دهمین نمایشگاه بین المللی خودرو با حضور 440 واحد صنعتی فعال در عرصه صنعت خودرو از 10 تا 14 مهر امسال در تبریز برگزار می شود.
در این نمایشگاه شرکتهای از ترکیه، اتریش، آلمان، فرانسه، امارت متحده عربی و بلژیک در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
علاوه بر تمامی سالنهای سرپوشیده نمایشگاه بین المللی تبریز 50 هزار متر مربع فضای باز در اختیار شرکت کنندگان این نمایشگاه قرار داده خواهد شد.
تاکنون حدود 4 هزار متر مربع توسط شرکتهای ترکیهای اجاره داده شده است و 5 هزار متر مربع نیز در اختیار شرکت کنندگان اروپایی قرار گرفته است.
تمامی تجهیزات و لوازم جانبی خودرو از جمله فطعات یدکی تجهیزات، امنیتی و تزئینی در نمایشگاه بین المللی خودرو تبریز به نمایش گذاشته می شود و با توجه به جو صنعتی این شهر و نیز موقعیت جغرافیایی مرزی تبریز برگزاری نمایشگاه در آن مزایای فراوانی دارد.
حدود 60 درصد قطعات مصروفه خودرو سازان کشور در تبریز تولید میشود.
هیأت مدیره شرکت «جنرال موتورز» آمریکا با آغاز مذاکرات ادغام این شرکت با شرکتهای خودروسازی رنو و نیسان موافقت کرد.
به گزارش فارس، خبرگزاری «بی.بی.سی» ضمن اعلام این خبر افزود: همزمان با انتشار این خبر، ارزش سهام شرکت جنرال موتورز بیش از 8/1 درصد افزایش یافت. هفته گذشته نیز یکی از بزرگترین سهامداران شرکت جنرال موتورز آمریکا، موافقت خود را با ادغام این شرکت با شرکتهای رنوی فرانسه و نیسان ژاپن اعلام کرده بود.
«کرک کرکوریان» میلیاردر بزرگ آمریکایی که بیش از 10 درصد سهام شرکت جنرال موتورز را در اختیار دارد، طی نامهای به هیأت مدیره این شرکت، از این طرح حمایت کرد.
بر اساس این طرح، هر یک از دو شرکت نیسان و رنو بیش از 20 درصد سهام شرکت جنرال موتورز را خریداری خواهند کرد.
«ریک واگنر» رئیس شرکت جنرال موتورز نیز در اینباره گفت: ادغام این سه شرکت بزرگ خودروسازی جهان ، موجب افزایش قدرت رقابت آنها در عرصه بازار جهانی خودرو خواهد شد. مذاکرات در خصوص ادغام این سه شرکت به زودی آغاز خواهد شد.
شرکت جنرال موتورز که طی سال گذشته با زیان 6/10 میلیارد دلاری روبهرو شده است، قصد دارد هزینه های جاری خود را بیش از پیش کاهش دهد و ارائه طرح ادغام با دو شرکت خودروسازی فرانسه و ژاپن نیز بخشی از این تلاشها به شمار میرود.
با این حساب پس باید قید پروژه های ال-90 و لوگان و غیره را هم بزنیم به دلیل انکه بیش از 10 درصد سهام این شرکت امریکائی است و ما هم به همین ذلیل تحریم هستیم.
در ماه گذشته میلادی بیشتر خودروسازان کره ای با افزایش فروش داخلی و صادرات مواجه بودند .
به گزارش یونهاپ ، شرکت رنو S سامسونگ کوچکترین خودروساز کره اعلام کرد : فروش این شرکت در ماه ژوئن با 40 درصد رشد به 14 هزار و 456 عدد خودرو رسیده است.
در این بین فروش داخلی با 7/0 درصد رشد به 9 هزار و 776 و صادرات با افزایش چشمگیر 608 درصدی به 4 هزار و 680 عدد رسیده است.
شرکت جی ام S دوو نیز که سومین خودروساز بزرگ این کشور است در بیانیه ای اعلام کرد : فروش این شرکت با 34 درصد افزایش به 126 هزار و 616 خودرو رسیده است که از این میزان صادرات به 37 درصد افزایش به 116 هزار و 492 عدد و فروش داخلی با 8 درصد رشد به 1 هزار و 124 خودرو رسیده است.
در 6 ماه اول امسا نیز این شرکت جمعا 733 هزار و 420 خودرو تولید کرده که حاکی از رشدی 45 درصد است . از این میزان نیز 677 هزار و 823 خودرو نیز صادر شده اند .
