اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی

اخبار خودرو

خودرو-سیستمهای الکتریکی



آغاز امامت امام زمان (عج) مبارک باد


آغاز امامت حضرت ولی عصر( ارواحنا لتراب مقدمه الفدا )بر همه شیعیان 

مبارک باد


السلام علیک یا صاحب الزمان ادرکنی

جشن تکامل صنعت خودرو و توقف تولید پیکان نیمه اردیبهشت

با برگزاری جشن توسعه و تکامل صنعت خودرو در نیمه اردیبهشت ، تولید خودرو پیکان متوقف می‌شود.
روابط عمومی گروه صنعتی ایران خودرو، روز پنجشنبه گزارش داد: قرار است در این جشن، آخرین پیکان تولید شده در ایران خودرو ، تحویل موزه خودرو کشور شود.
گفتنی است، پیکان به عنوان نخستین خودرویی که در ایران مراحل کامل تولید را طی کرده است، نقش زیادی در توسعه صنعت داخلی و توسعه زیربناهای صنعت خودروسازی ایران دارد.
همچنین صدها واحد قطعه ساز و تولیدکننده بخشهای مختلف خودرو که اکنون در کشور فعال هستند، کار اولیه خود را از پیکان شروع کرده‌اند.
پیکان نخستین بار در سال 1346به شکل تکمیل شده به ایران وارد شد و پس از آن مدلهای مختلف این خودرو شامل دولوکس ، جوانان و کار به صورت مونتاژ در کشور عرضه شد.
قطعات پیکان در ابتدا به طور کامل از انگلیس وارد می‌شد و تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 60درصد قطعات این خودرو وارداتی بود اما پس از انقلاب و با توجه به سیاست خودکفایی کشور، ساخت قطعات این خودرو به تدریج افزایش یافت .
در آغاز دهه هفتاد خورشیدی ، بسیاری از واحدهای ساخت قطعات مختلف پیکان مانند ریخته گری ، موتورسازی ، واحد برش و پرس ، واحد طراحی و ساخت قالب وجیگ و واحد خودروسازی در شرکت ایران خودرو ایجاد شد و این واحدها موفق شدند طرحهای مختلفی را در زمینه بهینه‌سازی این خودرو اجرا کنند.

