوده و صادرات موتورسیکلت دانست و اضافه کرد: هم اکنون بازار موتورسیکلت داخلی با اشباع فاصله کمی دارد و ما نمی توانیم با این شرکتهای کوچک و هزینه های بالا، صادرات نیز داشته باشیم.
حجازی با اشاره به اینکه با تشکیل یک شرکت واحد و مادر در صنعت موتورسیکلت سازی می توانیم تکنولوژی روز دنیا را وارد کنیم، اذعان داشت: با این کار حتی می توانیم یکی از کارخانجات بزرگ و روز دنیا را خریداری و هم بازار داخلی و هم بازارهای صادراتی را حفظ کنیم چرا که هم اکنون سرمایه ها کم می باشد و برای هیچ کس توجیه اقتصادی ندارد.
بازرس سندیکای موتورسیکلت سازان پیشرفت و ترقی صنایع خودروسازی و موتورسیکلت سازی جهانی را به دلیل ادغام شرکتهای صنعتی دانست و خواستار درک و پیاده سازی فرهنگ این انقلاب صنعتی از سوی دولت، در صنایع کشور شد.
حجازی در پایان این طرح را به نفع صنایع ملی و تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: بیشتر اعضای سندیکای موتورسیکلت سازان موافق ایجاد یک شرکت مادر در صنعت موتورسیکلت هستند و امیدوارم با استقبال عمومی از سوی دولت بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد موفقیت های این صنف نیز باشیم.

پژو آریان در راه است

نخستین محصول مشترک طراحی پژو و ایران خودرو که قرار است در نمایشگاه خودرو فرانکفورت به نمایش درآید مورد توجه رسانه‌های اروپایی قرار گرفته است.
 این خودرو که 13 سپتامبر در بزرگترین نمایشگاه خودرو جهان در فرانکفورت به نمایش درمی‌آید، مورد توجه رسانه‌های اروپایی قرار گرفته و گزارش‌های متنوعی درباره آن منتشر می‌کنند.
 خودرو جدید که به صورت مشترک در ایران خودرو وپژو طراحی شده است در کلاس سدان‌های کوچک قرار داشته و براصول طراحی پژو پایبند است.
با اینکه این خودرو قرار است در ایران‌خودرو تولید شود و بخشی از آن هم در ایران طراحی شده است، اما در  خبرها هیچ اسمی از ایران‌خودرو نیست که نشان دهنده ضعف سیستم تبلیغاتی کشورمان در طرح دستاوردهای صنعتی کشوراست.
یکی از مدیران خارجی فعال در صنعت خودرو ایران در این زمینه به ایسنا گفت:« به خاطر حساسیت موجود بر روی ایران و احتمال کاهش ارزش سهام پژو در برخی از خبرها هیچ اشاره‌ای به ایران‌خودرو نشده است.»
 شرکت ایران‌خودرو برای اولین با در بزرگترین فستیوال خودرویی جهان غرفه خواهد داشت و مراسم معرفی خودروی پژو 206 صندوقدار ملقب به آریان نیز به صورت مشترک از سوی مدیرعامل ایران‌خودرو و پژو با حضور صدها خبرنگار در فرانکفورت برگزار خواهد شد.
خودرو پژو 206 جدید که چهار در و صندوقدار است، با نام پژو آریان در نمایشگاه خودرو فرانکفورت پرده‌برداری می‌شود. این خودرو به صورت همکاری مشترک مرکز تحقیقات ایران خودرو و مراکز R&D پژو و مراکز طراحی خودرو در ایتالیا طراحی شده است.
گفته می‌شود طراحی داخلی این خودرو تغییر کرده و در پلات فورم و شاسی آن نیز تغیراتی ایجاد شده است؛ به گونه‌ای که قسمت عقب این خودرو که در گذشته فقط برای نشستن دو نفر طراحی شده بود، هم اکنون به راحتی برای نشستن سه نفر ظرفیت دارد.
اضافه شدن صندوق عقب به پژو 206 و افزایش طول آن نیز از دیگر موارد جدید نمونه face lift (تغییر شکل یافته) پژو 206 است. این خودرو قرار است برای اولین بار در ایران تولید و به زنجیره جهانی پژو صادر شود. البته گفته می‌شود که پژو قصد دارد این خودرو را در چین نیز تولید کند.
طراحی پژو 206 صندوقدار و تولید آن در ایران به دنبال مخالفت پژو با طراحی خودرو موسوم به نیو پیکان بر روی پلات فورم پژو 206 شکل گرفت.
شرکت ایران خودرو، نیو پیکان را با کمک مراکز طراحی ایتالیا و بدون هماهنگی با پژو طراحی کرده بود که بر اساس این طرح، جلو و عقب پژو 206 تغییر شکل یافته، ولی اتاق و پلات فورم آن چندان تغییری نکرده بود. محاسبات نیو پیکان از سوی شرکت «اداک» در آلمان انجام شد و این در شرایطی بود که این طرح 250 میلیارد تومان هزینه داشت، اما شرکت پژو با این طرح مخالفت کرد و حاضر نبود هیچ امتیازی به طرف ایرانی واگذار کند، اما پس از امضای قرارداد ال -90 مسولان پژو خواستار امضای طرح پژو 206 صندقدار و دادن امتیازات جدید به طرف ایرانی خود شدند.
 هم‌اکنون ساخت داخل پژو 206 بیش از 50 درصد است و پژو 206 صندوقدار نیز قرار است با بیش از 50 درصد ساخت داخل به تولید برسد.
بسیاری از قالب‌های بدنه پژو 206 صندوقدار در داخل ایران ساخته شده و ایران‌خودرو برای ساخت این خودرو سالن بدنه‌سازی جدیدی را با حضور 200 روبات راه‌اندازی کرده که هم اکنون به شهر روبات‌های ایران معروف است.
بنا به گفته مدیران ایران خودرو، مبلغی که پژو برای هر خودرو از ایران دریافت می‌کرد، به دلیل طراحی این خودرو در ایران کاهش پیدا کرده و ایران‌خودرو و گروه PSA متعهد شده‌اند با همکاری مشترک، پژو 206 صندوق‌دار در ایران‌خودرو طراحی و به 47 کشور جهان صادر کنند.
 در تولید مدل جدید پژو 206 در ایران نیز شرکت پژو سرمایه‌گذاری نکرده است، ولی در گذشته برای تولید خودروهای پژو در ایران، ایران خودرو مبلغی را به پژو می‌پرداخت که در این قرارداد دیگر این اتفاق نمی‌افتد.
پژو 206 صندوقدار بر روی پلات‌فورم 206 با موتور TU5 و با قدرت موتور 110 اسب بخار عرضه خواهد شد. تولید آزمایشی این خودرو آغاز شده و تا آذر ماه وارد بازار خواهد شد. هنوز به درستی قیمت این خودرو مشخص نیست، اما به نظر می رسد که گران‌تر از تیپ 5 پژو 206 در ایران باشد؛ البته با ورود ال -90 احتمالا قیمت این خودرو کاهش خواهد یافت.
خودرو پژو 206 آریان پس از نمایشگاه خودرو فرانکفورت برای رسانه‌های داخلی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

