شرکت ایران خودرو برای توسعه نشان داخلی تا سال 87 برنامهریزی منسجمی انجام داده است و طبق این برنامه، مدل کاملا متفاوت و جدید سمند در سال 85 عرضه میشود.
دکتر ناصری - رییس مرکز تحقیقات ایران خودرو - با بیان این مطلب افزود: این مرکز با سعی مسوولان و کارشناسان جوان برنامهریزی کاملی را برای توسعه نشان داخلی تا سال 87 انجام داده است.
وی ادامه داد: طراحی یک کار زمانبر است و حداقل زمان برای تغییر طراحی بدنه دو سال است. ما هماکنون طبق برنامه پیش رفتهایم و بر همین اساس در سال 85 مدل جدید سمند را با تغییراتی در پلات فورم سمند و نصب موتور ملی و همچنین تغییر کامل شکل ظاهری وارد بازار میکنیم.
ناصری در پاسخ به این سوال که منتقدان، طرحهای انجام شده مانند سمند سریر و سمند LX را طی 3 سال جاری کارهای اساسی نمیدانند، گفت: مرکز تحقیقات ایران خودرو از سال 82 تا کنون هر سال حرفهای جدیدی برای گفتن داشته است. در سال 82 سمند LX و پارس ELX و در سال 83 معرفی سمند سریر و خودروهای سفارشی و در سال 84 پردهبرداری از پژو آریان و سمند 84 از دستاو دهای مرکز بوده است، در حالی که در همین زمان نیز پروژه های دراز مدت تر نظیر پروژه های پلات فرمی و خودروی ملی سال 85 تعریف و شروع به کار شده است. نکته قابل توجه این است که محصولات اخیر معرفی شده به غیر از پژو آریان که حاصل کار مشترک با پژو بود، حاصل تفکر و طراحی ایرانی بدون استفاده از هیچ کمک خارجی بوده است.
وی افزود: اولین بار است که حاصل خلا قیت ایرانی در خیابانهای شهرهای ایران به حرکت در می آید و کسانی که از طراحی خودرو سر رشته داشته باشند قطعا متوجه هستنند که وقتی صادرات به کشورهایی نظیر چین، سوریه و روسیه مطرح میشود، چه حجمی از تغییرات به لحاظ شرایط استاندارد و اقلیمی و... در مرکز تحقیقات مطرح و اجرا یی می شود.
با توجه به این مطالب خوب نیست با بر داشت های سطحی و قضاوتهای غیر منصفانه حجم کارهای اجرا شده کوچک نمایی و تحقیر شود.
وی، در باره بحث های مطرح شده مبنی بر انجام طراحی سمند 84 از سوی شرکتهای آلمانی، گفت: البته تست سمند 84 در آلمان انجام شده بود و خودروی هدف در سیستم ترمز و تعلیق نیز یک مدل بی.ا.و بود، ولی تمام طراحی ها در ایران انجام شده بود.
ناصری افزود: در پروژه آریان نیز صرفا موضوع اضافه شدن صندوق به خودروی پایه نباید مد نظر قرار گیرد، بلکه طراحی 19نوع مختلف برای 38 بازار صادراتی و ارتقای زنجیره تامین در سطح استاندرهای اروپایی موضوعاتی هستنند که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. در این رابطه بد نیست ذکر شود که پس از اجرای این پروژه به صورت مشترک با پژو، چند شرکت اروپایی پیشنهاد کار مشترک طراحی را با مرکز تحقیقات مطرح کردنند و آنچه در پرده برداری آریان در فرانکفورت جلب توجه می کرد، بلوغ دانش طراحی بود که البته نباید در ایران کوچک نمایی شود و مورد حمله قرار گیرد.
مدیرعامل شرکت خودروسازان راین، از آغاز رسمی تولید و عرضه خودرو جدید این شرکت به نام "آوانته" ((AVANTEبه بازار خودروی کشور، با ظرفیت تولید 16هزار دستگاه در سال خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، "علی علمی" روز چهارشنبه در حاشیه سومین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل در جمع خبرنگاران گفت: قرارداد تولید خودرو آوانته بهمن ماه سال 83با هیوندای کره جنوبی نهایی و از نیمه دوم مرداد ماه امسال نیز تولید آزمایشی آن آغاز شد.