بسم الله الرحمن الرحیم

شهادت  امام حسن عسگری (علیه السلام) بر همه شیعیان
                                   
تسلیت باد




شرکت خودروسازی "ام.جی.روور" ورشکست شد

شرکت انگلیسی خودروسازی "ام.جی.روور" روز جمعه رسما ورشکستگی خود را اعلام کرد.
ام جی روور که تنها کارخانه خودروسازی تحت مالکیت کامل انگلیس محسوب می‌شد، به دنبال به بن بست رسیدن همه راههای ممکن برای نجات آن، رسما ورشکست شد. 
قرار بود یک شرکت چینی 75درصد سهام روور را خریداری کند اما این شرکت از این معامله منصرف شد.
متولیان ام جی روور با بنگاه صنعت خودروسازی "شانگهای" وارد مذاکره شده بودند.
این مذاکرات درحالی به شکست انجامید که دولت کارگری "تونی بلر" برای نجات این شرکت بویژه در آستانه انتخابات سراسری مجلس عوام تلاش کرد.
طرف چینی به خاطر مطمئن نبودن سوددهی ام جی روور از یک سو و انباشت بدهیهای آن از سوی دیگر از خرید سهام آن منصرف شد.
شرکت روور بیش از سایر خودروسازان انگلیس در سال گذشته میلادی با کاهش فروش مواجه بود.
بر اساس این گزارشها، سهم این کارخانه در مجموع خودروهای فروخته شده در داخل انگلیس از 9/2درصد در مارس2004به 2/3درصد در مارس امسال (اسفند) رسیده بود. مشکلات روور به بیش از یک دهه گذشته بازمی‌گردد و در اواخر دهه 1990 میلادی شرکت آلمانی "ب.ام.و" با تصاحب آن، این شرکت را از سقوط حتمی نجات داد.
با این وصف زیانهای مکرر در بخش تولید خودروهای روور موجب شد تا در سال 2000میلادی ب.ام.و این بخش از تولید کارخانه روور را به قیمت سمبلیک 10پوند با مجموعه بدهیهایش به یک شرکت تعاونی بفروشد.
زیانهای روور در سالهای بعد از این فروش نیز همچنان ادامه یافت و در نهایت به آغاز مذاکره با چینیها در نوامبر سال 2004میلادی انجامید. روور که قدمتش به یکصد سال پیش بازمی گردد، نمونه‌های کلاسیکی همچون مینی، لندروور، آستین سون و موریس آکسفورد تولید کرده است.
دولت بلر برای سرپا نگه داشتن این کارخانه و جلوگیری از ورشکستگی کامل آن در آستانه انتخابات سراسری، 5/6میلیون پوند وام به آن پرداخت کرد. این مبلغ کمتر از یک پانزدهم درخواست وام یکصد میلیون پوندی از سوی مدیران کارخانه ام جی روور بود.
بلر که خود هفته پیش به همراه وزیر خزانه‌داریش به منطقه "لانگ بریج" محل کارخانه ام جی روور سفر کرد، وعده داده بود که همه تلاشهایش را برای جلوگیری از ورشکستگی این کارخانه به کار خواهد گرفت.
کارخانه خودروسازی لانگ بریج فعالیتش را در سال1905آغاز کرد و نخستین خودروی ساخت آن "آستین سون" بود که در سال 1946وارد بازار شد. تولید این کارخانه تا سال 1922از مرز یک میلیون دستگاه گذشت و در نهایت در سال 1952با ادغام این کارخانه با کارخانه موریس، شرکت بریتیش موتور متولد شد.
بریتیش موتور بعدها با شرکت "جگوار" ادغام شد و سرانجام در سال1967ادغام با "لیلاند" را که مالک روور است، تجربه کرد و شرکت بریتیش لیلاند را بوجود آورد.
بریتیش لیلاند هشت سال بعد دچار بحران شده و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود که در نهایت با کمک 5/4میلیارد دلار دولت وقت و سپردن اداره آن به شورای ملی کارآفرینی نجات یافت
شرکت روور در سال 1988به مبلغ سیصد میلیون دلار به شرکت هوا و فضای انگلیس فروخته شد و این شرکت نیز در سال 1994روور را به بیش از یک و نیم میلیارد دلار به بی.ام.و فروخت.
فونیکس آخرین خریدار ام جی روور در سال 2000بود که اکنون شاهد ورشکستگی تنها بازمانده صنعت خودروسازی تماما انگلیسی است.
منبع

سیستم «پل تعادل خودرو» به همت یک مخترع ایرانی طراحی و ساخته شد

سیستم پل تعادل خودرو با قابلیت کمک به حفظ تعادل خودرو در پیچ‌ها و افزایش عمر قطعات به همت یک مخترع ایرانی ساخته شد.
میثم مصطفی، دیپلمه برق صنعتی و مخترع پل تعادل خودرو با اشاره به ثبت اختراع این سیستم در اداره ثبت اختراعات درباره ویژگی‌های سیستم ابداعی به خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در این طرح با استفاده از اهرم‌هایی فشار وارد شده به فنرهای چرخ‌های یک طرف خودرو به فنر سمت دیگر منتقل می‌شود؛ در نتیجه با تقسیم فشار وارده، خودرو در پیچ‌ها و دست انداز‌های یک طرفه تعادل خود را حفظ خواهد کرد و از استهلاک اجزای تشکیل دهنده محورها از جمله کاسه چرخ و بلبرینگ‌ها کاسته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سیستم‌های موجود، فشار وارد شده به فنر چرخ‌های خودرو در پیچ‌ها و دست اندازهای یک‌طرفه به فنر سمت دیگر منتقل نشده و فشار وارده تنها بر فنرهای یک طرف خودرو تحمیل می‌شود.
مصطفی در پایان با اشاره به این که در این طرح کل سیستم فنرهای جلوی و عقب خودرو تغییر داده شده است، تصریح کرد: پل تعادل ابداعی در واقع به وسیله یک بازوی ثابت روی شاسی سوار شده و بر روی محور تاثیر می‌گذارد.
منبع

