اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

سهم چشمگیر تویوتا در بازار هیبرید

هفته گذشته خبری مبنی بر کاهش قابل توجه فروش تویوتا پریوس در بازارهای بین المللی منتشر شد.

به گزارش خبرخودرو ، تویوتا پریوس که محبوب ترین هیبرید دنیا محسوب می شود البته در خانواده تویوتا و لکسوس تنها نیست و نمونه هیبریدی دیگری نیز در این کمپانی تولید می شود.

مدیران کمپانی تویوتا اعلام کردند با وجود کاهش فروش ، مدل پریوس ، همچنان پر فروش ترین برند بازار هیبریدها هستند.

طبق آمار موجود در بازار جهانی ماه جولای 2010 ، تویوتا و لکسوس به تنهایی 73 درصدی از فروش خودروهای هیبریدی را در اختیار دارند.

دلیل کاهش فروش در ماه جولای نیز کاهش مشوق های دولتی و دوام خرید در بعضی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی است که به طور کلی بازار این قبیل خودروها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

در آمریکا نیز کاهش وامهای دولتی فروش خودروهای هیبرید یا «دو نیرو» را کم کرده است

انجمن علمی موتور ایران تشکیل شد

به منظور گسترش و ارتقای دانش موتورهای درون سوز از طریق آموزش و پژوهش، انجمن علمی موتور ایران، توسط مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو تشکیل و آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار خبرخودرو، مصطفی میرسلیم رییس هیات مدیره مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو با بیان این مطلب، گفت: وجود نیروهای متخصص و دانش آموخته و دست یابی به دانش فنی قوای محرکه، از جمله دلایل و ضرورت های تشکیل انجمن موتور ایران است.

وی پژوهش‌های علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی را از جمله فعالیت های این انجمن به شمار آورد و افزود: همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینة ارزیابی، بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی از راهکارهای تحقق این برنامه است.

میرسلیم کارشناسان و متخصصان موتور و قوای محرکه را به عضویت در این انجمن فراخواند و گفت: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز، ارایة خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی، برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و انتشار کتب و نشریات علمی نیز در دستور کار انجمن موتور ایران است.

وی از تشکیل کانون دیزل سنگین ایران خبر داد و گفت: کانون دیزل سبک ایران نیز به زودی تشکیل خواهد شد و دبیرخانه آن در ایپکو خواهد بود.

رییس هیات مدیره ایپکو، کسب دانش فنی قوای محرکه دیزل را که در موتورهای دیزل سنگین و سبک تجلی یافته، مهم ترین پشتوانه ایجاد کانون های دیزل سنگین و سبک ایران به شمار آورد و گفت: پروژه های موتور و قوای محرکه مانند موتور پایه گاز سوز ای اف 7 و موتور دیزل سبک ای اف دی، گسترش ارتباط میان صنعت و دانشگاه را نیز در پی داشته است.

میرسلیم افزود: مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو مقطع دکترای موتور را در دانشگاه های امیرکبیر و شریف ایجاد و نخستین گروه 10 نفری دانشجویان دکترای موتور را معرفی کرده که در حال حاضر سرگرم انجام پایان نامه های خود هستند.

مدیر پروژه دیزل سنگین ایران، خواستار تدوین استراتژی قوای محرکه کشور شد و گفت: اکثر موتورهای سنگین هوایی، دریایی و ریلی مورد نیاز کشور از خارج وارد می شود .


فورد خودرو خورشیدی تولید می کند

شرکت فورد موتور دترویت تصمیم دارد به کمک شرکت اکسترم پاور (Xtreme Power)، بزرگترین تأسیسات تولید سامانه های خورشیدی میشیگان را راه اندازی کند.

به گزارش خبرخودرو، پروژه تولید سامانه های انرژی خورشیدی فورد می تواند باعث ایجاد بستری مناسب برای الکتریکی کردن خودروهای کوچک این شرکت مثل سری فوکس شود و نسل جدیدی از خودروهای برقی خوشیدی را وارد بازار نماید.

در ضمن با نصب سامانه ی باتری های خورشیدی در این تأسیسات با توان 500 کیلووات می تواند تا سقف 160 هزار دلار در هزینه های انرژی صرفه جویی کرد و برق بیش از 100 واحد مسکونی این منطقه را برای مدت یکسال تأمین کرد.