کیاموتورز دومین شرکت بزرگ خودروساز کره نیز در این ماه با 4 درصد رشد 123 هزار و 470 خودرو به فروش رسانده است . فروش داخلی این شرکت با 2 درصد رشد به 24 هزار و 15 خودرو و صادرات با 4 درصد افزایش به 99 هزار و 455 عدد رسیده است .
اما در این بین شرکت سانگ یانگ موتورز دومین شرکت کوچک خودروساز کره در ماه گذشته با 24 درصد افت فروش مواجه شده و 10 هزار و 324 خودرو به فروش رسانده است. کاهش فروش داخلی 13 درصد بوده و 6 هزار خودرو در داخل به بازار مصرف فرستاده شده است و صادرات نیز با 36 درصد افت به 4 هزار و 318 عدد رسیده است .
هیوندای نیز که بزرگترین تولید کننده خودرو در کره است ماه گذشته با 2 درصد افت ، 222 هزار و 926 خودرو به فروش رسانده است . با این وجود فروش داخلی 11 درصد افزایش یافته و به 49 هزار و 866 عدد و صادرات با 6 درصد افت به 173 هزار و 60 عدد خودرو رسیده است .
هفته گذشته خبر مسرت بخش ساخت اولین خودروی ال90 در سکوت ناشی از سر و صدای تغییر مدیریت بزرگترین شرکت بورس و خودروسازی کشور (سایپا) گم شد.
به گزارش موج، ال90 یا لوگان خودرویی است که به گفته کارشناسان، سرنوشت صنعت خودروسازی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و براساس برنامه های اعلامی توسط شرکت رنو علی القاعده سه ماه دیگر باید شاهد تولید انبوه این خودرو باشیم.
براساس این گزارش بررسی های ما از قطعه سازان و شرکت رنو پارس نشان می دهد که احتمال تولید انبوه این خودرو ظرف سه ماه آینده و طبق برنامه قبلی بسیار اندک است.
کارشناسان می گویند که در هشت تا 9 ماه گذشته بلاتکلیفی قطعه سازان، ناشی از نبود تصمیم گیری به موقع در قرارداد ال90 از سوی نمایندگان دولت و همچنین ضعف آشکار در بکارگیری از افراد غیر متخصص جدید که توسط سازمان گسترش در رنوپارس منصوب شده اند موجب عدم تحقق برنامه های از پیش تعیین شده است.
این گزارش می افزاید چنانچه ابهامات سه گانه عدم تحقق صادرات 20 درصدی ال90، کاهش تیراژ تولید حدود 50 تا100 هزار دستگاهی از این خودرو و افزایش قیمت حدود یک میلیون تومانی آن را در نظر بگیریم، عدم تحقق برنامه تولید ال90 را می توان چهارمین ابهام این پروژه دانست.
تمام ابهامات بالا در پروژه ال90، در دوران وزارت جدید حادث شده است و هر کدام از این موارد به تنهایی میلیاردها تومان برای مشتریان این خودرو که عمده آنها اقشار کم درآمد هستند، قطعه سازان، سهامداران صنعت خودرو و اقتصاد ملی زیان در پی دارد.
این چهار ابهام بار دیگر موید این نکته است که بین ایجاد تقاضا برای خودرو فیات که عده ای برای سود میلیونی آن جیب دوخته اند با تاخیر در تولید انبوه ال90 و کاهش تیراژ آن رابطه منطقی وجود دارد.
به نظر می رسد عملکرد دولت نهم در بخش صنعت بر خلاف سایر موفقیت های دیگر بسیار ضعیف بوده تا آنجا که عملکرد تمام دولت خادم را زیر سئوال برده است، کافی است به موضوعاتی مانند سیمان، تلفن همراه و به تازگی خودرو توجه شود تا به عمق ضعف مدیریتی در صنایع پی ببریم.
ای کاش می دانستیم که سه سال است خیابان های تهران را به ورود ال90 دل خوش کرده ایم و حالا ما انسان ها هیچ، خیابان های پایتخت ایران چه گناهی کرده اند که باید منتظر خودرویی روز ، ارزان و سازگار با محیط زیست و ... باشند.
در پایان امید می رود مردان دولت نهم هر چه سریعتر دست به کار شوند و در خصوص صنعت "موتور توسعه اقتصادی کشور" اقدام عاجلی به عمل آورند.