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو چین اردیبهشت برگزار می‌شود

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو چین ازاول تا هشتم اردیبهشت ماه با حضور شرکت "ایران خودرو" از ایران برگزار می‌شود.
نمایشگاه بین‌المللی خودرو شانگهای چین با حضور یک‌هزار و 36شرکت خودروساز از 26کشور و منطقه در فضایی حدود 120هزار متر مربع و درهفت سالن برگزار خواهد شد.
فضای نمایشگاهی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی خودرو چین نسبت به دوره قبل از آن 50درصد افزایش یافته و در آن شرکت‌های بزرگ خودروسازی "فورد"، "مزدا"،"سانتانا"آلمان وشانگهای،"آئو دی"، نیسان"، "تویوتا"، "میتسوبیشی" و "هیوندایی" حضور دارند.
شرکت "ایران خودرو" نیز برای نخستین‌بار ضمن شرکت در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل در چین، خودرو "سمند" را در معرض نمایش می‌گذارد.
شرکت ایران خودرو، مدل‌های"LX" و"سریر" خودرو"سمند" را در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل چین عرضه خواهد کرد.
مقامات برگزارکننده نمایشگاه بین‌المللی خودرو چین، روز نخست نمایشگاه را برای بازدید خبرنگاران و رسانه‌ها اختصاص داده اند.
دومین و سومین روز نمایشگاه (دوم و سوم اردیبهشت) نیز به دست اندرکاران صنعت خودرواختصاص یافته و10دلار برای بلیت ورودی آن درنظر گرفته شده است. بقیه روزهای برپایی نمایشگاه نیز برای عموم مردم درنظر گرفته‌شده و بلیت آن با قیمت پنج دلار عرضه خواهد شد. چین قصد دارد تا قبل از سال 2010میلادی به سومین تولیدکننده بزرگ خودرو جهان تبدیل شود.
دولت مرکزی چین درحال اتخاذ تدابیری برای تقویت صنعت خودروسازی‌به عنوان صنعت کلیدی برای رشد اقتصادی چین است. پیش بینی شده است ارزش صادرات خودرو چین تا سال 2010میلادی به بیش از 50میلیارد دلار برسد. چین سال 2003میلادی چهار میلیون و440هزار دستگاه خودرو تولید کرد و و چهار میلیون و 390دستگاه ازآن‌ها رابه فروش رساند که‌این ارقام به ترتیب بیانگر2/35و 21/34درصد افزایش به نسبت سال 2002میلادی است.
آمارنشان می‌دهد میزان تولید خودرو در چین درماه فوریه سال جاری میلادی (بهمن- اسفند) به کمترین میزان طی دو سال اخیر رسیده است.
میزان تولید خودرو چین در ماه فوریه سال جاری میلادی، به بیش از 140هزار دستگاه رسید که در مقایسه با سال قبل از آن 23درصد کاهش نشان می‌دهد.
پیش بینی شده است تقاضا برای خودرو درچین تا سال 2020میلادی به 20میلیون و 740هزاردستگاه برسد که 20میلیون و 430هزار دستگاه آن خودروهای سواری خواهد بود.
مجموع خودروهای چین تا آن زمان به 156میلیون دستگاه خواهد رسید .
منبع

مدل جدید خودرو سایپا 141

مدیر فروش سایپا گفت : مدل جدبد سایپا 141 دولوکس با تزئینات داخلی مشتری پسند ، شتاب بالا و مصرف سوخت اندک به زودی به بازار عرضه می شود.   
    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت صنایع ومعادن به نقل از شرکت سایپا، مهندس حسن عموزاده افزود: مرکز تحقیقات و نوآوری گروه سایپا مطابق سلیقه و تقاضای مشتریان باتغییرات کلی در بخش داخلی سایپا 141 شامل داشبورد ، دربها و فرمان ، مدل جدیدی طراحی کرده است 
    وی گفت : در خودرو سایپا 141 دولوکس همچنین کنسولهای جلو و عقب تغییر کرده و برروی دربهای جلو چراغ هشدار دهنده نصب شده و چراغ خطر سوم نیز برای آن در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه صفحه کیلومتر شمار مدل جدید سایپا 141 دیجیتالی بوده و درب بازکن صندوق عقب آن برقی است .
    مهندس حسن عموزاده استقبال هموطنان از محصولات سایپا در سالهای اخیر را حاکی از کیفیت مناسب، قیمت قابل رقابتی و خدمات پس از فروش گسترده عنوان کرد و گفت انتظار می رود مدل جدید سایپا 141 دولوکس به سرعت جایگاه خود را در بین مردم و بازار پیدا کند و به یکی از خودروهای پر فروش کشور مبدل شود.
منبع