قرار است این پروژه که هنوز جزئیات دقیقی از آن ارائه نشده است با سرمایه گذاری بالغ بر 3 میلیون دلار آغاز به کار کند.

عرضه نخستین تندر90 دیزلی ایران خودرو در نمایشگاه مشهد

ایران خودرو برای اولین بار ، تندر90 دیزلی را درنمایشگاه بین المللیخودرو مشهد به نمایش درآورد که این خودرو مورد استقبال بی نظیر بازدید کنندگان قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار خبرخودرو ، در صورت تامین گازوئیل استاندارد، ایران خودرو توان طراحی و تولید خودرو با موتور دیزلی را داردو پیش بینی می شود تولید تندر90با سوخت دیزل در راستای توسعه همکاریهای ایران خودرو رنواز اواخر سال آ‌ینده آغاز شود .

سوخت دیزلی از نظرآلودگی های زیست محیطی جزء پاک ترین سوخت ها محسوب می شود.

در این گزارش آمده است، مصرف سوخت تندر 90 دیزلی در سیکل ترکیبی 7/4 لیتر در هر 100 کیلومتر و حداکثر سرعت این خودرو 167 کیلومتراست.

گفتنی است درحال حاضر ایران خودروپژو 206 اس دی با موتور دیزلی برای بازار های صادراتی تولید می کند .


رونمایی کامیون باری FM11 در نمایشگاه خودرو مشهد

مشاور مدیرعامل و مدیر ارتباطات شرکت سایپادیزل از رونمایی کامیون جدید این شرکت همزمان با دهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد خبر داد.

به گزارش خبر نگار خبر خودرو، امیر اسدی در گفتگویی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: کامیون باری ولوو FM11(4*2) که رونمایی آن با حضور دکتر ملک مدیریت عامل شرکت سایپادیزل در نمایشگاه خودرو مشهد صورت پذیرفت، دارای 6 سیلندر و 330 اسب بخار قدرت بوده و استاندارد آلایندگی آن EUROIII است.

وی گفت: این کامیون دارای سیستم ضد قفل ترمز(ABS) بوده و تمامی موارد رفاهی مدنظر راننده در آن رعایت شده است.

مدیر ارتباطات شرکت سایپادیزل در ادامه با اشاره به حضور گسترده این شرکت در دهمین نمایشگاه خودرو مشهد یادآور شد: سایپادیزل با 10 دستگاه انواع کامیون های کشنده ولوو FH480 و البرز، کامیون کمپرسی FM، کامیون باری رنو میدلام(2*6) و ولوو FM11(4*2)، کامیونت فوتون در دو کاربری امداد و حمل آرد گندم و میدی باس F33 به همراه سه نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در استان خراسان رضوی در این نمایشگاه حضور یافت.

اسدی اضافه کرد: استقبال کم نظیر از غرفه محصولات سایپادیزل به حدی بوده که در برخی دقایق باعث ازدحام در محل برگزاری نمایشگاه شده است.

گفتنی است، دهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته مشهد با حضور بیش از 220 شرکت داخلی و خارجی خودروساز و قطعه ساز از 13 مردادآغاز شده و تا روز یکشنبه 17 مردادماه ادامه دارد.


آزمایش سیستم ترمز خودکار خودرو در ولوو

ولوو سیستم ترمز خودکار خودرو برای جلوگیری از تصادفات را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش خبرخودرو ، در ماه مه گذشته در سوئد ، شرکت خودروسازی ولوو ، جدیدترین خودروی خود را به نمایش گذاشت اما این نمایش به شکستی کامل برای ولوو تبدیل شد زیرا خودرویی که قرار بود قبل از رسیدن به مانع به طور خودکار توقف کند ، توقف نکرد و به شدت با مانع برخورد کرد.

اما این شرکت سوئدی در ماه ژوئن در پرتغال جبران مافات کرد و سیستم دیگری را به نمایش در آورد که در تشخیص موانع و بویژه تشخیص افراد پیاده بسیار کارآمد بود.

مدیر برنامه های ایمنی شرکت ولوو می گوید: این سیستم برای مواقعی طراحی شده است که راننده به فرد مقابل خودرو اش توجهی ندارد.