طراحی سیستم جدید ایمنی خودرو در بنز

شرکت دایملرکرایسلر روشی را ابداع کرده که به طور چشمگیری سوانح رانندگی را کاهش می‌دهد.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا؛ شرکت دایملر کرایسلر در گروه مرسدس بنز روش جدید ایمنی خودرو با نام درصد ایمنی را ابداع کرده است. این سیستم می‌تواند شرایط خطرناک را شناسایی کرده و سرنشینان را به حداکثر ایمنی برساند.
این سیستم با توجه به اطلاعات ارسال شده از سنسورها ترمز ضد قفل ABS و سیستم پایداری خودرو EPS و بررسی آن درمغز هوشمند خودرو ECU شرایط خطرناک را در نظر گرفته و روش‌هایی را برای کاهش خطر به کار می‌برد.
در این سیستم وقتی خطر احساس شود، جایگاه صندلی و حالت قرارگیری آن در امن‌ترین وضعیت قرار می‌گیرد.
کمربندهای ایمنی خودرو نیز سخت شده و سقف‌های کشویی نیز در صورت باز بودن به حالت اول خود بازمی‌گردد.
شرکت مرسدس بنز در آینده قصد دارد برنامه جامع‌تری برای این سیستم تهیه کند. به عنوان مثال در موقع اعلام خطر سیستم از قسمت‌های مختلف بدن که در بیشترین معرض خطر قرار دارند، حفاظت خواهد کرد.

مدل جدید خودروسازی سامسونگ


تولید مدل جدید خودروسازی سامسونگ موتورز در کره جنوبی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار صنعت خودرو ایسنا؛ شرکت خودروسازی سامسونگ موتورز کره جنوبی اقدام به ساخت خودروی جدید تغییر شکل یافته سامسونگ sm3 کرد. این خودرو یک خودروی سدان بوده و از یک موتور 1.5 لیتری توربو دیزل استفاده می‌کند.
شرکت خودروسازی سامسونگ موتورز چندی پیش خودرو جدید SM5 را در کره‌جنوبی وارد بازار ‌کرد. SM5 دارای پلت‌فورم مشترکی با خودروی Teananissan و SM7 است. این خودرو درکلاس E قرار خواهد گرفت و مدل قبلی آن از 1998 تا سال 2004 بیش از 380 هزار دستگاه فروش داشته است.
به گزارش ایسنا؛ شرکت خودروسازی سامسونگ در آستانه ورشکستگی قرار داشت که شرکت رنو با خرید 70 درصد سهام این شرکت، آن را به گروه رنو نیسان پیوند داد. این شرکت هم‌اکنون از پلت‌فورم‌های گروه رنو نیسان استفاده می‌کند و جزو کارخانه‌های اقماری رنونیسان محسوب می‌شود. شرکت سامسونگ موتورز هم‌اکنون سه مدل SM5، SM3 و SM7 را تولید می‌کند.