آغاز تولید فولکس واگن در ایران


با آغاز تولید فولکس گل تاکنون بیش از 400 دستگاه از این خودرو تولید شده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حداقل 15 هزار دستگاه از این محصول تولید و روانه بازار شود.
 به گزارش (ایسنا)، در اسفندماه سال83، 296 دستگاه خودروی فولکس واگن به صورت آزمایشی برای اولین بار تولید شد و از هفته دوم فروردین تولید کارخانه خودروسازان بم برای تولید خودروی فولکس گل آغاز شده است.
 خودروسازان بم از کارخانجات اقماری تازه تاسیس کرمان خودروست. دیگر کارخانجات اقماری کرمان خودرو شامل <راین‌خودرو> و <مدیران‌خودرو> است که راین خودرو به تولید هیوندایی و مدیران خودرو به تولید خودروهای چینی خواهد پرداخت.
 تاکنون بیش از سه هزار هیوندایی نیز در شرکت راین تولید شده است. تولید فولکس‌گل که خودروی شعبه برزیل فولکس‌واگن در برزیل است، هنوز به صورت مونتاژ قطعات منفصله که از برزیل به ایران وارد می‌شود، تولید می‌شود.
 در عین حال یک منبع آگاه به ایسنا گفت:< قیمت این خودرو در ابتدا بیش از 15 میلیون تومان است که بعد از مدتی مانند هیوندایی روند کاهش طی کرده و حدود 13 میلیون تومان خواهد رسید.>
 فولکس‌گل را می‌توان متعلق به کلاس خودروی ال-‌90 دانست که پیش از تولید ال-‌90 با قیمت بالا عرضه خواهد شد، اما برای آنکه قیمت این خودرو کاهش یابد و توان رقابت از نظر قیمتی را داشته باشد، فولکس‌واگن با فراخوانی و بررسی قطعه‌سازان ایرانی سعی در داخلی‌سازی برای کاهش قیمت خودرو دارد.
 شریعت‌  قائم مقام کرمان خودرو  قبلا گفته بود:< در شعبه بم‌خودرو قصد داریم تولید 200 هزار فولکس‌واگن را در مدل‌های مختلف پایه‌ریزی کنیم. مدل‌های بورا و پولو از مدل‌های بعدی خواهند بود که قصد تولید آن را در ایران داریم.>
 مدیران فولکس‌واگن آلمان بر این عقیده هستند که بازار خودروی ایران از پتانسیل رشد بسیار بالایی برخوردار است. اما فولکس‌واگن به دلیل حضور رقیب اصلی خود یعنی رنو در بازار ایران و شرایط اقتصادی و سیاسی موجود با احتیاط در حال ورود به این بازار است.
 وایس‌گربر  عضو هیات مدیره فولکس‌واگن  درباره شروع محتاطانه تولید در ایران گفته بود:< ابتدا دو شرکت با هم همکاری را آغاز می‌کنند و بعد به آرامی فعالیت گسترش می‌یابد و مواردی از جمله داخلی‌سازی، سرمایه‌گذاری مشترک در صورت مناسب بودن شرایط انجام می‌شود.>
 البته تولید فولکس‌واگن کمی با تاخیر در ایران آغاز شد در حالی که قرار بود از دی 83 تولید آغاز شده و تا پایان سال چهار هزار دستگاه را تولید کند. اما تولید واقعی این کارخانه در سال 84 آغاز شد و در سال 83 تنها 296 فولکس‌گل تولید شد.
منبع