به این ترتیب زمانی که خودرو متوجه فردی در مسیر می شود پس از به صدا درآوردن بوق هشدار توقف می کند.

حتی اگر راننده پس از به صدا در آمدن بوق هشدار اقدامی انجام ندهد خودرو به صورت خودکار ترمز می کند.

این سیستم با حسگری کار می کند که در قسمت جلویی خودرو کار گذاشته شده است.

این حسگر به اندازه زاویه شصت درجه دید دارد.

دوربینی نیز در قسمت پشت شیشه جلوی خودرو کار گذاشته شده است.

این دوربین قادر است عابران پیاده را تشخیص دهد.

در صورتی که دوربین عابری را تشخیص دهد و حسگر به این نتیجه برسد که این عابر بیش از حد به خودرو نزدیک می شود ، سیستم ترمز به صورت خودکار عمل می کند.

اگر سرعت خودرو کمتر از سی و پنج کیلومتر باشد ، خودرو به طور کامل توقف خواهد کرد و در سرعت های بالاتر سرعت خودرو به شدت کاهش خواهد یافت و به صورت کامل توقف نخواهد کرد.

از سوی دیگر اگر راننده بلافاصله پس از بوق هشدار از خود عکس العمل نشان دهد و با تغییر مسیر با عابر پیاده برخورد نکند سیستم ترمز دیگر عمل نخواهد کرد.

ولوو پنهان نکرده است که این سیستم در شب کارایی لازم ندارد و اکنون بحث درباره کارایی سیستم ترمز خودکار ادامه دارد.

به این ترتیب هنوز پیشرفت های فنی زیادی لازم است برای اینکه سیستم قابل اعتمادی طراحی شود.

تولید نخستین موتور دوگانه سوز دیزل در کشور

مدیر بهینه سازی انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت،با اشاره به تولید نخستین موتور دوگانه سوز دیزل سنگین در کشور گفت:نخستین موتور دوگانه سوز دیزل سنگین با نام "د87 " توسط شرکت دیزل سنگین ایران (دسا) و همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به زودی به بهره برداری می رسد.

مهدی شریف در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو،اظهار داشت:شرکت دیزل سنگین ایران از مدتها قبل به منظور کسب تکنولوژی ساخت موتورهای دیزلی دوگانه سوز و تبدیل موتور دیزل گازسوز به دوگانه سوز برآن گردید تا تکنولوژی ساخت این نوع موتور را با درصد بالایی در کشور بومی سازی و تولید نماید.

وی گفت :در همین راستا و با توجه به تاکیدات ریاست محترم جمهوری،مقررگردیدتا شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در پروژه ساخت وتولید موتور مذکور همکاری نماید،به همین جهت حدود 10 ماه قبل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت قراردادی را دریک دوره 16 ماهه با شرکت دیزل سنگین ایران منعقد نمود تا با تولید این موتور در نهایت بتوان به هدف نهایی 80 درصد گاز و 20 درصد گازوئیل دست یافت.

وی با اشاره به کاربردهای وسیع موتور دوگانه سوز دیزل سنگین در کشور ،خاطر نشان کرد:این موتور در سطح توان بالا ،علاوه بر صنایع ریلی،در سیستم های حفاری بالا دستی شرکت ملی نفت و تولید برق به خصوص در پروژه های CHP که شامل تولید پراکنده برق است امکاه استفاده را دارد.

مدیر بهینه سازی انرژی،شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در ادامه از کاربرد موتور دوگانه سوز دیزل سنگین در سیستم حمل ونقل خبر داد و گفت:از آنجا که این موتور توان استفاده در سیستم ریلی را دارد ،قطعاً در خودروهای سنگین دیزل دوگانه سوز و با توان بالا نیز کاربرد خواهد داشت.

شریف افزود:تاکنون این موتور به تولید انبوه نرسیده است چرا که در نظر است تولید این موتور با درصد ساخت بالایی داخلی و ملی نمایند و هم اکنون نیز بر روی دانش فنی این موتور در حال کار بوده و به زودی به اتمام می رسد.

وی در پایان یادآور شد:پس از ساخت نمونه داخلی این موتور،می بایست تستهای مورد نظر بین المللی پاس گردیده و سپس موتور دوگانه سوز دیزل سنگین به تولید انبوه برسد.