وی افزود: اکنون روزانه حدود شش دستگاه از این خودرو در شرکت خودرو- سازان راین تولید میشود که به تدریج میزان تولید آن افزایش خواهد یافت.
علمی تصریح کرد: این میزان خودرو آوانته در یک شیفت کاری تولید میشود که در صورت نیاز بیشتر بازار به آن، شیفت دوم کاری نیز راهاندازی خواهد شد.
وی سپس ادامه داد: در مرحله نخست راهاندازی خط تولید آوانته حدود 200 شغل ایجاد شده است که در صورت رسیدن به ظرفیت نهایی، دو هزار شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.
علمی به ثبت شرکت خودروسازان راین در فروردین ماه 82اشاره کرد و گفت:
ظرفیت نهایی تولید در مرحله نخست کارخانه 80هزار دستگاه در سال و در مرحله دوم نیز 160هزار دستگاه در سال میباشد.
وی افزود: برای راهاندازی کارخانه راین خودرو تاکنون حدود 150میلیارد ریال و بیش از پنج میلیون دلار سرمایهگذاری انجام شده است.
مدیرعامل شرکت خودروسازان راین، خودرو هیوندای "ورنا" را مهمترین محصول تولیدی این شرکت ذکر کرد و گفت: تاکنون حدود چهار هزار دستگاه ورنا تولید و به بازار خودروی کشور عرضه شده است.
علمی افزود: با وجود مدت زمان کوتاهی که از تولید ورنا در ایران میگذرد ، 17درصد از قطعات آن مطابق با استانداردها و تاییدیه شرکت هیوندای در ایران ساخته میشود.
وی ادامه داد: طبق برنامه خودکفایی شرکت خودروسازان راین، تا پایان امسال 27درصد و تا پایان سال85به میزان 51درصد از قطعات خودروی ورنا مطابق با استانداردهای هیوندای، در ایران ساخته خواهد شد.
علمی اظهار داشت: به مناسبت نخستین سالگرد تولید ورنا در ایران، شرکت خودروسازان راین، طرح "سرویس کلینیک رایگان" را اجرا میکند.
وی افزود: این شرکت طرح یادشده را از دوم تا دوازدهم مهرماه برای مشتریان خود در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز و شیراز با همکاری تیمهای اعزامی هیوندای اجرا خواهد کرد.
علمی در خصوص سیاستهای این شرکت خودروساز گفت: تولید خودروهای روز هیوندای در ایران، ارایه خدمات فروش و پس از فروش و رضایت مشتریان از جمله مهمترین سیاستهای شرکت خودروسازان راین است.
قائم مقام صنایع خودروسازی کرمان نیز در این نشست با تشریح همکاری این گروه خودروسازی با هیوندای کره جنوبی، گفت: این همکاری در قالب قرارداد انتقال تکنولوژی به کشور است.
"بهرام شریعت" افزود: با خرید قطعات منفصله (سی.کی.دی)، خرید اطلاعات فنی و امکان ساخت داخل و افزایش درصد ساخت داخل نیز در قراردادها منظور شده است.
وی در خصوص همکاریهای مشترک در تولید خودرو با هیوندای کره جنوبی گفت:
این نوع همکاری مورد توافق طرفین است اما تحقق آن منوط به تحقق یکسری شرایط است.
شریعت افزود: اکنون در قالب قرارداد انتقال تکنولوژی با طرف کرهای همکاری میکنیم که امید داریم با ساخت داخل کردن تولیدات، هم شمارگان را افزایش و هم قیمت محصولات را کاهش دهیم.
سومین نمایشگاه بینالمللی صنعت حمل و نقل و خدمات شهری از 29شهریور84 به مدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برپا است.
خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران - ایرنا